Fd Diabetikern

Trådstartare
Liten undran kring detta.

Min häst var klantig (ja klantig) och slog näsan i väggen när hon skulle lukta på den. (sa ju att det var klantigt) varpå det kom några droppar näsblod.

Nu såg min mor vid insläppet att det hade kommit lite igen. Hon har aldrig blött näsblod förut under de 2 åren jag haft henne och undrar nu om det torde vara samma.

Hon har även luckats slå i sitt huvud några gånger under denna veckan då hon har bortskrapad päls lite här och var.
Ibland börjar jag undra över den här hästen. Hon är överallt där hon inte borde vara. Hästen tror mer hon är en bergsget än en häst.
Vi har väldigt kuperade hagar så det finns många träd och stora stenar att bunka skallen i.
Men hur farligt är det med näsblod? Hästen mår bra för övrigt inga konstigheter alls.

Min mots häst vet jag har väldigt tunna blodkärl och kan få näsblod väldigt lätt.

Någon som har lite mer erfarenhet av detta?

Sv: Näsblod.

Nej det trodde jag inte var så farligt heller (annars hade jag varit den första som hängt på luren till vetrinären) men man vill ju höra sig för ändå.

Jag får ju hålla lite koll nu så det jhinner läka ordentligt och inte kommer tillbaks. Men är det något man bör tänka på medans det läker?

Tack så mycket för ditt svar

Mvh Diabetikern

Undrar lite hur mycket blod det war?

Man kan ju låta bli att rida hästen ordentligt andfådd under någon wecka, annars inte så mkt att tänka på.

Om man har en häst som börjar blöda ur näsan spontant kan det wara wärt att kolla upp, iallafall om det händer mer än en gång. Det kan röra sig om witt skilda saker; kanske bara ett spräckt kärl eller en lungblödning eller en mykos (swampinfektion) i luftsäckarna.

Väldigt lite första gången blev det ca 3-4 lite större droppar totalt andra gången nu vet jag inte säkert eftersom det bara syntes lite torkat i näsborren.

Min mors häst vet vi vad det beror på hon har otroligt tunna kärl (kollad tidigare) och det är vid 2 tillfällen hon har gjort det men också väldigt lite.

Tack för svaret :)

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 896
Senast: Fraegd
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 405
Senast: Lisa2014
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: alegria
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 109
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka