Bukefalos 28 år!

Net1 - erfarenhet? Boxer?

Jag har Net1 just nu med obegränsad surf, vilket inte är så våldsamt bra om man betänker att en dator knappt kan köra Facebook. Med extern riktantenn fördubblar jag hastigheten till 1.5Mbit/s, men det är inte riktigt värt den engångskostnad på 650:- som riktantennen medför.

Känns inte som Net1 kommer bli långlivat här.
 
Har haft Net1, det var det enda som funkade där inget annat funkade.
Har Boxer till tv:n och bara längtar tills abonnemanget går ut så vi kan säga upp skiten. Inget funkar som det ska och sitter nu och betalar för tjänster som vi inte kan nyttja. Har haft dem tidigare på annan ort och då har vi varit nöjda, men ju mer tekniken går framåt desto sämre har mottagning och service blivit sämre.
Min bror hade boxer. Det krånglade massor. Dom skickade ut ena reparatören efter den andra. Ingen blev bättre. Dom fick säga upp det med en månads uppsägning. Här funkar boxen perfekt.
 
Jag har Net1 just nu med obegränsad surf, vilket inte är så våldsamt bra om man betänker att en dator knappt kan köra Facebook. Med extern riktantenn fördubblar jag hastigheten till 1.5Mbit/s, men det är inte riktigt värt den engångskostnad på 650:- som riktantennen medför.

Känns inte som Net1 kommer bli långlivat här.

För mig är alternativen antingen extremt mycket dyrare eller ofantligt mycket dyrare. Att bo at the end of the road har sitt pris... Net1 funkar dock bra för oss med bra stabilitet och fler Mbit.

Det krävdes dock ganska mycket konfiguration för att få deras nya modem att fungera som Wifi router. Defaultinställningarna fungerade kasst hos oss. Avbrott alltför frekvent, som inte var mot Internet utan över Wifi....
 
Det krävdes dock ganska mycket konfiguration för att få deras nya modem att fungera som Wifi router. Defaultinställningarna fungerade kasst hos oss. Avbrott alltför frekvent, som inte var mot Internet utan över Wifi....
Du sade nåt om att pm:a nya inställningar. Det skulle jag med glädje titta på. :)

Jag kan lägga till att en arbetskamrat som jobbat med satellitkommunikation i hela sitt vuxna liv skrattade rått åt Net1's riktantenn.
Han menade att deras router var förberedd för korspolariserad antenn, medan den de erbjöd endast plockade in i ett plan.
Själv skulle han skaffat en sån här:
http://www.induowireless.com/t/antenner-fast-montage/riktantenn-net1-comant-450-x/
 
MIMO hette teknologin med korspolariserad antenn.
Har emottaget @sjobergas tweakinställningar av routern, och som nätverkstekniker känns de intuitivt rätt logiska. Testar ikväll, återrapporterar - och eventuellt gör en Net1-for-Dummies till tråden.
 
MIMO hette teknologin med korspolariserad antenn.
Har emottaget @sjobergas tweakinställningar av routern, och som nätverkstekniker känns de intuitivt rätt logiska. Testar ikväll, återrapporterar - och eventuellt gör en Net1-for-Dummies till tråden.

Jag hamnade precis, efter ditt tips, i en chatt med induo wireless om comant 450X och andra mycket bättre och prisvärda alternativ till Net1:s standard riktantenn....
 
Sjobergas inställningar gäller att få mer stabiltitet i dess WiFi.
Vad gäller att få den mest optimala routerplacering/extrern antennriktning finns det andra knep, som jag också ska pröva ikväll. Man använder då ett värde som ändras i statusmenyn på routerns websida.

Värdet heter SINR, uppdateras med några sekunders mellanrum, samt är som högst vid den bästa mottagningen, för er som vill labba själva.
 
Enligt Induo så är det görviktigt att få till MIMO med 4G, dvs antingen en korspolariserande antenn - eller två riktantenner som man sätter i 90 grader mot varandra. Jag inväntar nu tips om en bra (skulle vara mycket bättre än Net1:s standard) prisvärd antenn att optimera med.

Trots att jag har stabilt 3-4 MBit redan nu (1 riktantenn med 15km till mast) så kan jag givetvis inte låta bli att se hägringen om 15-20 MBit som kan ligga i potten.
 
Enligt Induo så är det görviktigt att få till MIMO med 4G, dvs antingen en korspolariserande antenn - eller två riktantenner som man sätter i 90 grader mot varandra.
Vilket är precis min satellitkommunikationskollegas åsikt.

Han lägger till om man använder en sniklösning på två riktantenner så ska man skilja på dem i sidled så man får fadingfördelar, samt vara hyfsat noggrann med att hålla samma optimala riktning på dem - plus inte minst försöka få så nära 90 grader som möjligt mellan dem.
Den riktantenn som man då får bäst SINR-värden på ansluter man till Rx/Tx, medan den andra får sitta i RX-uttaget. Vilken som är vilken är väl utmärkt på Net1-routern.
 
Vill bara ha sagt att jag har genuint kasst bredband från net1, trots yttre riktantenn.
Jag får bara enstaka gånger bättre än 1.00 Mbit/s nedladdning på bredbandskollen.

Idag har jag blivit hänvisad till att byta till en annan mast lite längre bort.
Den har jag nu googlat på. Detta är mitt resultat innan jag kommit hem och testat.

Mastens höjd: 51m.
Mastens avstånd: 32km.
Jordens krökning: c:a 1.5m per km.
Mastens relativa höjd från min bostad, om det vore hav oss emellan: 3m

Masten är en Teracom radiomast, så deras prylar sitter i följdaktligen i topp.
Net1's prylar, enligt samma logik, en bit ned.

Jag gissar att jag lika gärna kan rikta min antenn mot månen, och hoppas på månstuds.
 
Vill bara ha sagt att jag har genuint kasst bredband från net1, trots yttre riktantenn.
Jag får bara enstaka gånger bättre än 1.00 Mbit/s nedladdning på bredbandskollen.

Idag har jag blivit hänvisad till att byta till en annan mast lite längre bort.
Den har jag nu googlat på. Detta är mitt resultat innan jag kommit hem och testat.

Mastens höjd: 51m.
Mastens avstånd: 32km.
Jordens krökning: c:a 1.5m per km.
Mastens relativa höjd från min bostad, om det vore hav oss emellan: 3m

Masten är en Teracom radiomast, så deras prylar sitter i följdaktligen i topp.
Net1's prylar, enligt samma logik, en bit ned.

Jag gissar att jag lika gärna kan rikta min antenn mot månen, och hoppas på månstuds.

Vad har du för SINR / Signal Strength siffror? Jag får 3 indikationer på lysdioderna, ca 10-12 dB SINR och -98dB Signal Strength. (Har 15km till masten)

Ikväll ska jag klättra upp och montera min nya riktantenn jag inhandlade förra veckan för att få till två riktantenner.
 
Här så damp det ner en riktantenn från Net1 när abonnemanget skulle sägas upp.
Vi får väl roa oss med den och se vad det blir.
De påstår att vi får problem för att vi är mitt emellan en klase master.
Vi ser 3 st.
 
Vad har du för SINR / Signal Strength siffror? Jag får 3 indikationer på lysdioderna, ca 10-12 dB SINR och -98dB Signal Strength. (Har 15km till masten)

Ikväll ska jag klättra upp och montera min nya riktantenn jag inhandlade förra veckan för att få till två riktantenner.
Jag når som allra bäst upp till 0 dB SINR med riktantenn.
Signal Strength kommer jag inte ihåg.
 
Vad har du för SINR / Signal Strength siffror? Jag får 3 indikationer på lysdioderna, ca 10-12 dB SINR och -98dB Signal Strength. (Har 15km till masten)

Ikväll ska jag klättra upp och montera min nya riktantenn jag inhandlade förra veckan för att få till två riktantenner.

Ny antenn uppe.
4 indikationer på lysdioderna, ca 15-17 dB SINR och -92dB Signal Strength.

Första försöket var jag nere på 25 ms i pingtid, 16 Mbit/s ned och 8Mbit/s upp. :up:

Men sedan kom verkligheten ikapp och det pendlar lite 25-35 ms pingtid, 5-16 Mbit/s ned och 3-8 Mbit/s upp. Men vinsten i pingtid är intressant (snittar 10-15 ms bättre än förut), jag vet två grabbar som kommer att tycka att det är mycket bra.
 
För min del blir det annan operatör.

Dina rapporter har låtit som en viss andel icke-perfektion i funktionen. ;)

Jag har inga alternativ och tycker just idag att Net1 funkar fruktansvärt bra, liksom min ene son (andre är inte hemma) som spelar online på ett bättre sätt än nånsin. Den nya antennen var 6 dB bättre än den som Net1 sålde som riktantenn och det gjorde verkligen ganska stor skillnad. Hittills.
 

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 597
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp