Bukefalos 28 år!

NATO - ska vi gå med?

Missade du avslöjandet i DN att svenska krigsfartyg var i området ett par dagar innan läckaget kom? Klart de var inblandade, på ett eller annat vis

No shit, Sherlock! Du råkar inte veta var Karlskrona ligger, och vad som ständigt rör sig in och ut från dess hamn? Det är inte fullt så enkelt som man kan tro att teletransportera örlogsfartyg, så dessvärre måste de röra sig på vattnet kring vår kust.

Dessutom är sabotagepunkterna påfallande nära SwePol, vilket är rätt rimligt att (bland annat) Flottan håller ett öga på.
 
Ja, det var säkert ryssarna som sprängde sin egen gasledning :up:
Högst troligt, ja. Hybridkrigföring; skapa förvirring och oro, destabilisera, skapa splittring i västs motstånd, förtäckt hot/ flytta fronten närmare oss, flytta fokus ifrån problemen med mobilisering och Ukrainas framgångar etc.

Att våra fartyg rör sig i Östersjön för att skydda landet är självklart. Låt oss hoppas att deras noteringar och andra underrättelser kan bidra till att bringa klarhet i sabotaget.
 
Tja, nån som ville ta det vapnet ur ryssarnas händer? Putin har ju använt gasen som maktmedel. Nu blir det svårare. Jag tror tyvärr aldrig vi får veta vem som ligger bakom det.
Det vapnet hade redan fallit ur ryssarna händer då det gått lättare att fylla Europas gaslager inför vintern än vad man trodde för ett par månader se'n.
Tysklands gasdeal med Förenade Arabemitaten för nån vecka se'n var sista spiken i den kistan.

Och jag är övertygad om att det redan är känt vem som gjort vad med Nordstram 1&2. Och att det i sinom tid kommer delges världen. När tiden är den rätta.
 
Anna Linde säger att där sker ett krigsbrott. Det stämmer inte, det sker aldrig krigsbrott, det är krig som är ett brott. Säger man att krigsbrott existerar har man accepterat krig. Och detta röstar många på.
Vårt land vårt fosterland vill andra länder illa. Varför skulle vi annars sälja vapen? Är vi så giriga att pengar är mer värda än liv. Kalla det svammel men tänk lite utanför boxen. Är det någon politiker som ställt frågan om hur vi skapar fred?
Vist är det svammel men kom med nått som ger oss ett klot som är mänskligt.
 
Anna Linde säger att där sker ett krigsbrott. Det stämmer inte, det sker aldrig krigsbrott, det är krig som är ett brott. Säger man att krigsbrott existerar har man accepterat krig. Och detta röstar många på.
Vårt land vårt fosterland vill andra länder illa. Varför skulle vi annars sälja vapen? Är vi så giriga att pengar är mer värda än liv. Kalla det svammel men tänk lite utanför boxen. Är det någon politiker som ställt frågan om hur vi skapar fred?
Vist är det svammel men kom med nått som ger oss ett klot som är mänskligt.
Så länge det finns liv på jorden kommer vi stå ut med krig, tyvärr. Mänskligt är att med våld ta det man vvill ha, även om vi försöker låtsas som att vi är bättre än så, tyvärr.
 
Så länge det finns liv på jorden kommer vi stå ut med krig, tyvärr. Mänskligt är att med våld ta det man vvill ha, även om vi försöker låtsas som att vi är bättre än så, tyvärr.
Alltså, såna där uttalanden gör mig alltid lite sur. För det första vet vi inte alls vad som kommer hända i framtiden om vi får möjligheten att finnas tillräckligt länge som art. För det andra är det väl lika mänskligt att hitta andra sätt och vägar att samexistera. Personligen har jag till exempel inte brukat våld för att få det jag vill ha sen jag var kanske fyra-fem år gammal, och det tror jag inte jag är ensam om. Så nog kan vi bättre. Och gör bättre. Varför skulle krig säga mer om människans sanna natur än fredsavtal och anti-krigsdemonstrationer, solidariska donationer med mera? Än urgamla handelsrutter som används än idag? Än vägar och sjukhus vi betalar för med våra skattepengar och ambulanspersonal som räddar livet på folk de inte ens känner? Att samarbeta och hjälpa varandra är minst lika djupt rotat hos oss som eventuella våldsamma impulser.
 
Anna Linde säger att där sker ett krigsbrott. Det stämmer inte, det sker aldrig krigsbrott, det är krig som är ett brott. Säger man att krigsbrott existerar har man accepterat krig. Och detta röstar många på.
Vårt land vårt fosterland vill andra länder illa. Varför skulle vi annars sälja vapen? Är vi så giriga att pengar är mer värda än liv. Kalla det svammel men tänk lite utanför boxen. Är det någon politiker som ställt frågan om hur vi skapar fred?
Vist är det svammel men kom med nått som ger oss ett klot som är mänskligt.
Ok.
Så hur löser man brottet krig?
Vänder andra kinden till?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 150
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
488
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 141
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp