När byter ni bil?

Bukefalos 30 år!

Jag håller verkligen med!
Jag minns ångesten förr varje gång bilen skulle besiktas eller servas. Ständig oro kring vad de skulle hitta för oväntat fel den här gången. Just bilkrångel är bland det värsta jag vet. Dels är jag beroende av bilen och det blir väldigt besvärligt om den plötsligt behöver vara på verkstad. Dessutom tar det en himla massa tid att lämna och hämta på verkstad osv. När fel upptäcks känner jag mig dessutom så osäker eftersom jag kan för lite om bilar för att veta vad som verkligen behöver lagas och inte. Jag behöver helt förlita mig på vad verkstaden säger kring om något måste lagas eller kan vänta, så det känns som att man skulle kunna bli hur lurad som helst.

Det är så jäkla skönt nu. Jag känner mig helt lugn när jag åker till besiktning eller service, oroar mig aldrig eftersom både nuvarande och tidigare bil i princip varit felfria. Sinnesro är värt mycket pengar:)

Sen har jag inte råd med fabriksnytt utifrån den typ av bil jag behöver/vill ha, men "ganska ny" räcker långt det också.
Jag kommer inte ens till jobbet utan bil. Det är precis som du säger en sinnesro. Nu har jag gratis ersättningsbil ifall min skulle krångla. Love it!

Dessutom så blir totalkostnaden inte så mycket mer för mig. Leasar en elbil och laddar billigt hemma.

Jag funderar på att byta ut min bil som jag haft i flera år nu och som alltid har gått bra. Men den börjar bli sliten och det kommer antagligen behövas någon större reparation framöver. Den har gått strax över 20.000 mil nu.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha kvar den eller om jag ska byta ut den nu när den fortfarande är värd något så att säga.
Hur brukar ni göra? Jag kör ca 2500 mil om året så bilen går ju hyfsat många mil.
Jag har också funderat på detta. Jag har en 10 år gammal bil som strax har gått 20 000. Men nu har jag flyttat så har närmare till jobbet och ingen häst, så just nu tänkte jag behålla nuvarande bil, för skönt att slippa billån.
Jag har lite samma situation, bilen har gått över 20000 och är mer än 10 år, har redan bytt en del dyrare saker men begagnatvärdet är såpass lågt att jag valt att behålla den tillsvidare nu när jag inte har hästar längre, knappt drar med den alls och har nära till jobbet. En stor del av året kör jag dessutom mc och vi har två bilar i hushållet om det uppstår problem.
Jag vill inte ta dyra billån och har inte bestämt vad jag vill ha som nästa bil heller än så jag avvaktar tillsvidare men det blir alltid lite ångest när något börjar klonka och den ska servas😅

Jag har gjort lite olika. Har tidigare bytt när jag tycker att bilen börjar kosta för mycket i reparationer, går ju inte att komma undan att saker behöver bytas ut så småningom. Min förra bil bytte jag tidigare, men det var för att jag fick andra behov.
Men generellt så är det viktigt för mig att bilen är så problemfri som möjligt så jag vill inte vänta för länge. Hellre byta när den fortfarande funkar bra och inte kräver mer än årlig service typ.
Lite mer detaljerat:
Min förra bil var 3 år och hade gått lite mer än 4000 mil vid inköp. Såldes efter 6 år och då hade den gått ca 13500 mil.

Nuvarande bil var 5 år och hade gått lite mer än 9000 mil vid inköp, har haft den i 2,5 år än så länge och den har nu gått lite mer än 12000 mil. Hittills helt problemfri.

"Bytte upp mig" till större och dyrare modell utifrån behov när den senaste köptes, och då fick jag anpassa ålder/miltal efter vad som kändes görbart ekonomiskt.

Jag köper gamla billiga bilar och kör dem tills de dör/blir dödsdömda.

Så har jag också gjort hittills, det är vad plånboken räckt till (inte haft bil nu de senaste åren). Jag har då kört över 2500mil per år, både med häst/släp och utan. Sålt billigt som reservdelsbil, typ, med undantag för en som hämtades till skroten.

Nästa bil blir förhoppningsvis en något nyare, behöver en vettig dragbil (tanken är att det blir bil när det blir häst igen). Men nån ny blir det icke.

Byter bil när den är slut. Dvs när det blir dyrare och dyrare investeringar för att laga och det börjar kosta mer än värdet på bilen.
Vi bytte avensisen för några år sen. Då hade den passerat 30.000 mil. Då började grej på grej gå sönder. Maken är händig och lyckas byta mycket själv. Men när han skulle byta företagsbil efter 3 år valde vi att köpa loss den i stället.

Han byter företagsbil som sagt var 3e år. Men den bilen räknar vi inte som ”vår”, även om det typ är det. Skulle han bli av med den skulle något billigare införskaffas.

För oss är det mycket värt att slippa kostsamma billån eller leasingavgifter.

Jag byter bil när den gamla inte går att laga längre.
Efter mig så kommer skroten.
Bilarna brukar gå sisådär 35 tusen mil.
Utom en volvo som är på 53 tusen mil och fortfarande fungerar bra.
När jag inte längre har något att åka i så köper jag något att åka i.

Jag byter bil när den gamla inte går att laga längre.
Efter mig så kommer skroten.
Bilarna brukar gå sisådär 35 tusen mil.
Utom en volvo som är på 53 tusen mil och fortfarande fungerar bra.
När jag inte längre har något att åka i så köper jag något att åka i.
Modern har en v70 som gått typ 38k nu. Volvoservad hela livet. Men man får inte så mycke om den skulle säljas, så den finns till förfogande som flockbil när det är nått.
Jag har fortfarande vaga drömmar om att fixa min gamla s40 för att ha som extrabil..men..nä. inte lyckats få den på skroten än heller, blev andra bilar som åkte sist flocken skickade 🙃

Jag "brukar" köra bilarna ut som nya från bilhallen och sedan följa dem till skroten eller sälja som reservdelstillgång när de är beyond reasonable repair. Det stämmer inte riktigt just nu, då jag har en begagnat-köpt bil (3 år gammal vid förvärvet) och en ärvd bil - men de är nog båda med mig till slutet av deras livscykel.

Jag kör mycket grusväg, det är hästhår och mycket slitage så andrahandsvärdet vid en försäljning är inte i närheten av det värde de har för mig vid fortsatt eget bruk.

Kör också 2.500 - 3.000 mil om året så milen rinner iväg fort.

Jag vill gärna se mina bilrelationer som långsiktiga och umgås gärna med varje individ i 10-15 år, det är så mycket lättare när man lärt känna varandra att förstå behov och hjälpa varandra lösa olika problem som uppstår och återkommer. Det är ganska påfrestande och arbetsbemängt att byta bil tycker jag. Liksom telefon. Och annat. Så sällan som möjligt föredrages starkt.
Ja, jag hade en tanke om att byta ut min bil för ett par år sedan när jag har räknat ut att det skulle vara mest gynnsamt men det blev inte av och nu är min så onormalt sliten att jag nog får köra den tills den är slut.

Modern har en v70 som gått typ 38k nu. Volvoservad hela livet. Men man får inte så mycke om den skulle säljas, så den finns till förfogande som flockbil när det är nått.
Jag har fortfarande vaga drömmar om att fixa min gamla s40 för att ha som extrabil..men..nä. inte lyckats få den på skroten än heller, blev andra bilar som åkte sist flocken skickade 🙃
Ja de där V70.
Vi har 2 st XC70, en blå Ocean Race (den hetta faktiskt V70 XC på den tiden) och en vinröd.
De har båda Geartronic automatlåda, vilket är viktigt för oss.

Jag köpte också en S40 för 10 tusen för några år sedan.
Den reparerade jag för 27 tusen och fick en utmärkt bil i bästa skick för en rimlig peng.
Det är dock ingen riktig Volvo utan egentligen en Mitsubishi Carisma med GDI-motor.
Den enda Volvo som inte klarar E10.
Dottern har den numera.
Det är en underbar bil att köra, med alla finesser man kan tänka sig, och den kommer inte att ha kostat många kronor per år när den väl tar slut.
Bäst är de 2 inbyggda bilbarnstolarna i baksätet.

Ja, jag hade en tanke om att byta ut min bil för ett par år sedan när jag har räknat ut att det skulle vara mest gynnsamt men det blev inte av och nu är min så onormalt sliten att jag nog får köra den tills den är slut.
Ofta när man är ute hos kunder så får man åka antingen i top notch hyrbilar eller så visar de upp sina fina egna bilar som ser ut som de knappt används och de knappt vågar parkera med. För länge sedan var jag på besök hos kund i Montreal och kontaktpersonen hämtade mig i sin lilla röda lätt rostiga och bucklade jeep som verkligen såg mycket värd ut - alltså i meningen att den använts till mycket genom många år. Då kände jag mig mer som hemma direkt. (Kom att tänka på det här och nu för att det låg delar av dykutrustning i bilen).

Nästan aldrig. Har en sambo som är grymt duktig med mekandet och själv bryr jag mig inte ett dugg om hur bilen ser ut (på utsidan). Vår ena bil är så ful och lagad att jag blivit spanad på av polisen x-antal gånger när jag kört hem från jobbet mitt i natten 😆. Den går dock igenom besiktningen varje år så jag kör glatt vidare.

Samma här, för några år sedan när vår gått runt snart 20 000 tänkte jag att det var dags att byta. Men jag minskade ned antalet mil jag körde radikalt istället och tänkte att den får försöka hålla. Har legat runt 10 000 i reparation per år, men kan inte köpa en ny bil rakt av så lånen hade legat högre än det tror jag.

Nu har den gått 25 000 snart och är en Ford men jag håller tummarna för att den håller tills jag fått en känsla för vad för bil man ska ha och förhoppningsvis Ipads på hjul backat för mer riktiga reglage (det sägs att det börjar komma igen så om tre år kanske de är ute på begagnatmarknaden från leasing :) ). Har ju en väldigt oelektronisk bil med växelspak just nu och trivs väldigt väldigt bra med det. Inga däckvarningar och annat grejs.

Bilmarknaden känns så knasig just nu, jag vet inte vad jag skulle köpt och jag har inte någon möjlighet att ladda en hybrid eller elbil med annat än en sladd genom fönstret och jag tror helt ärligt inte det är ok (trots att grannarna gör så...)

Vi har en som rullar på 30k mil än så länge och en nyare som är på 20k. Den nyare är väl tanken och sälja egentligen för den är dyr och service är svindyr bara för att få "stämplad servicebok" på den. Så den ska väl bytas mot något 4hjulsdrivet som vi planerar att behålla och därmed inte bryr oss om ev försäljningsvärde utan kan göra (nästan) allt i underhåll och reparation själva.

Har legat runt 10 000 i reparation per år, men kan inte köpa en ny bil rakt av så lånen hade legat högre än det tror jag.
Oj!
Det var mycket.
Mina brukar dra iväg i början, men sedan så ordnar det upp sig och det kommer några billiga år mellan 20 och 35 tusen mil.
Den där S40'n har förutom den stora reparationen legat på under 3 tusen om året, service inräknat.
Litet bromsar och litet rost bara.

Nåväl, efter många år med billiga bensinbilar så blir nästa bil en elbil.
Vi åker mest mellan våra gårdar och har solceller på båda.
Så det är egentligen vansinne att inte tanka bilen med egenproducerad el.
På önskelistan står en Peugeot e-2008.

Byter absolut inte vardagsbil så länge den är pålitlig, reparationerna inte börjar kosta mer än ett byte skulle göra och mina behov inte förändrats mycket. Jag gör rätt mycket service själv så har inget intresse alls av att ha en för flashig eller ny bil med garantier kvar på så den måste servas på verkstad 😅

Oj!
Det var mycket.
Mina brukar dra iväg i början, men sedan så ordnar det upp sig och det kommer några billiga år mellan 20 och 35 tusen mil.
Den där S40'n har förutom den stora reparationen legat på under 3 tusen om året, service inräknat.
Ja det har varit bromsarna, vilket gick på runt det förrförra året. Sedan faktiskt startmotorn som låg där någonstans förra året och hum generatorn i år.

Hoppas den blir billig upp till 35 000 då :laugh: hade verkligen varit super om den höll till det. Den kanske känner sig övergiven sedan jag slutade köra 3-4 000 mil per år.

Men innan dess tycker jag inte den varit så farlig. När jag köpte hade den gått 800.

Oj!
Det var mycket.
Min förra började dra iväg rejält i reparationskostnader precis efter 20 och det var många saker som var slitna och att på väg att ge upp nu innan jag sålde den. Det färgar av sig på mitt beslut att försöka byta strax innan 20 nästa gång. Sen är ingen av dessa bilarna en Volvo så det skiljer sig på många sätt.

Ofta när man är ute hos kunder så får man åka antingen i top notch hyrbilar eller så visar de upp sina fina egna bilar som ser ut som de knappt används och de knappt vågar parkera med. För länge sedan var jag på besök hos kund i Montreal och kontaktpersonen hämtade mig i sin lilla röda lätt rostiga och bucklade jeep som verkligen såg mycket värd ut - alltså i meningen att den använts till mycket genom många år. Då kände jag mig mer som hemma direkt. (Kom att tänka på det här och nu för att det låg delar av dykutrustning i bilen).
Min bil är en magnet för skador. Jag kommer inte ens bli förvånad om det trillar ned ett meteroit på den. Upptäckte en JÄTTEREPA på den för någon vecka sedan och suckade bara.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka