Några fler som kör geocaching?

Bexzor

Trådstartare
Efter ett tips på buke, egentligen till en annan bukefalist :angel:, så har jag börjat med geocaching. Har hittat blygsamma 18 st. Nu har jag inte cachat på ett tag då appen strulade, och då tröttnade jag.

Kör mest på landet eftersom jag är ute på dagtid, dessutom får benen sig lite träning med all promenad det innebär :p

Vet att @Tassetass håller på, då tipset kom från henne :p Men finns det fler?
 
Jag geocachade en del för några år sen (mest när vi var på Nya Zeeland för 5 år sen faktiskt), men det har legat lite i dvala nu under graviditeter och småbarnstid. Funderar på att dra i gång igen tillsammans med äldsta barnet.

Kul hobby som går att nörda en del kring! Har även lagt ut några cacher, men har nog bara en av dem kvar.
 
Jag och mamma gör det när vi har tid och lust. Har blivit en vana att kolla områderna vi t.ex. går med hästen runt, ställen vi passerar osv. Men har sällan tid nu för tiden att bara ge mig ut och leta. Men kul är det!
 
Jag har aldrig riktigt förstått vad det går ut på? Ska man ut offroad och leta efter något eller vad handlar det där om? Har försökt läsa runt lite men får ingen riktig koll ändå.
 
cache = hemlig behållare typ. Geo geografi.

Dvs där finns små gömda behållare med lite papper och andra trinkets som finns gömda. dessa går att hitta via ledtrådar och gps funktionalitet. Det finns många olika lätta svåra också vidare. Är typ bara att samla och hitta alla. Ett sätt att göra promenaden roligare eller vardagen roligare.
dom finns överallt. världen över mer eller mindre. Så man reggistererar sig på en app och sen loggar sina besök. =) Ju fler desto bättre. Vet ju många som tex väljer nya områden att gå med hunden i bara för att kunna hitta nya caches. =)
 
I det stora hela går det ut på att hitta burkar som någon annan har gömt. När du hittat burken så fyller du i en loggbok som finns i den som bevis på att du varit där.

Burkarna varierar i storlek, från nano som är pyttesmå och ofta magnetiska, till stora containrar. De varierar också i svårighetsgrad på gömman och svårighetsgrad på terräng. Det finns allt från stadscacher till verkligt offroad. T5 (terränggrad 5, svårast) kräver ofta extra utrustning, så som klättersele, dykdräkt, båt eller annat. Men så hardcore behöver man verkligen inte vara...

Cacherna finns också i olika typer där de vanligaste är
  • Traditionell - du får koordinaterna och hittar burken vid dem
  • Multi - du får koordinaterna till en startburk och där får du koordinater till nästa, där du får koordinater till nästa osv osv tills du når finalburken (ibland är det inte burkar på delstegen utan du får ledtrådar utifrån omgivningen som leder dig vidare)
  • Mysterie - här leder inte koordinaterna till burken, utan du måste lösa någon form av gåta för att få slutkoordinaterna. Kan variera väldigt i svårighetsgrad och vad man ska göra.
Sen finns även lite andra specialare som jag inte är så insatt i. Det anordnas ofta trevliga events, men personligen geocachar jag främst för att upptäcka nya platser. Via gps är att föredra, men även smartphone funkar.
 
Jag har försökt börja men har haft svårt att få det att funka med gpsen i mobilen. .

Gpsen i min mobil strular ofta. Tex förut; först var jag 1 meter ifrån så jag stannade för att se åt vilket håll jag skulle. Vips var jag 22 meter bort, tog ett steg bak och då var jag 10 meter bort. Till slut var gpsen på min hemadress fast jag själv befann mig 3 mil hemifrån. Då gav jag upp och åkte hem.
 
Gpsen i min mobil strular ofta. Tex förut; först var jag 1 meter ifrån så jag stannade för att se åt vilket håll jag skulle. Vips var jag 22 meter bort, tog ett steg bak och då var jag 10 meter bort. Till slut var gpsen på min hemadress fast jag själv befann mig 3 mil hemifrån. Då gav jag upp och åkte hem.
Ja precis så!
 
Jag började för ett halvår sedan. Var faktiskt ute med en kompis tidigare idag och letade cacher. Med dagens fem hittade har jag nu kommit upp till 50. Kompisen är på 198.
 
Gpsen i min mobil strular ofta. Tex förut; först var jag 1 meter ifrån så jag stannade för att se åt vilket håll jag skulle. Vips var jag 22 meter bort, tog ett steg bak och då var jag 10 meter bort. Till slut var gpsen på min hemadress fast jag själv befann mig 3 mil hemifrån. Då gav jag upp och åkte hem.

Tips Gpsen har inte så hög upplösning. är du inom 20 meter öppna ögonen fundera på vad området har och leta själv. =)
Man får ju ha lite driv för hitta. Det är sällan dom bara ligger super uppbenbart att du står på den när du är framme på gpsen. =)
 
Tips Gpsen har inte så hög upplösning. är du inom 20 meter öppna ögonen fundera på vad området har och leta själv. =)
Man får ju ha lite driv för hitta. Det är sällan dom bara ligger super uppbenbart att du står på den när du är framme på gpsen. =)

Hittils på mina 24 st (tog 6 st igår) såå har det stämt exakt på gpsen iaf åt vilket håll jag ska gå.Tur förmodligen då jag hört att det kan diffa på 10 meter :p. Men de ligger inte mitt framför ögat för det, klart man får leta. Det är väl ändå själva grejen med geocaching? Tex igår när cachen låg gömd i en staketstolpe, rätt otippat och mycket funderande/letande innan jag hittade den :D
 
Jag har en! :D

Men det var en otäck en. En ljus juninatt för ett par år sedan, gömd i en 38 meter hög och 2-3 meter bred linbanestolpe. Fick gå i en gammal z-formad trätrappa upp, i beckmörker. Och visste att några brädor var lösa och att ett steg saknades nånstans i slutet... utsikten där uppe var fantastisk. När jag väl överlevt detta så laddade jag hem en geocaching-app och skaffade ett inlogg. Dags kanske att återuppta min karriär som geocachare, fast mer på fast mark... :)
 
Jag gör. Har hållit på sen i höstas någon gång men har bara fått ihop ynka 12 stycken :o
Men nu vill jag verkligen ta upp det igen, det är ju så kul!

Jag kör med mobilen, det blir inte jätteexakt (diffar ofta typ 5-15 meter) men det gör mig inget. Jag vet ju att jag är ungefär rätt, och då kan jag med hjälp av hjärna, information och ev. något tips lista ut var cachen finns. Det vore inte lika kul, tycker jag, om det bara var att följa gpsen precis hela vägen och inte behöva tänka själv alls.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 585
Senast: LaMagia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 180
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 136
Senast: jolan
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp