Bukefalos 28 år!

Någon snickarkunnig här? Håller min gunga :P

vinkelina

Trådstartare
Funderar på att bygga en ny gungställning till barnen när vi blev tvungen att riva den gamla. Men funderar om min konstruktion skulle hålla. Lyckas inte få in bilden som jag planerat så ni får hålla er till godo men min fina "ritning"

I--I-I

Skall alltså vara stolpe, plats för två gungor, stolpe, en gunga och stolpe (Inte så att det är två stolar som ett A i ändan) Och så en bom över, räknat att den borde vara 4m, 10cm i diameter på alla stolpar

Gräva ner 50 cm och så cement i hålen.

Tror ni att de håller, eller kommer det att bli snedvridning? Har bara två barn nu så den tredje platsen skulle komma i användning först nästa sommar, men tror ju inte att alla barn kommer gunga på en gång. Då vi kommer behöva två "vanliga" och en babygunga då känns de lättare med tre platser från början

Vad tror ni?
 
Vi pratar om trä? Impregnerat NTR-A? Jag hade inte velat dimensionera utifrån att alla gungor inte används samtidigt, eller att inga vuxna sitter i gungorna.
Om de sex stolparna är riktigt raka så hade jag kunnat tänka mig att köra på ditt upplägg, med stabiliserande tvärstag (A-form). Till bommen (balken) skulle jag använda 2 st ihoplimmade 45 x 145 reglar (90 x 145, på högkant), även de så spikraka man kan hitta.
Om stolparna skall gjutas ner i marken skulle jag använda någon form av balksko eller liknande längst ner, så att stolparna hindras från att dras upp ur betongen. Eventuellt gjuta fast balkskor så att stolparna fästs ovan betongen, och då kunna använda NTR-AB.
Dessutom hade jag definitivt satt någon form av stabiliserande diagonalstag mellan balk och stolpar, för att minimera svaj i sidled.
 
Vi köpte ett par såna här. Himla smidigt och har hållt bra i 8 år nu. Om inte annat kan ni ju ta fasta på vilka dimensioner de tänker sig.
Screenshot_20200604-184130_Samsung Internet.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 794
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Jag slog ut en framtand för 2 år sedan, och fick en högst tillfällig sak på plats "jag garanterar inte ens att den håller en dag" sa...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: ptr
·
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 292
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Snälla, snälla! Påminn mig om varför man håller på med hästar som intresse!! Sista två veckorna har jag ägnat nästan hela arbetsdagar...
Svar
7
· Visningar
1 618
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp