NEVELE PRIDE

Sv: NEVELE PRIDE

knappen!

Vi som håller på med Travhästar har mycket att tacka Nevele Pride för. Eftersom han lämnat många fina avkommor vars avkommor fått bra psyke och kunnat tävla länge.

Förövrigt var det inte människorna som "gjorde" honom elak,han var helt enkelt sådan.
Vi som jobbar/håller på med travhästar tycker jag har den bästa hästhållingen.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Vad konstigt att kompisens häst var hur stabil som helst då.
 
Sv: NEVELE PRIDE

knappen!

Vi som håller på med Travhästar har mycket att tacka Nevele Pride för. Eftersom han lämnat många fina avkommor vars avkommor fått bra psyke och kunnat tävla länge.

Förövrigt var det inte människorna som "gjorde" honom elak,han var helt enkelt sådan.
Vi som jobbar/håller på med travhästar tycker jag har den bästa hästhållingen.

Ehum? Jag vet inte vem du är eller om du skrev fel nu men tycker alla som håller på med trav att du har den absolut bästa hästhållningen eller vad?

Ameo sa just att han lämnat avkommor med dåligt psyke? Du nekar alltså detta?
 
Sv: NEVELE PRIDE

Bara för att Nevele var lömsk/elak + allt han var så behöver inte alla avkommor bli det.
Din kompis häst kan ju vara skarp men inte elak.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Ehum? Jag vet inte vem du är eller om du skrev fel nu men tycker alla som håller på med trav att du har den absolut bästa hästhållningen eller vad?

Ameo sa just att han lämnat avkommor med dåligt psyke? Du nekar alltså detta?

Nu är du nog allt ute och snurrar!!
Jag tycker att vi som håller på med travhästar har den bästa hästhållningen och vet att han inte blev illa behandlad Utan att Nevle Pride var helt enkelt sådan!

Jadu eftersom jag är travintresserad och har jobbat som hästskötare vet jag MYCKET VÄL hur Nevele var...:smirk:
 
Sv: NEVELE PRIDE

Jag kommer låta den ligga kvar här, för att kunna användas som information till stoägare med denna hingst i stammen som tänker använda dem i ridhästavel, för de ska nog tänka till en gång extra innan det dyker ut ett monster under svansen på den underbara mamman. :crazy:


Mycket BRA Ameo!!! :bow:

KAn väl också ha ett litet tillägg.
Många som köper travare och ska ha till ridhästar har en dålig kunskap angående travstammar.
Bara för att en NP avkomma är snäll så betyder det inte att alla avkommor till denna blir snäll.
Så en varning är, att dom som har "skarpstammade" travmärrar tänker sig noga för när dom vill betäcka med andra raser..
Speciellt raser med högt blod.

Så NP, WSB, Tap In och Hot Moon kan man sätta varningstriangel på...bl.a. hehe

AM
 
Senast ändrad:
Sv: NEVELE PRIDE

Ameo sa just att han lämnat avkommor med dåligt psyke? Du nekar alltså detta?

Jag tycker han har lämnat många fina avkommor vars avkommor har varit guldkorn för oss som håller på med trav! Tänker då speciellt på Zoot Suit!

Så nej JAG tycker inte han lämnade avkommor med dåligt psyke.
Visst dom kanske var halvlömska/elaka avkommorna ochså,men inte dåligt psyke.

Det beror väll på vad DU tycker är dåligt psyke
 
Sv: NEVELE PRIDE

Jag hade en liten travarvalack i 4 år e. Prakas-US Cash Income-Nevele Pride. Min hette Short of Cash och blev aldrig någon succé på banan.
Han ville gärna nafsa efter en under hantering samt stod alltid och hotade med bakbenen. Däremot gjorde han aldrig någonting av sina hot. Var egentligen väldigt enkel att hålla på med om han litade på dig.
Men han var inte den modigaste av hästar. Förlät tex aldrig veterinären som raspade tänderna på honom vid ett tillfälle. Han fick aldrig mer komma i närheten av honom. Det räckte med att han klev in genom stalldörren så stod Cash och fnös med högt huvud och försökte backa el kasta sig undan. :eek::eek:=Cash när han såg veterinären.
Jag var med vid raspningen och han blev absolut inte illa behandlad på något sätt, tyckte förmodligen bara att det var bland det värsta han varit med om...:angel:

Han var en liten kille, bara 148.5 i mkh. Jag red några LC och LB på honom, ett med godkänt resultat, 60%. Var väldigt ambitiös och kämpade oftast förtvivlat för att vara tilllags och få in bakbenen under sig. Lilla gullet! Sålde honom till en liten snäll dalkulla som vill ha ett varmblod att rida ut i skogen på samt rida lite lektioner.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Hoot Mon har märren i sin stam, vet inte mycket om denna hingst. Nu har ju hennes unge NP långt bak i stammen o så Hoot Mon och Hickory Pride.
Är lite nyfiken på hurdan Hoot Mon och Hickory Pride var.... :D

Märren är så snäll o gó på äldre dar...Men som unghäst ska hon ha varit riktigt snäll enligt en örebro-proffstränare. Sen hände det något obehagligt, vad vet jag inte så mycket. Förra ägarinnan innan mig vet nog mer om märren.

Märrens unge är ganska bitsk, o hoppar o sparkar mot andra folk. Ska bli kul o se hur hon blir som äldre :angel: Lugn...Hon ska inte byta ägare, utan stannar hos mig livet ut.
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Det du skriver om dyslexi är både kränkande och nedlåtande mot dem som lider av läs och skrivsvårigheter. De allra flesta som lider av dyslexi är absolut inte lite bakom flötet eller lider av något begåvningshandikapp. Lider själv av dyslexi men nu som vuxen märks det inte så mycket, vad menar du med att vi enbart skulle kunna lära oss till en viss gräns. Själv har jag kommit så långt att jag studerat på högskola så helt obegåvad kan man ju inte vara, man kan ha mer eller mindre svår dyslexi men ingen av dem jag har träffat har varit bakom flötet deras problem har varit precis som för mig svårigheter att lära sig läsa och skriva. Det handlar helt enkelt om inlärningsproblem som man kan förbättra med tiden men det krävs mycket tid och energi. Kan man tänka sig att en sådan man som Albert Einstein faktiskt led av dyslexi. Detta hade nu inte med ämnet att göra men jag är trött på alla fördomar om personer med dyslexi. Detta är ett gammalt inlägg, jag vet men kände att jag var tvungen att skriva något.

Jag ber så hemst mycket om ursäkt, det var inte min mening att någon skulle känna sig kränkt. Jag är väl medveten om att dyslexi inte har något med intelligens att göra. Det var helt enkelt klumpigt uttryckt av mig, och som du själv påpekade så är det ett gammalt inlägg.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Nu är du nog allt ute och snurrar!!
Jag tycker att vi som håller på med travhästar har den bästa hästhållningen och vet att han inte blev illa behandlad Utan att Nevle Pride var helt enkelt sådan!

Hur kan du säga så? De travstall jag varit i har behandlat sina travare som rena skiten. De har gått i små trånga grushagar där de knappt kan röra sig och nej, de har inte ens haft tillgång till vatten eller skugga. De hade tråkigt, vilket märktes i att de hade olater av olika slag.

Kan du inte berätta om din hästhållning och hur du kan dra alla över en och samma kam?

De flesta ser nämligen ner på travfolk, eftersom att de oftast behandlar sina hästar som skit.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Hur kan du säga så? De travstall jag varit i har behandlat sina travare som rena skiten. De har gått i små trånga grushagar där de knappt kan röra sig och nej, de har inte ens haft tillgång till vatten eller skugga. De hade tråkigt, vilket märktes i att de hade olater av olika slag.

Kan du inte berätta om din hästhållning och hur du kan dra alla över en och samma kam?

De flesta ser nämligen ner på travfolk, eftersom att de oftast behandlar sina hästar som skit.

Nej det var ju dumt att uttala mej om travstall,bättre att du gör det för du verkar ju ha sån koll...:angel:

Jag skrev att JAG tycker att dom som håller på med travhästar (proffstränare,amatörer) har en mycket bra hästhållning,då man jobbar för ett och samma mål.Och du jag kan lova dej att jag varit i mer stallar än vad du någonsin kommer att vara i.

Jag skiter blanka fan i vad du sett,du får ha din åsikt och jag får ha min.
Se du gärna ner på travfolk upp till dej.
Jag ger alla sporter en chans eftersom jag tycker att man kan lära av varandra.
Mn tyvärr finns det sådana som du som inte ger travsporten en chans.
Bara för att du sett en-två travare fara illa,tror du då att alla ridhästar mår bra,och har det bra?

Nej du ta och väx upp lite och ta reda på fakta innan du skriver,då kan jag mer än gärna föra en disskution med dej om Nevele Pride och travsporten allmänt.:idea:
 
Sv: NEVELE PRIDE

De flesta ser ner på ridhästfolk eftersom de behandlar sina hästar som skit. De får stå inne hela dagarna, kommer de ut så går de i en hage storlek frimärke och med täcken och benskydd, inga kompisar och inget att göra. Hästarna är ouppfostrade och måste ridas med en massa olika typer av inspänningstyglar och går inte att lasta. :angel:Jag har sett flera ridhästar som har det så här, så det måste ju vara en sanning även det? :idea: Att mina egna ridhästar är väluppfostrade, välhanterade, lättlastade och går i stora hagar med andra hästar är undantaget som bekräftar regeln. ;)

Där jag har sto och föl just nu är ett travställe. Travarna går samtliga i gräshagar, har fri tillgång på vatten i alla hagar och de går tillsammans med andra eller i egen större hage. De är välskötta, välhanterade och välmående. Att mina är där är just nu är pga att alla hästar tas om hand på bästa sätt och de mår utmärkt, "trots" att många även tävlas. Min erfarenhet av travfolk är att hästarna har det bra, många gånger bättre än vad många ridhästar har. Ägaren till stallet har för övrigt sagt till mig att han tar tillbaka allt ont han sagt om ridhästar sedan jag stallade upp oss där för flera år sedan. :D Jag fick även veta när jag ringde i våras och hörde mig för om plats inför fölningssäsongen att för mig finns det alltid plats, jag är alltid välkommen dit med mina hästar. :love:
 
Sv: NEVELE PRIDE

Jag håller med, trist med alla fördomar..

För några år sedan stod min häst uppstallad i ett stall med tävlande travhästar, varav den ena just då tävlade i silverdivisionen, med 1,5 miljoner på kontot.

Hon och de andra gick ute tillsammans i stora gräshagar från tidig morgon till sen kväll, utan vare sig fodrade vintertäcken mitt i sommaren, eller benskydd.

Såg förresten Going Kronos vara ute och rejsa vilt i en stor gräshage dagarna innan Elitlopssstarten.

Cairo, du kan ju jämföra med ex. Briar som aldrig går ut i hage utan leds för hand nån timme om dagen. Det är tyvärr verklighet för väldigt många ridhästar.
 
Sv: NEVELE PRIDE

knapplån

Hästhållning bland travfolk resp ridfolk låter vi bli att diskutera här!
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Det verkar finnas många versioner av historien om hur han fick sitt namn. ;)

Nevele namnet kommer visst från eleven fast bak och fram. Dom var visst elva ägare från början.

Nevele betyder förresten Eleven baklänges.
Så många barn hade nämligen ägaren! :D

Sitt namn fick han av en restaurang, tror jag det var, som hette Eleven eller nåt sånt. Där av Nevele - eleven baklänges.:D

:D

Kanske ett bra exempel på hur lätt historier om olika hästar sprids...
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Det verkar finnas många versioner av historien om hur han fick sitt namn. ;)
:D

Kanske ett bra exempel på hur lätt historier om olika hästar sprids...

Och inom travet har ALLA rätt.

Så igentligen hade NP elva ägare som hade varsina elva barn.
Samtliga barn startade en restaurangkedja som hette Eleven...

:D:D

AM
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

På tal om snälla hästar med elaka stammar.
Valacken jag ska låna och rida nu är e.Self Confident och uueee.NP.
Han har också NP's far Star's Pride på ytterligare två ställen i stammen (som far till Newport och Gretel Hanover). Alltså även Hoot Mon som var NP's morfar.

Den här hästen är super-genom-jättesnäll. Ett vitt får bland dom svarta kanske :D
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Och inom travet har ALLA rätt.

Så igentligen hade NP elva ägare som hade varsina elva barn.
Samtliga barn startade en restaurangkedja som hette Eleven...

:D:D

AM

Ja, det är klart!:idea:

Egentligen skulle hästen hetat Nevele Nevele Nevele Pride, men det tyckte faktiskt de 11 ägarna och deras 121 barn var lite mycket, så då blev det bara Nevele Pride. Inte sant?:D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 119
Senast: Marvin
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 037
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Senast: spinxx
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 658
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp