Några frågor kring vardagslydnad och umgänge med andra hundar.

Sv: Några frågor kring vardagslydnad och umgänge med andra hundar.

Jag undrar i mitt stilla sinne vart du hittat att nosande = lugnande signal? Jag ser gärna en källa som visar att en hund som nosar gör det pga osäkerhet, alltid(?!). Jag blir alldeles spattig och nervös av alla "lugnande signaler" och svaret på livets mening som vävs in hela tiden, och att precis allt hunden gör ska ha en mening och en grund i något beteende som man ska dämpa.

Min hund nosar på promenader för att han gillar att slicka kiss, och spåra efter vilda djur.
 
Sv: Några frågor kring vardagslydnad och umgänge med andra hundar.

Fattar ingenting, testa exakt som du gjorde: vovven här blev rätt lugn efter en sån behandling på kisserundan med. Nosa var ett kommando han tyckte väldigt mycket om och det verkade som att han eventuellt skulle finna sig i att gå vid sidan?

Är det så att hundar inte behöver läras gå fint i koppel trots och medans de håller koll på saker och nosar runt? Visst, det kanske låter konstigt för er men för mig är det en nyhet för jag har aldrig haft något klart mål för hur en promenad ska se ut förutom att hunden inte ska dra. Är det inte tråkigt för hunden att inte nosa förutom ibland och bara gå bredvid?!

Jag förstår inte hur en promenad annars ser ut. Hålla längst ut på kopplet och låta hunden strosa och nosa som den vill i maklig takt?

Promenerar gör man i rask takt framåt med hunden vid sidan - motion. Går man framåt i god fart så finns det inte ens utrymme för hunden att nosa omkring. Stannar hunden till så ser man snabbt om den är nödig eller inte, är den inte nödig så traskar man vidare.
 
Sv: Några frågor kring vardagslydnad och umgänge med andra hundar.

Jag undrar i mitt stilla sinne vart du hittat att nosande = lugnande signal? Jag ser gärna en källa som visar att en hund som nosar gör det pga osäkerhet, alltid(?!). Jag blir alldeles spattig och nervös av alla "lugnande signaler" och svaret på livets mening som vävs in hela tiden, och att precis allt hunden gör ska ha en mening och en grund i något beteende som man ska dämpa.

Min hund nosar på promenader för att han gillar att slicka kiss, och spåra efter vilda djur.

Ja alltså min hund nosar ju OCKSÅ efter dofter! Kolla vem som vart där, vilt, löpkiss är trots kastrering lite extra intressant osv och så mat! MEN min hund nosar planlöst på ett medvetet sätt OFTA när han vill visa sig ofarlig! Det är en lugnanade signal. Sök bara på Tuurid Rugard på youtube b la och på lugnande signaler. En hund använder många lugnande signaler jämt bara det att olika hundar gör det olika mycket och en osäker individ betydligt oftare än en självsäker. En hunds hela existens går ju egentligen ut på att fungera socialt i en flock utan bråk, utöver sexdrift och jaktinstinkt och födosök.

Men din fråga är inte orelevant tvärtom! Det är det som har hindrat mig från att förstå min osäkra hund. Man vet ju att hundar behöver läsa tidningen och att det är normalt osv. Det är när man stöter på en sådan hund som min och många andra med mig som det blir jobbigt för det enda hunden gör är att flåsande och dragande leta efter dofter och nybörjare som man är så vill man ju väl, man vill att hunden ska få gå i långt löst koppel och nosa fritt! Men det GÅR inte på sådana hundar som min! De har missuppfattat ngt eller tagit på sig något ansvar som deras osäkra personlighet inte klarar av och hund och ägare totalt missförstår varandra. När man sedan börjar strama upp tillvaron för dessa hundar så går det inte enkelt till en början för att de vant sig vid ett annat sätt. Men snart inser de att det är väldigt skönt gå bredvid matte i vilken takt hon nu än väljer och faktiskt så orkar inte jag alltid gå i min allra snabbaste marschtakt jämt bara för att min långbenta hund tycker den takten är alldelles lagom för honom. För min hund är det rent ut sagt skitsvårt att gå sakta, han vill FRAM! Men om en promenad ska vara skön för mig så ska jag kunna styra den utan att han drar som ett helvete bredvid mig när jag vill gå lugnare. Sedan fastnar min hund i fläckar. De ska luktas på oerhört noga och var man ska kissa och bajsa är ett himla bestyr ibland. Ja sådant går en på nerverna oxå när man som Trani säger vill gå i marschtakt. Min träning är alltså fokuserad på att få en fokuserad hund som jag medvetet får träna i att när han nosar i kopplets fulla längd så är det ingen som väntar på honom när jag är 2 m bort i kopplets fulla längd ska han avbryta och fortsätta efter mig. Det handlar om nästan 2 års invanda beteenden som ska bort och det första året bodde han inte med mig. Detta året är det som gjort så de värsta problembeteendena rotat sig. Det var då han tog på sig ansvaret för möten och hur promenaderna skulle se ut. Och nej jag försökte men på fel sätt i nästan ett år att träna om hunden. Jag fick inte hunden att förstå och uppfattades förmodligen som mesig och inkonsekvent.

En grej min hund gör när vi ska gå runt plan på hundkursen i grupp med andra hundar är att nosa i marken nästan maniskt. Och tro mig det är inte födo eller luktsök då! Han är så osäker så han konstant visar lugnande signaler, undviker min blick, nosar, slickar sig om munnen och velar med blicken och kikar under lugg. Nu har jag lärt mig det delvis är pga mig och delvis osäkerhet gentemot de andra hundarna. Jag har fått lära mig att inte glo direkt på hunden och huka mig över honom och sådant. Han är helt enkelt superkänslig för både människors och hundars kroppspråk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
920
Senast: GoLightly
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 314
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 827
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp