När chefen kör chatgpt istället för att svara själv

Bukefalos 30 år!

Sen fick jag ju massa svar på hur man kan gå vidare i situationen…

Alla är inte bra på att formulera sig i text och kan behöva hjälp för att texten ska uttrycka det man vill säga.

Jag hade inte tyckt att det hade varit fel av dig att använda AI för att bolla olika saker om du som chef känt dig villrådig. Jag hade dock önskat att du hade ett chefsstöd på din arbetsplats så att du inte behöver vara helt utlämnad åt dig själv och åt AI-stöd, men jag vet också att det såklart inte alltid är de bästa förutsättningarna som chef och då får man ju göra det bästa man kan utifrån de förutsättningar man har.

Men om du undrade om det var okej att skicka svaret till din medarbetare - absolut inte till mig i alla fall! Direkt felaktigt eller förbjudet är det ju inte, men som medarbetare hade jag inte uppskattat det och syftet med att svara på medarbetarens fråga är ju ett inte förstöra hens förtroende för chefen.

Nej, jag efterfrågar inte heller ett förbud mot AI och jag ser det inte som en fråga OM AI ska användas eller inte, utan hur.

AI är en del av den tekniska utvecklingen och kommer inte att stoppas, däremot är det viktigt att inse att vi måste diskutera HUR det bör användas på ett klokt sätt, och inte blint köpa skrämselpropaganda om att nu måste alla hoppa på tåget utan frågor för annars är det ute med oss.
nu svarade jag inte dig utan ett inlägg om att förbjuda AI på arbetsplats, om jag inte nu råkade citera fel.

Skrämselpropaganda eller inte beror väl på hur man ser på ny teknik. Ja man bör vara smart nog att dubbelkolla sitt arbete oavsett om det är en kollega eller AI som draftat något. Framförallt behöver AI emailsvar tränas på att ha samma tone of voice, men tror att de flesta av oss kommer skriva AI mail när det det finns bra integration mellan mailboxen och AI på jobbet.

Men chefens fel här var att AI användes utan att chefen inte gjorde nödvändiga justeringar för att göra texten "mänsklig".

Nu fick ju AI inget att gå på. Ingen beskriven situation, bara en vag beskrivning om att någon kände sig underminerad.
AI är ett hjälpmedel och svaret blir inte bättre än frågan man ställer. Jag var mkt mer negativ innan, men har använt AI mer nu och börjat förstå hur det kan användas bättre. Och det kräver engagemang. Man måste värdera svaret man får så att det speglar förväntningarna. Och det viktiga är väl att svaret visar att frågan har tagits på allvar och kommer hanteras?

Fast det viktiga i kommunikation är också hur mottagaren uppfattar det du kommunicerar. Och jag skulle inte tolka ett sådant svar som AI presenterat i exemplet som att du som chef har tagit frågan på allvar och kommer att hantera den, utan som något en AI-tjänst svarat på frågan "hur borde en chef svara på en sådan här fråga?" - och det är en väsentlig skillnad mellan de två sakerna.

Det AI levererat är ett paketerat svar som speglar hur förväntningarna ser ut för hur en skolbokschef skulle svara och agera, det säger mig ingenting om hur du som chefsperson tänker och vill agera i just denna situation som är viktig för mig. Det finns inget förtroendebyggande, i och med att det är generella förväntningar som presenteras av en tredje part och inte dina tankar.

För att jag ska förstå att du har tagit min fråga på allvar och har för avsikt att hantera den så behöver du uttrycka dig på samma sätt som du brukar göra när du kommunicerar med mig. Då tolkar jag det som dig och dina avsikter.

Du undrar på allvar varför någon tar hjälp av AI när ett felsvar reulterar i att människor på internet vitt och brett skriver att man är inkompetent? Ett personligt men klumpigt formulerat svar hade fått samma effekt antar jag. Frågan är om det går att göra rätt?
Det är inte ett felformulerat svar som gör folk upprörda, utan ett AIsvar. Min chef är sisådärpå engelska. Jag tar hellre hens något märkliga grammatik och känner att hen är autentisk i sina svar än någonting som är artificiellt och robotiskt formulerat.

nu svarade jag inte dig utan ett inlägg om att förbjuda AI på arbetsplats, om jag inte nu råkade citera fel.

Skrämselpropaganda eller inte beror väl på hur man ser på ny teknik. Ja man bör vara smart nog att dubbelkolla sitt arbete oavsett om det är en kollega eller AI som draftat något. Framförallt behöver AI emailsvar tränas på att ha samma tone of voice, men tror att de flesta av oss kommer skriva AI mail när det det finns bra integration mellan mailboxen och AI på jobbet.

Men chefens fel här var att AI användes utan att chefen inte gjorde nödvändiga justeringar för att göra texten "mänsklig".

Nej du skrev inte till mig, men jag svarade till dig ändå eftersom jag tycker att det är lite för mycket av skrämselpropaganda som pågår just nu. Och att man ofta blir anklagad för att vara förändringsrädd eller teknikfientlig om man ifrågasätter något av det halleluja kören säger

Det enda jag säger är att man bör använda AI klokt, och fråga sig varför man gör det och till vems nytta. Inte bara använda det för att man är rädd för att inte vara tillräckligt med i hypen.

Men varför ringer du inte din chef istället då?
Skriftlig kommunikation verkar inte fungera så bra mellan er?
Vissa saker vill man ha skriftligt, för att det är situationer där det tyvärr gärna blir ”ne men så sa jag inte” så fort det blir lite jobbigt. Då är skriftligt bra att ha, men framöver kan vi ju be varsin ai skriva med varann istället.

Förbjuda AI på arbetsplatsen är svårt, det är som om någon hade sagt att vi skulle förbjuda datorerna funder 90-talet. Vi behöver alla lära oss att arbeta med AI annars kommer vi inte ha ett arbete kvar. Antingen är man personen som arbetsleder AI eller så är man personen som ersätts av AI. Lite beroende av jobb så klart. I vissa yrken är vi redan där, AI gör ett "good enough" jobb, den är så pass mer effektiv, att det är ok att den hallucinerar ibland.

Det går tyvärr inte att vrida tillbaka klockan, antingen så hoppar man på tåget som bolag eller så blir bolaget utkonkurrerat rent krasst.

Vissa arbeten är mer motståndskraftiga än andra tex. bilmekaniker och byggjobbare, men de kommer också att använda AI i yrket.

Det finns bra mycket mer effektiv AI än den interna AI chatbot som många bolag använder.
AI är så miljöovänligt och onödigt så jag önskar att det aldrig uppfunnits. Det enda det gör är minskar eget tänkande och därmed intelligens.

Mitt arbetsområde använder inte och kommer aldrig att använda AI, tack och lov!

"Sel stairs need hoover from 313 down
As paint or something there
You will see
Im not finished message"

Meddelande från chefen. :D :heart
Skämt åsido, om jag vill ta upp någonting allvarligt spenderar hen naturligtvis mer omsorg och tid på det, men det vore Omedelbart uppenbart om det var ett AIsvar jag fick och jag hade absolut tagit illa upp.

Det är inte ett felformulerat svar som gör folk upprörda, utan ett AIsvar. Min chef är sisådärpå engelska. Jag tar hellre hens något märkliga grammatik och känner att hen är autentisk i sina svar än någonting som är artificiellt och robotiskt formulerat.
Ett felformulerat svar kan definitivt göra folk upprörda, för många smileys gör folk upprörda för att det är oprofessionellt, mail utan smileys gör folk upprörda för att man är för tråkig, mail med punktlistor gör folk upprörda för att det är för kort och opersonligt, mail i löpande text gör folk upprörda för att det är otydligt...
I just det här fallet är folk upprörda över att det upplevs opersonligt med AI-svar.

Det enda som har en chans att bli rätt är att ge feedback till personen det gäller kring vad de önskar i stället.

För mig känns svaret mest som ordbajs utan svar på på något. Saknar mest vad som är nästa steg så som möte, telefonsamtal eller annat.

Så tycker jag att precis alla AI-svar ser ut oavsett frågeställning. Mesiga, inställsamma och bara en massa blaha som saknar mening. Jag tar alla gånger hellre ett sämre formulerat eller felstavat svar från en riktig människa, det slösar åtminstone inte lika mycket på jordens resurser som AI-pladder.

Som ett sidospår, men sprunget ur diskussionen, så tycker jag att det är tragiskt om det är så idag att toleransen är väldigt låg för eventuella stavfel och bristande formuleringsförmåga i text hos chefer? Om chefer känner att de måste ta hjälp av AI för att de får så mycket skit från sina medarbetare för sin skrift, så är det en trist utveckling, men då kanske vi snarare behöver prata mer om att acceptera fel och brister hos varandra när det "bara" handlar om stavfel och meningsformulering, men ledarskapet och omtanken om medarbetarna och chefsförmågan i övrigt finns där.

Jag jobbar som chef och jag hade aldrig bemött en medarbetare på det sättet, särskilt inte om det rör ens arbetsmiljö. Normal hyfs är ju att svara på vad ens medarbetare vill ta upp, oavsett om det är via mejl eller telefon eller fysiskt möte. Jag hade såklart inte skickat ett goddag yxskaft-mejl med hjälp av ai. Låter märkligt måste jag säga.

Fast det viktiga i kommunikation är också hur mottagaren uppfattar det du kommunicerar. Och jag skulle inte tolka ett sådant svar som AI presenterat i exemplet som att du som chef har tagit frågan på allvar och kommer att hantera den, utan som något en AI-tjänst svarat på frågan "hur borde en chef svara på en sådan här fråga?" - och det är en väsentlig skillnad mellan de två sakerna.

Det AI levererat är ett paketerat svar som speglar hur förväntningarna ser ut för hur en skolbokschef skulle svara och agera, det säger mig ingenting om hur du som chefsperson tänker och vill agera i just denna situation som är viktig för mig. Det finns inget förtroendebyggande, i och med att det är generella förväntningar som presenteras av en tredje part och inte dina tankar.

För att jag ska förstå att du har tagit min fråga på allvar och har för avsikt att hantera den så behöver du uttrycka dig på samma sätt som du brukar göra när du kommunicerar med mig. Då tolkar jag det som dig och dina avsikter.

Exakt så tänker jag också. Jag vill ha min chefs reflektioner kring det jag skrivit, inte ett svar formulerat utifrån hur en chef "borde svara".

Sen tycker jag att användning av AI för uppgifter man kan göra själv är helt vedervärdigt ur miljösynpunkt. Sammantaget gör det att jag skulle inte kunna respektera min chef om jag hade fått motsvarande svar.

Vi använder absolut AI i jobbet, men det ska göras med omdöme.

Ett felformulerat svar kan definitivt göra folk upprörda, för många smileys gör folk upprörda för att det är oprofessionellt, mail utan smileys gör folk upprörda för att man är för tråkig, mail med punktlistor gör folk upprörda för att det är för kort och opersonligt, mail i löpande text gör folk upprörda för att det är otydligt...
I just det här fallet är folk upprörda över att det upplevs opersonligt med AI-svar.

Det enda som har en chans att bli rätt är att ge feedback till personen det gäller kring vad de önskar i stället.
Det kan man ju göra utan AI, och det är väl det man gör allra först? "Okej, jag läser/hör att du har det här problemet, hur vill du bli bemött/önskar att vi löser det?"
Men mycket beror ju på hur förtroendet ser ut för ledningen till att börja med. Min närmaste chef hade kunnat svara med "Okej, jag förstår problemet och ska försöka lösa det. Vill du att jag ordnar ett möte eller går ut med ett allmänt mail/meddelande angående arbetsmiljön?"... typ, eller kanske andra förslag? Och jag hade varit nöjd och bara räknat med återkoppling, men vårt förtroendekonto är rätt stort. Jag hade räknat med att det var skrivet av min chef, personen, med hens ord och personliga uttryck.
Något fjös som AIexemplet tidigare hade bara gjort att jag (förmodligen med rätta) känt att någon tryckt på automatsvar och att ingenting kommer att hända.

Senast ändrad:
Nej du skrev inte till mig, men jag svarade till dig ändå eftersom jag tycker att det är lite för mycket av skrämselpropaganda som pågår just nu. Och att man ofta blir anklagad för att vara förändringsrädd eller teknikfientlig om man ifrågasätter något av det halleluja kören säger

Det enda jag säger är att man bör använda AI klokt, och fråga sig varför man gör det och till vems nytta. Inte bara använda det för att man är rädd för att inte vara tillräckligt med i hypen.
Jag tycker inte att det är dåligt att ifrågasätta och jag säger inte att AI nödvändigtvis är bra för mänskligheten. Det finns enorma problem med AI: miljö, demokrati, geopolitiska risker, kritiskt tänkande, riskfylld teknologi etc. Teknologin är dock här och tyvärr hur mycket vi vill så kan vi inte återgå, om nu inget väldigt dramatiskt händer. Samma som när datorer blev mainstream och inte utan risker, hur många arbetsplatser finns det utan datorer?

Det är inte skrämselpropaganda när tidigare juniora tjänster inom IT, juridik, ekonomi, journalistik, media försvunnit. Innan någon säger att: vi rekryterar visst juniorer, ja det kommer fortfarande finnas juniora tjänster men de är färre. Översättare, content creators, administration, handläggare hur många kommer det behövas?

Intäkter från rekryteringsstödjande tjänster har redan minskat för vårt bolag, för att kundbolag avvaktar med att rekrytera. Vi kommer säkert att hitta andra nya yrken att sysselsätta människor med, men det kommer bli en inte helt smärtfri omställning.

Rent krasst så är 70% av mitt jobb redan nu möjligt att automatisera och då spenderade jag många år på universitetet för att lära mig det jag kan.

Jag har 0 intresse i att lyssna på AI skapad musik eller läsa AI skrivna böcker (men det kanske jag redan gör), men kidsen kommer inte ha samma problem.

Jag är 9 gånger av 10 kritisk till användandet av AI. Kan se att det finns bra sätt att använda AI: något sjukhus hade tränat en AI på att känna igen bröstcancer och det finns dåliga sätt att använda AI: i kommunikation med sina medarbetare. Hade känt mig otroligt förminskad om min chef inte ens kunde bemöda sig att tänka själv kring mitt problem utan använde AI som "hjälp". Är jag som anställd inte värd mer än något AI-genererat dravel?

Jag är 9 gånger av 10 kritisk till användandet av AI. Kan se att det finns bra sätt att använda AI: något sjukhus hade tränat en AI på att känna igen bröstcancer och det finns dåliga sätt att använda AI: i kommunikation med sina medarbetare. Hade känt mig otroligt förminskad om min chef inte ens kunde bemöda sig att tänka själv kring mitt problem utan använde AI som "hjälp". Är jag som anställd inte värd mer än något AI-genererat dravel?
Precis.

Jag blev faktiskt ganska ledsen. Jag lyfte en sak som påverkar min arbetsmiljö otroligt negativt, en situation som jag förväntas delta i som jag uttryckligen sagt att jag tycker den är jätteobehaglig men som jag absolut kan delta i om det som skapar obehag (inte bara för mig ska tilläggas men jag är den enda som orkar ta upp det :p) ändras. Att då få ai-svar kändes inte bra.

När jag då svarar att jag kommer inte delta i den här situationen om inte x ändras. X är då kan man säga förutsättningarna och jag önskar inget orimligt, inget som påverkar vårt arbete utan enbart gör det tryggt och lugnt för mig OCH alla andra.

Ja då får jag ytterligare ett ai-svar om att hen hör mig, att jag ska framöver inte tveka lyfta om en situation gör mig obekväm osv. Men det är ju det jag gör! Och jag får inget konkret tillbaka annat än mumbo-jumbo från ai.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?