Någon som är duktig på foderstat?

Leansman

Trådstartare
Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt betfor, 1,5 dl mineraler av märket Vitafor Solid och en halv jäst per dygn. Även runt 1 kg halm att tugga på under natten.

Analysen på hösilaget:
Ts 88,4%
Råprotein 99 g/kg TS
Smb protein 55 g/kg vara
Energi 8.3 MJ/kg vara

Med den foderstaten han får nu får han både för mkt energi och protein, men om jag minskar på hösilaget tappar han i vikt.

Han är för tillfället skadad och har vilat/promenerats i 2 månader. Började skrittas uppsuttet ca 45 min/dag för 2 veckor sen. Står i sjukhage.

Det är en häst med mycket energi och som spänner sig och stressar upp sig lätt.

Om jag bytar ut mineralerna till Vitafor Strong blir alla värden bra förutom fosfor som fortfarande är för lite, är det jätteviktigt att ge i rätt mängd?
 
Sv: Någon som är duktig på foderstat?

Med den foderstaten han får nu får han både för mkt energi och protein, men om jag minskar på hösilaget tappar han i vikt.
Men du, backa bandet lite här nu! VEM säger att han får för mycket?
Om det nu är så att han tappar hull om han får mindre, då är det ju så mycket han behöver - oavsett vad tabeller eller foderstatsprogram påstår!
Är det en stor häst? I så fall tycker jag det låter som ganska lite mat ändå...
Om jag bytar ut mineralerna till Vitafor Strong blir alla värden bra förutom fosfor som fortfarande är för lite, är det jätteviktigt att ge i rätt mängd?
Ja, det är viktigt att han får tillräckligt mycket fosfor. Antingen ger du mer av mineralerna eller också tillsätt fosforbalans.
 
Sv: Någon som är duktig på foderstat?

Men du, backa bandet lite här nu! VEM säger att han får för mycket?
Om det nu är så att han tappar hull om han får mindre, då är det ju så mycket han behöver - oavsett vad tabeller eller foderstatsprogram påstår!
Är det en stor häst? I så fall tycker jag det låter som ganska lite mat ändå...

Ja, det är viktigt att han får tillräckligt mycket fosfor. Antingen ger du mer av mineralerna eller också tillsätt fosforbalans.


Han är 160 hög, hispanoarab. Problemet är att han får alldeles för mkt energi och han blir farlig att hantera, får lösa det nu med lugnande.. Med 8 kg hösilage får han lagom med energi och protein. Verkligen jättesvårt att hitta en bra balans, särskilt nu när han är skadad och inte får ridas ordentligt.

Har ändrat till 10 kg hösilage plus halm (ca 2 kg), betfor, vitafor strong och jäst.

Tack för ditt svar! Har aldrig haft problem med hö och kraftfoder innan så känner mig helt vilsen.
 
Sv: Någon som är duktig på foderstat?

Med den foderstaten han får nu får han både för mkt energi och protein, men om jag minskar på hösilaget tappar han i vikt.

Problemet är att han får alldeles för mkt energi och han blir farlig att hantera, får lösa det nu med lugnande.. Med 8 kg hösilage får han lagom med energi och protein.
Du talar emot dig själv.
När han får lagom mycket energi, via fodret, då håller han ett lagom hull. OM han får mindre än 10 kg påstår du att han får tillräckligt med energi och protein, men att han tappar hull. DET är en motsägelse. Att han tappar hull betyder att han får mindre mat, mindre energi än han behöver.
OM han blir lugnare när han får mindre mat så beror det troligen mer på att han får för lite mat så att han inte orkar busa pga undernäring. Att han blir pigg av boxvila är en helt annan sak, som du inte kommer tillrätta med genom att ge honom för lite mat.
Kom också ihåg att han behöver tillräckligt med både energi och protein för att kunna tillfriskna från vad-det-nu-är-han-har-boxvila-för.
 
Sv: Någon som är duktig på foderstat?

Du talar emot dig själv.
När han får lagom mycket energi, via fodret, då håller han ett lagom hull. OM han får mindre än 10 kg påstår du att han får tillräckligt med energi och protein, men att han tappar hull. DET är en motsägelse. Att han tappar hull betyder att han får mindre mat, mindre energi än han behöver.
OM han blir lugnare när han får mindre mat så beror det troligen mer på att han får för lite mat så att han inte orkar busa pga undernäring. Att han blir pigg av boxvila är en helt annan sak, som du inte kommer tillrätta med genom att ge honom för lite mat.
Kom också ihåg att han behöver tillräckligt med både energi och protein för att kunna tillfriskna från vad-det-nu-är-han-har-boxvila-för.

Har inte tänkt på de på de sättet. Inte lätt att veta vad som är rätt när alla man pratar med säger olika. Försöker använda sunt förnuft och gå efter hur han påverkas.

Han har inte boxvila, sjukhage och skrittas uppsuttet.

Ska nog sluta lyssna på vad alla säger och fortsätta som jag alltid gjort eftersom det har fungerat.

Att han är så pigg nu kan också bero på att han inte har ont av skadan längre, då han under nästan hela skadeperioden var väldigt "down" och ville knappt gå framåt.
 
Sv: Någon som är duktig på foderstat?

Grunden för all utfodring är att hästen ska få i sig tillräckligt för att hålla ett bra hull, en bra muskulatur och orka med det arbete man begär att den ska utföra. Tabeller för foderstatsuträkning är hjälpmedel för att förenkla beräkningen av vilka mängder av vilka fodersorter hästen behöver för att ge en komplett foderstat som täcker alla behov. Problemet kommer när man har en häst som inte följer tabellerna. Det bästa då är att man provar sig fram och hittar en nivå som är lagom för den aktuella hästen. Då räknar man baklänges (utifrån sina analysvärden) och kommer fram till hur många MJ energi och hur många gram protein hästen får. Dessa siffror använder man sen som hjälpmedel, istället för tabellvärden, nästa gång det är dags att förändra foderstaten.

Du har konstaterat att han håller hullet bra på 10 kg hösilage, nu när han vilar/motioneras minimalt. Då kan du nog se det som att det som dessa 10 kg ger enligt ovan är din hästs underhållsbehov. Nr ni sen sätter igång och jobbar mer så ökar behovet och du behöver ge mer mat.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 538
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 697
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp