NEVELE PRIDE

Jag har inte hetsat upp mig... men konstaterar att du och jag har helt olika syn på ved "helt talanglös" innebär och betyder..
 
Phersing är min hästs farfar. och min hästs pappa är Mack the Knife. Min häst är en helt underbart snäll idivid, men han har verkligen en STOR personlighet och man får verkligen kämpa med honom. Vad kul det var att höra att det var fler än jag som hade häst som var släkting med Nevel pride. =) :)
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Varför skulle det inte finnas hästar som är födda knäppa när det finns sånna bland alla andra djurarter?
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

MissFideli skrev:
Varför skulle det inte finnas hästar som är födda knäppa när det finns sånna bland alla andra djurarter?

Därför att enligt alla "hästpsykologexperter" så är det ägarna som felhanterat... ;)

Lätt för dom att säga som aldrig har haft satan i stallet... :angel:

AM
 
Sv: NEVELE PRIDE

Min redan förra året vackra efter Barbeque är ÄNNU vackrare i år
KattenSnygg.jpg
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

MDusty skrev:
Var Speedy Lamar vass?
Jag har aldrig hört något om honom, men jag har träffat en bunt avkommor o dom har allihop varit ganska speciella.
Snälla förvisso men jag skulle nästan vilja beskriva dom som lite begåvningshandikappade. ;)
Lite bakom flötet eller något... Det har gått att lära dom grejer till en viss gräns men sen har det varit stopp. Ungefär som om dom haft dyslexi. :D


//MDusty

Haha jag måste faktiskt hålla med, oftast rätt så snälla och trevliga men lite bakom flötet eller trögfattade... Fast vi hade ett sto i stallet efter SL och hon slog som en lite gris hela tiden... Hon hängde sig mot skalmen och slog så hon var blodig på sidorna... Och nej hon hade inte ont någonstans och var inte felbehandlad, hon var bara sån... Sen hade vi en valack som nog var det snällaste som man kunde köra men det tog säkert tre år innan han förstod sig på hur man skulle sätta fötterna i trav... och att man sen skulle tävla mot de andra hästarna det övergick hans förstånd fullständigt... Men han ville hemskt gärna vara till lags så han vann några lopp enbart på att han gjorde det kusken bad om...
 
Sv: NEVELE PRIDE

Mitt sto har NP till morfar.Hon har ite speciellt temperament..särskilt mot andra hästar..
 
Sv: NEVELE PRIDE

Jag har ett sto efter Nevele Pride. Hon är 13 år och en jättesnäll häst....klok o mysig att hantera och ÄÄÄlskar mat=)
 
Sv: NEVELE PRIDE

*knapplån*

Han hade en stor skylt på sin hage: "Nevele Pride WILL bite!"
Den säger väl egentligen allt?
Han kostade väl sin skötare Hasse "Skåning" ett finger också?

I aveln har han väl gjort outplånliga avtryck, framför allt i andra/tredje/fjärde-generationen?

Nevele betyder förresten Eleven baklänges.
Så många barn hade nämligen ägaren! :D
 
Sv: NEVELE PRIDE

Mitt sto har Nevele Pride som gammel morfar och gammel farfar.

Hon är den mest gosiga hästen som finns, hon vill bara kela.
Hon är efter Bessieged och undan Funny Aboda...

bilder på era avkommor?

th_DSCN2035.jpg
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Var Speedy Lamar vass?
Jag har aldrig hört något om honom, men jag har träffat en bunt avkommor o dom har allihop varit ganska speciella.
Snälla förvisso men jag skulle nästan vilja beskriva dom som lite begåvningshandikappade. ;)
Lite bakom flötet eller något... Det har gått att lära dom grejer till en viss gräns men sen har det varit stopp. Ungefär som om dom haft dyslexi. :D
Var själv med -98 o lämnade av en Speedy Lamar valack på slakt, då han som 4 åring inte gick att köra längre.
Han stannade o backade o bråkade som bara den.
Han fick vila, o veterinären kollade upp honom, men det var inga fysiska fel.
Till slut gick det så långt att det blev farligt att köra honom, så då fick han gå iväg.


//MDusty

Det du skriver om dyslexi är både kränkande och nedlåtande mot dem som lider av läs och skrivsvårigheter. De allra flesta som lider av dyslexi är absolut inte lite bakom flötet eller lider av något begåvningshandikapp. Lider själv av dyslexi men nu som vuxen märks det inte så mycket, vad menar du med att vi enbart skulle kunna lära oss till en viss gräns. Själv har jag kommit så långt att jag studerat på högskola så helt obegåvad kan man ju inte vara, man kan ha mer eller mindre svår dyslexi men ingen av dem jag har träffat har varit bakom flötet deras problem har varit precis som för mig svårigheter att lära sig läsa och skriva. Det handlar helt enkelt om inlärningsproblem som man kan förbättra med tiden men det krävs mycket tid och energi. Kan man tänka sig att en sådan man som Albert Einstein faktiskt led av dyslexi. Detta hade nu inte med ämnet att göra men jag är trött på alla fördomar om personer med dyslexi. Detta är ett gammalt inlägg, jag vet men kände att jag var tvungen att skriva något.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Jag har en gammal kompis som hade en häst efter honom. Han var en väldigt bussig häst, så om Nevele Pride var elak själv, så berodde det nog på psykiska problem som uppstod under hans travkarriär och inget genetiskt. :smirk:
 
Sv: NEVELE PRIDE

En häst som jag rider har också honom som morfar. Han var väldigt elak, inte många fick komma nära honom. Har faktiskt för mig att han hade en svenskt hästskötare. Sitt namn fick han av en restaurang, tror jag det var, som hette Eleven eller nåt sånt. Där av Nevele - eleven baklänges.:D
 
Sv: NEVELE PRIDE

Jag har en gammal kompis som hade en häst efter honom. Han var en väldigt bussig häst, så om Nevele Pride var elak själv, så berodde det nog på psykiska problem som uppstod under hans travkarriär och inget genetiskt. :smirk:
DU har inte läst hela tråden, va? ;)
NP var själv ett "monster" från födsel och unghästtid, till han lämnade in.
NP har dessutom gjort sig känd att lämna avkommor som är likadana eller liknande = eftersom han inte går med fölen i hagen så kan han inte påverka dem mer än genetiskt, på det sätt som stona gör.
Att ENSTAKA avkommor e NP är supersnälla är nog inget annat än en lycklig slump. Jag tror också att ingen ägare till en elak NP-avkomma skulle ens tänka tanken att sälja den som ridhäst, utan alla dessa har "lämnat marknaden" innan dess...

Sen en kommentar till denna tråd i allmänhet.
Detta är en tråd om en travhingst som egentligen hör hemma på travdelen av detta forum, den är kvar sen avelsdelen var odelad och flera år gammal...
Jag kommer låta den ligga kvar här, för att kunna användas som information till stoägare med denna hingst i stammen som tänker använda dem i ridhästavel, för de ska nog tänka till en gång extra innan det dyker ut ett monster under svansen på den underbara mamman. :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 119
Senast: Marvin
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 037
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Senast: spinxx
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 658
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp