Bukefalos 28 år!

Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Ett där man stämplar autism, ADHD osv om barnet är "annorlunda" och den andra sidan menar på att det kan vara vanskligt att behandla dessa barn -som befinner sig i gråzonen- som om de vore just autistiska eller bokstavsbarn.
Att det förstärker det avvikande beteendet istället för att dämpa det!

Det här är intressant! Det diskuteras ju hur socialt konstruerade dessa diagnoser är. Samhällets norm är ju föränderlig, och diagnoserna som ställs utifrån normavvikandet torde ju vara föränderliga de med. Sedan finns det precis som du säger barn inom AST var beteende förstärks av det sociala sammanhanget - att klumpas ihop i grupper med andra inom spektrumet. Det finns exempel på personer med AS som hamnat i särskolan tillsammans med många på lägre utv.nivå och regredierat fullständigt, men som tar stora utvecklingskliv när de tas ur miljön.

Det är också en vanlig "åkomma" bland personal att bli väldigt statisk i något man lärt sig: "Här har vi pictogrambilder, och det har vi haft i tjugo år, för så jobbar man med autism" Och detta oavsett utv.nivå.
Eller så använder man sig av bekvämast förklaring för Lisa med Asperger ser ju ut som vilken tonåring som helst, man kan inte riktigt tro på funktionshindret för hon ser ju "normal" ut: "Det är bara pubertetens fel att Lisa inte kan vara i klassrummet samtidigt med Björn som har Tourette's"
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Det var mycket rabalder och han en sorts psykolog som med jämna mellanrum följde han i vardagen både i hemmet och dagis för att se om de kunde hitta fler drag/avvikelser...

Dock var det bra för han fick en elevassistent som hjälpte honom och lugnade hans oro genom låg och mellanstadiet. Högstadiet fick han klara sig själv.

Men en underbara assistent kunde man nog inte få när han tagit studenten var hon där och gav honom en blomma..
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Åh, Tack!:love:

Ska läsa igenom allt som står där!
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

KL
Hur har det gått Ria?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 429
Senast: Badger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 246
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 172
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 601
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp