Bukefalos 28 år!

Något annat än helosan-sol?!

_jeanette

Trådstartare
min häst är ljus över mulen vilket innebär att han lätt bränner sig i solen. jag smörjer varje dag med helosan sol men det kliar ju på honom när han bränt sig så han har skrubbat upp mulen lite. på ett ställe har han sårskorpa somen 5-krona ungefär..

det jag undrar är om det finns någon bra salva förutom helosan sol som är bra?
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Helosan sol är värdelös när det kommer till att skydda lättbrända mular mot solen. 8 är som krambanan sa, ingenting. Jag kör på hög faktor som är lämpliga för små barn.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Vanlig solkräm som inte är oljebaserad tycker jag fungerar bäst. Jag kände en tjej igång i tiden som smorde in sin skimmels rosa nos med zinkpasta men jag minns inte hur glad hästen var över att gå runt med kletig nos...
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Jag har använt både zinkpasta och solkräm för barn med högsta möjliga solskyddsfaktor - föredrar det senare då zinkpastan lätt torkar ut huden.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

vanlig Zinkpasta är bäst från apoteket, den är så kletig att den inte gnids av så lätt.

Har provat helosan sol & olika barnsolkrämer.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

men man kan använda sammasolskydd som till barn? då ska jag genast inhandla detta!!! tack för era svar!!
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Vanlig solkräm som inte är oljebaserad tycker jag fungerar bäst. Jag kände en tjej igång i tiden som smorde in sin skimmels rosa nos med zinkpasta men jag minns inte hur glad hästen var över att gå runt med kletig nos...

Zinkpasta funkar men finns bara i supersmå tuber och är jobbigt att smörja på.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

För att spinna vidare lite på tråden..

Min häst bränner sig även i området under ögonen (han har en stor lykta) men jag har inte vågat ha solkrämen (för barn SPF 50) där, eftersom det är så nära ögonen, men vad tror ni?
Har också funderat på om en flughuva kanske kan skydda mot brännan?
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Jag hade smort även under ögonen. Det svider ju lite när vi människor får solkräm i ögonen men det är inte farligt. Du kan ju försöka smörja riktigt tunt så att det inte blir några tjocka "kanter" runt ögonen?

Jag har faktiskt sett en "spf-huva" i en affär här i trakten, om jag ser den igen lovar jag att skicka PM.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Det finns ju faktor 50 för ansikte, gjord speciellt för känslig hud.
Förövrigt finns det ju vita luvor som reflekterar bort och skyddar.

Har själv problem med solen på min hud och använder faktor 50 och har också kört det på känsliga hästar. Det funkar riktigt riktigt bra.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Min Percheron/appaloosa korsning har valdigt rosa skinn pa nosen och runt ogonen, jag anvander SPF 30 eller 50 barnsolkram och det funkar fint, den ar ju formulerad for kanslig hud.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Min häst har en rosa nos, så soliga dagar kör vi på flughuva som går ner över mulen.

Annars är solkräm med hög solskyddsfaktor samt vattentålig en bra lösning.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Jag kör på vanlig solkräm, typ Bamses. Helosan sol är glömt för länge sen.
 
Sv: Något annat än helosan-sol?!

Förra pållen hade rosa mule och smordes in med vanlig solkräm spf 30, satt mkt bättre och pålle klarade sig undan bränd nos
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 448
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 325
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 772
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp