När blir gräset näringsfattigt?

blomman123

Trådstartare
Hej! Har två hästar som går på gräs.
Båda två väljer bort höt och vill istället äta gräs i hagen tills dom kommer in runt 5 och får sin EM. Tror ni gräset innehåller någon näring såhär års? Det är grönt gräs som inte har betats förrän nu, alltså väldigt mycket gräs.
Ger dom ca 5 kg när de kommer in och över natten.
Klarar dom sig på det+ gräs tror ni?
 
Mina hästar gick på bete till i torsdags, då kom det en decimeter snö. Dom fick frukost och eftermiddag i sommarhagen och fick nattfodring i vinterhagen. Den stora hästen fick alltså 5kg hö/ dag och gick upp i vikt! Så jag skulle påstå att det absolut finns näring i gräset länge. Detta är i Västerbotten.
 
Hej! Har två hästar som går på gräs.
Båda två väljer bort höt och vill istället äta gräs i hagen tills dom kommer in runt 5 och får sin EM. Tror ni gräset innehåller någon näring såhär års? Det är grönt gräs som inte har betats förrän nu, alltså väldigt mycket gräs.
Ger dom ca 5 kg när de kommer in och över natten.
Klarar dom sig på det+ gräs tror ni?
Vad gräset innehåller har inte att göra med vilket datum det är utan var i växtfasen gräset är i.
Lite annan sammansättning på socker och säkert något mer är det ju men inte så att näringen försvinner.
 
Hej! Har två hästar som går på gräs.
Båda två väljer bort höt och vill istället äta gräs i hagen tills dom kommer in runt 5 och får sin EM. Tror ni gräset innehåller någon näring såhär års? Det är grönt gräs som inte har betats förrän nu, alltså väldigt mycket gräs.
Ger dom ca 5 kg när de kommer in och över natten.
Klarar dom sig på det+ gräs tror ni?
Så länge hästarna inte blir magra så klarar de sig alldeles säkert på den givan ihop med gräset. Så fortsätt så och var uppmärksam på hästarnas hull. Det är ju egentligen bra om du kan snåla in på grovfodret så länge de vill äta gräset istället (och ni har gräs kvar). Det sparar du ju massor på i dessa grovfoderbrist-dagar :)
 
Min häst går i stor hage med mycket gräs (återväxt efter betet) och vi började ge frukosthö i helgen. Hittills väljer de mest bort det och äter gräs trots att vi fick en dm snö i lördags. Dock äter de inne om natten så de är inte så mätta att mer mat är helt ointressant, men utomhus är de fortfarande rätt nöjda. Skönt tycker jag, de rör på sig mer när de letar gräs än när de hänger vid hönätet. :) Är hästen mager eller svårfödd får man väl vara mer uppmärksam så de får i sig tillräckligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 825
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp