Några försäkrings frågor

QuickStar

Trådstartare
Jag har alltid använt Agria men är dom verkligen bäst och billigast?

Vilka försäkringar har ni till Era ridhästar?
Vilket bolag? premie?

Jag har kollat lite på Folksam och de verkar bra, de har ju billigare självrisk än de andra bolagen

Men sen finns ju både Sveland och IF

HJÄLP!!!

Häst 1) är en 11 årig valack, fredriksborgare.
Häst 2) ett 12 årigt sto, halvblod, används förtillfället i avel.

Hur är foster och föl försäkringen i de olika bolagen??
 
Vi har våra ridhästar i Agria. Shetland i IF, det tyckte vi var bäst för ett par år sedan men det börjar bli dags att jämföra bolagen igen...

Tror det var Hästmagazinet som hade en jättebra undersökning/jämföring med de största bolagen men det var ett tag sedan, vet inte om det går att få tag på artikeln... :(
 
Agria håller på att vara svindyra tycker jag.
Har jämfört dom lite med tex If och jag säger bara, kolla upp hur mycket du skulle tjäna.

Jag har alltid haft If och det har aldrig varit några problem med dom.
 
Jag har Agria till min kallblodstravare, 12 år gammal.
Liv 25 000 kronor, Utökad veterinärvård (100 000 kr). Premien är 2280 kronor/år.

Immer
 
Samma försäkring i Agria som jag har i Folksam skulle kosta 387kr/mån istf de 206 jag betalar till F.
 
Utökad vet.vård 100000:-??
Kan man ha så högt försäkrat? Jag har samma bolag, och också utökad, men max är 50000:-på min. Jag trodde att det var det högsta man kan ha?
Hon är livförsäkrad för 20000:-, och jag betalar 6000:-/år!!Visserligen är hon ett Engelskt Fullblod, men i alla fall :)
Men 100 000:- :confused:
 
Priser

Nu svarar jag själv!

För försäkring för halvblod 10-12 år försäkrad i 20000:- är premierna följande:

Folksam:
A1) Heltäckande 3749:-
A6) Begränsad 1476:-

Sveland:
A1) Heltäckande 3922:-
A3) Begränsad 2973:-

Agria:
maximal) 3440:-
Begränsad) 2205:-

IF
A1) 4082:- (liv med användbarhets skydd)
A2) 2870:- (liv utan användbarhets skydd)

I de begränsade ingår en döds försäkring mot yttrevåld (tex trafik olycka, brand etc.) samt akuta skador/sjukdommar som kräver nödslakt/avvlivning (ex benbrott) samt den lägre veterinärvårds försäkringen (ersättning 25-30000:-/år)

Så Folksam är alltså billigast på en begränsad, ganska stor skillnad mot den som ligger tvåa. Medan Agria ändå är billigast på en maximal försäkring.
 
Re: Priser

Jo, men tänk på självriskerna också.
Agria har 1800:- var 90:e dag + 20% som man får betala själv. Kan bli dyyyyrt om man som jag åkte till klinik i skytteltrafik förra året.

Folksam har 2000:- var 100:e dag. Inget mer.

Jag hade tjänat flera gånger om på att ha Folksam (har dessutom personalrabatt där :p), men kan tyvärr inte byta bolag på min häst.

Om man går in på Folksam.se, klickar på försäkring, häst, försäkringstyp så kan man se en jämförelse mellan alla bolag om hur självriskerna skiljer sig :)

Ett exempel:
Om hästen råkar ut för en skada som kostar 20000:- hos vet. så blir självrisken följande:

Folksam 2000:-
Agria 5440:-
Sveland 5520:-
If 6125:-
 
Re: Priser

Det var precis detta jag satt och letade efter!! (tankeläsning??)
Agrias och IFs vet jag att deras självrisker är +20%
De andra letade jag efter! Tack nu slapp jag det!

Jag har tänkt att ta en A6 i Folksam på killen, den verkar vettig och är förhållandevis billig, sen blir det veterinärvård 60000:- också.
Med fast självrisk på 2000:- borde den vara den förmånligaste.
 
Re: Priser

Det är inte alls säkert. Den försäkring som har låg självrisk kan också ha låg kostnadstak, så man måste titta på alla detaljer för att hitta den bästa...
 
Re: Priser

Det är ju inget tak på den vanliga livförsäkringen, då får du ju det belopp hästen är försäkrad i. Dock så gäller inte A6 för ex avvlivning pga hälta eller rörelsestörning
På veterinär vården är taket 60000:- medans i de andra bolagen 50000:-.
Har beställt villkor från Folksam så jag ska lusläsa dom så snart de kommer..
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 681
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
773
Senast: lilstar
·
Avel Sitter och jämför de olika bolagens villkor och priser, och som vanligt är det en djungel. Känner att jag har kommit fram till att...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: Fredag
·
Utrustning Har funderat. Det finns ju diskussioner om huruvida benskydd lika gärna kan hjälpa som stjälpa. Att det blir för varmt helt enkelt. Nu...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp