NH: Hur började du?

the_connemara

Trådstartare
Som någon kanske råkade se i min förra NH-tråd tidigare i år så var jag inte vidare imponerad av kursen vi var på då, men nu har min älskade lilla häst inspirerat mig :D Vi var ute på promenad i helgen och jag blev så paff över hans uppförande (till det bättre alltså, trots att vi inte ens gått på promenad sedan förra sommaren) så nu har jag letat upp en kille i närheten som håller kurser o så :) (om ni vill diskutera honom/hans träning PM:a mig!)

Jag vet ju det iaf finns en del här på buke som figurerar flitigt med sina hästar och nu undrar jag hur ni här kom in på NH? Vad inspirerade er? Hur började ni?

Nu är det ju hela 1,5 (tenta:eek:)vecka kvar tills kursen så jag ska inte direkt fördjupa mig i varken internet eller tryck litteratur men ni kanske har något litet tips på vart man kan börja? Jag gillar att vara lite insatt och ha bildat mig något av en egen uppfattning innan en sådan "ny" grej för jag lär mig nog mest genom att fråga :o

Hittade lite på hans sida: http://www.ornatorpet.com/ under hästträning - beskrivning av NH. Typ sådant menar jag alltså, jag orkar inte plöja igenom Hempfling mm på en dag (som jag dessutom jobbar) innan kursen är.
 
Jag började för länge sen (i 70 talet) men då var det bara "good old Horsemanship". Den som jag vart runt mest var en man som var Appache och gjorde sina häst hantering på sitt eget sätt (gamal stil) och jag följade med. Sen i 80 talet träffa jag Pat Parelli och visst redan då visst jag att det var mer än "shoot first, ask questions later" med hästar och har följat detta spår hitttills.

Men det som jag har lärt under årarna är att spela ingen roll hur populär en är man ska använder sina egen suntförnuft och bestämma själv om det är den väggen man vill gå, om det känns rätt med denna person. En okänd person kan vara ibland duktigare än en känd har jag kom på nu för tiden. :grin:

Jag läst denna tråd du skapade förut och är glad att du inte har stängt av dig för detta. Och Jag önska dig lycka till på kursen!:banana: Jag hoppas denna gång får du lite mer ut av det.
 
Sv: Re: NH: Hur började du?

Jag bara älskar dina svar och din svenska :love: Var bara tuvngen att säga det :o :D

Kul att läsa om din "början". Tränar du fortfarande ren NH för tränare? Eller löser du markarbetesbiten själv och bara tränar ridning?

För egen del så har jag fått en stort portion sunt förnuft och hästtänkande av min mor men tack vare min underbara lilla häst så känner jag att jag nog vill utveckla det lite mer. Nu kommer ju sommaren då jag bor hemma och pysslar med honom varje dag och då finns det utrymme till så mycket mer än vad man kan klämma in på en helg då ridningen varit mest prioriterad. Och då känner jag att jag inte har någon "grund" att arbeta vidare på. Vi har ju "vårt språk" som fungerar bra i vardagen och tydligen även när vi är ute i skogen och härjar men det hade vart kul att kunna utveckla det lite mer :)

Får vi inte ut något av det denna gång har jag en snubbe till på lager att kolla upp :angel:
 
Sv: NH: Hur började du?

Jag var på NH kurs utan häst år 2000, min hästägare betalade för att jag skulle lättare förstå att jobba med medryttarhästen som redan börjat hanteras med NH i bakhuvudet. Det var hårda tag- typisk "cowboy-repgrimmeslit" men vi började där. Jag blev helt såld- hästen blev ju plötsligt en individ- inte en ridleksak! Det fanns visst en anledning till saker o ting? Jaja, man är inte alltför smart...

Vi kom så totalt över alla problem med ridningen, hästen gick från att vara ett skenande ånglok till att ridas i repgrimma. Vi kom sedan in på mer humana NH-metoder genom Patrick Allori! Och vi utvecklades än mer. Vi lyckades även med våra nyfunna kunskaper att rädda en "galen ohanterbar" häst från slakt och han är sedan fyra år tillbaka min bästa kompis. Dock har vi inte "tränat" NH på tre år, vi har saknat bra träningsfaciliteter -men lyckats bra i livet ändå! NH är ju inte något man tränar nån gång i veckan -det är ju en del av allt man gör med hästen!

Min galna snutt
friskritt.jpg
 
Du älskar min dålig svenska:confused::o Eller var det bara en snällt sätt att säger jag kan inte svenska?:rofl:

Jag mest titta på, resten fixa jag själv när jag är hemma. Jag är inte alls blygg för att lära nåt nytt eller är det en "habbit/addiction" jag har. Mer info mer info... Jag tycker många gånger lära jag mer att titta på jag kan läser hästen och tränare bättre på så sätt. Men det hända att jag kan rida för en tränare att hålla mig på skarpen, men det är inte så ofta nu för tiden. Jag har mina egna kurser nu, jag har lärt några saker efter 32 år. ;)

Man kan ALLDRIG "utvecka" för mycket :banana: Som du sa, om denna fungera för er så finns det någon nån annanstans som gör det. Det är inte NH som är problem nu för tiden det är vem lära som ut det och vem som vill ta till informationen.
 
Sv: NH: Hur började du?

Jag var på NH kurs utan häst år 2000, min hästägare betalade för att jag skulle lättare förstå att jobba med medryttarhästen som redan börjat hanteras med NH i bakhuvudet. Det var hårda tag- typisk "cowboy-repgrimmeslit" men vi började där. Jag blev helt såld- hästen blev ju plötsligt en individ- inte en ridleksak! Det fanns visst en anledning till saker o ting? Jaja, man är inte alltför smart...

Vi kom så totalt över alla problem med ridningen, hästen gick från att vara ett skenande ånglok till att ridas i repgrimma. Vi kom sedan in på mer humana NH-metoder genom Patrick Allori! Och vi utvecklades än mer. Vi lyckades även med våra nyfunna kunskaper att rädda en "galen ohanterbar" häst från slakt och han är sedan fyra år tillbaka min bästa kompis. Dock har vi inte "tränat" NH på tre år, vi har saknat bra träningsfaciliteter -men lyckats bra i livet ändå! NH är ju inte något man tränar nån gång i veckan -det är ju en del av allt man gör med hästen!

Min galna snutt
friskritt.jpg

Vad kul att höra att ni kom in "bakvägen" men kunde komma vidare till trevligare metoder :)

Men NH-träning menar jag bara mer konkret hjälp. För mig känns fortf NH som just något man tränar eftersom pålle o jag redan har "den delen" naturligt men inte på NH basis. Det är det jag hade velat få lite kläm på nu :)
 
Sv: Re: NH: Hur började du?

Jag gillar att du försöker, du skriver mycket klokt, det gäller bara att förstå vad du menar :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 221
Senast: mackan
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 646
Senast: dpmatte
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 175
Träning Hej! Hade lektion för en NHtränare i förra veckan. Det var intressant att få göra praktiska övningar från marken för tränare. Tidigare...
Svar
17
· Visningar
1 276
Senast: CoNo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp