Bukefalos 28 år!

Nh med härdad häst - hur då??

danilo

Trådstartare
Nu har jag stött på ett problem som jag aldrig tidigare har haft, och det börjar bli irriterande marigt att inte komma på hur jag ska göra.

Hästen är en gammal goding som är väldigt härdad för människo-kroppsspråket. Han är säkert så in i norden van vid att folk kastar saker, smäller i dörrar, slänger med plastpåsar o.s.v., vilket ju är jättebra eftersom han aldrig blir rädd för något (som människor gör i alla fall).

Men problemet är ju då - hur fasen ska jag få honom att förstå att jag med mitt "tryck" vill få honom att gå ifrån mig? Det som började med små signaler har gått vidare till att stå och hoppa, slänga med påsar o.s.v., men han bryr sig ju faktiskt inte. Jag skulle ju gärna undvika att hålla på och peta på honom hela tiden för att få honom att flytta sig, men kanske behöver jag förena fysiskt tryck med "psykiskt tryck"? Vad gör jag nu???
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

varför ska hästen flytta på sig? Kliver den dig på fötterna tex?
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

Min äldsta valack kan vara lite sådär. Har upptäckt att han bara vill svara på så liiiiitet tryck som möjligt, råkar jag ge för mycket tryck så står han emot. Så, med honom blev det en övning i att lära sig pyttesignaler.
Kanske kan vara nått att testa?
Vad är det för ras? Vad har han gjort innan?
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

Jag skulle ju gärna undvika att hålla på och peta på honom hela tiden för att få honom att flytta sig, men kanske behöver jag förena fysiskt tryck med "psykiskt tryck"?
Det är ju det det går ut på. Att man ska använda sin mentala kapacitet och påverka hästen med den, plus givetvis sitt kroppsspråk.

Hästen är så van vid det gängse hanterandet som människor begagnar sig av, att den först inte registrerar att du har annat i tankarna. Den kopplar inte på kommunikationsapparaten när det rör sig om folk, eftersom den är van att ingen lyssnar på den och den ändå fysiskt tvingas till allt.

Använd dig av så små medel som möjligt, som Skuggi är inne på, och visa fr a att du kommunicerar med hästen. Läs den och svara på dom signaler du får. Jag lovar, du blir häpen när hästen första gången inser att den har en människa framför sig som lyssnar. Häpen för att kanalen plötsligt blir vidöppen! Det blir som en annan häst. Jag har varit med om det ett antal gånger, och det är lika härligt varje gång.

Det här med "tryck" slutligen. Det räcker inte med tryck, det är ännu mer viktigt med "släpp"! Tryck utan släpp blir till våld, om än litet sådant. Tryck plus släpp blir en signal som man kan förfina och göra mindre och mindre, vartefter människa och häst blir mer samspelta.

LIA
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

Aha! Se där, då ska jag verkligen tänka på det. Tänk vad bra det kan vara med andra synvinklar och erfarenhet :)
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

Ja det låter absolut klokt att försöka förfina ännu mer, man kan ju faktiskt vända på pannkakan och se det som att det är jag som är van vid hästar som reagerar lite annorlunda.

Vad jag menade med att förena fysiskt och psykiskt tryck var att självklart är det det psykiska trycket som ska gälla, men att man kanske kan förena det mer med att trycka på själva hästen. Och det gör jag ju också, men ännu mer. Men nu ska jag försöka koncentrera mig mer på de små signalerna och hans svar, och självklart följs tryck alltid av eftergift. Tack för intressant svar :)
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

Tja du. Alla hästar funkar inte med sk medelmåttanh. ;)

Många hästar är justa och ger efter och följer tryck och eftergift i nh-metoderna. Vanliga svenssonhästmänniskor växer då och tycker att de är hästrävar i stor bemärkelse...

Men så träffar de på hästar som inte är så justa. Som faktistkt står på sig och kanske tom reagerar med anfall... Då är inte alla nh-expterter så mkt expterter längre...

Det finns hästmänniskor som har öga och känsla för hästens reaktioner och som blir skickliga oavsett metod.

Sen finns det den grupp som omfattar oss övriga. Vi som tror oss vara experter bara för att vi anammat en metod... Vad den än må innebära.

Norrland
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

haha, jaa du, jag har verkligen stött på hästar som inte alls följer tryck-eftergift, och de som går emot, och jag har aldrig utgett mig för att vara en nh-expert. om jag säger att jag inte stött på just det här sättet förut, så betyder det inte att allt annat fungerat smidigt och att jag tycker mig lyckas med min hästhantering varje gång. lååångt ifrån det. jag låter dig tala för dig själv helt enkelt.
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

just det, jag glömde ju svara på din fråga om vad han är för nån :). det är ett vbl som ingen riktigt vet vad han har gjort förut, säkerligen travats någon gång i livet men senaste åren (kan vara 10-15) ridits.
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

vbl minsann.. en tanke, med ganska mycket fördomar som grund, som kommer bubblande upp...

Om/när han travades så har man säkert sällan "pratat" med honom som du nu försöker.
Sedan hamnar många fd travare hos lite halvskickligt folk som bara vill lufsa i skogen och vill ha en billig häst, då är det ganska troligt att inte heller dessa människor lyssnat då han försökt "prata" med dem och han har väl då bara givit upp hoppet om människan.
Dessutom har han kanske inte växt upp i flock, och då kan jag tänka mig att han är ännu mer ovan att gå undan för den sorts tryck du använder.

En valack här på gården (isis) har gått i massor med år på turridning. Ingen har frågat honom vad HAN vill i olika situationer, ingen har BETT honom om något. När hans matte nu börjat prata, leka och lyssna enligt lite NH-feeling så har den här gamla stofilen verkligen vaknat till :love: Han börjar plötsligt SE oss människor, och därmed också faktiskt flytta sig när vi BER om det. Men det sitter långt inne då han ju är så van vid det vanliga, men det är en fröjd att se med vilken glädje han plötsligt stuffar runt med matte på ridbanan :love:

De här trygga, lugna, smarta hästarna som går emot för mycket tryck är nog också lite för smarta för att tycka att det är meningsfullt att "bara" flytta sig för flyttandets skull. Så kanske skulle du använda lite koner, bommar osv att flytta honom över/runt osv, ibland är det enklare för oss människor också att använda rätt signaler när vi har ett tydligt mål i sikte.
Jag tycker absolut att det blir roligare och lättare att leka om man har lite leksaker att leka med :idea:
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

Ah - bra idé! :D koner och bommar gör nog absolut att jag själv också blir tydligare. hahaha, jag ser framför mig hur ägare och häst dansar bugg och foxtrot på ridbanan (kallas också stuffa). hihihi :D

precis som du tänker tror jag också att det är (fördomar fördomar). och eftersom han bor på en livlig gård så är det viktigt att han inte reagerar på allt möjligt (som barn som kommer springande t.ex), men jag vill förstås ändå att han ska lyssna och förstå att jag lyssnar på honom.

mja. jag ska helt klart försöka jobba lite mer med små men tydliga signaler. han är ju väldigt nyfiken och på, bara man fångar tag i hans intresse på något sätt.
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

Lycka till! Du får säkert en rolig häst om du lyckas väcka honom lite :idea:

Ett till tips är att lägga ut godis/morotsbitar/mm på olika ställen på ridbanan, på koner, staketet osv. Så "skickar" du hästen till godiset, se till att du verkligen dirigerar honom dit, där godiset är. Mina hästar blir superspralliga och tycker jag är supersmart som hittar godis, så de går gäääärna dit jag pekar :idea::angel: Då blir de mäkta intresserade av att lyssna..
 
Sv: Nh med härdad häst - hur då??

En annan sak handla mot dina instinkter.

Med en sånn häst som du verkar ha hade jag gjort så lite lite som det bara går fysiskt. Den hade jag använt min energi för att flytta hästen/ göra vad jag vill.

skuggis tips funkar också bra men då krävs det ju att hästen är lite intresserad av dig
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 935
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 614
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 867
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp