NEVELE PRIDE

Min uppfödning efter Nevele Thunder (e:N.P) är precis som du beskrev 2-åringen.Tuff och starkt psyke,men med ett hjärta av guld och god som få.Alltid positiv och har aldrig varit ett problem att peta in med andra hästar eller vid inkörningen eller inridningen.Inte heller nervig på nått sätt,helt kolugn.Men attans vilket stark psyke den hästen har.
 
Varför skulle han äta just "sådana som mig" till frukost? Hur menar du att jag är då?

Hur var han som föl då? Jagade han varenda människa som kom in i hagen med sparkar och bett?

Har varit fodervärd åt ett flertal hästar som ansågs livsfarliga och jagade folk i hagen, slängde av, sparkade och bet så fort de kom åt. Ingen av dom har varit elak. De har bara inte vågat annat för att de inte hade nån att lita på.
 
haha kallade dom in militären?? :rofl:

till alla:
ingen som minns den där serien i Min Häst för lääängesen?
den handlade just om ett föl som döptes till Nevele Pride och om hans liv.
 
Jag vet att två turister klättrade in i hans hage en gång, trots de dubbla staketen och trots varningskyltarna.
Stuteripersonalen ringde polisen, men dom hann aldrig komma för turisterna åkte ut med buller o bång då Nevele Pride helt enkelt jagade ut dom själv. :D

Jag har förresten läst en intervju med Hans Nilsson som skötte Nevele Pride när denne tävlade.
Han säger att hästen var en personlighet. :D
Hans Nilsson blev tillfrågad om han ville sköta hästen när denne var 4 år, då förre skötaren slutat och ingen annan ville passa Nevele.
(Hästen hade redan då en ganska gedigen lista på skador han tillfogat personerna runt omkirng, t ex avbitna fingrar och insparkade revben)
Nevele var stenhård i psyket, men samtidigt väldigt cool och stressade aldrig upp sig.
Vid all hantering hölls han i kedja och sen var det bara att hålla sig undan tänderna.
Det var ingen idé att försöka tillrättavisa hingsten för då gav han bara tillbaka.

Det kanske ska nämnas också att hans mamma, Thankful, också hade humör. Hon kallades för 'Little Evil' i stallet för att hon var så gräslig att ha o göra med.



//MDusty
 
Förlåt. Igentligen menar jag väl kanske inte just dig.
Det är bara det att ibland vill hästfolk agera psykologer...fast dom borde ha varit genetiker ;)

Nevele Pride är född sådan och fler sådana finns.
Vi har en avkomma hemma som har försökt märka allt och alla i hans närhet.
Lömsk rent ut sagt.
Svaret på varför just han är sådan fick jag i somras när vi åkte till en hingststation vars fölis pappa stod.

Personalen hade säkerhetsvästar, hjälmar på sig när dom hanterade hingsten.
han i sin tur bar munkorg och leddes med dubbla ledstänger.
Han är INTE snäll nej. och hemma har vi något liknande i miniatyr.
Ingen, utan ordentligt med hästerfarenhet, klarar sig helskinnad hos honom.

Varför avlar man så, kanske du undrar??
Jo därför att dessa hästar hanteras, förhoppningsvis, av kunniga hästmänniskor, som utan att vara elaka åt djuren i fråga kan få dom att göra som man vill.

Att försöka sig på psykologisnack med en sådan, vars stamträd är rakt nedstigande till tyrannosaurus rex är lönlöst ;) om man nu inte vill ha vackra blåa märken här och var och viss förlust av fingrar och sådant.

I mitt fall med märren jag hade så skulle det säkert finnas massor med jäntor som var villiga att "omvandla" henne... men så oansvarig är jag inte.

Bara att inse. I vissa fall avlas det efter prestation, helt klart.
Och priset är därefter.
Hästar som Nevele Pride, Self Confident, WSB och Speedy Lamar, m.fl finns och kommer alltid funnits och kommer så att förbli.

Men ni slipper dom på ridskolorna...tur för er ;) ;)

AM
 
Var Speedy Lamar vass?
Jag har aldrig hört något om honom, men jag har träffat en bunt avkommor o dom har allihop varit ganska speciella.
Snälla förvisso men jag skulle nästan vilja beskriva dom som lite begåvningshandikappade. ;)
Lite bakom flötet eller något... Det har gått att lära dom grejer till en viss gräns men sen har det varit stopp. Ungefär som om dom haft dyslexi. :D
Var själv med -98 o lämnade av en Speedy Lamar valack på slakt, då han som 4 åring inte gick att köra längre.
Han stannade o backade o bråkade som bara den.
Han fick vila, o veterinären kollade upp honom, men det var inga fysiska fel.
Till slut gick det så långt att det blev farligt att köra honom, så då fick han gå iväg.


//MDusty
 
Hej Flisan!
Jag har en 15 årig valack som heter Amber Are som är efter Nelevle Pride. "Abbe" har tydligen gått på bana ända fram tills han föll för åldersstecket. En ung tjej fick ta över honom och han gick som ridhäst åt henne. Jag tog över "Abbe" i maj förra året. Han är en enormt snäll häst!! Kan vara lite "jönsig" i skogen i bland, men inget som inte går att fixa. Jag försöker med lite western ridning, och han gör ALLTID så gott han kan. I hans fall har äpplet trillat iväg långt från trädet.
Hälsninger "R"
 
En av NP's bästa egenskaper han lämnar vidare till sina avkommor är att dom bli tidiga, arbetsvilliga och tävlar med glädje långt upp i åren :love: Detta är mycket pga deras "hårda" psyke.....Dom gillar att arbeta, helst svettas mycket :D :D
 
Nä nu blev jag nästan ledsen ;)
Min favorit häst var efter Speedy Lamar. Totalt talanglös travhäst (80 starter 1 vinst) men inte var han förstånds handikappad. Han var nog den mest väluppfostrade hingst jag har stött på....
Han är dock den ända häst jag har sett efter Speedy Lamar så han kanske är undantaget som som bekräftar reglen.
Är död nu :cry:
 
Såklart man kommer ihåg den! Suck... det var tider det :smirk: I den beskrivs det väl rätt bra hur han var. Jag tror många hästar får ett oförtjänt dåligt rykte pga felbehandling osv, Men jag tror helt kalrt att det finns hästar som helt enkelt har psykiska problem, som han förmodligen hade, eller snarare störningar kanske... Folk, andra djur osv kan ju ha det, så varför inte hästar?!
 
Din var nog undantaget som bekräftade regeln. ;)
Vad hette han?


//MDusty
 
Jisses! Du gör mig verkligen mållös! :confused: vad har du för krav på en häst, om du kallar en häst som på 83 starter kutat in 159 953 kr för totalt talanglös?
Detta är vad han gjorde under sin karriär: Livs 83 1-6-9 159 953 kr 16,0k 17,3m 18,3l 15,3ak *16,6am 18,9al

Knappast talanglöst! :mad:
 
Jag håller med,inte talanglös,men ingen superstar heller..
Och jag tycker väl att om de bara orkar med psykiskt och fysikt så är det en mkt bra avkomma om de går i ngr år på banan.
Min uppfödning är inte heller en superstjärna,men han hänger med fortfarande,13 år i år,gör sitt sista år på banan.DET tycker jag är en lyckad uppfödning.
Hans rad:Livs 83 9-11-4 281 140 kr
Rekord Livs 15,4K 16,9M 18,9L 14,3aK 15,8aM 18,3aL ,som sagt,ingen superstjärna,men en lyckad uppfödning som har ett superliv hos en amatörtränare. :bump:
 
Hästen jag rider har Nevel Pride som farfar. Vissa säger att hästen fått hans humör och temprament :crazy: Förutom att humöret är en aning mildare. Sen tycker jag inte att det finns några knäppa hästar utan bara människor som inte kan handskas med dem.
 
Ha ha, du behöver inte bli upprörd...
Jag vet vad han gjorde i sin karriär då jag var med nästan hela vägen. Med totalt talanglös menar jag faktiskt talanglös! Han sprang alltid och bromsade, kämpade ALDRIG på upploppet, sprang som en ko mm. Att han sedan råkade vara otroligt slitstark och hållbar, det är en helt annan sak!
Och tro mig jag älskade denna häst :love: (gör fortfarande) men han var INTE duktig!! ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 119
Senast: Marvin
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 037
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Senast: spinxx
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 658
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp