Så tolkar du mitt inlägg, okej.Fasen vad nedlåtande. Har du missat att tråden handlar om en diagnos som tenderar att kunna innebära att man tolkar annorlunda?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så tolkar du mitt inlägg, okej.Fasen vad nedlåtande. Har du missat att tråden handlar om en diagnos som tenderar att kunna innebära att man tolkar annorlunda?
Ja, jag ser faktiskt inte hur man ska kunna tolka det annorlunda. Om den tolkningen sen är helt åt skogen så står det dig fritt att rätta mig om du känner för det.Så tolkar du mitt inlägg, okej.
Om vi ska fortsätta på den här spinoffen så fick jag mitt intyg utan att be om det. Med den typen av diagnos känns ett intyg ganska viktigt det är ju inget som syns utanpå och de flesta allmänläkare har vad jag hört väldigt dålig koll på den.
Hur kan ett intyg hjälpa dig när du träffar en allmänläkare det ger väl inte allmänläkaren bättre koll på din diagnos?
För mig hjälper det att min allmänläkare vet om mina psykiska diagnoser. Dels för medicinering och dels för att många symtom hör ihop/är likadana. Min(a) allmänläkare har varit urusla på npf-diagnoser och många läser inte ens i journalen...
Nej, det känner jag inte för.Ja, jag ser faktiskt inte hur man ska kunna tolka det annorlunda. Om den tolkningen sen är helt åt skogen så står det dig fritt att rätta mig om du känner för det.
Visar du ett intyg på att du har en NPF-diagnos varje gång du uppsöker en allmänläkare?
Visst hjälper det om allmänläkaren vet om vad man har för diagnos men det gör ju knappst att läkaren får bättre förståelse eller lär sig mer om just den diagnosen genom att se att intyg.
Gällande mediciner så kan jag mer om mina egna mediciner än allmänläkarna jag träffat men jag klandrar dom inte för det eftersom dom inte är normalt förekommande inom allmänmedicinen.
Missuppfattning, jag menar att jag är glad att jag har ett intyg från experter inom området och slipper be en allmänläkare skriva ett intyg på något de har dålig koll på. T.ex. nu då jag ska till AF, om nu intyget får följa med.Visar du intyget för din allmänläkare? Det står ju diagnos i din journal som läkaren har tillgång till?
Hur kan ett intyg hjälpa dig när du träffar en allmänläkare det ger väl inte allmänläkaren bättre koll på din diagnos?
Missuppfattning, jag menar att jag är glad att jag har ett intyg från experter inom området och slipper be en allmänläkare skriva ett intyg på något de har dålig koll på.
Ändrade inlägget och la till förklaringMen vad använder du intyget till?
Visar du ett intyg på att du har en NPF-diagnos varje gång du uppsöker en allmänläkare?
Visst hjälper det om allmänläkaren vet om vad man har för diagnos men det gör ju knappst att läkaren får bättre förståelse eller lär sig mer om just den diagnosen genom att se att intyg.
Gällande mediciner så kan jag mer om mina egna mediciner än allmänläkarna jag träffat men jag klandrar dom inte för det eftersom dom inte är normalt förekommande inom allmänmedicinen.
Funkar det inte lika bra att bara säga att man har den och den npf-diagnosen?
Det brukar jag göra. Det framgår av mina mediciner annars. Funkar jättebra.
Nja, inte intyg. Det har jag bara behövt via kontakt med arbetsförmedlingen. Men jo, jag är ju som sagt väldigt öppen med alla mina diagnoser och sjukdomar. Allt för att underlätta för MIG men även för läkaren som behandlar mig. Jag har aldrig sett det som något negativt, snarare tvärt om.
Det är ju inte så att jag presenterar mig som "Hej, jag heter Saeta och jag har ADD, hypotyreos, bulimi" osv osv. Men läkarna brukar fråga vad jag har för sjukdomar/diagnoser och vad jag äter för mediciner och då berättar jag självklart, även om det står i min journal.
Missuppfattning, jag menar att jag är glad att jag har ett intyg från experter inom området och slipper be en allmänläkare skriva ett intyg på något de har dålig koll på. T.ex. nu då jag ska till AF, om nu intyget får följa med.
Det är väl självklart att man berättar åt läkaren vad man har för diagnos och vilka mediciner man tar.
Har aldrig skrivit att det är negativt att berätta vad man har för sjukdom eller vilka mediciner man tar.
Är också öppen med mina sjukdomar och hur dom påverkar mig.
Ja och den gången jag ansåg att jag behövde tala med en läkare som var kompetent inom området, problem med sjukskrivning, så fick jag höra att de läkarna aldrig tog emot patienter förutom vid utredningar så ett intyg skrivet av en sådan kan jag glömma. Ska jag ha ett nytt intyg så finns bara ett alternativ och det är en allmänläkare.Jag får inte ett intyg på att jag har MS av en allmänläkare, det är neurologen som får utfärda dom eftersom dom behandlar den sjukdomen.
Ja en läkare behöver väl inte nåt intyg?Jag förstår inte den senare delen av diskussionen. Det är mycket prat om hur man beter sig inom vården men frågan gäller ju af i det här fallet. Om jag kommer till en läkare och säger att jag är Asperger så kommer inte det vara något problem men af kommer garanterat kräva ett intyg.