Negativt om BB-sadeln?

Andrahands värdet ligger rätt högt och de brukar vara lätt sålda. De är ju rätt eftertraktade och såpass dyra när de är nya att "man" helst försöker få tag i en begagnad.
 
Oops, vad matar du dem med!? :D

Vad har du för sadel nu då, i stället för BB-sadeln?
 
Jag håller nog med om att det är svårare att rida i en bomlös. Men det beror mycket på hästen. Om man som jag har en häst med stora rörelser och mycket balansproblem, och om man själv inte är Bent Branderup, så blir en bomlös sadel ytterligare ett komplikation, som man faktiskt skulle klara sig utan.

Det är vansinnigt lärorikt, visst, och leder i förlängningen säkert till bättre ridning, men ibland känns det helt enkelt för svårt. Speciellt nu under vintern då vi tränat mycket snögalopp. På denna pålle blir det 800 meter galoppcavaletti där man för varje steg far upp en halvmeter över sadeln och ber en liten bön för att man ska landa på samma ställe som hästen.

I det läget längtar man faktiskt efter en bomsadel. Men det blir en spansk i så fall. De engelska har jag helt avskrivit som oridbara. Och gammelpållen har avskrivit allt vad bomsadlar heter som outhärdliga, så den bomlösa blir kvar.
 
en svårighet med bomlösa, ouppbyggda sadlar är att man påverkas av hur bred ens häst är.
Familjen jag köper min bomlösa sadel av säljer den för att de inte kunde undvika stolssits då hästarna var för breda.
Min är dock av den spinkiga sorten, så jag får inte samma problem.
 
Finns det inte dressyrsits att köpa till och om det inte finns så borde man ju (om man är händig) kunna bygga upp sätet så den inte blir så fruktansvärt bred.
 
Visst, man kan padda en hel del, men lika smalt som en bomsadel blir det aldrig.

Men att hamna i stolsits är inte nödvändigtvis ett problem. Man kommer i alla fall i en mer stående sits, med vikt på innanlåren snarare än sittbenen. I början är det ganska obekvämt på en bred häst, men man vänjer sig.

Problemet är snarare att sadeln inte "dämpar" särskilt mycket, varken ryttarens inverkan på hästen eller hästens inverkan på ryttaren. Det är inget problem alls på vissa hästar, snarare en fördel, men ett stort problem på andra.

Detta skulle självklart inte vara något problem om jag bara red tillräckligt bra. Så nu slipper ni slösa tid på den kommentaren, jag gav den själv!
 
Tankarna jag har bollat med vad gäller bomfria sadlar, och sadlar över lag, är att vi kvinnor inte har lika platt insida på våra lår som män ofta har. I den bomfria jag rider i ibland retar jag mig just på att denna extra fettvävnad på insidan av låren. Skulle vilja ha sadeln lite mer urgröpt på valda ställen. :D

Det mesta vad gäller utrustning handlar ju om att man inte är tillräckligt duktig för att använda den. Och du är långt ifrån ensam om ditt resonemang, vilket är en mycket sunt inställning. Hellre att ryttare tänker på det sättet än att använda prylar som man kanske inte är redo för just då.
 
branderup sadeln skall man ha om han har lite svårt med balans och sits. eponan skall man ha om man har bra balans och sits. e inte säker på rennesansen. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 867
Senast: LelleLilla
·
T
Utrustning Har hamnat i en situation där jag måste bestämma mig ganska omgående hur jag vill göra med en sadel.. Hade jag haft mycket pengar hade...
2
Svar
32
· Visningar
3 267
Senast: Wiszca
·
Utrustning Jag tänkte ordna ett litet formulär där ni (helst objektivt) får bedöma vad ni tycker om er utrustning! Inte nödvändigtvis jämfört med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 850
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp