Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hovslagaren är Rob Renirie som skor åt hela holländska landslaget, alla dicipliner. Filmen på Youtube " Totilas hovslagare " visar hans arbete. MVH
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Osteopaten var ute idag. Han började titta på hur han rör sig i skritt och konstaterade att det fungerar ganska bra fram men i bak går han bara på utsidan av hovarna och det gör att han måste skruva benet innan han trampar ifrån och får ingen skjutkraft. Han beskrev det som att han inte får något lyft i kroppen.

Han hittade och behandlade låsningar i alla övergångar i ryggraden (c/d, d/l, l/s)och kommenterade att det visserligen är områden som är känsliga, men att dessa låsningar inte ska finnas på en häst som tagit det så pass lugnt som denna. Han öppnade upp området kring brachialplexat och jobbade också med bakre extremiteten.

Vi kollade på honom i skritt och trav efter och jag tyckte han såg mycket bättre ut. Osteopaten tyckte definitivt att det största problemet sitter i bak, han såg inget direkt i fram. Han släpar tårna bak och jag vet att veterinären har nämnt det men hon tyckte att det blev bättre när man viftade med en pisk och trodde det berodde på dåligt engagemang... Han tyckte man måste börja med att balansera upp skoningen. Den ser bättre ut när han står än när han rör sig - problemet med att hovisar sällan ser hästen i rörelse.

Han tyckte att vi nu ska ge honom sommaren på betet och bättre verkning så hoppas jag att det gör susen. Jag ser själv att rygglinjen är mycket mjukare. Karpryggen i länden är ju där, men nu är den knappt synlig jämfört med innan behandling så han känns mycket mer avspänd.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Osteopaten var ute idag. Han började titta på hur han rör sig i skritt och konstaterade att det fungerar ganska bra fram men i bak går han bara på utsidan av hovarna och det gör att han måste skruva benet innan han trampar ifrån och får ingen skjutkraft. Han beskrev det som att han inte får något lyft i kroppen.

Han hittade och behandlade låsningar i alla övergångar i ryggraden (c/d, d/l, l/s)och kommenterade att det visserligen är områden som är känsliga, men att dessa låsningar inte ska finnas på en häst som tagit det så pass lugnt som denna. Han öppnade upp området kring brachialplexat och jobbade också med bakre extremiteten.

Vi kollade på honom i skritt och trav efter och jag tyckte han såg mycket bättre ut. Osteopaten tyckte definitivt att det största problemet sitter i bak, han såg inget direkt i fram. Han släpar tårna bak och jag vet att veterinären har nämnt det men hon tyckte att det blev bättre när man viftade med en pisk och trodde det berodde på dåligt engagemang... Han tyckte man måste börja med att balansera upp skoningen. Den ser bättre ut när han står än när han rör sig - problemet med att hovisar sällan ser hästen i rörelse.

Han tyckte att vi nu ska ge honom sommaren på betet och bättre verkning så hoppas jag att det gör susen. Jag ser själv att rygglinjen är mycket mjukare. Karpryggen i länden är ju där, men nu är den knappt synlig jämfört med innan behandling så han känns mycket mer avspänd.
Intressant att höra hur det går.Hoppas det går åt rätt håll nu.
Och precis som du säger det finns ett stort behov av att hovslagare ser hästarna i rörelse ,ibland gör vi det när hästen är på väg till skoplatsen,men på problemhästar bör vi nog lägga mer tid att se den i alla gångarter.
Men rörelsestörning borde alltid utredas av kunnig veterinär.
Visst ska hovslagare se hästen i rörelse.
Men vad hjälper det om hovslagare inte fått utbildning i vad de egentligen ser?
Man kan tex filma en häst hur den sätter ner sina hovar i slow motion,men kan man inte tyda filmen rätt vad ev avvikelser beror på så är det skit ändå.
Jag kan tex bli frustrerad över att vissa hovslagare tror det viktigaste för en häst är att den tex bli varmskodd när det isjälva verket är viktigare att sko den i balans och förstå vad som är vad i en häst som är obalanserad i kroppen eller har en ryttare som rider den i obalans.
Hur många hovisar som inte kan rida själva kan se om en häst rör sig i balans och korrekt under ryttare?

Låsningar i hästens kropp påverkar även hur den sätter ner hovarna i backen och som sagt allt hänger ihop.

Ju mer man lär sig om häst desto mer fattar man hur komplicerat det kan va.;)
Intressant vore också om veterinären blev piskad med spö lite,skulle han eller hon bli mer engagerad då?
Visst blir man jävligt frustrerad av såna kommentarer:banghead:

Förlåt nu kapa jag din tråd lite.. men jag tycker folk är dumma i huvet rätt ofta och hur fan ska man skydda hästar från idioti!:banghead
Det finns idioter i alla yrkesgrupper tyvärr och självkritik är ovanligt hos egon..
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

http://www.horseshoes.com/media/kune...xyeyy_0677.jpg Här finns en bild på Totilas hovar när han var såld och inte kunde prestera som förut. Det syns att bärranden/skorna har en annan vinkel än strålen. Så lite behövs, hästar är extremt känsliga för det allra minsta negativa vinkel på hovarna. Bland många exempel på symptom är två av dem att de tappar lyft och påskjut / bärighet /, och ofta släpar tårna bak. MVH
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Länken verkar inte fungera. Jag får fram bilden på mina favoriter men vet tyvärr inte hur man gör för att flytta hit den.....MbesvikenH
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Bilden verkar gå att se bland mina tidigare inlägg, 28/10 2012. MVH
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Intressant att höra hur det går.Hoppas det går åt rätt håll nu.
Och precis som du säger det finns ett stort behov av att hovslagare ser hästarna i rörelse ,ibland gör vi det när hästen är på väg till skoplatsen,men på problemhästar bör vi nog lägga mer tid att se den i alla gångarter.
Men rörelsestörning borde alltid utredas av kunnig veterinär.
Visst ska hovslagare se hästen i rörelse.
Men vad hjälper det om hovslagare inte fått utbildning i vad de egentligen ser?
Man kan tex filma en häst hur den sätter ner sina hovar i slow motion,men kan man inte tyda filmen rätt vad ev avvikelser beror på så är det skit ändå.
Jag kan tex bli frustrerad över att vissa hovslagare tror det viktigaste för en häst är att den tex bli varmskodd när det isjälva verket är viktigare att sko den i balans och förstå vad som är vad i en häst som är obalanserad i kroppen eller har en ryttare som rider den i obalans.
Hur många hovisar som inte kan rida själva kan se om en häst rör sig i balans och korrekt under ryttare?

Låsningar i hästens kropp påverkar även hur den sätter ner hovarna i backen och som sagt allt hänger ihop.

Ju mer man lär sig om häst desto mer fattar man hur komplicerat det kan va.;)
Intressant vore också om veterinären blev piskad med spö lite,skulle han eller hon bli mer engagerad då?
Visst blir man jävligt frustrerad av såna kommentarer:banghead:

Förlåt nu kapa jag din tråd lite.. men jag tycker folk är dumma i huvet rätt ofta och hur fan ska man skydda hästar från idioti!:banghead
Det finns idioter i alla yrkesgrupper tyvärr och självkritik är ovanligt hos egon..

Ingen fara :) Jag upplever samma problem. Förhoppningen är ju att man ska kunna förlita sig på att yrkesfolk alltid gör sitt yttersta, men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Känslan är lite att man som hästägare ska vara riktigt kunnig inom hovslageri, veterinärvård, sadelutprovning m.m. för att kunna avgöra om hästen får rätt behandling och så ska det ju inte vara. Ringer jag ut en utbildad sadelutprovare så vill jag inte höra 3 veckor senare av en annan (som representerar ett annat märke förstås) att min nya sadel för 30 000 ligger dåligt på min häst! (ja, det hände mig...).

Jag tror tyvärr att många saknar passion för sitt yrkesutövande. Jobbet är ett nödvändigt ont för att kunna leva. Då gör man inte mer än det allra nödvändigaste.

Härligt dock att ni är flera här som visar på en annan attityd. Ni verkar ta er själva och ert yrke på allvar och acceptera det ansvar som vi hästägare faktiskt hoppas att ni tar.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Länken verkar inte fungera. Jag får fram bilden på mina favoriter men vet tyvärr inte hur man gör för att flytta hit den.....MbesvikenH

Jag ser inte det som något problem eftersom det knappast är Totilas eller Rob Renirie som din personliga uppfattning är världens bästa hovslagare som tråden handlar om..

Tråden handlar som jag förstår det om ett mkt större problem (nämligen problemet av att ta del av helhetsbilden) brist på sammarbete och främst det mest tragiska när det gäller bristen på att utföra en fysiologisk skoning..

För att nu helt o.t. återgå till just Totilas så är det även exakt samma problem han har drabbats av med sin nuvarande hovslagare mot när Rob Renirie skötte om hans hovvård.

Totilas out of balance!!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hej, hur har det gått? Jag har en häst med exakt samma problem - under lika lång tid. Hon är nu lite bättre men vågar inte hoppas för mycket.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Om nu Totilas rids så illa av sin nuvarande ryttare, så borde det vara helt utan hopp för var svensk häst som inte har en så pass skicklig ryttare.
Jag tror nog att Schockemöhle har kunskapen o råd att ge Totilas det allra bästa i hästnationen Tyskland.
En god ryttare kanske kan kompensera för en mindre bra hovis.. Har du tänkt så långt? Ofta kan de också se skillnad på en väl utförd skoning för individen till skillnad från lilla "Lotta" som motionsrider.

När G. Åkerström alarmerar över de svenska hästarnas långa tår borde väl just den yrkeskåren ta på sig sitt ansvar eller...
Att så många nya "tåriktningsskor" nu finns på marknaden torde också ses som en symptom på problemet.

Man kan inte skylla på hästägarna/ ryttarna allena.
Hovisen rekommendera hur ofta hästen bör skos.. Den bör också ha en kommunikation om hur hästen fungerar.
Jag har ryckt skorna efter 5 v o då givetvis inte ridit för att hovis inte vill sko om så ofta. Fast vad gör man när det påtalades redan på "Kvalitén" att hästen är ngt plattfotad o bör ha korta skointervaller även pga sin storlek. Den fick ingen kritik för själva skoningen som min hovis fick på sin egen häst.:D
Man kan m a o spä på felaktigheter som sedan HELA tiden ska korrigeras. Jag fattar inte alls vitsen med det o att man inte vill korrigera mer fortare. ju fortare hästen står i balans o rätt ju färre dagar fel desto mindre skaderisk.

Kvittot på en god skoning är när den är högre efter 6 v, men fortfarande står bra. Har hoven bara vuxit framåt så var det inte bra ens vid skoningstillfället-Felbalanserat. Det måste väl ändå hovisar ha i åtanke:crazy:
De ser ju resultatet o kanske borde göra ngt annorlunda nästa gång o då menar jag inte tokraspa tån på utsidan eller slå på ngn modern sko istället för att verka bättre.
Få hovisar tittar på hästar under rörelse.
Det räcker inte med att se hästen gå ut ur sin box. biljardering o annat syns bara i trav. Min ena som är ovanligt stor o tung med långa ben/ steg belastar självklart mer i alla faser. Tänk pendel.
De finns de som ej heller kan se rörelsestörningar, men låtsas.
Jag kräver inte att de ska ha ett veterinärt séende, men hur rörelseapparaten fungerar borde ingå i utbildningen. De gamla hästkarlarna som dessutom red o ägde egna hästar har ett bättre heltänkande. De som ser hästarna o vet hur de fungerar bäst o även vill att de ska kunna prestera annat än mysiga stillsamma uteritter.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag vet inte riktigt. Osteopaten behandlade som sagt i början av juni och gick igenom hela hästen. Han rekommenderade att jag skulle låta honom vara under hela betesperioden. Jag såg honom trava i hagen för ett par veckor sedan och tyckte att han markerade lite, men svårt att se i högt gräs och kulligt landskap. Efter Falsterbo tar jag hem hästarna och snart därefter ska de skos av ny hovslagare som samrådat med osteopaten :)

Jag håller mina tummar! Tänker inte ge upp på den här hästen i första taget, även om veterinärer och försäkringsbolag gör det...

Har fått råd från ett par "barfotamänniskor" att plocka av honom skorna. En av dom hade gett upp på sin häst och tog av den skorna för att den skulle bli billigare i drift under sina sista år, och då hade den blivit bra?? Men det får isåfall ske i samråd med hovslagare/veterinär.

Håller tummarna för din häst också! Det börjar kännas nu när man snart pressar ett år av skador...

Unga hästen växer mycket framåt som du säger axel. Hon växer fortare än honom dessutom. Han växer så långsamt att det är onödigt att ha något annat intervall än 7 v - finns inget att ta av. Hon börjar se ut som att hon är i behov av skoning nu, efter 5 v. Frågan är om det är bättre att plocka av henne skorna fram till skoningen efter falsterbo? Kommer inte rida innan skoning i vilket fall. Förlåt för OT...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Att ta av skorna på den äldre fungerar om du nu inte får tag på en hovis som kan åtgärda problemet i samma veva som du behandlar övriga hästen o dessutom låter den vila. Bete är bra.
Kruxet är att man sällan ser eller kan känna problem om man inte kan testa den eller utsätta den för ens lätt motion. Barfotaboots skyddar endast sulan o det är svårt att känna vad som är normalt eller inte, men jag skulle ge den hela sommaren o sen sko o se. Förs. bolag har köpt ut en del utdömda hästar o gett dem lång vila o fått friska hästar.

Min andra häst såg vid ett tillfälle ut efter 4 v. att inte vara verkad på 4 månader. Den menade att trakten skulle vara 1/3 av tåns längd. Inget snack om ngn vinkel.. Efter 4 v. var tån betydligt längre o någon annanstans o den blev balltrång.

När en hovis åsamkat såna problem tar det 1 år att få bra igen eller mer... om hovisar inte vill korrigera mer lite snabbare. Så visst är en god hovis guld värd även om Coari anser att allt beror på hästägarens ridskicklighet.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag vet inte riktigt. Osteopaten behandlade som sagt i början av juni och gick igenom hela hästen. Han rekommenderade att jag skulle låta honom vara under hela betesperioden. Jag såg honom trava i hagen för ett par veckor sedan och tyckte att han markerade lite, men svårt att se i högt gräs och kulligt landskap. Efter Falsterbo tar jag hem hästarna och snart därefter ska de skos av ny hovslagare som samrådat med osteopaten :)

Jag håller mina tummar! Tänker inte ge upp på den här hästen i första taget, även om veterinärer och försäkringsbolag gör det...

Har fått råd från ett par "barfotamänniskor" att plocka av honom skorna. En av dom hade gett upp på sin häst och tog av den skorna för att den skulle bli billigare i drift under sina sista år, och då hade den blivit bra?? Men det får isåfall ske i samråd med hovslagare/veterinär.

Håller tummarna för din häst också! Det börjar kännas nu när man snart pressar ett år av skador...

Unga hästen växer mycket framåt som du säger axel. Hon växer fortare än honom dessutom. Han växer så långsamt att det är onödigt att ha något annat intervall än 7 v - finns inget att ta av. Hon börjar se ut som att hon är i behov av skoning nu, efter 5 v. Frågan är om det är bättre att plocka av henne skorna fram till skoningen efter falsterbo? Kommer inte rida innan skoning i vilket fall. Förlåt för OT...
Jag skulle inte köra nån barfotavariant just nu innan du vet vad som vad.
Tar du av dojjorna på en häst redan i obalans så lär den inte slita hovarna i balans.Vänta.
Du gör mer skada än nytta just nu med att riskera hovöm häst utanpå alla andra problem.
Tyvärr är många barfotamänniskor så enkelspåriga att de tror barfota botar allt.Många av dem har kort erfarenhet och har mera teorier och fantasier än lånvarig praktisk erfarenhet.Och helhetssyn.Allt för många sk barfotahästar är halta på fyra hovar ,vilket de märker skillnad när de har skott på igen.
Det är inte alltid så enkelt.Rör inte till det för de som behandlar hästen nu genom att riskera sulömhet och trasiga hovar mitt i en behandling.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Så visst är en god hovis guld värd även om Coari anser att allt beror på hästägarens ridskicklighet.

Nu framgår det ju med all tydlighet att hästarna dels går på bete,, hästägaren ska (precis som alla andra hästägare) åka till falstebo så någon yttre inverkan/påverkan kan knappast leda till en ännu större större belastning (mer än allt grönt dom sätter i sig men det hamnar under och bakom manken. Inte över och framför manken.);)

Klart bättre för hovis om det finns material så det går att snabbt försöka skapa en fysiologisk skoning i stället för att enbart hoppas på att kunna reparera fyra totalhavererade hovar.

Nu råkar jag veta efter vad ägaren själv här tidigare har skrivit att hon själv går hos denna osteoropat så hon e nog i balans. både på fötterna och när hon rider..

axel,, pröva själv för det kan göra underverk både för dina hästar din hovis och främst för ditt eget välbefinnande.. :crazy:

Envisa kärring,, säg mig hur en häst skodd i balans ska hålla sig i balans med en obalanserad ryttare??:arghh:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hej Elin,
Jag vet precis hur du har det! Man vänder ut och in på sig själv för att få ordning på problemen. Vi har precis samma historik med vår häst, min har nu kämpat i 8,5 månader. Flera cortison behandlingar utan resultat... MR mm...
Vi har nu skrittat i 3 v och så smått börjat trava intervaller med trav max 1 minut x 5. Hon ser fräsch ut! Hon har fått IRAP x 3 i hovled samt Tildren IV och det verkar hjälpa. Skodd av
Strömsholm med silicon sula i 3 månader. Tyvärr blev det inget kval till JSM och nu är dottern snart 18! Men vi tar nya tag! Önskar dig all lycka till!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Säg mig istället hur en häst skodd i obalans ska kunna ridas överhuvudtaget utan att skadorna kommer med Posten:banghead:
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hej! Åh vad härligt, hoppas det håller för er nu :) Jag har fått tips av flera "hovleds-drabbade" om IRAP! På min bet ju kortison+tuppkam bra, men idén med IRAP låter skonsammare. Jag är inget fan av kortison...

Jag vill dock få ordning på hans hovar först nu innan vidare ledbehandlingar så att vi har en bra utgångsläge. Sedan skulle jag önska att det kunde läka av sig själv - utan att behöva behandla i leden, men det verkar vara knepigt med hovleder. Antar att det är den relativt dåliga blodcirkulationen som gör att det är svårläkt.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Har nu inte läst hela tråden, men vill bara tipsa om att Strömsholms hovslagare. Deras ambulatoriska smedja åker ut, även till Stockholm.

Vår häst hade (bl a) problem med hovleden och blev hjälpt av att skos av Micke på Strömsholm. Efter tre skoomgångar var hon utan problem och skos nu av ambulatoriska. Vid minsta nojja från oss (och det är ju vanligt när man haft en häst med problem...) är det alltid ok att ringa Micke och rådgöra. Ibland vill han att vi kommer ner med hästen och han tar en skoomgång, men oftast räcker det att han pratar med de som åker ut och sedan kan han lugna oss.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Skriver ett inlägg med update om dagens veterinärbesök och kanske en avslutning på den här sorgliga historien som det tyvärr verkar bli :'(

Efter 1,5 månaders sommarbete och vila såg han inte bättre ut. Ny hovslagare - bättre vinklar och stöd och silikonsula och han såg lite bättre ut någon dag efter men sedan tillbaks till det gamla vanliga.

Bokade tid hos en av veterinärerna jag fått tips om per PM och var där idag. Han var nu 2-gradigt halt rakt fram. Ingen större böjprovsreaktion.

Bedövade hovled och hov utan att det släckte!? Gick vidare med kota utan framgång. På knäledsbedövning var det mycket bättre men inte helt bra. När vet la ringblock kota och ner var det i stort sett helt släckt. Jag tyckte väl att han såg liite knackig ut men hon sa att efter 2 graders hälta, 1 års vila och med den benställningen får vi nog nöja oss där.

Röntgen av kota och knäled visade artrosbildning i bägge leder. Han hade även förändringar på kotsenbenet vilket kunde vara tecken på en gammal gaffelbandsskada. Jag fick frågan om jag ville stryka ett streck här och nu med tanke på hur länge han varit dålig eller om jag ville prova att behandla, även om prognosen är väldigt dålig. Jag blev helt ställd... Det slutade med att jag valde att behandla, hur förberedd man än tycker att man är efter 1års skadehistorik blev jag ändå lite chockad... Återbesök om 2 veckor för att se om behandlingen har någon effekt överhuvudtaget.

:'(

Har fått många frågor från vänner om hur hältan kunde släckas vid bedövning av hovleden från början, hur han kunde bli hältfri efter behandling i hovled och hur pålagringarna i kotan missades vid MR. Att den här artrosen är primär vet man väl inte heller. Kanske har han något som gör att han överbelastat, kanske har jag ridit sönder honom, jag vet ingenting just nu :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 339
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp