Bukefalos 28 år!

Någon som träffat en stabyhoun?

Tigertofflan

Trådstartare
Sprang över rasen idag i min ständiga jakt på potentiell valp. Har aldrig hört talas om den innan men efter det jag läst verkar rasen liten men intressant. Är det någon som träffat en i verkligheten och kan säga något om rasen?

Genom beskrivningarna har jag fått uppfattningen om att de är ganska lika spaniels i sättet, även om de på några ställen beskrivs som ganska envisa. Letade lite MH- och BHP-resultat men det verkar vara få hundar som gjort dessa de senaste åren. De resultat som fanns var dock ganska spretiga, men det kanske är så i små raser? Tolkar jag det rätt som att det finns en del osäkerhet/rädslor?

Nyfiken och vill gärna veta mer! :)
 
Jag har träffat två, så inte direkt nån vetenskap :p
men, båda individer har mycket rädslor, varav den ena såpass att den inte kunde tränas inomhus efter att ha blivit rädd för om det var lyftkranar, kunde liksom inte släppa det ens en bra stund efter :/
Den andra har jag träffat en del och det är verkligen en fantastiskt trevlig hund! Där är det nog mer osäkerhet än rädslor, men fortfarande en hel del som behövt jobbas på
 
Jag har bara träffat en, så jag har inte så mycket att bidra med heller tyvärr :)
Den jag har träffat är trevlig men med stor jaktlust och självständighet.

Har för mig att @Blandrastik har en staby, men jag kan ha fel?
Det är åtminstone någon här inne som har en :p
 
Jag har träffat en. Inga rädslor. Envis och lite svårmotiverad men går att jobba med. Inte direkt svårt för passivitet, när den själv vill! MEN, skäller helt galet mycket när den vill ha uppmärksamhet eller göra nånting.

I det stora hela verkar den trevlig, beroende på vad man vill ha för hund. Det där attention whore-beteendet är nog rätt mycket en uppfostringsgrej.
 
Jag har träffat en hög på utställningar och någon på träningar. Ingen kanonras tycker inte jag. Har envisheten som en kontinental stående fågelhund men utan varken den fina jaktlusten eller någon utpräglad följsamhet. Verkar vara ganska stabila och trevliga till sällskap, även om jag vid senaste utställningen tyckte att väldigt många hanar var gruffiga.
 
Jag har stött på några, men bara på typ utställning. Det ska finnas en eller två som går jaktprov, men jag har aldrig träffat de hundarna.

Jag fattar inte riktigt det här med spanielreferenserna, det är ju en stående fågelhund, men du är absolut inte den första som drar paralleller med spaniel och staby.

Jag blir alltid lite skeptisk när en jaktras inte verkar användas inom jakt, då misstänker jag att de försoffats och blivit sällskapshundar. Men jag vet inte i detta fallet, det är som sagt ingen hund jag snubblar över varje dag, inte ens varje år.
 
Den jag har träffat används som stöthund på vildsvin och hjort, tror den skallar på löpan också.
 
Ingen nyborjarhund.
Envisa, tjockskalliga, svarmotiverade, intelligenta, sjalvstandiga med betoning pa sjalvstandig.
Vill du ha en hund som vill vara med dig sa ar det inte Staby.
 
Verkar vara en väldigt spretig ras utifrån era svar här. Antingen en fantastisk träningshund eller en envis men rädd bråkstake som har svårt att fokusera om. Snacka om rysk roulette.

Jag blir alltid lite skeptisk när en jaktras inte verkar användas inom jakt, då misstänker jag att de försoffats och blivit sällskapshundar.
Håller med dig helt här. Jag tänker dock att det kan hänga på att det är en så liten ras ännu att den inte kommit till tävling ännu - men jag vet inte hur det brukar fungera. Det är bara drygt 15 hundar som gjort MH de senaste tio åren också så underlaget känns ju... så där.

Ingen nyborjarhund.
Envisa, tjockskalliga, svarmotiverade, intelligenta, sjalvstandiga med betoning pa sjalvstandig.
Vill du ha en hund som vill vara med dig sa ar det inte Staby.
Oj, det är inte alls den bilden jag fått av dem av att läsa på nätet. Kanske skillnad på hur den marknadsförs och vad som faktiskt avlas fram.

Vi brukar träna ihop med en, riktigt trevlig och stabil hane med fin arbetsvilja. :)
Åååå, det finns hopp! ;)
 
Oj, det är inte alls den bilden jag fått av dem av att läsa på nätet. Kanske skillnad på hur den marknadsförs och vad som faktiskt avlas fram.

Jag tycker folk satter dem i alldeles for rosenskimrande sken. Jag forstar att folk vill visa det basta av den ras de haller pa med.
De ar rara hundar. De ar supersnalla. De ar manniskovanliga och goa.

Om du vill aktivt trana hund varje minut 24/7 resten av hundens liv sa visst. Det gar val. Men for mig ar det att arbeta totalt i motvind och uppforsbacke och den traningen hade gett sa otroligt mycket mer om den lagts pa en mer sammarbetsvillig ras.

Jag har sett bade lite radslor men framforallt en hardhet i huvudet som jag inte sett i andra hundar alls.
Nar folk har skriver tips som att vissa traningar och kommandon ar ovillkorliga vill jag bara skratta och saga, tranat en staby? Good luck.

Sedan finns det forstas folk har som ar mer expert generellt pa hundar an jag men just Staby har jag sett mycket av.
 
Jag har en!
Och jag har aldrig varit så nöjd med någon annan hund som med henne!

Visst är det en jakthund, men absolut ingen jaktidiot. Vi har gjort lite spår med henne, men gled över på andra saker. Hennes syskon är duktiga på agility.
Stabys har mycket personlighet och är inga viljelösa robotar, kanske därför folk tycker dom är svåra? Men jag vill göra saker TILLSAMMANS med min hund, inte bara beordra den, och då passar hon perfekt.

Det är en ganska cool hund, stressar inte upp sig i första taget, skäller absolut inte mer än nån annan, alltid god och glad och lättanpassad. Vi bor på landet och hon är ffa vår gårdshund, följer oss överallt och är världens mysigaste och bästa vän!

Finns en grupp på fejjan för stabyfolj, titta på den så får du se en allsidig, rolig hund som växer i antal och därmed i antal godkända spår-och mentaltester!

Sitter på tåget nu, vid tillfälle ska jag försöka lägga in en bild på denna härliga hund!

Mvh Milene
 
Det där tycker jag är vanligt med många hundar.
Ja, det är väl som @sillysinta skriver, man vill väl visa sin ras ur den bästa vinkeln. Synd dock, det är ju svårt för "utomstående" att hitta rätt om inte rasbeskrivningarna är rättvisa.

Vad hade du tänkt göra med hunden? @Tigertofflan
Jag vill träna lydnad främst, men skulle också vilja testa på spår. Framförallt vill jag ha en kompis som hänger med på allt, och eftersom det blir min första helt egna hund vill jag ha en som jag kan testa lite olika grenar med och se vad vi tycker är roligt, utan att jag står med "för mycket hund". Jag har varit inne på labbe länge, sport-varianten - inte fläsk-varianten, men jag vill nog egentligen ha en lite mer... egen hund än vad labben är. Jag har en ridgeback hos mig lite nu och då och han är absolut ingen hund man tränar med, men han har en hög med egenskaper som jag gillar. Mycket integritet, en del vakt, har egna idéer och han är en enmanshund som håller koll på omgivningen. Jag skulle vilja ha lite av båda raserna i ett. Vapendragare möter träningsintresse, på något sätt.

Visst är det en jakthund, men absolut ingen jaktidiot. Vi har gjort lite spår med henne, men gled över på andra saker. Hennes syskon är duktiga på agility.
Stabys har mycket personlighet och är inga viljelösa robotar, kanske därför folk tycker dom är svåra? Men jag vill göra saker TILLSAMMANS med min hund, inte bara beordra den, och då passar hon perfekt.
Å vad roligt med en stabyägare! Så som du beskriver din hund låter som något som ligger väldigt nära vad jag letar efter. Upplever du också rasen som ojämn, som vi diskuterat tidigare i tråden?

Är det den publika gruppen som heter Stabyhoun du menar? Ska kika runt lite, tack för tipset! Väntar också spänt på bilder :D
 
Ursäkta bildbomb... ;)

DSC00985%20%28400x300%29.jpg


jazzasblogg

DSC00082%20copyW.jpg


jazzasblogg

jazzasblogg

jazzasblogg

DSC03032%20copyWEB.jpg-for-web-NORMAL.jpg

DSC00977%20copyW.jpg

jazzasblogg

IMG_0033%20%28533x800%29.jpg


Gruppen på fejjan heter "Stabijhoun Sverige".

Med vänlig hälsning Milene
 
Sprang över rasen idag i min ständiga jakt på potentiell valp. Har aldrig hört talas om den innan men efter det jag läst verkar rasen liten men intressant. Är det någon som träffat en i verkligheten och kan säga något om rasen?

Genom beskrivningarna har jag fått uppfattningen om att de är ganska lika spaniels i sättet, även om de på några ställen beskrivs som ganska envisa. Letade lite MH- och BHP-resultat men det verkar vara få hundar som gjort dessa de senaste åren. De resultat som fanns var dock ganska spretiga, men det kanske är så i små raser? Tolkar jag det rätt som att det finns en del osäkerhet/rädslor?

Nyfiken och vill gärna veta mer! :)

En kompis till mig har en. Otroligt duktig när hon vill (agility, trickträning etc) men vill hon inte så skiter hon bara i det.
Otroligt charmig men tyvärr väldigt skotträdd. Hon vill inte vara ensam hemma men älskar bilen, så det är hunddagis som gäller eller sitta i bilen vid kortare ärenden.
 
En kompis till mig har en. Otroligt duktig när hon vill (agility, trickträning etc) men vill hon inte så skiter hon bara i det..

Exakt detta. Det kan fungera skitbra med lydnaden.. varannan gang. Nar som helst kan de bara skita i vilket. Gar inte att forhindra. Vill de inte sa kan du bara sta och glo. Det kan vara lite humoristiskt men ocksa livsfarligt vid vagar och jobbigt pa tavling. Och som sagt, inget for en nyborjare att behova jobba emot hela tiden. Onodig uppforsbacke tycker jag


Jattefin staby! Och typiska stabysittet. Sa roligt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 783
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 221
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp