När chefen kör chatgpt istället för att svara själv

Bukefalos 30 år!

Jag är 9 gånger av 10 kritisk till användandet av AI. Kan se att det finns bra sätt att använda AI: något sjukhus hade tränat en AI på att känna igen bröstcancer och det finns dåliga sätt att använda AI: i kommunikation med sina medarbetare. Hade känt mig otroligt förminskad om min chef inte ens kunde bemöda sig att tänka själv kring mitt problem utan använde AI som "hjälp". Är jag som anställd inte värd mer än något AI-genererat dravel?
Är inte problemet just att det var dravel?

Så om jag ber AI drafta ett mail från 4 punkter som jag vill ha med, där den är tränad i mitt tonläge, och där min AI agent även hittar mötetstider som matchar båda kalendrar för ett uppföljande möte kring denna HR fråga, jag korrläser mailet samt skickar och du som mottagare inte har en aning om att bulken av mailet är skrivet av AI, är det respektlöst?

Och frågan är då varför jag inte bara gör det utan AI? Jo för att jag kan vara 3 ggr så effektiv och min arbetgivare förväntar sig att jag ska prestera i linje med alla mina kollegor som använder AI.

I det här läget är chefen en klant och beter sig tölpaktigt och det minskar förtroendet för chefen. Alltså tycker jag inte den här situationen är ok.

Så om jag ber AI drafta ett mail från 4 punkter som jag vill ha med, där den är tränad i mitt tonläge, och där min AI agent även hittar mötetstider som matchar båda kalendrar för ett uppföljande möte kring denna HR fråga, jag korrläser mailet samt skickar och du som mottagare inte har en aning om att bulken av mailet är skrivet av AI, är det respektlöst?

Och frågan är då varför jag inte bara gör det utan AI? Jo för att jag kan vara 3 ggr så effektiv och min arbetgivare förväntar sig att jag ska prestera i linje med alla mina kollegor som använder AI.

I det här läget är chefen en klant och beter sig tölpaktigt och det minskar förtroendet för chefen. Alltså tycker jag inte den här situationen är ok.
Det borde iofs gå fortare för dig att bara skriva det själv. Om man inte kör pekfingervalsen a la Carl Bildt men det tror jag inte du gör 😅

Dels är jag besviken på att jag fick ai-svar dvs man kunde inte ens bemöda sig svara själv. Men också för att hen svarar ju inte på nånting. Jag lyfter konkreta problem samt förslag på lösning och får babbel-bläbbel tillbaka. Jag hade lika gärna kunnat fråga grannens katt typ.

Men hur kan promtandet av AI, skriva ned fyra specifika punkter och korrekturläsandet vara så otroligt mycket mer effektivt än att bara skriva mailet själv? Mötestiderna är ju en helt annan femma.
Ja, jag tycker fortfarande att det är respektlöst om det rör sig om en personlig fråga en särskild anställd vill lyfta med dig. Det visar noll personligt intresse.
Rör det sig om svepande information är det en annan sak.

Det borde iofs gå fortare för dig att bara skriva det själv. Om man inte kör pekfingervalsen a la Carl Bildt men det tror jag inte du gör 😅

Dels är jag besviken på att jag fick ai-svar dvs man kunde inte ens bemöda sig svara själv. Men också för att hen svarar ju inte på nånting. Jag lyfter konkreta problem samt förslag på lösning och får babbel-bläbbel tillbaka. Jag hade lika gärna kunnat fråga grannens katt typ.
Beror så klart på hur komplext mailet, är men förstår så klart att du blev besviken. Dåligt bemötande och dåligt jobb från chefen. Normalt hyfs är att korrläsa saker oavsett det är en själv, AI eller mänsklig assistent som mailat å ens vägnar. Alla kan vi klanta oss, men det är ett mysterium för mig hur många människor som kommer undan med att göra ett dåligt jobb i många organisationer, år in och år ut.

Men hur kan promtandet av AI, skriva ned fyra specifika punkter och korrekturläsandet vara så otroligt mycket mer effektivt än att bara skriva mailet själv? Mötestiderna är ju en helt annan femma.
Ja, jag tycker fortfarande att det är respektlöst om det rör sig om en personlig fråga en särskild anställd vill lyfta med dig. Det visar noll personligt intresse.
Promten gällande mailsvar och språktonen har du tränat sen innan, dvs du uppfinner inte hjulet varje gång du ska maila. 4 punkter kan vara komplexa punkter, eller så vill du att tonen i mailet ska bli rätt (vilket uppenbarligen inte hände här).

Men ja, ska du svara något i stil med nedan så går det snabbare att skriva det.

Hej, tack för ditt mail. Jag förstår din oro och jag ska titta nämare på det och återkommer.

Tittar jag på mitt eget jobb så kan jag svara på mail från klient, där AI får hjälpa till att förklara klausuler på ett för klienten läsbart sätt och på engelska. Något som mycket väl hade kunnat ta mig 30 min, tar AI 1 min, och det är rent krasst bättre än vad jag hade skrivit.

Promten gällande mailsvar och språktonen har du tränat sen innan, dvs du uppfinner inte hjulet varje gång du ska maila. 4 punkter kan vara komplexa punkter, eller så vill du att tonen i mailet ska bli rätt (vilket uppenbarligen inte hände här).

Hej, tack för ditt mail. Jag förstår din oro och jag ska titta nämare på det och återkommer.

Tittar jag på mitt eget jobb så kan jag svara på mail från klient, där AI får hjälpa till att förklara klausuler på ett för klienten läsbart sätt och på engelska. Något som mycket väl hade kunnat ta mig 30 min, tar AI 1 min, och det är rent krasst bättre än vad jag hade skrivit.
Då pratar vi ju återigen om totalt skilda situationer. Att klargöra klausuler för en klient på ett främmande språk och att hantera en personligt laddad situation på arbetsplatsen kräver rätt självklart olika bemötanden.

AI är bara verktyget, hur du använder verktyget är ett annat. Mail är också bara ett verktyg, ingen säger att det är mailmjukvarans fel när någon skrivit ett dåligt mail.

Jag anser att om man behöver AI så är man inte kvalificerad nog för sin position. AI bör förbjudas på arbetsplatser och skolor.
Ai är tacksamt i mitt jobb då det blir en tidsbesparande väg att ta fram vissa paragrafer, manualer mm. Det kräver såklart också att man dubbelkollar källorna. Det jag själv oroar mig för vad gäller ai i yrkesrollen är att folk förlitar sig på ai och inte dubbelkollar svaret. Många gånger refererar den till reddit 😅

Jag blev faktiskt ganska ledsen. Jag lyfte en sak som påverkar min arbetsmiljö otroligt negativt, en situation som jag förväntas delta i som jag uttryckligen sagt att jag tycker den är jätteobehaglig men som jag absolut kan delta i om det som skapar obehag (inte bara för mig ska tilläggas men jag är den enda som orkar ta upp det :p) ändras. Att då få ai-svar kändes inte bra.

När jag då svarar att jag kommer inte delta i den här situationen om inte x ändras. X är då kan man säga förutsättningarna och jag önskar inget orimligt, inget som påverkar vårt arbete utan enbart gör det tryggt och lugnt för mig OCH alla andra.

Ja då får jag ytterligare ett ai-svar om att hen hör mig, att jag ska framöver inte tveka lyfta om en situation gör mig obekväm osv. Men det är ju det jag gör! Och jag får inget konkret tillbaka annat än mumbo-jumbo från ai.
Jag hade lyft det till chefens chef i den situationen, är ju helt orimligt att din arbetsmiljö hanteras på det sättet - särskilt när du ger specifika förslag som ignoreras.

"Hej, tack för ditt mail. Jag förstår din oro och jag ska titta nämare på det och återkommer."

Perfekt fösta svar tycker jag, helt utan utfyllnad som inte betyder något.

AI är så miljöovänligt och onödigt så jag önskar att det aldrig uppfunnits. Det enda det gör är minskar eget tänkande och därmed intelligens.

Mitt arbetsområde använder inte och kommer aldrig att använda AI, tack och lov!
Nä jag har svårt att se också hur jag skall komma i kontakt med AI på jobbet. Särskilt med en chef som har dataallergi.

Förlåt men "personlig fråga" och personligt intresse? Chefen är inte din kompis utan har ett jobb som innebär att man ska hantera saker som rör arbetet och självklart visa intresse för sina anställda men återigen främst kring deras arbete och hur situationen är på arbetsplatsen. Väldigt många verkar tro att chefen också ska vara någon form av psykolog och livscoach och det har denna varken betalt eller utbildning för i de flesta fall. Känsliga frågor kring arbetsmiljön, konflikter och liknande ska chefen självklart engagera sig i men där är ju mail som kommunikationsform sällan optimalt till att börja med.

Tänk vad mycket vatten och energi som går åt för att skriva mail i dag jämfört med några år sedan.

Min närliggande bransch (spelbranschen) är hotad av faktumet att hårdvaruutvecklare vill sälja majoriteten av det de tillverkar till datacenter (som behövs för AI-användande), så dels konmer den teknologiska utvecklingen av spel bromsas upp, och dels kommer persondatorer potentiellt öka rejält i pris (en ny PC kommer kanske kosta 40'+). På det har vi den oetiska vattenåtgången.

Jag tycker inte att jag sparar tid genom att använda AI för att skriva mail (jag måste ju ändå både skriva ett första utkast eller en prompt och sedan korrläsa och omformulera innan jag skickar), och jag tycker inte det är värt det ur miljösynpunkt.

Finns andra bättre sätt att använda AI, men att som chef få sin anställda att känna sig förolämpad, ledsen och inte ens hörd känns som ett olämpligt användande av AI i det här fallet 😅

Jag har absolut påtalat personers slöa användande av AI och bett dem skriva mailen själva istället 😅

Tack för inputen hörrni. Jag svarade igår på chefens senaste ai-mail. Det är svårt att inte vara luddig här kring vad det handlar om. Men jag la med chefen över i konversationen nu, hen får döma av vem som har rätt antar jag. Nu tänker jag ha långledigt och skita i det här.

Att kunna uttrycka sig i skrift brukar ju vara en sån basal färdighet man har som krav till alla chefsjobb. Klarar man inte det är man nog inte så lämpad för ett chefsjobb.
Det går dessutom tillbaka på att kunna kommunicera. Som också är en basal chefskompetens.

För det är inte om man använder AIn för rättstavnings- och gramatikkontroll t.ex. som hjälpmedel för någon med annat modersmål eller dyslexi det blir ett problem. (alltså vid det rena förskriftligandet av något som i avsändarens huvud redan är klart formulerat)

Det stora problemet är när avsändaren börjar att inte själv stå för formulerandet av vilket innehåll och budskap hen avser att förmedla.
Antingen att man inte gör en adekvat hantering och bedömning av det som är sakfrågan (dvs. levererar generiskt icke-svar) eller att man inte bidrar till hur förmedlandet ska ske med överväganden om hur kommunikationsformen ska anpassas efter innehåll, mottagare och omständigheter (dvs. gör det icke-individuellt och icke-relationellt)

Mitt förtroende för chefen skulle dala rejält. Kan det vara så att det införts AI-stöd i organisationens mejlprogram, och chefen är överdrivet pepp på detta?

Oavsett vilket är det dåligt och tråkigt gjort.

Men då är väl inte en AI-tjänst det bästa hjälpmedlet, utan ett old-school rättstavnings- och grammatikstödsverktyg som finns i de flesta mailprogram och ordbehandlingsverktyg. Varför skulle man behöva gå över till att använda AI för att skriva hela mail för att man har dyslexi?
Varför behöver folk arbetsanpassningar och tillgängliga hjälpmedel? För att det underlättar för personen som behöver dom. Kan bara tänka mig vilket liv det skulle bli om en anställd skrev här att "min chef vill att jag ska svara snabbare på mejl men vägrar att låta mig använda företagets AI-verktyg för att hjälpa mig att formulera mejlsvar fast jag har behov av det".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?