Någon som är bra på EU bidrag ??

Ela

Trådstartare
Om jag har sökt EU bidrag för vall och sedan vill ändra till bete hur gör man då?? Går det att ändra när man väl sökt EU bidrag??

Väldigt tacksam för svar

Sv: Någon som är bra på EU bidrag ??

det har jag ingen aning om riktigt, men visst borde det gå, altså att söka nytt bidrag? för man kan ju få EU bidrag/ersättning för att ha hästarna på bete på marker då de håller landskapet öppet.

Jag tror att det funkar så att man kan ändra årsvis. så tex har du sökt för vall i år så får du nog vänta till nästa år för att ändra till bete .

ok så då tror du inte att jag kan använda det som bete i år eftersom det är sökt eu bidrag för vall :(

Någon som vet vart man kan ringa och fråga så man får veta med säkerhet?

Om jag har sökt EU bidrag för vall och sedan vill ändra till bete hur gör man då?? Går det att ändra när man väl sökt EU bidrag??

Varför vill du byta? Du kan använda din åkervall för hö, ensilage och bete. Blanda inte bort begreppen!

Vall är när man odlar gräs på åkermark (=som går att plöja)

Bete är när man odlar gräs på betesmark (=går inte att plöja).

Djuren kan beta på både vall och bete. Vanligast är nog grödkod 50:

"Slåtter- och betesvall på åker: Grödkod 50 ska du använda för slåtter- och betesvall som uppfyller definitionen på vall. Denna vall kan du få gårdsstöd, kompensationsbidrag och miljöersättning för."

Så har vi också och vi låter alltid hästarna beta när höet är intaget, förutom en bit som är använd som sommarhage, även den söker vi stöd för som vall/bete

Denna biten mark har inte används på flera år utan han slår bara av gräset....

Nu frågade vi om det fanns möjlighet att ha hästarna där och han viste inte riktigt hur det förehållde sig eftersom han sökt bidrag för vall.. men då borde det inte vara några problem utan hästarna får bete på vall?

Nej. Det är inte min mark utan grannens. Vårat bete skulle må bra av att plöjas och vila därför letar jag nytt bete häromkring, och han hade sökt för vall.

Be honom kolla vilken grödkod det är så ser ni direkt egentligen. Han kan ju gå in på SAM internet och kolla, använder han sig av pappersvarianten så står det på sista underlaget vilket åtagande han har.

Nej. Det är inte min mark utan grannens. Vårat bete skulle må bra av att plöjas och vila därför letar jag nytt bete häromkring, och han hade sökt för vall.

Men du har inte betesstöd för din plätt, antar jag?

Beten får vare sig plöjas eller vila, annat än från visst djurslag då.

Om jag inte minns helt fel så ska man på vall ta en skörd?
Om jag inte minns helt fel kan man ändra grödkoder tills i början på juni, osäker på datum.

Man behöver inte slå vallen, den kan betas. Däremot ska den "hållas i hävd". Det innebär att man antingen betar eller slår den så att den inte växer igen. Läs mitt inlägg om skillnaden mellan betesmark och bete på åkervall ovan.

SJV broschyrer och hemsidor är den enda sanningen. Eftersom reglerna ständigt ändras så ska man inte utgå från något man hört eller läst på andra ställen eftersom den informationen nästan alltid är inaktuell.

någon som kan kika igenom min samansökan innan jag skickar in den, vill inte ge 3000 till en konsult som inte ens lär mig sam, utan kör i sin egen dator...snålt kanske, men jag hoppas att någon häriine vet lite mer än mig och kan hjälpa mig. Jag ska bara söka för vall och bete. .

Det är samma grödkod, 50 som då innebär slåtter eller bete på åker.

Man kan få vallstöd som då är 300 kr per ha men som vall räknas både slåtter och bete, däremot så får man inte lyfta vallstöd men bara putsa/hacka marken utan grönmassan ska forslas bort - antingen i hästens mage i eller som hö/silage.

Har han sökt på det som vall så är han mao beroende av att någon antingen betar eller tar slåtter på marken, han får inte söka vallstöd och sedan putsa/hacka marken mer än vid något enstaka tillfälle.

Det som kan vara skillnad är en del delar av landet där man kan få utökat vallstöd, främst Norrlandslänen, med närmare 2000 per ha men för att få dessa pengar krävs att man har en djurenhet med antingen nöt, tackor eller getter av honkön per ha.

Om åkern inte vare sig betas eller tas slåtter på så ska den gå under grödkod 49, vilket åkern även ska vara om vallen är gles och full ned ogräs - det ska vara vallodling och inte ogräsodling.

Skulle det vara betesmark, dvs mark som ej går att plöja med moderna redskap, så måste marken betas för att man ska få ut bidrag bortsett från slåtterängar men då är det lieslåtter som gäller.

Att bara köra över marken med betesputs/slaghack kan endast kombineras med gårdstödet, så din granne är mao beroende av att få sin mark betad :D

Tänk också på att ni numera inte kan söka gårdstöd etc om ni söker för mindre än 4 ha.

Har man mindre mark än 4 ha så ska man skaffa sig mera mark + stödrätter alternativt sälja de stödrätter man har, om man inte säljer eller använder stödrätterna så dras dom in och "försvinner".

Vissa miljöstöd m.m. som sköts av länstyrelsen däremot kan man dock få utan att ha 4 ha eller mer.

Blir det fel i SAM-ansökan så har man fram till 15/6 på sig att ändra, vilket ävebn är sista dagen för att föra över stödrätter förutsatt att man har klarat spärren på 4 ha.

Senast ändrad:

Självklart, 3000 är ju faktiskt en hel del pengar - det är ju bortåt 2 ha som går åt bara för att betala konsulten.

I synnerhet som det med SAM-internet i de flesta fall går att köra hela ansökan på ca 5 minuter om det inte är några skillnader mot föregående år, då är det tämligen hög betalning på dessa 5 minuter :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 996
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 966
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 511
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • GVFÖ 2025
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur