Är inte problemet just att det var dravel?Jag är 9 gånger av 10 kritisk till användandet av AI. Kan se att det finns bra sätt att använda AI: något sjukhus hade tränat en AI på att känna igen bröstcancer och det finns dåliga sätt att använda AI: i kommunikation med sina medarbetare. Hade känt mig otroligt förminskad om min chef inte ens kunde bemöda sig att tänka själv kring mitt problem utan använde AI som "hjälp". Är jag som anställd inte värd mer än något AI-genererat dravel?
Så om jag ber AI drafta ett mail från 4 punkter som jag vill ha med, där den är tränad i mitt tonläge, och där min AI agent även hittar mötetstider som matchar båda kalendrar för ett uppföljande möte kring denna HR fråga, jag korrläser mailet samt skickar och du som mottagare inte har en aning om att bulken av mailet är skrivet av AI, är det respektlöst?
Och frågan är då varför jag inte bara gör det utan AI? Jo för att jag kan vara 3 ggr så effektiv och min arbetgivare förväntar sig att jag ska prestera i linje med alla mina kollegor som använder AI.
I det här läget är chefen en klant och beter sig tölpaktigt och det minskar förtroendet för chefen. Alltså tycker jag inte den här situationen är ok.