Bukefalos 28 år!

Net1 - erfarenhet? Boxer?

Där jag bor funkar Tele2 och Telia nödtorftigt för att ringa med, man får gå ut utomhus och surfa går bara när det själv vill. 3 går inte alls Telenor är inte heller någon höjdare
Boxer d v s marknätet funkar inte heller så för TV är det satellit som gäller.
Bredband har vi från Net1 och det är kanske inte det bästa men bra nog för att titta på Netflix.
Antar det är helt beroende på var man bor vad som fungerar. Det finns ju nu också bredband via satellit.
 
Vad "man" kan är en sak. Vad man kunde här är en helt annan sak. Det kom aldrig över 1.5 mbit/s med privata abb. Oavsett. Företagsabb ligger på 5 mbit/s som Max oavsett. Nedhastigheterna MYCKET lägre, kring 0.5 som bäst på privat och Max 1 för företagsannonser. Även sen de gick över till 4G.

Att kolla på YT betydde och betyder att ta en kopp kaffe och klippa gräsmattan i väntan på att det buffrar klart. Netflix/annan streaming är inte möjligt.

Ovan är MED yttre antenn. Utan antenn kunde man lika gärna skicka ett brev. Med postnord.

Ligger knappt 3 mil fågelvägen från närmsta mast. Ska enligt net1:s data ha utmärkt mottagning etc. Det är det inte vilket även Net1 själva konstaterat. Efter att alla försök misslyckats så fick jag säga upp abb på dagen utan uppsägningstid med hänvisning till teknisk garanti. De kan helt enkelt inte leverera det de lovat.

Så vad man ska ha och vad man har är inte alltid samma sak. Och vad som fungerar för en fungerar tyvärr inte för alla. Så - här är net1 ett mycket dåligt alternativ tyvärr. Men numera finns alternativ (det fanna det inte förr)

Så är det. Net1 använder dock en teknik som är överlägsen på långa avstånd, å andra sidan har de byggt sitt nät med den förutsättningen så det är ändå kritiskt att masten är inom visst avstånd och att antalet kunder på samma mast är begränsat. Men det är just det de åtgärdat med det nya abonnemanget, att man "bokar" en plats på masten - och det är därför jag tror stabiliteten ökat så mycket.

Men man måste absolut testa det på den plats man ska ha det. De bör fortfarande vara ganska generösa med ångerrätten om det är kass.
 
boxer har utan bindningstid nu tror jag men å har de ökat priserna istället.
Jag har aldrig haft problem med boxer, inte ens där antenngubben vägrade sätta upp en antenn för jag hade ingen mottagning, men med boxers inomhusantenn hade jag alla kanaler ????
Nu har jag lite problem sen masten rasade i borås men det kommer ju lösa sig till slut, saknar dock bara fox och animal planet :)
 
Någon som har använt sig av Net1 mobilt bredband hyfsat nyligen, och vill säga hur ni tycker att det funkar? Letar efter internet till nya huset (har ej tillgång till fiber eller ADSL).... Tele2 och 3 verkar inte ha särskilt bra täckning där. Ska kolla Telia idag.

Någon som använt/använder Boxer (behöver ju TV med....)? Min erfarenhet är från nästan 15 år sedan, och då funkade det....mindre bra....
Vi har provat net1:meh:
Funkade inte, vi sa upp och fick bekräftelse.. Gissa om vi blev förvånade när det började dyka upp räkningar:cautious: Då har de skickat vårat modem vidare till någon som dessutom surfar mycket, men skickar fakturorna till oss.. Och vägrar ge sig/erkänna sitt misstag/stänga av abonnemanget tills saken är utredd:rage::banghead::turd:
Var ett halvt företag att få roddat i och få ordning på:meh:
 
Vi har provat net1:meh:
Funkade inte, vi sa upp och fick bekräftelse.. Gissa om vi blev förvånade när det började dyka upp räkningar:cautious: Då har de skickat vårat modem vidare till någon som dessutom surfar mycket, men skickar fakturorna till oss.. Och vägrar ge sig/erkänna sitt misstag/stänga av abonnemanget tills saken är utredd:rage::banghead::turd:
Var ett halvt företag att få roddat i och få ordning på:meh:

Låter ungefär som det jag var med om och deras kundtjänst suger balle rent ut sagt. Aldrig att jag använder dem igen om jag inte är absolut tvungen. Svärmor och svärfar har Net1 just för att det är det enda som fungerar där men de har också tjafsat en massa med kundtjänst.
 
Låter ungefär som det jag var med om och deras kundtjänst suger balle rent ut sagt. Aldrig att jag använder dem igen om jag inte är absolut tvungen. Svärmor och svärfar har Net1 just för att det är det enda som fungerar där men de har också tjafsat en massa med kundtjänst.

Det är märkligt, jag har nästan bara bra erfarenheter av deras kundtjänst. Undrar om det beror på hur väl tjänsten fungerar som helhet, hur intresserade de är att vara tillmötesgående och hur det upplevs av den som vill ha hjälp? Men det måste vara dåligt att behandla de som inte får det att fungera kasst, eftersom det är enda sättet att rekrytera nya kunder, att få dem att testa....
 
Det är märkligt, jag har nästan bara bra erfarenheter av deras kundtjänst. Undrar om det beror på hur väl tjänsten fungerar som helhet, hur intresserade de är att vara tillmötesgående och hur det upplevs av den som vill ha hjälp? Men det måste vara dåligt att behandla de som inte får det att fungera kasst, eftersom det är enda sättet att rekrytera nya kunder, att få dem att testa....

Tja, jag hade mitt abonnemang när jag var tillfälligt i Norge och jobbade (modemet hade jag köpt rakt av på en gång). När jag kom hem sa jag upp det direkt och givetvis var jag medveten om att det var en uppsägningstid. Jag betalade fakturorna under denna och brydde mig inte mer. Efter ett tag kom en påminnelse. Jag ringde och undrade vad sjutton det där var eftersom jag sagt upp allt (jag frågade specifikt vid uppsägningen om allt var avslutat bara jag betalade de sista fakturorna och det var det).

Jag fick TRE till påminnelser under ytterligare tre månader och varenda gång jag ringde kundtjänst var de enormt oengagerade och tyckte mest jag var jobbig. Ett perfekt recept för att garanterat bli av med en kund kan jag säga.
 
Tja, jag hade mitt abonnemang när jag var tillfälligt i Norge och jobbade (modemet hade jag köpt rakt av på en gång). När jag kom hem sa jag upp det direkt och givetvis var jag medveten om att det var en uppsägningstid. Jag betalade fakturorna under denna och brydde mig inte mer. Efter ett tag kom en påminnelse. Jag ringde och undrade vad sjutton det där var eftersom jag sagt upp allt (jag frågade specifikt vid uppsägningen om allt var avslutat bara jag betalade de sista fakturorna och det var det).

Jag fick TRE till påminnelser under ytterligare tre månader och varenda gång jag ringde kundtjänst var de enormt oengagerade och tyckte mest jag var jobbig. Ett perfekt recept för att garanterat bli av med en kund kan jag säga.

Fast ett ganska bra recept för att få denne kund att avrekommendera operatören för andra också. Det borde inte vara så gynnsamt.

Om tillräckligt många ska våga testa, så vore det gynnsamt om bilden var att det var smärtfritt och inte alls krångligt även om det visar sig inte fungera bra. Då borde man kunna maximera antalet nöjda användare.
 
Fast ett ganska bra recept för att få denne kund att avrekommendera operatören för andra också. Det borde inte vara så gynnsamt.

Om tillräckligt många ska våga testa, så vore det gynnsamt om bilden var att det var smärtfritt och inte alls krångligt även om det visar sig inte fungera bra. Då borde man kunna maximera antalet nöjda användare.

Absolut. Jag hade inte varit lika irriterad om de hade åtgärdat felet efter första påminnelsen (misstag sker) och om de varit trevliga när jag ringde och ville få det hela fixat. Min svärmors upplevelse av deras kundtjänst stämmer rätt bra överens med min men de har inget val, ingen annan leverantör fungerar där.

Jag har haft krångel med hårdvara köpt via Tele2 och deras kundtjänst har alltid varit trevlig och gjort sitt bästa för att lösa problemen. Dvs jag är en väldigt nöjd kund där trots att det varit krångel.
 
Jag har Net 1. Bor där det inte finns bredband och mobiltäckningen är urusel. Från början fungerade det jättebra men sen det byttes till 4 g så blev det mycket sämre. Nu svajar uppkopplingen, händer oftare att den ligger nere och wifin fungerar bara nära modemet. Men det finns ju inget alternativ för mig så det är väl bara att gilla läget.
 
Jag har Net 1. Bor där det inte finns bredband och mobiltäckningen är urusel. Från början fungerade det jättebra men sen det byttes till 4 g så blev det mycket sämre. Nu svajar uppkopplingen, händer oftare att den ligger nere och wifin fungerar bara nära modemet. Men det finns ju inget alternativ för mig så det är väl bara att gilla läget.

Då fick du tvärtom mot vad jag upplevde, jag fick bättre stabilitet efter 4G-LTE introducerades.

Jag hade också problem med Wifi men efter att ha ställt om lite inställningar på modemet för wifi (den är knepigt inställd som standard) så är det toppstabilt Wifi. Prova det! Jag kan skicka ett PM med hur jag ändrade om du vill.

Också, har du ändrat abonnemanget till det med "obegränsad" datamängd? Det kan vara det som gör att stabiliteten blev bättre (då bokas man in på en fast plats på masten som man alltid har).
 
Någon som har använt sig av Net1 mobilt bredband hyfsat nyligen, och vill säga hur ni tycker att det funkar? Letar efter internet till nya huset (har ej tillgång till fiber eller ADSL).... Tele2 och 3 verkar inte ha särskilt bra täckning där. Ska kolla Telia idag.

Någon som använt/använder Boxer (behöver ju TV med....)? Min erfarenhet är från nästan 15 år sedan, och då funkade det....mindre bra....
Jag har ganska lika erfarenhet av Net1 som @sjöberga, det har fungerat bra, och är mycket snabbare sedan omläggningen till 4G (gjordes i höstas här hos mig). Vi har haft Net1 i ungefär 10 år, och har inga planer på att byta förrän det (kanske) kommer fiber hit. Men det finns tyvärr inga realistiska alternativ här. ADSL via kopparnätet fungerar dåligt, eftersom ledningarna är gamla och det är långt till kopplingsskåpet. Kopparnätet ska dessutom läggas ner i höst. Mobilt bredband via de "vanliga" teleoperatörerna fungerar inte tillfredsställande p.g.a. dålig täckning.
Men vi kan besvärsfritt titta på strömmad tv om och när vi vill via Net1. Vi behöver inte någon riktantenn, det fungerar bra ändå.

Jag har heller inte haft några negativa erfarenheter av kundtjänsten, de har alltid svarat på frågor på ett trevligt sätt och varit måna om att hjälpa till. De har t.o.m. ringt tillbaka och frågat om deras råd hjälpte mig att lösa problemet...Det nya 4G modemet var lite rackligt när det kom, men vi bytte till ett annat som fungerar utmärkt.

Vi har ett företagsabonnemang med LRF rabatt, och obegränsad surf. Vi betalar 348 kr/månad.

Boxer har vi också, maxat antal kanaler, men utan on-demand tjänster. Vi har för närvarande 4 olika boxar, 2 inspelningsbara och 2 utan inspelning av 3 olika fabrikat. Vilken box man har spelar en del roll för hur bra det ska fungera, och så måste man ha en "frisk", lagom stor antenn, som är korrekt inriktad mot rätt mast, och ordentligt monterat kablage.
Att tro att man ska vettig mottagning, och kunna se samtliga (tillgängliga) kanaler med en dålig antenn (fel typ, för liten, utan förstärkning m.m.), eller med en otillräckligt inmätt antenn, fungerar inte. Det är samma sak med paraboler, men där tar ju folk hem en montör, och tror inte att det är enkelt att själv rikta in disken...

TV-antenner korroderar sakta men säkert, och väder och vind gör att element i antennen går sönder och/eller lossnar. 10 år efter installation, så är det dags att kolla igenom antennen, och eventuellt byta denna.
 
Då fick du tvärtom mot vad jag upplevde, jag fick bättre stabilitet efter 4G-LTE introducerades.

Jag hade också problem med Wifi men efter att ha ställt om lite inställningar på modemet för wifi (den är knepigt inställd som standard) så är det toppstabilt Wifi. Prova det! Jag kan skicka ett PM med hur jag ändrade om du vill.

Också, har du ändrat abonnemanget till det med "obegränsad" datamängd? Det kan vara det som gör att stabiliteten blev bättre (då bokas man in på en fast plats på masten som man alltid har).

Jag har haft obegränsat hela tiden, min särbo har begränsat och hos honom svajar det ännu mer. Ska försöka få till inställningarna, är oteknisk men det borde jag ju klara av. Att det blev sämre kan inte det bero på att jag bor ute i skogen? Vanliga mobilnätet har också blivit sämre och nu är det nog fler som använder Net 1 eftersom bredbandet man kunde ha via fasta nätet togs bort.
 
Jag har ganska lika erfarenhet av Net1 som @sjöberga, det har fungerat bra, och är mycket snabbare sedan omläggningen till 4G (gjordes i höstas här hos mig). Vi har haft Net1 i ungefär 10 år, och har inga planer på att byta förrän det (kanske) kommer fiber hit. Men det finns tyvärr inga realistiska alternativ här. ADSL via kopparnätet fungerar dåligt, eftersom ledningarna är gamla och det är långt till kopplingsskåpet. Kopparnätet ska dessutom läggas ner i höst. Mobilt bredband via de "vanliga" teleoperatörerna fungerar inte tillfredsställande p.g.a. dålig täckning.
Men vi kan besvärsfritt titta på strömmad tv om och när vi vill via Net1. Vi behöver inte någon riktantenn, det fungerar bra ändå.

Jag har heller inte haft några negativa erfarenheter av kundtjänsten, de har alltid svarat på frågor på ett trevligt sätt och varit måna om att hjälpa till. De har t.o.m. ringt tillbaka och frågat om deras råd hjälpte mig att lösa problemet...Det nya 4G modemet var lite rackligt när det kom, men vi bytte till ett annat som fungerar utmärkt.

Vi har ett företagsabonnemang med LRF rabatt, och obegränsad surf. Vi betalar 348 kr/månad.

Boxer har vi också, maxat antal kanaler, men utan on-demand tjänster. Vi har för närvarande 4 olika boxar, 2 inspelningsbara och 2 utan inspelning av 3 olika fabrikat. Vilken box man har spelar en del roll för hur bra det ska fungera, och så måste man ha en "frisk", lagom stor antenn, som är korrekt inriktad mot rätt mast, och ordentligt monterat kablage.
Att tro att man ska vettig mottagning, och kunna se samtliga (tillgängliga) kanaler med en dålig antenn (fel typ, för liten, utan förstärkning m.m.), eller med en otillräckligt inmätt antenn, fungerar inte. Det är samma sak med paraboler, men där tar ju folk hem en montör, och tror inte att det är enkelt att själv rikta in disken...

TV-antenner korroderar sakta men säkert, och väder och vind gör att element i antennen går sönder och/eller lossnar. 10 år efter installation, så är det dags att kolla igenom antennen, och eventuellt byta denna.
Ny antenn behöver vi säkert. Vi tog dit en tv idag för att kolla läget. Man borde väl kunna få in svt 1 och 2 samt TV4 utan någon sorts abonnemang? TV:n hittade ingenting med nuvarande gamla(?) antenn...
 
Ny antenn behöver vi säkert. Vi tog dit en tv idag för att kolla läget. Man borde väl kunna få in svt 1 och 2 samt TV4 utan någon sorts abonnemang? TV:n hittade ingenting med nuvarande gamla(?) antenn...
TV:n måste ha ha en Boxer-box mellan sig och antennen, eller så måste TV:n vara såpass modern, så att den har en inbyggd digital-tv mottagare, som dessutom i sig är tillräckligt modern, annars lär det vara omöjligt att få in något alls...

Nu förutsätter jag att det finns en antenn "på taket". Det kan vara så, att man de senaste året/åren, bytt ut vilken mast man ska söka efter, så antennen måste vara riktad mot rätt mast.
Sedan digital-tv omläggningen, så är det endast om man bor extremt nära TV-masten, som det är möjligt att använda bordsantenner eller små inomhusantenner.

Förr i världen, när TV:n var analog, och vi hade 2 kanaler, så kunde man ha enbart några trådar ut från TV:n i bra lägen istället för antenn.
Numera behöver man bra antenner, och ofta olika varianter på signalförstärkare (fastmonterade), för att få tag i alla kanaler, även i rimligt bra lägen.

Ta hem en antennmontör, som sätter upp en lagom stor antenn, mäter in den ordentligt, och kopplar in ett eller flera antennuttag med förstärkning om det behövs, om du/ni inte är väldigt trygga i "hur man gör".
Annars är risken mycket stor att ni inte hittar "rätt kanaler" från "rätt mast", och har problem med mottagningen tämligen ofta.
Både SVT och TV4 har olika lokala kanaler, som tas emot olika bra där man bor. SVT:s regionala nyheter hör ihop med vilken SVT kanal 1 eller två man "ska ha", och "får in". Vi som bor på gränsen mellan 3 län, har normalt 3 uppsättningar SVT1 och SVT2, 1 för varje län, och kan vi goda mottagningsförhållanden se 3 olika regionala nyhetsprogram...
 
Ja, det är för lite för oss. Är jag blind, eller kan man läsa om deras olika abonnemang någonstans på hemsidan?

Jag har haft net1, funkat ok. Laggat ibland. Obegränsat surf. Bytte då 100gb sällan räckte för oss, hade tele2 innan. Det var dock snabbare o stabilare.

Nu har vi flyttat till nytt hus o här fanns fiber indraget.
 
Vi har just nu Net1, Tele2 4G och Telia ADSL.
Vi skaffade Net1 för att få 4G hastighet med obegränsad surf.
Men vi är mycket besvikna på Net1, trots att vi har masten bara "tvärs över sjön" och har 5 pinnar på routern så får vi bara runt 2-5 Mbit/s mot Tele2 som ger 4-12 Mbit/s.
4 en fredagskväll och 10-12 en söndag förmiddag.
ADSL från Telia gav tidigare bara 2 Mbit/s men de har nu ändrat sina olika abonnemang till 10, 30 och 60 vilket ger oss stabila 4-5 Mbit/s. Vilket är den tekniska gränsen hit ut just nu.
Så vi skall säga upp Net1, den har ingen mening för oss och så skall vi minska datamängden på Tele2 för den behövs inte längre.
Vi skaffade Tele2 när det var bästa lösningen här och de hade ett företags-abonnemang med fri mängd data.
 

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 616
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 573
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp