Nämna Asperger för AF?

Tycker inte att man kan säga att man varken är eller inte är sin diagnos. Asperger är något som påverkar så pass mycket att det tenderar att gå rätt in i ens personlighet och på det viset så är man ju på ett vis sin diagnos. Men samtidigt så är man ju inte en diagnos utan en helt egen individ som inte alls behöver ha alla symtom ens, med både svagheter och styrkor som kan ha eller inte ha en grund i diagnosen så att säga. Man är ju liksom... Mer. Mer än en diagnos.

Själv är jag inte min diagnos, men jag är en aspie och diagnosen ligger till grund för en tämligen stor del av min personlighet. Diagnosen är definitivt en del av min identitet, negativa sidor såväl som positiva.

Med förbehåll för att jag kanske tolkar alldeles för bokstavligt här - en av mina svaga sidor :p

Alltså, jag kommer aldrig förstå mig på anhöriga som inte läser på ens litegrann, varför vill man inte förstå? Speciellt föräldrar till diagnosticerade, man vill väl rimligtvis förstå sig på sin egen unge?! Inser att jag är lyckligt lottad på det viset som förvisso saknar en del förståelse själv också och fått bråka en hel del, men vars föräldrar iaf lär sig till slut och iaf ibland konstaterar själva att de inte förstår (och därmed gärna läser på!).

Ja, skärp dig och sluta nu. Eller lev iaf upp till diagnoserna och börja slåss :up:

farsan förstår inte heller men han försöker och han lyssnar när man försöker förklara. men morsan är som att köra huvet i en vägg. fick mina diagnoser som vuxen. har haft mer problem med diagnoserna som vuxen. som barn förstod varken jag eller nån annan att det var nått fel. fast det är ju ganska vanligt när det gäller flickor och add. känns som att det ändå är tur att problemen kom i vuxen ålder. hade jag haft lika stora problem som barn så hade jag inte haft något stöd alls från nån

Nej det är man inte. Man har en diagnos.

Enligt dig, ja. Inte enligt mig. Det är inget negativt att ha en diagnos. Min add är min personlighet. Det är liksom så jag är. Det finns många fördelar med att ha ett funktionshinder. Eller, funktionsnedsättning är kanske ett bättre ord.

Kan man sätta diagnoser så tidigt? Låter galet.

Indeed! Tycker också det är märkligt. Men detta var ju trots allt 16 år sedan, så praxis har ju säkert ändrats sedan dess...
Konstigt också att de bara sätter en diagnos och sen skriver av en helt utan någon som helst uppföljning eller framtida stöd. Varför ens sätta diagnosen då, om man aldrig tänker höra av sig efteråt? :grin:

Jag tycker AF har varit fantastiska när det kommer till att stötta och hjälpa och ta hänsyn (har adhd och bipolär diagnos bland annat) men jag har tillhört rehab där inte gått som arbetsför. Tänker på alla fördelar det kan vara om de vet... Att du kan få fördelar motför "normalstörda" människor :D. Om de nu inte gör om allt nu när utförsäkringarna är borta. Kanske resurser dras in vet ej.

min morsa tror att man är dum i huvet när man har asperger eller adhd. hennes erfarenhet av asperger är det hon har sett på tv, dom där extrema ungarna som pucklar på sina föräldrar och syskon. har man adhd kan man inte vara särskilt begåvad heller. hon tycker det är konstigt att jag har adhd, för jag är ju inte dum i huvet, bara lat :confused: men jag är ju lite konstig, add och atypisk. fast det är väl bara och skärpa till sig och sluta med det :meh:

Du hör på detta: precis så sa min mamma......
Sen fick hon också adhd-diagnos :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh: hälsa din mor att hon kanske har det själv så kanske hon blir nyfiken på att läsa på :p

Du hör på detta: precis så sa min mamma......
Sen fick hon också adhd-diagnos :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh: hälsa din mor att hon kanske har det själv så kanske hon blir nyfiken på att läsa på :p

:rofl::rofl::rofl: så det kan gå...
Nja min mor är ofelbar. Det är bara alla andra det är fel på O_o nån diagnos har hon. Skulle gissa på borderline eller narcissism. Eller rent av båda. Men det kommer vi aldrig få reda på. Däremot så tror jag att både pappa och bror har add.

Bipolaritet räknas väl som sjukdom? Inte funktionshinder.

Funktionsnedsättning = nedsatta funktioner pga skada eller sjukdom. T.ex svagheter i benens muskulatur som försvårar gång på grund av exempelvis Multipel scleros (sjukdom) eller hjärnskada pga bilolycka (skada).

Och om personen då får svårt att förflytta sig från punkt A till punkt B såsom denne önskar, och kanske då behöver använda en rullstol, då blir det ett funktionshinder.

Samma sak med psykiska eller neuropsykiatriska diagnoser. Dessa kan, men behöver inte leda till, ett funktionshinder. När de blir hindrande för ens dagliga liv och dagliga fungerande, det är då det blir det ett funktionshinder.

Så jo, en person som har bipolär sjukdom kan mycket väl ha problem i sin dagliga livsföring som denne måste ta hänsyn till för att klara sin vardag, och därmed ha ett funktionshinder. Och en person som har ADHD men ett jobb som inte kräver koncentration och medför mycket snabba ändringar och frihet (som exempel, ett jobb som passar utifrån personens förutsättningar helt enkelt) kanske inte alls har några problem i vardagen av sin diagnos.

Funktionsnedsättning = nedsatta funktioner pga skada eller sjukdom. T.ex svagheter i benens muskulatur som försvårar gång på grund av exempelvis Multipel scleros (sjukdom) eller hjärnskada pga bilolycka (skada).

Och om personen då får svårt att förflytta sig från punkt A till punkt B såsom denne önskar, och kanske då behöver använda en rullstol, då blir det ett funktionshinder.

Samma sak med psykiska eller neuropsykiatriska diagnoser. Dessa kan, men behöver inte leda till, ett funktionshinder. När de blir hindrande för ens dagliga liv och dagliga fungerande, det är då det blir det ett funktionshinder.

Så jo, en person som har bipolär sjukdom kan mycket väl ha problem i sin dagliga livsföring som denne måste ta hänsyn till för att klara sin vardag, och därmed ha ett funktionshinder. Och en person som har ADHD men ett jobb som inte kräver koncentration och medför mycket snabba ändringar och frihet (som exempel, ett jobb som passar utifrån personens förutsättningar helt enkelt) kanske inte alls har några problem i vardagen av sin diagnos.
Ja, benar man i begreppen så måste det naturligtvis vara så, tack för info!

Men frågan är väl om bipolär sjukdom i sig ger en funktionshinderkod hos AF.

Ja, benar man i begreppen så måste det naturligtvis vara så, tack för info!

Men frågan är väl om bipolär sjukdom i sig ger en funktionshinderkod hos AF.

Ja. Det ger funktionshinderkod hos af.
Iaf hos mig. För jag hade ju funktionshinderkod med bipolär sjukdom, borderline, social fobi och ätstörning uns.
Senare framkom dock en till diagnos efter utredning men den skrev jag aldrig in eller har fått papper på. Ser ingen anledning till det när jag ändå hade all hjälp jag behövde.

@em-pirre

Det är nog ovanligare med diagnos tidigt idag men min son fick sin diagnos när han var 22 månader. Sedan fortsatte dock utredningen för att kartlägga ännu mer.
Men han hade sin diagnos helt klar när han började dagis när han var 3 år för att då kunna få en egen resurs. Dock funkade det inte så han började särskola när han var 4 år istället där dom hade större kompetens att ta hand om honom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 279
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 236
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning... 2
Svar
35
· Visningar
3 435
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka