När byter ni bil?

Bukefalos 30 år!

Fru_Tuvstarr

Trådstartare
Jag funderar på att byta ut min bil som jag haft i flera år nu och som alltid har gått bra. Men den börjar bli sliten och det kommer antagligen behövas någon större reparation framöver. Den har gått strax över 20.000 mil nu.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha kvar den eller om jag ska byta ut den nu när den fortfarande är värd något så att säga.
Hur brukar ni göra? Jag kör ca 2500 mil om året så bilen går ju hyfsat många mil.

Är iofs bara inne på min andra bil, men bytte för typ 3 år sedan för att min gamla nog inte skulle gå igenom besiktningen för bromsarna, och sen gick det hål på en bränsleledning.
Så blev att låna flockens extrabil medan jag letade ny.
Den hade gått 28k vid köp, men tänkte taktiskt och köpte likadan som farsans, så han kan skruva 😇

Bilen är en skrutt, men älskar den ändå.
Så visst, borde egentligen leta ny nu med tanke på hur mycke mek det varit/kommer.
Men min plan är att köra han tills han dör, sedan blir det HLR tills jag hittar ny.
Vill ju helst ha samma bil (Ford Kuga 2010) så lär ju inte hitta så många fräschare sånna 😅 dom nyare årsmodellerna är så fula 🥲 beroende av delad baklucka nu..

Har sen inga som helst planer på att ta billån för bil.
Så tills dess så småspanar jag efter vad jag vill ha.
Kryllar väl av 4hjulsdrivna, kompakta bilar med hög sitthöjd och hög markfrigång, för typ 50k va? 🙈

Behålla bil med ökade mekbehov beror väl mycke på om man kan göra saker själv lr måste leja för allt? 🤔

20k så är väl de stora (kamrem) bytt och ett tag kvar till nästa gång?

Jag har gjort lite olika. Har tidigare bytt när jag tycker att bilen börjar kosta för mycket i reparationer, går ju inte att komma undan att saker behöver bytas ut så småningom. Min förra bil bytte jag tidigare, men det var för att jag fick andra behov.
Men generellt så är det viktigt för mig att bilen är så problemfri som möjligt så jag vill inte vänta för länge. Hellre byta när den fortfarande funkar bra och inte kräver mer än årlig service typ.

Jag funderar på att byta ut min bil som jag haft i flera år nu och som alltid har gått bra. Men den börjar bli sliten och det kommer antagligen behövas någon större reparation framöver. Den har gått strax över 20.000 mil nu.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha kvar den eller om jag ska byta ut den nu när den fortfarande är värd något så att säga.
Hur brukar ni göra? Jag kör ca 2500 mil om året så bilen går ju hyfsat många mil.
Där du är ungefär byter jag bil. Dvs när milen börjar bli många och det börjar bli risk för många reparationer av slitdelar framåt

Jag vill ha en problemfri bil som inte riskerar att få en massa fel och behöver besöka verkstaden mer än vid service, i princip. Så jag skulle sälja vid läget du är nu, men så vill jag också kunna byta in bilen på firma för att det är bekvämt.

Jag har precis bytt bil till en något nyare (den nya är 4 år, gamla var 12) som gått kortare. Det du säger passar nästan ordagrant in på mina funderingar innan bilbytet.

När jag väl bestämt mig för att byta var det även precis dags för besiktning av den gamla och då blev det en tvåa på en broms och det kom det fram en hel del saker i nivå "det här går snart sönder och när det går så får bilen körförbud, ni vill laga det". Då kändes det absolut som att jag hade fattat rätt beslut.

Mina tankar inför nästa bilbyte är att jag ska göra det strax innan 20 istället för en bit efter. Vi får se.

Jag "brukar" köra bilarna ut som nya från bilhallen och sedan följa dem till skroten eller sälja som reservdelstillgång när de är beyond reasonable repair. Det stämmer inte riktigt just nu, då jag har en begagnat-köpt bil (3 år gammal vid förvärvet) och en ärvd bil - men de är nog båda med mig till slutet av deras livscykel.

Jag kör mycket grusväg, det är hästhår och mycket slitage så andrahandsvärdet vid en försäljning är inte i närheten av det värde de har för mig vid fortsatt eget bruk.

Kör också 2.500 - 3.000 mil om året så milen rinner iväg fort.

Jag vill gärna se mina bilrelationer som långsiktiga och umgås gärna med varje individ i 10-15 år, det är så mycket lättare när man lärt känna varandra att förstå behov och hjälpa varandra lösa olika problem som uppstår och återkommer. Det är ganska påfrestande och arbetsbemängt att byta bil tycker jag. Liksom telefon. Och annat. Så sällan som möjligt föredrages starkt.

Senast ändrad:
Spännande att så många byter bil kontinuerligt. Vi har två den ena har vi haft sedan den va ny och den har gått 25' haft typ tre större reparationer på de 11 år bilen är nu. Helt klart värt det bilen går bra och är fräsch och vi ser inga behov av att byta. Den andra köpte jag lös från svärföräldrarna nu och den har gått 26' den är väl servade och ganska nyligen bytt kamrem. Dessa bilar äger vi till de inte fungerar längre. Så mycket billigare i längden och miljövänligare.
Men vi är även sådana som aldrig skulle ta ett lån för att köpa en bil, så de har egna sparkonton/köpa ny bil konton.

Numera leasar jag iofs så det blir automatiskt vart tredje år men innan försökte jag byta innan problem och mil började hopa sig förmycket. Ofta blev det för sent.
I min värld är det inte värt att lägga 20 000:- och mer vart och vartannat år på lagningar på tex 15 år gammla bilar eller bilar som gått över 20 000 mil.
Mina första 20 år med körkort var med äldre bilar som slukade pengar och var ständig källa till oro så jag betalar heller nån tusenlapp mer och kör ”nytt” bekvämt och bekymmersfritt :)

Jag kör omkring 2000 mil per år.

Jag har också funderat på detta. Jag har en 10 år gammal bil som strax har gått 20 000. Men nu har jag flyttat så har närmare till jobbet och ingen häst, så just nu tänkte jag behålla nuvarande bil, för skönt att slippa billån.

Är iofs bara inne på min andra bil, men bytte för typ 3 år sedan för att min gamla nog inte skulle gå igenom besiktningen för bromsarna, och sen gick det hål på en bränsleledning.
Så blev att låna flockens extrabil medan jag letade ny.
Den hade gått 28k vid köp, men tänkte taktiskt och köpte likadan som farsans, så han kan skruva 😇

Bilen är en skrutt, men älskar den ändå.
Så visst, borde egentligen leta ny nu med tanke på hur mycke mek det varit/kommer.
Men min plan är att köra han tills han dör, sedan blir det HLR tills jag hittar ny.
Vill ju helst ha samma bil (Ford Kuga 2010) så lär ju inte hitta så många fräschare sånna 😅 dom nyare årsmodellerna är så fula 🥲 beroende av delad baklucka nu..

Har sen inga som helst planer på att ta billån för bil.
Så tills dess så småspanar jag efter vad jag vill ha.
Kryllar väl av 4hjulsdrivna, kompakta bilar med hög sitthöjd och hög markfrigång, för typ 50k va? 🙈

Behålla bil med ökade mekbehov beror väl mycke på om man kan göra saker själv lr måste leja för allt? 🤔

20k så är väl de stora (kamrem) bytt och ett tag kvar till nästa gång?
Min har kedja men det är andra saker som drivaxlar mm som börjar ge sig.
Det är en liten kompakt SUV jag har nu.

Jag "brukar" köra bilarna ut som nya från bilhallen och sedan följa dem till skroten eller sälja som reservdelstillgång när de är beyond reasonable repair. Det stämmer inte riktigt just nu, då jag har en begagnat-köpt bil (3 år gammal vid förvärvet) och en ärvd bil - men de är nog båda med mig till slutet av deras livscykel.

Jag kör mycket grusväg, det är hästhår och mycket slitage så andrahandsvärdet vid en försäljning är inte i närheten av det värde de har för mig vid fortsatt eget bruk.

Kör också 2.500 - 3.000 mil om året så milen rinner iväg fort.

Jag vill gärna se mina bilrelationer som långsiktiga och umgås gärna med varje individ i 10-15 år, det är så mycket lättare när man lärt känna varandra att förstå behov och hjälpa varandra lösa olika problem som uppstår och återkommer. Det är ganska påfrestande och arbetsbemängt att byta bil tycker jag. Liksom telefon. Och annat. Så sällan som möjligt föredrages starkt.
Jag vill egentligen inte sälja den för den är så jäkla bra men jag kan inte lägga mer i reparationer än vad jag får för den i inbyte. Jag köper ju aldrig nya bilar så om jag får typ 60.000 för min nu så är det mycket värt i inbytet.

Väldigt olika, vissa har vi kört till skroten är det enda som gäller, sist fick vi "panik" byta när skodans kamkedja hoppat och pajat motorn. Fanns 2 begagnade motorer i hela Sverige som kostade mer än vad dag köpte bilen för😅
Överlag kör vi bilarna länge oftast skroten eller säljer en bil för att få in snabba pengar, sen sparar till ny när behovet finns igen.
Tar helst inte lån för bil heller, sist fick vi dock låna pengar av svärföräldrarna för att snabbt kunna köpa bil så vi väntade barn i samma veva som förra gick sönder. :)

En bil byttes pga en krock med stor skada på motorn. Den andra byttes då den började bli riktigt trasig hela tiden och vi skulle köpa en gemensam bil.
Den gemensamma bilen har behövt laga en del, men mest sådant som det är slitage på som bromsar osv. Men nu har det bara i år varit några större reparationer så funderingar går såklart om vi ska ”köra slut” på denna eller köpa nyare bil. Samtidigt är ingen av oss egentligen sugen på att lägga några större summor på bil (aldrig tagit billån) och vi har noll prestige kring bilen så som att den ska vara stor, repfri och ha tusen specialfunktioner. Bil är mest ett nödvändigt ont som också slits med tre hundar i bilen samt hästgrejer.

Numera leasar jag iofs så det blir automatiskt vart tredje år men innan försökte jag byta innan problem och mil började hopa sig förmycket. Ofta blev det för sent.
I min värld är det inte värt att lägga 20 000:- och mer vart och vartannat år på lagningar på tex 15 år gammla bilar eller bilar som gått över 20 000 mil.
Mina första 20 år med körkort var med äldre bilar som slukade pengar och var ständig källa till oro så jag betalar heller nån tusenlapp mer och kör ”nytt” bekvämt och bekymmersfritt :)

Jag kör omkring 2000 mil per år.
Jag håller verkligen med!
Jag minns ångesten förr varje gång bilen skulle besiktas eller servas. Ständig oro kring vad de skulle hitta för oväntat fel den här gången. Just bilkrångel är bland det värsta jag vet. Dels är jag beroende av bilen och det blir väldigt besvärligt om den plötsligt behöver vara på verkstad. Dessutom tar det en himla massa tid att lämna och hämta på verkstad osv. När fel upptäcks känner jag mig dessutom så osäker eftersom jag kan för lite om bilar för att veta vad som verkligen behöver lagas och inte. Jag behöver helt förlita mig på vad verkstaden säger kring om något måste lagas eller kan vänta, så det känns som att man skulle kunna bli hur lurad som helst.

Det är så jäkla skönt nu. Jag känner mig helt lugn när jag åker till besiktning eller service, oroar mig aldrig eftersom både nuvarande och tidigare bil i princip varit felfria. Sinnesro är värt mycket pengar:)

Sen har jag inte råd med fabriksnytt utifrån den typ av bil jag behöver/vill ha, men "ganska ny" räcker långt det också.

Jag kör väldigt mkt, mellan 4000 och 5000 mil om året. Har köpt bättre begagnade bilar som gått 7000-1000 mil och sen kört dem tills de inte vill mer. Förra bilen hade gått 36 när allt rasade samtidigt, då hade jag inte kört släp med den sedan 28 ungefär. Nu har bilen gått 25 och jag räknar med att jag kör den ett år till ungefär, sen vill den nog inte vara med. Det har börjat bli lite konstiga elfel på den (den varnar ofta att ett bakdäck tappat luft, vilket inte stämmer), men inget värre. Blir det värre kommer jag nog slumpa iväg den, jag behöver bil och kan inte ha den stående länge på verkstad för olika konstigheter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?