Bukefalos 28 år!

Nakenhäst =(

Alexandra_W

Trådstartare
Gah, nu har jag gjort bort mig. Skulle klippa om valacken häromveckan, men då dog klippmaskinen för gott. Jag inhandlade en ny (bättre) och nytt skär. Skulle vara samma storlek som det gamla.

Hej och då, idag nu på kvällen klippte jag om honom (varför lär jag mig inte att man inte ska klippa hästar i skumrask?). När jag klippt klart inser jag att det är lite VÄL kort. Och jodå, nog fan låg det ett felmärkt skär i förpackningen. Det SKA lämna 3 mm. det lämnar 1 mm. Han är rakad in på huden med andra ord.

Stackarn kommer frysa häcken av sig närmsta veckorna och jag känner mig som en OERHÖRT dålig matte =( (och har lust att döda försäljaren eller tillverkaren eller vem som nu förpackade skären fel)
 
Stackars häst! Men han måste se ganska kul ut... :D...hoppas bara matte har tjocka täcken och att det inte blir 20 grader kallt.

//Alice - som har något långhårigare häst
 
Tja, han är SKIMMEL, med mörk hud. Så du kan ju gissa hur det ser ut. Blått... Han har dock päls kvar på huvudet (halva iaf, svårt att förklara), ryggen (filtklippt) och baken. Men nedre halvan av magen, hela halsen, mellan frambenen, under magen etc är helt renrakat. Det som är svårast att täcka värme på alltså. (Iofs hade det varit riktigt illa om jag heltklippt, men det känns som en klen tröst nu).

han står dock med tjock fleecetäcke (offrade raskt nya) och superextremtjockt thermotäcke (500 gr fyllning elelr nåt, tjockare än mitt duntäcke), men största värmeförlusten är ju via halsen och under magen iaf.

Glömde jag säga att jag har KALLSTALL som håller utetemp, och att det är minus 10 grader här? :cry:
 
Stackarn.
Ser han ut som en kinesisk naken hund nu eller? ;)
Blir det riktigt kallt får du kanske linda in han med fleecelindor här och där ;)

Hoppas ni får det varmare snart så han slipper frysa.
 
Varit ut och tittat till honom nu, och han var varm som en kamin och fullt nöjd. Däremot ser han ut som FAN. Jag hoppas han inte behöver träffa vet eller nåt förrän dte växt ut, då får jag skämmas ihjäl. Och så hoppas jag det blir väder med uppehåll och inte regn elelr snöyra.
 
Vill ni skratta lite till? (Jag har svårt att skratta åt det än, jag lider mest med kraken). Så tänk er då att jag klippte allt som skulle klippas först. Sen brukar jag gå över dem en gång till och jämna diverse ojämnheter. Det la jag ju SNABBT ner när jag insåg att skärhelvetet var fel. Det skulle innebära att jag gjorde det än värre hudnära. Men när det är skimmel med mörk hud så syns MINSTA LILLA PYTTEHACK. Så, tja, hmm.. det ser ut som ett shackbräde på magen (han var kittlig där och stod inte still). varierat med möörka blåa fält och inte fullt så mörka blåa fält..

Som sagt, jag hoppas jag kan hålla mig undan så ingens er honom mer än jag och grannarna på någon månad. Och jag ska nog skjuta på equiatrikerbesöket ett tag.. :angel:

Men jag kunde ha skrattat åt det om det inte varit så förbannat kallt =/
 
Åh herregud jag dööör! :rofl: :bump: :rofl:
Jag har ju också en sån där blå häst så jag kan mycket väl tänka mej hur han ser ut :D
Ursäkta att jag skrattar ihjäl mej, kan man inte få se en bild av stackarn.
Om det blir kallare kan du ju alltid sätta på honom halskrage och magplatta det finns till vissa täcken magplattan passar till alla täcken tror jag. Svea sverigetäcket har bla.
Pussa den blåa nakenhästen från mej :rofl: :rofl:
 
Ja den hästen e nog JÄTTE vaker tror jag! :rofl: :rofl: :bump: :rofl: :rofl: :banana: :rofl:
Du föresten snyggt namn du har själv heter jag ju också Alexandra! :banana:
 
Jag kan ju berätta om min första vinter som hästägare.
Upptäckte att mitt sto gick och svettades i hagen och tänkte att jag måste ju få bort lite päls på den stackarn.
Hade ingen klippmaskin, så jag tänkte att jag tar fram saxen. Jag kan ju säja som så att hon slapp svettas, men det såg ut som om min lilla pålla hade fått päls löss eller dyl. :o
Turligt nog så bor jag långt ut i buschen så det var inte många som såg henne. Fniss.
Och huvudsaken är väl att de mår bra. :rofl:

Mari
 
Det är nog inte så farligt med magen iaf när du har mycket täcke på resten av honom.
Tänk positivt, det dröjer lääänge innan du behöver klippa honom igen :idea: :rofl:
 
Jag gjorde så med min hästs huvud en gång, hade fått låna en hundklippare av en kompis. Jag visste ju inte att skären var ställbara, så jag klippte bara i väg.... :angel: Men, jag upptäckte iaf att hästen hade ett riktigt vackert stjärnbläs som kom fram då allt runtom blev mörkare. :D

Du får väl packa in honom i alla täcken du har och ge massor med mat!
 
Nej, nu blir det halstäcke till stackarn. Har gått jättebra när det varit uppehåll, men nu är det runt nollan och nsöar blötsnö och blåser, och stackarn vad han frös (han är en fryslort i sådant väder i vanliga fall, blir han blöt på halsen så skakar han, och nu har jag ju ingen päls alls som skyddar utan blir blöt direkt)

Och måtte det växa fort..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag måste klippa min shettis nu, i princip hela ponnyn. Det jag funderar på är om det skulle gå att klippa längre ifrån huden? Normalt...
Svar
9
· Visningar
993
Hästvård Stod igår och rakade av manen på ponnyn. Har ju haft den nerklippt till stubbman pga eksemet, men nu var det bara svintotussar kvar. Så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 559
Utrustning Hej. Vilket klippskär är bäst till att klippa häst med? Jag ska köpa en ny liten maskin som heter Moser Max 45 och då ingår ett 3mm...
Svar
3
· Visningar
1 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp