Bukefalos 28 år!

Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Totola

Trådstartare
Jag tänkte ordna ett litet formulär där ni (helst objektivt) får bedöma vad ni tycker om er utrustning!
Inte nödvändigtvis jämfört med vanliga bett eller jämfört med bomlösa sadlar, utan vad ni tycker är bra med just ER modell eller vad som hade kunnat vara bättre.

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?

6. Egna kommentarer

Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?

9. Egna kommentarer


Jag tänkte mej det här formuläret som en riktlinje till de som funderar på att skaffa bomlöst. Men även för produktutveckling, se vad ni vill ha helt enkelt. På "egna kommentarer" vill jag att ni skriver om er häst är speciell på något sätt eller om ni rider på ett särskilt sätt då det kan påverka vad ni tycker om utrustningen.

Kom igen nu!:) :banana:
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?
Använder Hackomore med korta skänklar.(Ponnyhack)
På ett vanligt träns.Hacket är Knights.


2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?
Har provat Sidepull men ej på denna häst.Tycker det är bra men tror att jag än så länge behöver ha ett lite rejälare stopp, Därför har jag valt hack.

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?
Passformen är god och jag gillar utseendet på hacket.Bred nosplatta av läder.Har fårskinnsnosludd på.

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?
Jag rider mest i låg och öppen form, med medellånga tyglar.Använder hacket som nödstopp.Rider med sits och vikthjälper.


5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?
Hackomoret kostade 149:- så det är verkligen prisvärt.

6. Egna kommentarer
Hästen är en stor och stark herre med mycket vilja.Han hatar bett,går och rycker,gnager och biter i det.(Är kollad i munnen)
Har mycket mer framåtbjudning med hack, vill senare byta till ett mildare bettlöst träns men jag har bara haft honom i 1 år och han är under utbildning, så har jag valt hack.



Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Freeform Classic.Inköpt på Stall Vrå.

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Hade en Knights Bareback innan och har provat en Equicomfort.
Gillade Knightsen men den vart för bred så jag kunde ej rida i den utan fick mycket ont i ryggen.Den andra lade sig som en platt på ryggen så den fick åka tillbaka.


3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Tycker att Freeform är snygg och stabil.Fint läderhantverk och mjuk och fin i lädret.Passformen på hästen är väldigt bra.

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Kan ej rida i bomsadlar då jag får ont i ryggen.Sadeln placerar mig absolut korrekt.Kan inte en sitta fel även om jag försöker.Får en väldigt god balans i den och orkar rida många timmar utan minsta ont.

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Sitter upp ifrån en pall.Men kan även sitta upp utan men drar då sadeln lite snett.Tycker den är lätt att få bra på hästryggen, man måste dock ha en padd under men det tycker jag inte alls är krångligt.

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är
negativt?
Stiglädrena som medföljer är enkla och då kan man ej "dra upp" stigbyglarna på sidorna så det hänger alltid fritt.Kan vara lite besvärligt under sadlingen.Och att om man vill byta stigläder så måste man klippa bort dessa och då går de ej attt använda igen.
Gillar ej ullen under sadeln heller.


7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
Att den är lätt,snygg, bekväm, att den har ringar på sidorna så man kan fästa olika tillbehör där.Att man använder dressyrgjord till.

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Både ok.Den är "lite" dyr för min smak och så måste man köpa till en padd, det kostar det med.Men valde att köpa en ny då de har 3 års garanti och den har ett bra andra hands värde.

9. Egna kommentarer
Har en Varmblodsvalack på 160 cm mkh.Normal/grov byggd.Något kort i ryggen.Rak rygg med normal manke.
Rider Distans och det är då viktigt för mig att ha en bra sadel för min och hästens välbefinnade efter som det blir åtskilliga timmar i den både på träning och tävling.Fördelar om sadeln är lätt, slät (mindre risk för skav på ryttaren.) Lätt att stå upp i, och skön att sitta i, då man efter ett par timmar helst inte skulle vilja någonsin sitta i en sadel igen p.g.a. träningsvärk i rumpan. :p
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Totola skrev:
Jag tänkte ordna ett litet formulär där ni (helst objektivt) får bedöma vad ni tycker om er utrustning!
Inte nödvändigtvis jämfört med vanliga bett eller jämfört med bomlösa sadlar, utan vad ni tycker är bra med just ER modell eller vad som hade kunnat vara bättre.

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?
Hööks Sidepull med rep över nosen. (det som finns på Western-sidorna)

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?
Nej

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?
Passformen kunde vara bättre - det är storlek FULL fastän min häst helst ska ha COB. Inspänt på det minsta fungerar det dock att använda i alla fall. Utseendet? Hade gärna haft det i svart eftersom sadeln är svart... Annars inga invändningar.

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?
Vad jag upplever som svårt är att göra "små korrigeringar" eftersom jag egentligen är en "engelsk-skolad ryttare" som är van vid att rida på lite stramare tyglar. Nu hänger tyglarna långa och jag känner att det är svårt att få hästen att svänga bara lite, lite eller ta små förhållningar utan att det blir bökigt... Enkelt... Ja, det är väldigt logiskt och lätt för min häst att förstå. Stannar gör hon på en 100-dels sekund så hon känner verkligen när man tar i tyglarna.

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?
Nja, egentligen lite i dyraste laget.... Hööks kvalité är ju som bekant sisådär och då känns det surt att betala över 800 spänn för huvudlag + tyglar. Men men...

6. Egna kommentarer
Använder det bettlösa på min fyraåring som är under inridning. Har själv aldrig ridit bettlöst på någon "rutinerad" häst så jag har kanske inte perfekta kunskapen om det. Min häst tycker dock mycket bättre om det bettlösa än tränsbettet som vi hade i början av hennes utbildning. Går lugnare och verkar mer "harmonisk".

Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Torsion Endurance 16", inköpt direkt från Torsion tillsammans med en padd.

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Nej - aldrig.

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Passformen tycker jag är super. jag älskar den och HÄSTEN älskade den från första stund. Ligger bra och ganska stadigt. Dock tendens att glida på sne när hästen gör "sido-hopp" som man inte är beredd på.

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Tycker att jag sitter ganska bra i sadeln, förmodligen bättre än vad jag gjorde både i bomsadeln och barbacka. Tycker om att jag får benen lite "längre bak" än tidigare men märker att jag har en tendens att sitta mer "på högersidan" än på vänstersidan i sadeln...

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Uppsittning går INTE utan pall... då sitter sadeln under magen på hästen. Med pall går det utmärkt. Säkerhetsstigbyglar är ett måste eftersom sadeln inte har stigläderkrampor som löser ut om man skulle fastna. Irriterar mig lite att man inte kan ha spännena på stiglädrena uppe vid fästet där de brukar sitta - då blir det knöligt och obekvämt. Man får ha spännena vid stigbygeln istället = svårare att justera när man sitter i sadeln. (men det kanske är en vanesak)

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
Se ovan

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
Mjuk och go att sitta i. Bra och nära känsla till hästen.

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Pris ca 10.000 med padd o grejer... Dyrt, men jag ser det som en långtids-investering.

9. Egna kommentarer


Jag tänkte mej det här formuläret som en riktlinje till de som funderar på att skaffa bomlöst. Men även för produktutveckling, se vad ni vill ha helt enkelt. På "egna kommentarer" vill jag att ni skriver om er häst är speciell på något sätt eller om ni rider på ett särskilt sätt då det kan påverka vad ni tycker om utrustningen.

Kom igen nu!:) :
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Ett litet tips bara: med webbers brukar det vara lättare att justera uppsuttet :)
 
Bomlös, torsion trekking

Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
*En torsion trekking, köpt från torsion.

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
*Nej, tyvärr inte.

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
* Ärligt talat tyckte jag att den var gräsligt ful först, men det är väll bara för att man är van vid ett visst utseende på sadlar. Nu tycker jag att den ser helt ok ut. Passformen är bra, ligger jättefint på steggan.

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
*Sadeln placerar mig i korrekt lodrät sits. Jämnfört med en bomsadel är det bätte nu, tidigare hade jag lite svårt med lättridningen och fältsitsen. Men nu känns den stabil och säker.
5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
*Sitter upp från en bänk, men sadeln ligger still även om jag hoppar upp från backen. Kan känna att jag har sadlat för långt fram ibland, svårt att se eftersom hela sadeln är lång, men väl uppe på hästen känns det. Padd krävs, köpte den av torsion tillsammans med sadeln. Annaras tycker jag att den är bra med flera D-ringar

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
*Negativt skulle vara att vojlock/schabraken är såpass dyra. Det vore trevligt att ha råd med flera att variera sig med.
Annars kan jag störa mig lite på att stigläderfästerna måste vara nere vid stigbygeln.

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
*Den är gudomligt skön och stabil, glider inte när man klättrar eller rider i nerlut. Hästen gillar den och hon får bra bogfrihet.

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
*Ja, visst den var dyr, men kvaliteten är bra och sadeln hänger förhoppningsvis med många år.

9. Egna kommentarer
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?
Sidepull med rep (börjes), sidepull med lädernos (granngården)

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?
Hackamore, funkade sådär, sidepullet är bättre.

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?
Sidepullet med repnos åkte från början upp mot ögonen på hästen, men det formade till sig. Det med lädernos ligger perfekt!

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt? Det är väl liksom bara att hålla i tyglarna ;) Det med lädernos är mildare.

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?
Japp!

6. Egna kommentarer
Funkar mycket bättre än bett på min pålla!


Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Torsion, endurance

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Har klämt på en barefoot och ridit i en torision cordura (med syntet)

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Ligger bra, ser kul/snygg ut.

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det) Sitter ganska lodrätt, rakt upp och ner. När jag rider barbacka vinklas höfterna om lite. Balansen är bra.

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Använder alltid pall när jag sitter upp.
Har köpt "islandsstigbyglar" till den, så att stiglädret inte ska vika sig mot benet.

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
Kanske att den är lite lång.

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
Skön för mig att sitta i. Hästen gillar den bättre än bomsadel, och hon har fått bättre gångarter.

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Alla gånger!
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?

Sidepull. Har en från Börjes och en från westerntillverkare.

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?

Hackamore, spärrgrimma, bitless bridle

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?

Käkremmarna brukar vara för korta, så dem plockar jag bort. Nosremmarna brukar vara för vassa, så jag har fårskinn på.

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?

Den funkar till det jag vill ha den till = styra runt unghästar.

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?

Den från Börjes definitivt. Jättefint läder!


Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)

Torsion light med dressyrsits och sympatex-undersida. Använder en Equitex-pad till, just den jag har är en vanlig pad att ha mellan vojlock och sadel till en bomsadel, så den går inte ner på sidorna = jag sitter så smalt det går med en Torsion.

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?

Torsion syntet och standard, Freeform, Nylanders (hu!), Floki, Flexion SBS och Ansür. Och Barefoot?

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?

Passar mig och hästen bra, tyvärr lite lång så att den nöter av lite päls på vintern, men verkar inte alls trycka baktill. Ser ut som en plufsig handväska.

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)

Jag kan sitta i en helt OK lodrät sits och kommer nära hästen med hela skänkeln. Känner mig tryggare i den jämfört med både barbacka och bomsadel. Däremot kan jag tycka att jag lättare kan vara precis med min sits i en bomsadel.

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?

Nej

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?

Att jag sedan jag köpte den har kunna stryka "sadel" från listan när jag gjort felsökning på varför hästen dummar sig.

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?

Ja. Den här modellen ligger strax under 7000 kronor, och det tycker jag är väldigt lite pengar för en sadel som fungerar såpass bra. Torsion brukar hålla bra för slitage och har bra andrahandsvärde (den förra sålde jag begagnad till en dam i USA för mer än nypriset trots att den var ett år gammal).
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?
Sidepull, är inköpt på hööks

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?
Hackamore

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?
Helt ok, ngt kort käkrem o långa sidostycken, men funkar

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?
Tycker det känns mycket bra, inget är svårare än på bett

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?
Kanske lite för dyrt

6. Egna kommentarer
Har satt en egen rem mellan öglorna på sidostyckena, under "hakan"
annars åker de gärna upp i ögonen på hästen



Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Barefoot Cheyenne

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Fitform

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Passformen är utmärkt, med TN-pad. Den är ju inte direkt vacker, men helt ok.

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Får en bra centrerad sits, när jag rider i bomsadeln får jag kämpa för att sitta lodrätt sen jag började rida med den bomlösa

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Funkar perfekt vid uppsittning, lätt att hantera. Gillar inte att man måste köpa jättedyra padar (eller nya överdrag), men fördelarna överväger. Hästen rör sig mycket friare o bättre i den.

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt? Nej

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
Att jag inte behöver oroa mig för att den inte passar

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Jajamen

9. Egna kommentarer
Ett av mina bästa utrustningsinköp, synd att det inte är tillåtet att tävla dressyr med den. Jag rider dressyrpass, uteritter även tuffare turer med klättring etc utan några problem
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
En Barefoot Cheyenne

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Har provat en Flexion SBS tidigare, men bara skrittat i den på en annan häst.

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Jag gillar både passform och utseende på Cheyennen!

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Jag får helt klart mer lodrät sits än i dressyrsadeln jag hade innan. Balansen får man träna upp, i början märkte jag av min dåliga balans men efter bara några turer i sadeln hade den blivit bättre.

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Jag sitter alltid upp från pall, vilket väl nästan är ett måste med den här sadeln - och det kanske är ett minus. I övrigt funkar den bra, inga andra "problem".

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
Ja, att undersidan är "ullig". Hade hellre sett att den var helt i läder eller åtminstone i nåt annat "fast" tyg. Sen är det synd att en specialpadd krävs (dvs att bossor etc inte är inbyggt), men det krävs ju för de flesta bomlösa. Sen hade jag nog gärna sett att sadeln hade mer stöd för knäna.

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
Att den faktiskt PASSAR HÄSTEN och att den är gudomligt skön att rida i! :love:

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Ja, absolut. Den är helt klart prisvärd. Många andra bomlösa ligger enligt mig lite väl högt i pris, så priset var en stor anledning till varför jag valde Cheyennen.
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Nu rider jag inte på något bettlöst med nuvarande hästen, varpå jag inte kan uttala mig om dessa. Däremot har jag en bomlös sadel som jag kan svara på frågorna för :)

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Jag har en Barefoot Cheyenne med tillhörande Skito Equalizer-pad. Inköpt på Stall Vrå.

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Har provat Freeform (dock ej på egen häst), samt Torsion (Endurance?) samt Knights Bareback.

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Tycker faktiskt att den är rätt snygg. Stilren och allmänt välgjord. Verkar dessutom vara i förvånansvärt bra läderkvalitet.
Däremot tog jag ur "bakvalvet" och fyllde utrymmet med syntetvadd istället, dels för att jag tillfälligt råkade gå upp i vikt och jag satt bokstavligen på bakvalvet.
Dock tänker jag nog inte sätta tillbaka det om hästen inte får ont i ryggen (tror inte det dock, snarare ryggont MED bakvalvet), för sadeln ligger mycket bättre utan.


4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Det GÅR inte att få dålig sits i den här sadeln. Kan vara lite obegaglig att rida i till en början, då det nästan känns som om skänklarna "rycks" bort, men efter en stund känner man bara positivitet. Jag själv upplever sadeln som relativt stabil (och då på en ganska ostabil häst, dock inte i några högre tempon), men så har jag rätt bra balans också. Hellre bomlöst än barbacka, helt klart!

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Glider inte alls vid uppsittning (jag sitter upp från pall) och jag anser den lätt att sadla med sålänge hästen står stilla.
Sadeln är ju i nubuck, och då ska man väl egentligen använda sig av nubuck-fett för att smörja. Jag använder dock Effax till min, fungerar bra det också. Stigläderspännena känns när man rider längre sträckor dock, men det tänker jag lösa med ett par nya stigläder med spännena nere vid foten.


6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
Nej. Undersida i mocka skulle dock inte sitta helt fel.

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
Allt i stort sett. Jag och hästen trivs, vad ska man mer begära?

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Slutnotan hanmnade på 7100 kr ungefär. Lagom dyrt tycker jag, dyrt tycker min pappa. Men som tidigare nämnts; det är en långtidsinvestering, och man kan ha sadeln till flera hästar.

9. Egna kommentarer
-
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Totola skrev:
Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?
Hööks lädersidepull för 200 kr, men har ett Tärnsjö på ingående. :love: Sedan använder jag ju grimma och grimskaft ibland också, men det kanske inte räknas som träns.


2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?
Jag har bara provat sidepull.


3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?
Jag gillar inte Hööks billiga pga avsaknaden av den extra käkremmen som finns på tex Tärnsjös. Dålig passform mao. Annars är det rätt snyggt, lite klumpigt kanske och svårt att passa in.


4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?
Eftersom min häst är lite (MYCKET bättre än tidigare men inte bra)avigt inställd till allt som sitter i munnen på honom (förmodligen smärtminne) så funkar allt mkt bättre med sidepull. Det svåra är väl att stanna om hästen bockar. :angel: All dressyr blir enklare med sidepull då han tycker det är bekvämare. Han slappnar av bättre med det.


5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?
Hööks var det, ja, skit för billig peng. Tärnsjös vet jag att är det fast jag inte fått hem det än.


6. Egna kommentarer?

Min häst har svårt för bett pga dåliga erfarenheter, munnen är kollad och han har ett bett som är perfekt för hans mun (har provat massor) och han är så tillfreds han kan vara men han spänner sig psykiskt med bett i munnen när man ska göra något (pga tidigare smärta) även fast det kanske inte längre gör ont. Dock är det bara 9 månader sedan jag började åtgärda problemen så man får se vad som händer.. Vad jag vill komma till är att det påverkar hans inställning till bett/bettlöst väldigt mkt. Han är lite "partisk" sas. :p

Jag rider främst på långa tyglar och med mycket sitsen då jag rider ut och i dressyren. Även då, på långa tyglar, kan han bli spänd och irriterad på bettet för att han vet att nu kan det göra ont vilket resulterar i en bog hit och en bog dit och ett bakben hit och ett bakben dit. Ingen kvalitet. Dessa problem finns inte om jag plockar bort bettet.




Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Jag har haft en Torsion Dressage och en Star Trekk Espaniola. Torsion sadeln är kvar hemma men ägs av min mamma och Espaniolan är såld sedan en vecka tillbaka. Vad det är för typer av bomlös kan man läsa om här www.torsion.se och här www.kaupreridsport.se


2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Barbackagjord räknas inte antar jag.. Så nej.


3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Torsion var ju inte jättevacker men inte ful heller, den låg bra på hästen förutom att sadelgjordsstropparna sitter så nedrans långt bak på sadeln att det blev väldigt krångligt för mig med en häst som har sadelgjordsläget långt fram. :crazy: Tycker stropparna var direkt dumt placerade. Övrigt så hade Torsion sadeln knästöd som man aldrig kände av, de var så dumt placerade och så små att de lika gärna kunnat strunta i att sätta dit några.. :cool:

Espaniolan var ju ganska vacker, om man gillar det stuket, men var betydligt svårare att passa in. Jag förstår inte riktigt vilken typ av häst den sadeln är byggd för. :devil: Den hade väldigt lätt för att hamna i bakåtlut (den var liksom byggd så) även fast den var för bred framtill. Det kan ju förstås vara så att jag inte fick det att stämma men jag tyckte hela tiden att det skulle varit mer bossa bak, panelerna är ju jämntjocka hela vägen som standard. Det var bättre stroppar på denna pga V-gjordssystemet. Stabilare än Torsion var den också, och mkt bekvämare. Men jag tyckte bättre om hur Torsion låg på hästen, och hur den fördelade vikt. :)



4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)

Först skriver jag att jag jämför inte med varesig bomsadlar eller andra bomlösa eller barbacka utan jag skriver bara hur de placerade mig. :D

Torsion sadeln hade jag lätt för att hamna i bakvikt i. Den hade inte några stöd att tala om (trots "knästöden") och jag vill gärna ha stöd så det blev lite vingligt och det tycker jag inte berodde på balansen utan helt enkelt på att mina knän ville ha något att luta sig mot, det blev mkt skönare då. Men i alla fall, skänklarna hade en tendens att hamna för långt bakåt ibland. Man hamnade som sagt gärna att sitta väldigt långt bak i sadeln.

Espaniolan satt jag bättre i men fortfarande mkt i bakåtlut,jag tycker som sagt att den var byggd så att man blev placerad i sk belastningssits. Jag fick bra följsamhet och den var bekväm, även skänkeln tyckte jag hamnade på rätt plats men fortfarande är det ju inget stöd på denna sadel. Däremot satt man kvar jättebra tack vare högt bakvalv och framvalv om hästen bockar iväg. :angel: Det höga framvalvet kan dock vara lite ivägen om man rider ut i terrängen eller så..



5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.

Torsion sadeln gick utmärkt att hoppa upp från marken och från pall, Espaniolan gled runt eller åt sidan om man försökte hoppa upp från marken oavsett hur spänd sadelgjord man hade, från pall var det inga problem.

Det var lättare att sadla med Torsion eftersom stiglädren plus stigbyglarna gick att fästa upp på den (det går det ju på E också men då måste man fixa karbinhakar). Torsion sadeln var också lättare, upplevde den så i alla fall.



6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?

Stöd saknas. På båda två.

Medföljande karbinhakar till Espaniolan så att man kan fästa upp stiglädren och stigbyglarna.



7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?

Att de var bomlösa? ;)


8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?

Ja.


9. Egna kommentarer:

Hästen musklade sig mkt bra i Torsions sadeln, jag upplevde det som att den gav mkt mer frihet än Star trekk sadeln som var hårdare. Han kunde röra sig mer i Torsion.

Jag kan inte riktigt rida längre i Torsion sadeln på grund av att den är så bred (den är ändå inte särskilt bred.. hästen har dock platt revbensbåge och sadeln formar sig efter hästen) att jag vinklar om mitt ena ben och får skitont. :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Tack alla som svarat! :)
Intressant läsning, verkar ju som att det är ganska olika hur man upplever utrustningen.
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?

Sidepull, från Willab, nosdelen o sidostyckena är orginal annat är utbytt för större storlek

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?

Hackamore

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?

Nja den är lite kort i nosdelen så att den ligger lite nära ögonen men annars är den bra ganska snygg

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?

Svårt kan ibland vara ställa och stoppa, men för vanlig vardagsridning funkar det ypperligt

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?

ja för 300 spänn kan man inte klaga

6. Egna kommentarer
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)

Hade tidigare en Barefoot Cheyenne som jag köpte direkt från Tyskland - blev betydligt billigare!
Väntar nu spänt på att få min ST dressage CC! Kan fylla i frågorna en gång till då..!:p


2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?

Torsion Dressage

3. Vad tycker du om passformen och utseendet?

Den var väl inte supersnygg, men inte jätteful heller.:smirk:

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)

Tyckte att det var svårt att få en korrekt sits eftersom hästen (en islandsvalack) var så gott som flat över ryggen och det då blev superbrett. :crazy: Hade svårt att "komma åt" hästen pga detta, och det var oxå orsaken till att jag sålde den. Det var dock inga problem med balans och så, inte ens vid skutt lite hit o dit!

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.

Lättskött, lite jobbigt med stigläderfästena. Hade även fendrar, men tyckte att de var obekväma (hade kanske blivit bättre om jag "ridit in" dem ordentligt). Satt oftast upp med pall, men det gick även bra att sitta upp "normalt"!

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?

Saknade någon form av benstöd. Eftersom jag satt så brett bidrog detta till den "fladdriga-underskänkelskänslan"!;) Bredheten i sig var alltså (som ni säkert har förstått!:p ) jobbig för mig (har inte så långa ben).

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?

Otroligt mjuk o skön, väldigt "avslöjande" vad gäller balans o att sitta rakt, lätt att känna hästens rörelser muskler.

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?

Eftersom jag köpte den direkt från Tyskland blev det bara ca 5500 kr med pad och fendrar (fenders?)...så ja, det tycker jag nog!

9. Egna kommentarer

Tror att jag hade trivts bättre om jag hade haft en "nättare" häst när jag hade Barefooten. Har otroligt stora förväntningar (vilket kan va farligt!:o ) på ST dressyren som jag o arabkorsningen Zeus förhoppningsvis snart får inviga!
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Totola skrev:
Intressant läsning, verkar ju som att det är ganska olika hur man upplever utrustningen.
Visst är det så, men det beror nog på att alla hästar och ryttare är olika... då är det klart att man har olika åsikter om utrustningen.
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Totola skrev:
Jag tänkte ordna ett litet formulär där ni (helst objektivt) får bedöma vad ni tycker om er utrustning!
Inte nödvändigtvis jämfört med vanliga bett eller jämfört med bomlösa sadlar, utan vad ni tycker är bra med just ER modell eller vad som hade kunnat vara bättre.

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?
Sidepull helt i skinn och m skänklar som går kors under käke.
2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?
Ja, hackamore och sidepull m rep runt nos.
3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?
Den passar bra.
4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt? Hästen fungerar bättre när jag inte anv skänklarna, utan tar direkt i ringarna.

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?
Ja, absolut denna, 300:-tror jag det va på B....
6. Egna kommentarer
Mkt bra till unghäst, då de har tänder jämt på gång...
Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Har ingen
2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Nä, men är nyfiken
3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Passformen, vet ej..men vissa är inte vackra, andra är finare.
4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Har som sagt ej provat, men den skulle nog hjälpa mig m min balans..

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
X
6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
X
7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
X
8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Meddelar om jag köper någon...
9. Egna kommentarer
Som sagt..är nyfiken..kanske är det ett alternativ till en häst som man har svårt o hitta passande sadel till...som alltid ligger någonstan "i mitten" av storlekarna.

Jag tänkte mej det här formuläret som en riktlinje till de som funderar på att skaffa bomlöst. Men även för produktutveckling, se vad ni vill ha helt enkelt. På "egna kommentarer" vill jag att ni skriver om er häst är speciell på något sätt eller om ni rider på ett särskilt sätt då det kan påverka vad ni tycker om utrustningen.

Kom igen nu!:) :banana:
:confused: :confused: :confused: :p :p :p
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke?
Big Horn Sidepull med repnos, inköpt på Hööks.

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka?
Nix, bara Sidepull och ridit med repgrimma. (Det var dock inte på min häst, utan en välskolad westernhäst...)

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell?
Väldigt långa sidstycken!

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt?
Allt är enklare. Hon är mycket mer avslappnad med sidepull än med bett.

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt?
Ja, jag tycker det är bra kvalitet på det och då är väl 800:- inte så mycket... Synd bara att det inte finns tyglar i samma färg..

6. Egna kommentarer
Repet är lite skarpt... Nu har hon varit lite väl pigg i några dagar så jag har fått lov att ta i henne lite mer och då har hon fått skav av "knutarna" på sidan på repet har jag sett. Resten av repet har jag ludd eller fårskinn på. Men nu är det alltså kanterna.. Jag ska försöka klä in dem på något vis också...
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Mera sadlar!!
Det är jättebra läsning!
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bettlösa träns

1. Vilken typ av bettlöst träns använder du? Vilket märke? Sidepull (har gjort eget: http://medlem.spray.se/lindman_therese/sidepull.htm ), eller repgrimma+långt grimskaft som tygel. Hackamore ibland (rätt sällsynt att jag har det).

2. Har du provat andra typer av bettlösa, isåfall vilka? Nej men vill prova kapson. Ska prova bitless bridle också, även om jag nu tycker att sidepull eller repgrimma funkar utmärkt.

3. Vad tycker du om passformen och utseendet på din modell? Kunde varit snyggare :D

4. Vad tycker du om inverkan av ditt bettlösa träns, vad är svårt och vad är enkelt? Tycker det mesta är enkelt. Rider dock mest i ridhus med bettlöst. Får en bra ärlig känsla med bettlöst.

5. Tycker du tränset/huvudlaget var prisvärt? haha, jaa! (gratis).

6. Egna kommentarer

Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt) Jag har haft en freeform

2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka? nej

3. Vad tycker du om passformen och utseendet? rätt bra, lite klumpigt utseende men snygg jämförts med många andra bomlösa. Undersidan på sadeln var stel och "mankfriheten" som var där gjorde att min häst fick en "bula" (lite svullen), trots rätt pad osv.

4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Inte lodrät sits trots att det skulle vara dressyrinriktning på sadeln, och kåporna var lite underligt utformade. Sätet var litet i storleken (man får plats i mindre, men om man ska komma nära hästen behövde man större sits än normalt).

5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Snurrade runt, man var tvungen att spänna gjorden hårt :crazy:

6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
Att den låg så ostabilt. Lite konstiga sadelgjordstroppar. Lite läskigt med ringar att fästa stiglädrena i.

7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel? Supermjuk och skön, man fick inte ont i baken trots att man red långt/länge.

8. Tycker du sadeln var värd sitt pris? hmm, nja sådär.

9. Egna kommentarer
 
Sv: Ni som rider bomlöst eller bettlöst, titta hit!

Bomlösa sadlar

1. Vilken typ av bomlös sadel har du? (alternativt, var är den inköpt)
Barefoot Cheyenne, Barefoot Nevada
2. Har du provat andra bomlösa sadlar, isåfall vilken/vilka?
Ja en freeform. Gillade den inte alls. Kom långt ifrån hästen i den. Men den låg bra annars på hästen.
3. Vad tycker du om passformen och utseendet?
Passar bra. Utseendet spelar ingen roll mer funktionen.
4. Hur tycker du att sadeln placerar dej och vilken balans tycker du att du får? (om du jämför med att rida barbacka, skriv gärna det, och jämför du med bomsadlar så skriv gärna det)
Tycker den placerar mig lodrätt och jag sitter stadigt. Bra balans
5. Vad tycker du om funktionaliteten? Till exempel vid uppsittning, hur den är att sadla med, om det krävs några speciella tillbehör eller särskild skötsel osv.
Helst sitta upp vid pall eller få hjälp.
6. Är det något du saknar på din sadel eller som du tycker är negativt?
Nej. Eller ja kanske fler färger att välja på sadeln .
7. Är det något du tycker är extra positivt med din sadel?
Den är mjuk och jag slipper få ont i ryggen
8. Tycker du sadeln var värd sitt pris?
Definitivt
9. Egna kommentarer
Ena hästen har ena bogbladet större än andra och det är ganska svårt att finna en sadel till henne.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 427
Senast: Ramona
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 652
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp