Bukefalos 28 år!

NATO - ska vi gå med?

Första glädjande beskedet i NATO-frågan, utrikesminister Tobias Billström säger nu att vi inte skall tillåta att kärnvapen lagras på svensk mark. Hoppas verkligen regeringen kan hålla det löftet i alla fall.
Om de säger det har de nog inte förstått vad NATO är och hur det fungerar i praktiken.
 
Suck, blir nervös över hur mycket mer vi kommer behöva kräla för Turkiet efter gårdagens explosion. Tycker också att det är obehagligt att de ströp tillgången till sociala medier efter det hela, känns väldigt auktoritärt.
Turkiet bygger på systemet "en man, en röst", där mannen är Erdogan.
 
Jag tycker Sverige snackar alldeles för mycket med Turkiet.

Vi har ansökt om NATO-medlemsskap. Vi har talat om för försvarsalliansen vad vi kan bidra med.
Nu är det upp till försvarsalliansens medlemmar att tycka till om det är en bra idé att ha med Sverige (och Finland).

Spela bluffstopp med Erdogan.
Inte ett ord mer till Turkiet.

Övriga alliansen tycker det är en exemplariskt bra idé att vi är med, med Baltikum och Polen i pole position.
Och bakom dem, de som ska backa upp de Baltiska staterna.
Låt nu dessa vrida om armen på Erdogan, tills han motvilligt hostar upp den sista ratificeringen.

Vad gäller Ryssland, så är det ju för deras aggresioner vi nu vill gå med i NATO. Men för varje dag de är aggresiva i Ukraina, så kommer de en månad längre bort från att attackera Sverige (eller Finland).
 
För ett par veckor sedan körde tv-programmet Svenska Nyheter "Kurdiska Nyheter" som drev narr med Erdogan.
Sveriges ambassadör kallades upp då också, och förklarade stoiskt hur svensk stats-tv var skilt från regering och riksdag, och att i vår demokrati får vem som helst mer eller mindre säga vad som helst, framför allt i vår statliga television.

Man bad inte den gången Turkiet att dra åt helvete, för det är helt enkelt inte ambassadörens och diplomatens roll.

Det är precis exakt samma sak denna gång.
Ambassadören har denna gång stoiskt förklarat hur svensk demonstrationsfrihet fungerar, och exakt vad regering och riksdag kan och vill och ska göra åt det: ingenting.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
499
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp