Bukefalos 28 år!

Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

C

Canoó

Min häst har två jobbiga/tråkiga olater och jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med råd för att få bort dom.

Nummer 1: Stallgången vid ryktning med skrapa och när sadeln kommer på. Då sätter han igång med det där j*vla frambenet. Skrapar och sparkar i väggen framför.

Han är inte kittlig och har inte ont i ryggen eller har något annat fel i kroppen. Sadeln är utprovad för honom, nyligen genomgången av vet och kiropraktor.
Om han har något annat i tankarna eller att jag sadlar utanför transporten så står han så snällt med båda hovarna i marken.

Nummer 2: Vid ridning med korta tyglar så slänger han med huvudet för att få längre tyglar. Kan hända ibland när han har långa tyglar med.

Var nyligen till tandläkaren så han har inte ont i munnen. Är rätt säker på att det är bettet han inte gillar för han gör det inte om man rider bettlöst. Men då är problemet att han blir sk*tstark och han förstår inte hjälprerna.
Har varierat mellan olika bett men märker ingen spec skillad.
Ibland rycker han inte en enda gång under ridturen ibland så man blir tokig på honom.

Någon som har bra råd att ge?
Jag har provat allt jag kan komma på för att få bort dessa beteenden.
 
Sv: Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

Problem 2 tror jag finns i dina händer.

Problem 1: Hur gör du nu när han skrapar?
 
Sv: Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

För problem 1 finns vä fler olika saker man kan göra. Allt fungerar inte på alla hästar..
Man kan ignorera, tillrättavisa, prata, gulla. Ja. På olika sätt.
Det viktiga är nog att man är koncekvent och inte gör på olika sätt varje gång.

Ang 2 så är det troligast att du rider på ett sätt som hästen inte känner sig bekväm med.
Du säger att den blir "skitstark" om du rider på bettlöst och att den inte lyssnar på hjälperna - det måste ju innebära att du använder en hel del hand?!
Bettlöst (iaf hackl) är ju väldigt skarpt och enl min erfarenhet så brukar pållarna lyssna lite för bra med det.

Ta hjälp av en tränare!
 
Sv: Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

Det är inte bara mig han håller på så här med.
Tycker inte att alla borde rida honom med fel hand. Känns som att problemet ligger någon annan stans.
Kan vara musklerna som sviker.

Å benet. Just nu provar vi med ett tydligt nej. Hittills funkar det bäst. Men det kan vända fort.
 
Sv: Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

Det är ju mer troligt att den är felriden om många rider då.
Tänk på ridskolehästen - hur många är det inte som är "stumma i munnen" och "skänkeldöda"?
Hästen ska ju inte börja kasta med huvudet och vilja ha längre tyglar för att den är omusklad.

Du säger ju att den inte förstår hjälperna vid bettlöst - alltså rids den ju med för mkt hand.(!)
Hjälperna är ju exakt likadana som med bett.


Om inte sadeln nyligen varit utprovad hade jag dock tippat på att det var det som var problemet, och att båda problemen hänger ihop, men nu verkar det ju inte vara så..
 
Sv: Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

Förslag till nr 1. En kompis till mig har en häst som var likadan. Hon tränade in att hästen skulle sparka - fel ord, låter för hårt - när man petar på benet och få godis i belöning. När han gör det utan att man petat ignoreras han. Det har gjort att han slutat sparka.
 
Sv: Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

problem ett: sadeltvång? vad har du för sadelgjord? resår? använd aldrig resårgjord på en häst med sadeltvång.
och även om du har en utan resår så kanske den klämmer på nåt sätt?

om du är helt säker på att det är dumheter så får du väl säga till hästen? du som känner hästen vet hur långt du kan gå.

Det går rätt fort att få bort beteendet men sånt får man inte skriva rakt ut på buke... då får du pm:a


problem två: rid för en tränare. Sådär höll min häst också på till jag lärde mig rida honom på rätt sätt och hur jag skulle göra i dessa situationer
 
Sv: Någon som kan hjläpa mig att lösa mina två problem?

Det är så fruktansvärt svårt att förklara så här hur han beter sig och inte beter sig.

Jag får för mig att båda delarna är dumheter eftersom han inte alltid gör det.
Är så många olika saker som jag funderar på om det kan vara.

Han fick göra mycket som han ville hos förra ägaren och de ställdes inte nå krav på honom.
Bettlöst, rider inte med hackamore då.

Tränare rider jag för ibland men mina arbetstider tillåter inte sånt så ofta pga långa pass och obekväma tider, tyvärr.

Som sagt, svårt att skriva något och få folk att verkligen förstå vad man menar.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag ber ödmjukast om tips och råd i denna tråd och inga påhopp tack. Jag har en helt underbar häst som jag älskar högre än...
2
Svar
38
· Visningar
4 462
Senast: Coolfrees
·
Western Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 522
Senast: Liten
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp