Nämna Asperger för AF?

Ja, men du bad förmodligen om intyget för att du behövde ett i de sammanhangen (AF, neurologi etc).
Man får inget automatiskt intyg.
Jag bad aldrig om det, jag fick det av läkaren vid sista besöket i utredningen när hon fastställt diagnosen. Hade inte användning av det förrän flera år senare.

Jag fick det flera år innan jag blev arbetslös. Bad inte om det.
Nej alltså jag menade inte specifikt till AF utan att det låter som att du fått ett utlåtande kring utredningens resultat bara, och att AF sen varit nöjda med utlåtande istället för intyg.
Fick utlåtande efter min utredning själv också och har alltid antagit att det är standard att man får det?

Nej alltså jag menade inte specifikt till AF utan att det låter som att du fått ett utlåtande kring utredningens resultat bara, och att AF sen varit nöjda med utlåtande istället för intyg.
Fick utlåtande efter min utredning själv också och har alltid antagit att det är standard att man får det?
Det är ett papper där det står att jag har diagnosen Adhd-c och det är underskrivet av utredande läkare. Är inte det ett läkarintyg? Vad är det för skillnad på ett utlåtande? Same shit, different name!

Nej, känns ju tyvärr så :(
Nu ska jag absolut inte leka expert på något sätt, men har inom ramen för min gymnasieutbildning läst 100p psykologi varav 50 nästan uteslutande om just olika diagnoser/sjukdomar. Och utifrån från det känns det som att jag fått diagnosen way too lättvindigt...... Jag menar, känner inte alls igen mig i något, allting har alltid funkat bra och BUP har aldrig ens hörts av. Så ja..
Men om allt alltid fungerat bra så varför utreddes du?
Någon måste ju ha tagit initiativ till en utredning.

Men om allt alltid fungerat bra så varför utreddes du?
Någon måste ju ha tagit initiativ till en utredning.

Jadu, den frågan har jag aldrig fått svar på. Det enda jag vet hände i mitt liv när jag var 3 år var att jag började på dagis, och att inskolningen tog cirkus 3-4 dagar längre än "normalt". Det är det enda jag öht kan komma på. Men om det for real är anledningen, känns det väldigt illa... Men som sagt. Jag har aldrig fått veta sanningen om varför.

Jadu, den frågan har jag aldrig fått svar på. Det enda jag vet hände i mitt liv när jag var 3 år var att jag började på dagis, och att inskolningen tog cirkus 3-4 dagar längre än "normalt". Det är det enda jag öht kan komma på. Men om det for real är anledningen, känns det väldigt illa... Men som sagt. Jag har aldrig fått veta sanningen om varför.
Vad säger dina föräldrar?

Det är ett papper där det står att jag har diagnosen Adhd-c och det är underskrivet av utredande läkare. Är inte det ett läkarintyg? Vad är det för skillnad på ett utlåtande? Same shit, different name!
Ah ja då är det ju en annan sak :)
Vet inte vad skillnaden är egentligen annat än vem som skriver? Själv fick jag ta mitt utlåtande (skrivet av psykolog som utredde mig, någon läkare fanns inte anställd och lär nog aldrig bli anställd där heller) till VC när jag behövde ett läkarintyg första gången. Läkaren tog en kopia till min journal och sen dess har de kunnat kika där när jag behövt intyg :up:

Alla männskor som har funktonshinder föds inte med det, det är en helt fel uppfattning om vad ordet funktonshinder är. Jag är funktionshindrad pga min MS som gett mig en funktionsnedsättning som innebär att jag funktionshindrad.

Det har du såklart rätt i. Fasen, jag menar såklart ett npf, inte något annat slags funktionshinder :)

Att du fick ett intyg innebär inte att man får det generellt.
Det är liksom inte nåt slags id eller diplom.

Fast du skrev ju att "man får inga intyg". När det bevisligen är så att vissa får det.
Såklart det inte är ett diplom eller ett id, det är ett intyg :)

Är/var tyvärr inte ovanligt alls att bup diagnostiserade/ar barn väldigt lättvindigt. Hade ett jättebråk med dom under min uppväxt, mina föräldrar fick kämpa för att dom skulle förstå och inte bara sätta en diagnos som inte alls stämde och det var många diskussioner om deras sätt att utreda. Har ju varit ganska mycket prat om det faktiskt om många som fått gå i särskola pga det trots att dom skulle klarat vanlig skola. Jag "slapp" särskola pga att mina föräldrar inte accepterade och trodde på dom. Hade tur där som hade föräldrar som inte tog dom på orden.

Förr var det lite mer lättvindigt med särskola. Nu krävs det utredningar, tester och intelligenstest. Vet om en elev som scorade under på 6 test men över särskolenivå på ett av dem. Hen fick inte bli inskriven på särskola. Det är väldigt tufft för den eleven i skolan kan jag meddela.

Nu är det vanligt med integrerad särskola. Dvs du går i en "vanlig" klass men bedöms enligt särskola. Träningssärskola däremot är för barn med ännu större behov.

Lite off Topic

Förr var det lite mer lättvindigt med särskola. Nu krävs det utredningar, tester och intelligenstest. Vet om en elev som scorade under på 6 test men över särskolenivå på ett av dem. Hen fick inte bli inskriven på särskola. Det är väldigt tufft för den eleven i skolan kan jag meddela.

Nu är det vanligt med integrerad särskola. Dvs du går i en "vanlig" klass men bedöms enligt särskola. Träningssärskola däremot är för barn med ännu större behov.

Lite off Topic
Konstigt ändå, eller så är det att dom ändrat det relativt nyligen pga all uppståndelse det blev över hur lätt det var att skicka barn till särskola, kanske vänt och dom inte vill klassa många dit alls pga all kritik, är ju inte heller bra. Dom som verkligen behöver det ska ju få gå där.

Var ju ändå ganska nyligen dom tog upp det om särskola. Särskola om det verkligen inte behövs är ju inte bra. Jag för nu 18 årsen, gjorde ju massor av tester på bup, mängder. Utreddes under kanske nåt år. Så dom gjorde ju alla dom testarna då med. Men något verkar ju ha förändrats ändå. Så testmässigt så har dom nog inte förändrats något direkt, däremot kanske dom är lite mera restriktiva med att råda någon att börja i särskola.

Jaaaaaa.... men det är inte generellt så att alla läkare automatiskt skriver ut ett intyg till varje patient som får en diagnos.
Intyg skrivs när de behövs, på begäran av den som behöver det.

Intyg kan skrivas ändå, utan att någon har begärt det eller behöver det! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 279
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 236
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning... 2
Svar
35
· Visningar
3 435
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka