Bukefalos 28 år!

Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag börjar som sagt snart tröttna på att svara - ursäkta, får naturligtvis skylla mig själv men svarar dem jag vill svara

jag kan bara svara för min egen ponny.
Hon motioneras gnm en ca 40 min promenad varje kväll i skritt. Den senaste månaden har jag ridit sista biten pga att jag blev sjuk och inte orkade gå uppför backen men helt på eget bevåg. Jag har inte fått klartecken än från hovis och vet att rida mer. Vi väntar fortfarande på att hovarna ska växa lite till. Jag började med detta ganska tidigt i våras- utan ridning alltså men på vet inrådan. (Och fick då kritik här för att jag gick med henne) Men då hade hon fettdepåer. Det har hon inte nu.

Jag tror inte att man får förklarat för sig vad PPID är bara för att man gör ett IR test.

Jag har gjort ett enklare IR test på min ponny. Det var inte ngt som de rutinmässigt gör på kliniken utan ngt som jag fick vara ganska påstridig för att få igenom.
Jag vet inte hur PPID genast kommer in i bilden vid ett IR test? IR är vad jag förstår inte helt vanligt bland hästar och PPID dvs Cushing syndrome är ännu mer ovanligt. Min vet pratade visserligen om Cushing men trodde inte på det med min ponny och jag har faktiskt aldrig tänkt tanken. Hon har inte alla de symptom som hör till.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

PPID och cushings nämndes när vi på kliniken diskuterade metaboliska störningar, men i 'periferin' som exempel på just åkommor som kan ge metaboliska störningar. Dock eftersom han inte har symptombild som 'stämmer' på någon av dem, så nämndes de bara.

IR-provet togs utan minsta diskussion. Jag ringde hemmavet och bad honom ta ett fasteprov för att analysera insulin och glukos, hemmavet kom ut, tog blodprovet, skrev 'följesedeln/remissen' och så åkte jag in med provet och sen fick jag 'siffrorna' i svaret.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag tror inte att man får förklarat för sig vad PPID är bara för att man gör ett IR test.

Jag har gjort ett enklare IR test på min ponny. Det var inte ngt som de rutinmässigt gör på kliniken utan ngt som jag fick vara ganska påstridig för att få igenom.
Jag vet inte hur PPID genast kommer in i bilden vid ett IR test? IR är vad jag förstår inte helt vanligt bland hästar och PPID dvs Cushing syndrome är ännu mer ovanligt. Min vet pratade visserligen om Cushing men trodde inte på det med min ponny och jag har faktiskt aldrig tänkt tanken. Hon har inte alla de symptom som hör till.
På Strömsholm gör man alla möjliga tester för att se vad hästen verkligen har.
De behöver inte ha några egentliga symptom för Cushing, därav fler tester.

De har alltså inte bara IR o cushing som som diagnoser. Det är mer komplicerat än så, även om VI här... bara ser utifrån dessa.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

De har alltså inte bara IR o cushing som som diagnoser. Det är mer komplicerat än så, även om VI här... bara ser utifrån dessa.

Nu läser du inläggen som du själv vill. :mad:
Det är väl ändå inte så att alla som skriver här menar att detta är okomplicerat och att det bara finns en eller två olika sjukdomar.

Jag anser det definitivt inte och har aldrig påstått annat än att detta med IR, Cushing, fång är komplicerat.

Däremot så har jag läst i utländska artiklar om just Cushing att ett av de allra vanligaste symptomen är att pälsen ändrar sig och att de flesta som insjuknar är lite äldre än vad min ponny är.

Jag tror att det finns lite mer kunskap bland oss som skriver här än vad du vill få det till.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

*KL*

För att återföra tråden till ursprungsämnet så skickade ju snälla 95johsv smakprov på linklipellets och revital. Hästen var skeptisk första dagen, men pillade faktiskt i sig det andra. Sen kom tandfrakturen emellan dock så jag har inte kunnat testa mer. Testade bara torrt, dock ska ju linkliet ges blött och där är frågan om han äter.

Revitalen bord ekunna gå dock, haken är att det är lååångt till närmaste ÅF =/ Väldigt långt..
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Linkli blandat med lucern och lite musli går i alla fall bra, så det ska jag försöka få tag på.

Dessutom har jag lyckats ordna smakprov på ERS och Max E-glo från generalagenten, och hittat en ÅF som 'bara' är 10 mil härifrån som kan ta hem åt mig om han äter.

Så hoppas jag får ordning på det snart, för han är inte vacker nu. Han har tappat fruktansvärt i vikt och ser bara värre ut för var dag. Måtte de få ordning på den där tanden snart.
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 618
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 292
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 124
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp