Naturvetenskapligt test med häst?

A

atmosphere

På skolan har jag i NK B fått en uppgift om att göra ett "kroppsligt" test och tänkte att jag då kanske kan involvera min häst i detta. Vissa i klassen ska lära sig hålla andan så länge som möjligt, vissa ska mäta sin vilopuls och så vidare. Detta test ska pågå fram till jul ca, och ska utföras med mätningar t.ex se hur man efter 10 veckor kan springa en längre sträcka än den första veckan.

Därför undrar jag vad jag kan göra med min häst för att se hur han har "förändrats" om 10 veckor. Till exempel muskel- & konditionsmässigt? (dock är han i rätt bra form i båda dessa men kan ju alltid förbättras? ;))

Har ni några förslag? Som jag nämnde så ska det gå att mäta på något vis och jag ska kunna förklara hur förändringen kommit till. Hur ska jag rida/träna för att han ska nå målet (vad det nu blir)?

Bring it! :bump:
 
Sv: Naturvetenskapligt test med häst?

Intervallträning är ett bra sätt att förbättra konditionen, och det finns pulsmätare till häst som du kan använda för att mäta.
 
Sv: Naturvetenskapligt test med häst?

Oj vad svår med ändå kul uppgift! Du kan ju se om du kan hitta en "häst-pulsklocka", eller alternativt ta pulsen själv. Så kan du som ovan sa träna mycket intervaller. Kanske klättra, rida låånga pass i skogen och alltid ha som mål att pollen ska bli svettig.. Mät omkretsen på magen, fota muskler, kanske börja en diet, grushage.. Stretcha och massera osv osv, om du vill se en förbättring. Eller, så kan du också sätta hästen i vila och se hur kondisen försämras.. fast det kanske du inte är så pigg på om den är i full kondition.. :p

Lycka till!
 
Sv: Naturvetenskapligt test med häst?

tack för svaren :D
Men det jag funderar över är också vad jag egentligen ska ha som mål? :O
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 666
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 841
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp