nedsittning i trav och balans

Mirre

Trådstartare
red på skolan igår?
Har tidigare aft en rätt så ok och balanserad sits men igår höll jag på och skumpa av direkt :eek: på lilla M som e typ 155. :cry: :eek: Kändes som att ajg itne kunde rida alls. Skulle trava utan stigbyglar och det gick bara inte. Kunde inte slappna av för fem öre och komma ner i sadeln. Lyckas inte rida ihop honom heller (han e inte svår alls eg :o) eller nån annan häst heller för den delen :cry:
:cry: . Kändes verkligen piss och rida då, alla andra satt hur snyggt som helst och hästarna gick jättefint. :cry:
fattar inte att min sits o balans e så kass helt plötsligt :confused: Vad ska jag göra åt saken?
Rida mer visserligen (pållen har stått ett tag nu) men ändå på honom kan jag sitta ner. Men inte på skolans hästar.
:confused: :cry: Alla måste tyckla jag e helt hopplös ju.:cry:

Känner igen mej lite. :)
Efter att jag "bara" ridit min egen pålla i typ ett halvår, så kändes det för jääävligt att rida ridskolehästarna sen. Just för jag var så van vid "hennes" ridning. :p

Men det blir bättre efter ett par gånger.

oki jo det blir ju så :) *gladare nu*
Hehe synd bara att nästa gång blir i tvåan. Slutar v 23.

Det tipset jag kan komma på är detta:

Stå på marken och "cykla". Släpp inte fötterna från marken, utan låt tårna vara kvar, men rör benen som om du cyklar. Vänd sedan på det så att du cyklar baklänges = så rör hästen dina höfter i skritt och trav.

Försök få in den känslan. Har du en studsmatta är det jätte bra att göra det på den också! Traven är snabbare och "mer" i rörelserna. Testa det också.

Sen när du väl sitter på hästen; fokusera på dina höft rörelser, känn hur hästen flyttar dig. Är cirklarna i höfterna lika stora? Kan du reglera farten med hjälp av dem (gör cirklarna större/mindre)? När du gör halt så låter du bäckenet vinklas något framåt och sluter höfterna samt slutar att röra höfterna.

Det är svårt på en ridskole häst, men du får i alla fall en förbättrad känsla i din kropp.

Testa det sedan i trav, vilket är en bra bit svårare. När du vill börja trava rör du höfterna i trav takt, när du vill sakta av rör du dem i skritt takt. Testa att minska och öka i traven också.

Som sagt det är svårt i början och ännu mer på en ridskola där så många olika rider hästarna, men det kan troligtvis hjälpa dig som ryttare mycket.

Hoppas att du förstod hur jag menade.

tack för svaret :) :bow:
Förstår hur du menar, ska testa det.
Får bli och testa på Herman då.
Skolans hästar får vänta till i höst.
:) slutar om tre veckro och ska itne va i ridstallet nåt mer innan dess. Så får bli och träna på pållarna hemma :)
Tack för tipset!

Hm...ett tips till (glömde det).

Sätt dig på golvet med lätt vinklade knän och gå med rumpan. På de sättet ska du sätta igång en häst från stillatående. Att öva halt och igångsättning är jätte bra i början när både man själv och hästen försöker komma åt den där extra känsligheten. Jag håller själv på med det just nu. Även tempoväxlingar i skritt är väldigt nyttiga.

Men brukar dock få förstärka med röst/hand de första försöken. Hästen är ju inte van vid det, men de är bra på att förstå att man försöker rida mer med sitsen. :D

Visst går väl du på Kvinnersta?
(Har ingenting med tråden i fråga att göra, men ändå..)

Har lite tankar om att ev. göra omval till Kvinnersta. Undrar dock lite hur är det fungerar med ridningen och om ridläraren är bra? Har hört att det varit strul med instruktör på Kvinnersta ett tag nu?

Hur mår Cassandra? Jag har inte ridit henne själv eller så någon gång, men känner henne lite i af. :p Hon har stått
i ett stall här..

japp går där
E jättebra där tycker jag :)
Tycker det funkar bra vi både hoppar, rider ut, rider dressyr m.m. Tycker dom e bra både A och K. Vi rider för A hon e jättebra. Cassandra mår bara bra, hon verkar trivas bra med dom andra hästarna och i stallet. hon blev snabbt dom flestas favorit. :D

har själv haft samma problem, när jag rider barbacka på bonzaij för han är otroligt skumpig :crazy:

men som nån annan skrev, att du kanske är rädd så du spänner dig?
tänk istället på något trevligt och du kan ju alltid tänka att du är världsbäst ;)
sen försöker du slappna av så mycket du kan, och sitt verkligen på baken.

hoppas det går bättre :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 195
Senast: Jamtland
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: mooi
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 585
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka