När kan jag köpa häst?

Bukefalos 30 år!

Jag vill slå ett slag för att verkligen gå ner på djupet med vad för häst du vill ha och kanske ännu mer vad för häst du behöver ha. Där kan tex ridläraren vara ett bra bollplank.

Jag har rört mig i sisådär sju olika inackorderingsstall senaste åren och jag ser alldeles för ofta hur personer köper en häst som de inte alls passar med och som de sen blir besvikna på.

Mitt värsta exempel var de som ville ha en riktigt bra hopponny till barnet men blev kära i en tinker som blev osäker vid hoppning högre än 50 cm. Det är såklart helt okej att bli kär (jag skulle köpa ett inridet sto men köpte en tvåårig valack) och ändra sina önskemål, men i det här fallet var barnet ständigt besviken och arg på sin ”dumma ponny” som inte dög till det hen så innerligt ville.
Jag tänker en allround-häst som kan göra lite smått och gott. Finns inget större intresse hos mig att tävla eller så. Himla viktigt att det är en häst som är lätt och snäll i all hantering, en läromästare.

Hur mycket spelar ras roll här egentligen? Har kikat lite på nordsvensk och islandshäst. Finns det något annat vad gäller just val av häst som man borde ha med sig? ☺️

Jag tänker en allround-häst som kan göra lite smått och gott. Finns inget större intresse hos mig att tävla eller så. Himla viktigt att det är en häst som är lätt och snäll i all hantering, en läromästare.

Hur mycket spelar ras roll här egentligen? Har kikat lite på nordsvensk och islandshäst. Finns det något annat vad gäller just val av häst som man borde ha med sig? ☺️

Om du inte är intresserad av gångartsträning skulle jag avråda från islandshäst. De är riktigt trevliga hästar överlag, men det blir lätt grisepass av alla gångarter om man inte gillar att träna specifikt på att få rena gångarter.

Nordsvensk är också trevliga hästar, vissa behöver dock mer hjärngympa än andra. Däremot är det svårt att hitta läromästare, så du får kanske leta lite längre.

Ett tips är att om du är specifikt intresserad av en ras att leta upp rasspecifika grupper på tex fb och läsa på där och kanske även be folk berätta mer om rasen samt även hålla lite koll på vanliga sjukdomar och åkommor hos raserna. Tex eksem/spatt hos islandshäst, pssm och cpl hos cobbar för att nämna några på rak arm. Jag skulle personligen avråda från nordsvensk som första häst. De ser himla goa och lugna ut, men skenet kan verkligen bedra och är man inte helt hajj på att läsa av hästar i början eller har vana av kallblod så kan en nordsvensk vara väldigt mkt häst att hantera. De har lite annan mentalitet än tunnisarna, likaså kallblodstravarna.

Min första häst var en 20 årig swbsto. En helt fantastisk tant som tyvärr fick somna in pga en senskada, för övrigt orsakad tack vare en välmenande stallkompis...på tal om att välja sina mentorer noga, speciellt i början :meh:

Ett tips är att om du är specifikt intresserad av en ras att leta upp rasspecifika grupper på tex fb och läsa på där och kanske även be folk berätta mer om rasen samt även hålla lite koll på vanliga sjukdomar och åkommor hos raserna. Tex eksem/spatt hos islandshäst, pssm och cpl hos cobbar för att nämna några på rak arm. Jag skulle personligen avråda från nordsvensk som första häst. De ser himla goa och lugna ut, men skenet kan verkligen bedra och är man inte helt hajj på att läsa av hästar i början eller har vana av kallblod så kan en nordsvensk vara väldigt mkt häst att hantera. De har lite annan mentalitet än tunnisarna, likaså kallblodstravarna.

Min första häst var en 20 årig swbsto. En helt fantastisk tant som tyvärr fick somna in pga en senskada, för övrigt orsakad tack vare en välmenande stallkompis...på tal om att välja sina mentorer noga, speciellt i början :meh:
Ja, nordsvenskarna är gjorda för att dra tunga last med precision, det ter sig ganska naturligt att de alltid är bara "lugna och snälla". Väldigt häftiga hästar dock.

Till ts: Jag skulle nog rekommendera att kolla mer på individ och inte haka upp dig på ras. Vill du träna gångarter (det är roligt, men inte alla tycker det) så är islandshästar roliga hästar. Annars är det bättre med en tregångare, vilka finns bland islänningarna men de är inte särskilt vanliga. Mutationen i DMRT3, som ger tölt och pass, ger också en varierande svårighet för galopp. Islandshästar ser ofta lugnare ut från marken än uppsuttet, men de brukar vara trevliga. Det finns såklart lugna varianter med, men tänk på att vissa hästar (inom alla raser) blir bromsiga och sega pga spändhet, och det kan finnas en mycket piggare häst under.

Ja, nordsvenskarna är gjorda för att dra tunga last med precision, det ter sig ganska naturligt att de alltid är bara "lugna och snälla". Väldigt häftiga hästar dock.

Till ts: Jag skulle nog rekommendera att kolla mer på individ och inte haka upp dig på ras. Vill du träna gångarter (det är roligt, men inte alla tycker det) så är islandshästar roliga hästar. Annars är det bättre med en tregångare, vilka finns bland islänningarna men de är inte särskilt vanliga. Mutationen i DMRT3, som ger tölt och pass, ger också en varierande svårighet för galopp. Islandshästar ser ofta lugnare ut från marken än uppsuttet, men de brukar vara trevliga. Det finns såklart lugna varianter med, men tänk på att vissa hästar (inom alla raser) blir bromsiga och sega pga spändhet, och det kan finnas en mycket piggare häst under.
Ska självklart stå att de inte alltid är "lugna och snälla"... för sent att ändra inlägget nu.

Jag skulle rekommendera en okomplicerad läromästare om du vill kunna rida ”allround”, som jag tolkar som en häst som kan gå ett ordentligt dressyrpass, hoppa en bana, ridas ut på. Och då inte en utpräglad ras som tex islandshästen som i värsta fall inte funkar för någotdera om du inte är van med gångarterna.
En individ som matchar dina önskemål och behov, så det första är väl att försöka definiera dem, sedan leta efter rätt häst.
Själv gjorde jag en tabbe med min första ”återfallshäst” och köpte en billig 4-åring från utlandet (ville ha en fjording, men hittade ingen så importerade ett kallblodsto från Litauen). Hon var helt enkelt för grön och jag för okunnig och jag tog inte hjälp i tid utan sålde vidare i panik. Köpte sedan en läromästare, men gjorde återigen tabben att inte provrida mer än en gång och borde också ha röntgat. Egentligen fanns det nog en underbar läromästare i honom, men det blev fel ändå. Och när problemen ändå var lösta visades en skada och han fick avlivas. Sen köpte jag mig till sist en fjording och hon var allt jag ville ha! (Har henne inte kvar, utan har nu en 4-årig islänning, men det är en annan historia).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka