När brukar uppfödare höra av sig?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 105
  • Visningar Visningar 13 539

Bukefalos 30 år!

SKK är väldigt noga med det så om uppfödaren levererar valpar tidigare och det kommer fram så kan hen räkna med en ganska skarp reprimand från SKK.
Men besiktningen får ske innan de fyllt 8 v? Å vara max 7 dagar gammalt? Var sålänge sen jag köpte valp.

Jag skulle vara rätt putt också, särskilt som du oroat dig och försökt ordna upp det... men nu får ni ju valpen så småningom och får försöka reda ut det hela innan? :)
Han har redan tagit ledigt en månad från jobbet och ska jobba hemma hela mars med valpen. Så de är redan fixat 🤣

Haha, jag tänkte att ni får försöka reda ut den eventuella konflikten er emellan, inte valpsituationen. Jag hade varit förbannad. (aka rätt putt) :D :angel:
Jag förstår han ville göra de till en överraskning men att lådsas vara intresserad av kullar jag skickat osv tyckte jag inte var så kul. Men men får väl tänka de var en god tanke bakom. Han har iallfall lovat jag får sköta utställningsbiten för de är något jag tycker är kul

Utåt sett är det givetvis jätteviktigt att valparna är 8 veckor, en i praktiken vägrar de ens ta emot anmälningar om uppfödare som säljer dem tidigare.
Här brukar kennelkonsulenten kolla det när de gör kennelbesök. De går ofta igenom pappren väldigt noga, kollar datum på födelse, besiktning och köpeavtal. Går igenom alla foderavtsl osv. Visst kan man komma runt det genom att skriva annat datum på avtalet men det skulle jag inte rekommendera.
Fast vid senaste konsulentbesöket som var för 3-4 veckor sedan kollade hon inte på någonting. Men efter 30 kullar utan anmärkning kanske man har byggt upp ett visst förtroende.

Här brukar kennelkonsulenten kolla det när de gör kennelbesök. De går ofta igenom pappren väldigt noga, kollar datum på födelse, besiktning och köpeavtal. Går igenom alla foderavtsl osv. Visst kan man komma runt det genom att skriva annat datum på avtalet men det skulle jag inte rekommendera.
Fast vid senaste konsulentbesöket som var för 3-4 veckor sedan kollade hon inte på någonting. Men efter 30 kullar utan anmärkning kanske man har byggt upp ett visst förtroende.
Jag har aldrig stött på en kennel som haft besök av konsulent. Har ändå rätt många uppfödare i bekantskapen.

Därmed inte sagt att man ska fuska med papprena, eller leverera valpar för tidigt.

Jag har aldrig stött på en kennel som haft besök av konsulent. Har ändå rätt många uppfödare i bekantskapen.

Därmed inte sagt att man ska fuska med papprena, eller leverera valpar för tidigt.
Många uppfödare i min bekantskapskrets har haft besök och jag har själv kontaktats av kennelkonsulenter (har fött upp totalt två kullar).

Ni kan vara lugna, vi kommer hämta valpen på måndag. Tror uppfödaren tänkte fel och min sambo ska endå jobba över helgen så :)

Liknande trådar

• Förväntningar på uppfödare
  • Valp 2027
  • ”Fodertik” med brister
  • Fodervärdsavtal och utrustning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat