Navelbråck hur ärftligt är det?

Snowball

Trådstartare
Är det någon som vet hur ärftligt navelbråck är hos häst? Förs det överhuvudtaget någon statistik över detta?
Min unghäst, sto född 2006 föddes med navelbråck, jag missade fölningen men allt verkade ha gått bra. 7 månader gammal operades detta bort på stor klinik utan komplikationer.

Nu är hästen snart 3 och folk undrar om jag ska betäcka henne. Och jag får lov att medge att jag är lite sugen på att ta föl efter henne. Hon är bra exteriört, hon har ju inte utfört speciellt mycket arbete än men hon är positiv till allt nytt, glad och framåt. Rörelserna är väl ordinära skulle jag tror, just nu är hon lätt omfotad eftersom det är fruset och lite knöligt.

Men hon hade ju navelbråck och det är ju en nedärvningsbar defekt har jag fått lära mig. Dock finns det inte med i jordbruksverket bilaga över defekter. Det finns ju heller inte registrerat någonstans, står ingenting i hennes pass.
När man avlar med raskatter vet jag att man måste ha ett intyg på att katten inte har eller har haft navelbråck. Finns det något motsvarande på häst? Idag är det ju så gott som omöjligt att se på henne att hon har haft navelbråck. Det enda som skrevs in i passet var att hästen ej får gå till livsmedelsproduktion men det har väl enbart att göra med mediciner/droger hon fick i samband med operationen?

Hennes mamma har fått 5 föl innan jag köpte henne mig veterligt utan komplikationer eller defekter men alla människor är ju inte helt ärliga ibland. Mamman har fått ytterligare en avkomma hos mig 2007 utan navelbråck, en fantastiskt fin fölunge som bröt benet illa och fick avlivas. Hennes mamma är dräktig igen...
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Det finns ju olika anledningar till navelbrock. Vissa är ärftliga och andra är komplikationer vid fölningen. Så det beror på vilken typ som din häst har om det är inte är lämpligt att ha henne i avel.
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Men hur tar man reda på om det är ärftligt eller inte om det inte förs någon statistik? Jag har ingen aning om hennes pappa har gett fler avkommor med navelbråck och den hingsten har ett antal avkommor, hingsten är/var AB-premierad men numera död. Mamman är jag ju inte heller helt säker på.

Vad är det för komplikationer vid fölning som kan ge navelbråck? Jag missade ju fölningen, hon fölade 11 dygn före beräknad nedkomst, jag hade planerat att jag skulle börja vaka natten efter alltså 10 dygn före men det var ju så dags. Men när jag kommer ut tidigt på morgonen så ligger där en torr piggelin föling och plirar mot mig. Inga problem att ta sig upp på benen så hon måste varit upp under natten och diat.
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Navelbråck är ju inte direkt någon allvarlit åkomma. En del veterinärer fixar tydligen detta på plats i stallet har jag hört. Har modern inte haft några andra föl med bråck kan du ju inte veta varför just din har fått det. Avla på vet jag och se vad som händer!
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Vårat föl som föddes 2007 hade navelbråck, som opererades akut på sommaren när hon fick kolik av det.
Först fick vi rådet att vänta ut det så att det skulle läka, men det blev istället större så en tarmficka åkte ut och gav henne kolik, blev alltså ganska allvarligt.
operationen gick dock lätt, hon återhämtade sig fort och blev snabbt bra, nu syns eller känns ingenting efter detta.

Mamman till fölet var förstaföderska, så vi vet inte hur nedärvningen är där.
Pappan var Chess 880.

Veterinären sa till oss att skriva in i fölets pass att hon haft navelbråck, ifall hon säljs i framtiden till någon med avelsplaner.
Vi var med vid födseln, som gick lätt och smidigt utan några komplikationer, så våran veterinär gissar på att hon alltså KANSKE kan nedärva navelbråck.

Enligt våran veterinär var detta dock osäkert, och sa att hon inte kommer dras ner på i avelsvärde trots att hon föddes med navelbråck, just för att det finns så lite kunskap om nedärvningen där, och det är en oftast oofarlig defekt.

Vet inte om jag hjälpte dig något med mitt inlägg, men som sagt, enligt våran veterinär var det ingen fara att ta föl på ett sto som haft navelbråck, då man inte har mkt kunskap om nedärvning av det.
Ditt sto kan säkert ge jättefina föl, om de får navelbråck eller inte är såpass osäkert, att det är som att ta föl på vilket sto som helst, eftersom ston som inte haft navelbråck, också kan få föl som har.
Det var iaf min veterinärs åsikt :p
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Mamman till fölet var förstaföderska, så vi vet inte hur nedärvningen är där.
Pappan var Chess 880.

Jag har ju betäckt treåringens mamma med Chess:eek: nu blev jag orolig. Vad är det för stam på ditt sto?
 
Senast ändrad:
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Veterinären sa till oss att skriva in i fölets pass att hon haft navelbråck, ifall hon säljs i framtiden till någon med avelsplaner.
Vi var med vid födseln, som gick lätt och smidigt utan några komplikationer, så våran veterinär gissar på att hon alltså KANSKE kan nedärva navelbråck.

Enligt våran veterinär var detta dock osäkert, och sa att hon inte kommer dras ner på i avelsvärde trots att hon föddes med navelbråck, just för att det finns så lite kunskap om nedärvningen där, och det är en oftast oofarlig defekt.

Det är konstigt att det verkar vara så olika. Mitt föl operades på en av de största klinikerna och det skrevs ju i passet att hon inte fick gå till livsmedelsproduktion men det skrevs ingenting om var det var hon operades för och på kliniken var det ingen som sa något om nedärvning. Medan min distriktveterinär här hemma inte tycker jag ska avla på henne för han anser att det är stor nedärvningsrisk.

Kanske dags att utreda och föra statistik över navelbråck.

Treåringens mamma ska föla den 13 maj nu blir det nervös väntan
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Jag känner dock fler avkommor efter Chess som INTE haft navelbråck, aldrig hört det förut på någon innan våran.
Mamman är e.Bold Irish u.Cox Pomona ue.Marino

Ja, det borde nog börja föras statistik på navelbråck, det är konstigt att det inte gjorts och att det är så dåligt med kunskap om det :confused:
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Navelbråck är inte ett diskvalificerande fel för en hingst att bli godkänd, så då tror jag inte att du behöver oroa dej så mycket. För många år sedan har jag för mej att en av Flyinges hingstar hade navelbråck, men jag kan bara inte komma på vem det var...
Pungbråck däremot är diskvalificerande, men det hoppas jag att hon inte har :D
 
Sv: Navelbråck hur ärftligt är det?

Jaha mitt sto är efter Atlantic Boy, en fullblodshingst också. Jag har varit inne på Agrias veterinärsida och där fanns det frågor om navelbråck men inget om ärftligheten. Mailade ASVH men de hänvisade till veterinär eller genetiker. Finns det någon annanstans man kan vända sig? SVA?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 279
Senast: Liizette
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 311
Senast: Blossi
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 620
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp