Några obehagliga händelser

Singoalla

Trådstartare
För någon månad sedan ringde min granne när jag var på jobbet och berättade att någon hade rivit ut och öppnat all min post ur mitt postfack. Jag tänkte att det säkert är någon som försökt komma åt kontouppgifter, uppgifter för ID-kapning eller något sådant. En vecka senare låg det en ihopskrynklad Cola-burk i postfacket. Jag tänkte inte så värst mycket på det heller utan tänkte att det är bus-streck i trapphuset. I samband med detta hade även någon krossat några lampor i källaren, så hyresvärden bytte portkod i hopp om att vem det nu är som är obehörig inte ska komma in igen.

Men inatt vaknade jag av att någon bankade på dörren kring 4.30 :crazy: Det kändes riktigt obehagligt och jag vågade inte lämna sängen. Jag har säkerhetsdörr och låser alltid på natten, samt sätter på en hasp på insidan så jag kände mig säker på vem det än var inte skulle kunna komma in. Hen slutade efter ett tag och jag gissade på att någon måste gått fel (typ sökt någon på fyllan och bankat på fel dörr). Men nu när det åter igen började bli kväll så kom obehaget smygandes lite och det kändes inte jätteroligt att sova ensam. När jag tog sista rundan med hunden nu precis så tänkte jag att det kanske är bäst att ta in posten för säkerhets skull, ifall någon skulle vara där och fumla igen. Då upptäckte jag såklart att någon redan varit där :crazy: Det var ett vadderat kuvert som jag beställde hem i måndags kväll, det bör alltså ha landat i brevlådan igår. Någon har försökt dra ut det ur postfacket men misslyckats så det lossnat papper i kanten. Jag tittade noggrannare och såg att det ser ut som att någon har haft smutsiga fingrar för pappret har blivit lite skitigt där det är trasigt.

Jag hade inte tyckt att detta var hela världen om det bara varit "stökigt" och lite upptåg i trapphuset. Men plötsligt kom en krypande känsla av att just jag är utsatt. Varför var det enbart min post som rivits ut för någon månad sedan, och ingen av grannarnas? Vem var det som bankade på min dörr inatt? Är det samma person som var på min post under samma dygn?

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med det här. Jag har en ansökan om lägenhetsbyte inne hos hyresvärden så om jag har tur så ska jag flytta 1 maj. Om jag kontaktar värden kring detta så är jag rädd att det strular till det med min ansökan, eller att den hyresgästen som jag byter med ska får reda på att detta hänt och kanske backar ur. Eller är det oetiskt av mig att inte berätta för tillträdande hyresgäst? :confused: Det känns också dumt att göra en polisanmälan för jag har inte riktigt något att anmäla, plus att deras resurser troligtvis behövs för viktigare saker just nu.

Hur hade ni tänkt? Jag funderar på om jag bara ska vara extra varsam med att alltid låsa om mig framöver, tömma postlådan varje dag och hoppas på att lägenhetsbytet går igenom så det blir flytt. Eller borde jag även anteckna vad som hänt/göra anhöriga medvetna vad som hänt så det finns någon bevisning/händelseförlopp ifall detta skulle eskalera?
 
Självklart ska du anmäla även om polisen inte har möjligheter att göra något åt saken, det hade knappast hänt så mycket mer ens för 10 år sedan heller, men om det blir ett försäkringsärende eller eskalerar och någon grips så är det bra att det finns en anmälan.
 
Jag hade ringt polisen på personen som stod och bankade på dörren. Jag hade gärna pratat med personen från insidan också och frågad vad fan personen ville mitt i natten och så hade jag pratat med personen tills polisen kom och tog bort den.
 
Usch väldigt obehagligt. Absolut att du skall polisanmäla. Tala med hyresvärden igen. Kanske bra att byta portkod en gång till. Går det att ta sig in utan kod (tex med nyckel)? Risken är kanske att det är någon i ditt hus som ställer till det för dig (om dom kommer in trots annan kod).

Dra dig inte för att ringa polisen om någon står och bankar på din dörr och anmäl alla försök att komma åt din post (det är ju faktiskt olagligt).

Ta inte det här fel på något sätt men det kan inte vara något ex eller någon i bekantskapskretsen som kan vara skyldig?

Ta med kuvertet med fingeravtrycket (eller det du tror är ett fingeravtryck) till polisen.

Jag vill inte på något sätt skrämma upp dig men jag måste säga att i mina ögon är det här rätt så allvarliga incidenter (även om de inte har med varandra att göra).
 
Jag hade nog nästan hoppats att bankade skulle komma igen, jag antar att du har säkerhetsöga i dörren? Då är du ju säker på rätt sida dörren, men kan kolla om det är någon du känner eller någon som tagit fel på person (fast det står inte i pannan såklart).

Och jag hade också frågat genom dörren vad fan de håller på med.
 
Ta inte det här fel på något sätt men det kan inte vara något ex eller någon i bekantskapskretsen som kan vara skyldig?

Jag funderade på det, men sannolikheten hade nog varit större om jag bott kvar inne i stan. Nu bor jag på Lidingö och det tar ändå någon halvtimme att åka från centrala Stockholm. Ingen av mina ex eller gamla ragg har bil, så jag har svårt att se att någon skulle ha tagit sig ut hit bara för att försöka få tag i min post. Tanken slog mig nämligen när det bankade på dörren, om det kan ha varit någon som druckit och åkt hit på natten. Men då tror jag att personen skulle ha varit mer ihärdig. Nu knackade hen bara några gånger, 3 kanske på ett ganska icke-aggressivt sätt, och sen slutade.

Jag känner nästan ingen på hela Lidingö förutom en nära vän på gatan. Min bekantskapskrets finns inne i stan eller i söderort. Så jag misstänker att det är någon som antingen bor i huset, eller någon som via någon i huset fått tag på kod/nyckelbricka.

Det skulle vara skönt att prata med värden ändå, mest för att ta reda på om fler är drabbade. Det skulle på något vis kännas lite skönare än att det enbart är jag. Men är som sagt lite skraj för att detta ska bli en grej och hindra/förskjuta lägenhetsbytet. Men det kanske inte är någon risk?

Ska fundera lite under dagen på att kontakta polisen också.
 
Jag hade nog nästan hoppats att bankade skulle komma igen, jag antar att du har säkerhetsöga i dörren? Då är du ju säker på rätt sida dörren, men kan kolla om det är någon du känner eller någon som tagit fel på person (fast det står inte i pannan såklart).

Och jag hade också frågat genom dörren vad fan de håller på med.

Yes, jag har säkerhetsöga. Dörren är så förbaskat tjock och tung så frågan är om man kan prata igenom det :laugh: Men ropar man så borde det höras. Får ta mig själv i kragen och göra det ifall hen kommer tillbaka.
 
Jag funderade på det, men sannolikheten hade nog varit större om jag bott kvar inne i stan. Nu bor jag på Lidingö och det tar ändå någon halvtimme att åka från centrala Stockholm. Ingen av mina ex eller gamla ragg har bil, så jag har svårt att se att någon skulle ha tagit sig ut hit bara för att försöka få tag i min post. Tanken slog mig nämligen när det bankade på dörren, om det kan ha varit någon som druckit och åkt hit på natten. Men då tror jag att personen skulle ha varit mer ihärdig. Nu knackade hen bara några gånger, 3 kanske på ett ganska icke-aggressivt sätt, och sen slutade.

Jag känner nästan ingen på hela Lidingö förutom en nära vän på gatan. Min bekantskapskrets finns inne i stan eller i söderort. Så jag misstänker att det är någon som antingen bor i huset, eller någon som via någon i huset fått tag på kod/nyckelbricka.

Det skulle vara skönt att prata med värden ändå, mest för att ta reda på om fler är drabbade. Det skulle på något vis kännas lite skönare än att det enbart är jag. Men är som sagt lite skraj för att detta ska bli en grej och hindra/förskjuta lägenhetsbytet. Men det kanske inte är någon risk?

Ska fundera lite under dagen på att kontakta polisen också.
Jättesvårt det där. Är det en normalt funtad hyresvärd så blir denne bara glad att du tar upp problemet och kanske tom underlättar bytet. Men jag förstår ditt problem dessutom är det som du säger att du har ju det moraliska dilemmat att någon annan byter sig till dina problem (eller är det en kille som skall ta din lägenhet?).

Jag tror att jag nog hade tagit upp det med hyresvärden ändå, i alla fall om det hade hänt något mer.

Sen måste jag säga att om alla händelsernas hör ihop så är det ett väldigt utstuderat sätt som personen skrämmer dig på. Jag hade absolut kontaktat polisen.
 
Att någon försöker ta din post är ingen liten sak.
När du anmäler får polisen veta vad som händer i området. Det kanske är dom som har fått sina identiteter kapade, post stulen etc.
(konstigt att bara din post har rörts)
En normalt funtad människa (som inte är i nöd) bankar inte på någons dörr 4,30.
 
En normalt funtad människa (som inte är i nöd) bankar inte på någons dörr 4,30.
Tja för ett antal år sedan var det en person som bankade intensivt på min dörr kl 03 på natten. Till slut när jag väl vågade öppna (hade inte kikhål på dörren) visade det sig vara tidningsbudet som lagt ner fel tidning i mitt brevinkast å ville ha tillbaka den..... :crazy:
(den personen delade inte ut några fler tidningar i mitt område efter det)

TS - jag håller med övriga, du måste polisanmäla
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 091
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Beställde mat från företag som erbjuder matleverans nyss då jag har för ont för att gå ut och handla mat ikväll. Budet ringde upp och...
2
Svar
27
· Visningar
4 033
Senast: Exile
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 690
Senast: Singoalla
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 545
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp