Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Han genomgicks regelbundet av mycket duktig och förmodligen sveriges mest välkända osteopat ca varannan månad då jag köpte honom som 4åring. När han var 6 bytte vi stall och sedan blev det bara ett par sporadiska besök. Han har ju varit skadefri och tyvärr reagerar man sällan innan det är försent... (Han är alltså 11 i år om någon undrar över tidsrymden)

Hästen har ett posteriort roterat bäcken och associerad karprygg i länden. Detta gör att han står med bakbenen långt under magen. Osteopaten kommenterade att han behövde längre traktarmar (undrar fortfarande om det är rätt namn?) för bättre stöd just på grund av detta. Vid det sista tillfället han behandlade var hästen sned i hö bakhov. Stod på utsidan av hoven där den också var mycket lägre och han skruvade kraftigt. Han hade irritation i knäleden hö bak pga detta. Osteopaten rådde mig då att byta hovslagare vilket jag också gjorde och nu tycker jag att just DET problemet blivit mycket bättre.

Nu när vi behandlade, när han redan var dålig, hade jag en annan osteopat som jag inte känner till så bra (den förstnämnda är apsvår att få tid med). Hon har dock adekvat utbildning och är ingen "snabbkursare".

Hon hittade obalans i bogpartiet och även i bäckenet. Låsning i höger SI-led bl a. Han svarade bra på 2 behandlingar och jag märker själv att han är mycket rörligare. Nu väntar förhoppningsvis behandling med den förstnämnda om någon vecka vilket jag ser fram emot.

Det är möjligt att det finns kroniska skador någonstans i knäled bak, länd etc. Tyvärr går ju inte försäkringsbolaget med på att man röntgar igenom hela hästen (kanske lika bra det, tänk vad fel man skulle hitta!) och jag har inte råd. Så jag vill ha hjälp av någon som är riktigt duktig på att göra en bedömning av vad som är primärt. Jag tror att den förstnämnda osteopaten kan vara ett hett tips i detta så jag håller tummarna.

Som en allmän update kan jag säga att han ser fortsatt mycket bättre ut med sulor! Jag filmade honom för tre v sedan ca då han var som sämst. Och så ska jag försöka få till en film nu också, men ingen var i stallet samtidigt som mig idag så jag satsar på imorgon.
Du köpte hästen som fyråring och vad jag förstår hade den redan då problem alltså?
Hovarna ser inte bra ut, men även om nån som VAT eller gud själv gör drastiska förändringar där nere botar det inte det andra som gör att hästen belastar sig som den gör.
Verka den i balans ,lägg på gyllene skor men växer den ändå ur balans är inte hovarna grundproblemet även om de borde fått bättre hjälp helt klart.
Jag tror du förstår vad jag menar att om den har en skada bak tex kommer den alltid belasta sig fel ifram,lägg till svaghet i exteriör så ligger du på ännu mer minus.
Jag kan bli frustrerad när jag läser inlägg om att hästens historik spelar ingen roll ..gammal skador kommer fram förr eller senare,har man tur kan hästen med underhåll/hjälp av diverse yrkesgrupper hålllas fräsch och funka.
Hittar man inte orsaken till hästens problem kommer den inte belasta sina hovar jämnt,tunna sulor ,dålig hovform gör hästen öm och redan överbelastade leder mår inte bättre.
Allt hänger ihop.
Ska bli intressant vad osteopaten hittar nu så många år senare,jag önskar verkligen attt det går bra för er men är lite rädd att nåt gammalt spökar.
Frustrerande att så få verkar bry sig och att man inte gjort allt för att hitta orsaken på kliniken..kram
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hovslagaren har varit med vid alla veterinärkontroller eftersom de är på samma klinik. Dock har det inte varit så mycket engagemang i den frågan tyvärr. Vet sa vid något tillfälle att "ja det finns inte så mycket mer vi kan göra än att spruta hovleden i det här läget. Man kan påverka en del med skoning men jag tycker att han ser välskodd ut" :S Så inte mycket där att hämta tyvärr. Men nästa besök blir på annan klinik så då kanske det låter annorlunda...

Jag tycker att du gör helt RÄTT som byter klinik! Talar av egen frustrerande erfarenhet... Det finns inget mer frustrerande än en känsla av att vet inte lyssnar på vad man har att säga eller inte verkar bry sig riktigt lika mycket som de borde. Om du hade bott lite längre söderut hade jag haft en toppenklinik att rekommendera dig. Om du känner att du skulle kunna tänka dig att köra hästen till Skåne så hör av dig via PM så får får du namnet på kliniken! Där LYSSNAR man - ordentligt - på hästägaren.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Du köpte hästen som fyråring och vad jag förstår hade den redan då problem alltså?
Hovarna ser inte bra ut, men även om nån som VAT eller gud själv gör drastiska förändringar där nere botar det inte det andra som gör att hästen belastar sig som den gör.
Verka den i balans ,lägg på gyllene skor men växer den ändå ur balans är inte hovarna grundproblemet även om de borde fått bättre hjälp helt klart.
Jag tror du förstår vad jag menar att om den har en skada bak tex kommer den alltid belasta sig fel ifram,lägg till svaghet i exteriör så ligger du på ännu mer minus.
Jag kan bli frustrerad när jag läser inlägg om att hästens historik spelar ingen roll ..gammal skador kommer fram förr eller senare,har man tur kan hästen med underhåll/hjälp av diverse yrkesgrupper hålllas fräsch och funka.
Hittar man inte orsaken till hästens problem kommer den inte belasta sina hovar jämnt,tunna sulor ,dålig hovform gör hästen öm och redan överbelastade leder mår inte bättre.
Allt hänger ihop.
Ska bli intressant vad osteopaten hittar nu så många år senare,jag önskar verkligen attt det går bra för er men är lite rädd att nåt gammalt spökar.
Frustrerande att så få verkar bry sig och att man inte gjort allt för att hitta orsaken på kliniken..kram

Jag vet inte om jag skulle påstå att han hade problem som 4åring, men ja, exteriören har han ju inte med sig tyvärr. Han tränar i nuläget på msv a-nivå (när han är hel dvs) och det är ju möjligt att han inte riktigt har förutsättningar att klara den graden av samling och då blir det felaktig belastning istället.

Han hade vid de regelbundna osteopatbesöken i yngre år inga större "besvär" utan det var i förebyggande och underhållande syfte som behandlingarna gjordes.

Han har under alla år jag ägt honom varit helt skadefri, inte en grej! Men under det sista året innan denna skada uppkom dök allt upp på en gång. Han fick en infektion i ett sår som gjorde honom jättehalt på höger fram. Han trampade snett eller något på en uteritt och var halt på vänster fram i någon vecka innan sommaren. Han fick en relativt komplicerad hovböld på höger bak och envisades med att dra av sig den skon därefter typ 5 gånger så att vi blev tvungna att plasta hoven till slut. Sedan var det bra ca ett halvår och sedan kom alltså detta. Det kan ju ha med någon, eller alla, de andra skadorna att göra eller som du säger - något gammalt.

Om det är något gammalt och permanent så hoppas jag att han åtminstone ska hålla för promenadridning och isåfall är jag nöjd. Jag ska höra av mig när osteopaten varit ute!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Vi skall sko den i balans och med all hjälp vi kan ge,men sen finns det även ett dilemma med att vara drastisk som hovslagare..skall du jobba i hop med veterinär menar du eller exprimenterar du själv ?
På en häst med redan stora problem kan ju en "drastisk förändring" bota hästen eller döda den,spela rysk roulette?
Små förändringar kan göra stora skillnader för hästen,utan korrekta diagnoser skall vi som hovslagare vara lite försiktig med att hitta på drastiska saker.
Men jag förutsätter att samarbete sker med veterinär i detta fall:banghead:

Veterinärens jobb är att hitta grundproblemet och hitta orsaken till hästens problem.

Mitt förslag på skoning i detta fallet grundar sig enbart på den diagnos och behandlingar hästen fått av den behandlande veterinären.

Jag skulle inte våga mig på att dra några som helst slutsatser utifrån en film där hästen verkar ganska oengarerad, filmat från en svår vinkel ur belastningssynpunkt!

Jag har som sagt varken sett hästen live eller haft en dialog med hästägaren och framförallt inte med den behandlande veterinären alltså kan jag bara utifrån den information som getts i denna tråd samt vilken diagnos och behandlingar hästen fått berätta hur jag skulle skott hästen.
Det är mkt möjligt att jag hade gjort annorlunda i verkliga livet men det vet jag ju inte då jag som sagt inte varit med under hältutredningen på denna häst!
Men det har vad jag förstår inte du heller likväl ställs det en hel massa diagnoser utifrån denna enkla film :crazy:
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag vet inte om jag skulle påstå att han hade problem som 4åring, men ja, exteriören har han ju inte med sig tyvärr. Han tränar i nuläget på msv a-nivå (när han är hel dvs) och det är ju möjligt att han inte riktigt har förutsättningar att klara den graden av samling och då blir det felaktig belastning istället.

Han har under alla år jag ägt honom varit helt skadefri, inte en grej! Men under det sista året innan denna skada uppkom dök allt upp på en gång. Han fick en infektion i ett sår som gjorde honom jättehalt på höger fram. Han trampade snett eller något på en uteritt och var halt på vänster fram i någon vecka innan sommaren. Han fick en relativt komplicerad hovböld på höger bak och envisades med att dra av sig den skon därefter typ 5 gånger så att vi blev tvungna att plasta hoven till slut. Sedan var det bra ca ett halvår och sedan kom alltså detta. Det kan ju ha med någon, eller alla, de andra skadorna att göra eller som du säger - något gammalt.

Om det är något gammalt och permanent så hoppas jag att han åtminstone ska hålla för promenadridning och isåfall är jag nöjd. Jag ska höra av mig när osteopaten varit ute!

Du skrev tidigare Citat: Hästen har ett posteriort roterat bäcken och associerad karprygg i länden

Mig veterligt så är detta skador som knappast kan härledas till varesig tappsko,hovböld,infektion eller vrickning.

Detta är om inte två så i alla fall garanterat en alvarlig skada och frågan är väl när den kan ha uppkommit och hur.

Ja hur är väl inte så svårt att förstå men det svåra och främst det viktigaste är väl när.
Backa bandet och ställ dig själv frågan om alla avvikelser du kan komma på,, t.o.m. en sak som att du vid något eller återkommande några ggr som några så fint benämner det att hästen är dum.

Har du haft återkommande samma hovslagare under denna period och har hovis i så fall vid något skonings tillfälle nämt att hästen plötsligt blivit obekväm, (obalanserad vid bakskoning och lägger extra mkt vikt på hovis på specielt en sida vid framskoning)??

Samma fråga angående osteopaten,, när uppteckte denna person främst bäcken rotationen och vad kom först,,, bäckenrotationen eller karpryggen??

En sak som jag personligen reagerar stakt på är när samma häst vid återkommande tillfällen under en kort tid trampar av sig samma sko trots att man för varje tappsko analyserar den fysiologiska balansen extra noga, detta tyder på i alla fall i min värld att den hästen drabbats av ett akut trauma som fått hela exteriören "out of balance" och inget beslag i välden kan ändra på detta fakta.

Däremot kan man ju om man vill ljuga för sig själv ta av skorna och ha den barfota för då slipper man få dåligt samvete varje gång man noterat att den återigen ha tappat samma hovs sko.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag skulle inte våga mig på att dra några som helst slutsatser utifrån en film där hästen verkar ganska oengarerad, filmat från en svår vinkel ur belastningssynpunkt!

Jag tror jag har sett exakt samma film som du nu nämner och visst är den filmad i från en svår vinkel men en slutsats vågar jag med mestämdhet påstå..

Det du kallar för "oengagerad" vill jag påstå beror på att den har ont och förmedlar smärta i samtliga bens belastningsfas.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag tror jag har sett exakt samma film som du nu nämner och visst är den filmad i från en svår vinkel men en slutsats vågar jag med mestämdhet påstå..

Det du kallar för "oengagerad" vill jag påstå beror på att den har ont och förmedlar smärta i samtliga bens belastningsfas.

Det är mkt möjligt då det efter mitt förslag på skoning har tillkommit mer information.
Likväl måste jag säga att det viktigaste i ett sammarbete mellan en veterinär och hovslagare är ett ömsesidigt förtroende.
Hovslagaren måste lita på att veterinären ställer en korrekt diagnos likväl som veterinären måste lita på att hovslagaren väljer en åtgärd som passar diagnosen!

Det blir total katastrof om veterinärens diagnos förkastas av hovslagaren och hovslagaren ställer en egen diagnos. För att ytterligare röra till det tillkommer osteopaten med ytterligare en diagnos som förkastar de andra istället för att
samarbeta!

Jag litar till 100% på de veterinärer jag samarbetar med. Det är högt till tak i diskutionerna, allt för att komma fram till en optimal lösning för hästarna!

Jag valde att förutsätta att den behandlande veterinären ställt en korrekt diagnos på hästen i denna tråd och gav ett råd hur jag skulle skott den utifrån denna diagnos!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Den enda diagnos som ställts är ju hovledsinflammation. Jag är av den uppfattningen att en inflammation alltid beror på något och därför har jag inte nöjt mig med den diagnosen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Karpryggen var där redan vid köp så tyvärr vet jag inte vad hästen varit med om, köptes av hästhandlare som förövrigt figurerade i plus för inte så längesedan... har dock tagit kontakt med hans uppfödare i tyskland och sett bilder på hans mor som verkar ha samma exteriöra "defekt" så jag är osäker på att det skulle bero på skada...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Och han har aldrig varit dum... aldrig protesterat eller stannat på ett hinder. Han har gått som en klocka genom alla år. Tror dock att det är hans mentalitet - det ska mycket till innan han säger ifrån. Vilket är sorgligt på ett sätt...

Bifogar en bild på hans mor, 24 år ung och kärnfrisk efter en livstid som lektionshäst :) Så ser ni karpryggen.

69658_530498703649567_882909132_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Den enda diagnos som ställts är ju hovledsinflammation. Jag är av den uppfattningen att en inflammation alltid beror på något och därför har jag inte nöjt mig med den diagnosen.

Ja precis!
Veterinären kan ju bara behandla det den hittar!
Varför man inte valde att kompletera denna behandling med ett lämpligare beslag tycker jag däremot är märkligt om man nu var säker på denna diagnos!

Det är möjligt att det är sekundärt men inte alltid!
Om jag får tennisarmbåge i högerarmen beror det troligen på alla slag med släggan och inte på att jag har en eventuell låsning i vänsterfoten!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja men då bör det ju också bli bättre när du upphör med aktiviteten :) jag är dock fortfarande hoppfull till teorin att detta uppkom vid uterittstillfället och beror på dåligt ryttaromdöme då jag lät honom hålla för hög hastighet på hårt underlag. Därför tilltalar försöken med sulor mig och jag hade gärna sett att man provade detta tidigare...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja precis!
Veterinären kan ju bara behandla det den hittar!
Varför man inte valde att kompletera denna behandling med ett lämpligare beslag tycker jag däremot är märkligt om man nu var säker på denna diagnos!

Ditt resonemang får mig att tänka på när en blin ledsagar en annan blind.

Personligen skulle jag vägra att kompletera denna behandling med vad du anser som lämpligt beslag..

Ser du inte att veterinärena hitills inte har hittas själva grundorsaken och hur menar du utifrån det att man skulle sko med ett lämpligare beslag???

Tror att det någon stans i forbildningen poängterades vikten av sammarbete och helhetsbild/lösning.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ditt resonemang får mig att tänka på när en blin ledsagar en annan blind.

Ser du inte att veterinärena hitills inte har hittas själva grundorsaken och hur menar du utifrån det att man skulle sko med ett lämpligare beslag???

Tror att det någon stans i forbildningen poängterades vikten av sammarbete och helhetsbild/lösning.

Måste säga att det är lite imponerande att dels hur selektiv man kan vara när det gäller att klippa i mina inlägg men inte minst att man med hjälp av vad som skrivits i en tråd och en film kan ha en hästs hela sjukdomsbild klar för sig!
Något som veterinärerna tydligen totalt misslyckats med trots alla hjälpmedel som finns att tillgå på en klinik.

Ditt resonemang får mig att tänka på läktarryttare eller backseat drivers!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Mitt förslag på skoning i detta fallet grundar sig enbart på den diagnos och behandlingar hästen fått av den behandlande veterinären.

Jag skulle inte våga mig på att dra några som helst slutsatser utifrån en film där hästen verkar ganska oengarerad, filmat från en svår vinkel ur belastningssynpunkt!

Jag har som sagt varken sett hästen live eller haft en dialog med hästägaren och framförallt inte med den behandlande veterinären alltså kan jag bara utifrån den information som getts i denna tråd samt vilken diagnos och behandlingar hästen fått berätta hur jag skulle skott hästen.
Det är mkt möjligt att jag hade gjort annorlunda i verkliga livet men det vet jag ju inte då jag som sagt inte varit med under hältutredningen på denna häst!
Men det har vad jag förstår inte du heller likväl ställs det en hel massa diagnoser utifrån denna enkla film :crazy:
Jag ställer inga diagnoser men jag har som hovslagare även andra utbildningar som gett mig helhetssyn som innebär att jag vet att hästen har mer än hovar som exteriör.
Filmen är inte bra men man ser tydligt att det du kallar oengagerad är en häst med smärta.
Den rör sig stel markbundet,trångt och visar tydligt linjegång.
Ofta smärtrelaterat.
Hovarna behöver mkt hjälp och bättre understöd.Men visar tecken på långvarig felbelastning,vilket får mig att tro att även om hästen fått en akut skada vid ritten så finns ett kroniskt problem som spökar.Förutom oengagerad hovslagare..:banghead:
Fullt förståeligt att du inte vet vad en Osteopat är,men om jag har samma uppfattning som trådskaparen om vem som "är bäst i sverige" så vet jag mkt väl vem det är och han jobbar verkligen inte emot nån veterinär.
Osteopater läser 4-5 år och vet mkt väl hur en kropp i balans fungerar.
Skulle varmt rekommendera att du går till en själv om du har tennisarmbåge av att smida;) har själv blivit botad från detta när mina axlar och ländrygg blev behandlade .Även hovslagare behöver bli balanserade för att sko balanserat.
Många gamla hovslagare som börjar sko illa gör det för att de själva är sneda i kroppen(o ser illa kanske..:D)

Vet inte vilken verklighet du lever i men det finns en trend på kliniker att börja se helhetsbilden i stället för att symtombehandla.Tack o lov mer o mer vanligt att kiropraktisk utbildning mm förekommer hos veterinärer osv.Så förkasta inte alternativa metoder.

Jag vet många hästar som inte fått rätt diagnos på första besöken utan först symtombehandlats,tex i hovleder för att kanske senare tex hitta kissing spines .
Så tyvärr måste hästägare som känner sin häst bäst tjata sig vidare och försöka hitta nån som hittar rätt diagnos..
Men visst vore det bra om det var en akut skada på en perfekt balanserad häst..
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Funderar på hur man kommer till rätta med detta. Kanske genom att verka tån underifrån, som axel var inne på?

Tån behöver sänkas men aldrig mer än att sulans skålning blir mindre än ca10-12mm, mäts som djupet vid strålspetsen. Om bärranden ändå inte har samma vinkel som strålen måste trakten tillfälligt höjas för att få rätt vinkel på hovens undersida, tills hoven ändrat sig och fått tillbaka sin naturliga form. Hoven är inte direkt utfluten, den buktande tåväggen beror på att tån är för hög och pressas onaturligt hårt mot marken så att hovväggen inte kan hålla emot. Hoppas din hovslagare kan ha förståelse för att kunden vill ha det som en av världens bästa hovslagare betraktar som självklart.MVH
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hoppas din hovslagare kan ha förståelse för att kunden vill ha det som en av världens bästa hovslagare betraktar som självklart.MVH

Och vem är denna "en av världens bästa hovslagare" som du hänvisar till ???

Men denna betraktelse så borde det väl vara en självklarhet att du kan ge lite mera direkt information,,

Kanske inte bara vad din uppfattning är utan delge fakta som styrker ditt påstående..
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Om jag får tennisarmbåge i högerarmen beror det troligen på alla slag med släggan och inte på att jag har en eventuell låsning i vänsterfoten!

Och där hamnade mitt kaffe där det inte skulle hamna:D
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 339
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp