Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Rätt foder och bra arbete. Det går att arbeta hästen rätt utan inspänningar, tömkörning är utmärkt, förstår inte varför inspänningen måste på...

Fullblod är bra på att galoppera, galopp stärker buk och ryggmuskulatur rejält, så har man fått upp kondisen lite så ut och galoppera!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Vill du utveckla ditt inlägg lite...berätta gärna hur du tömkör osv.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Tack för ditt svar men jag tror inte att jag tar mitt fullblod (med överskottsenergi) och sticker ut och galopperar!!!! Hon har som sagt vilat väldigt länge!!!!!! Jag vill gärna ha en hel häst! Hon skulle väl ha vrickat sig, fått ont i ryggen eller fått ont i benen!!! :eek:

Men tack för ditt svar, men du förstår nog inte mn situation!

:idea: :)
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Jag tycker också att inspänningar är bra, det har funkat för mig med andra hästar! Det är bra om hästen har ont i ryggen och man inte kan rida - för då kan man ju ändå "jobba hästen" men jag har inte tillgång till tömkörning (än) men har jag tur så har jag det snart!

:) Tack!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Madick skrev:
Rätt foder och bra arbete. Det går att arbeta hästen rätt utan inspänningar, tömkörning är utmärkt, förstår inte varför inspänningen måste på...

Jag måste lägga mig i och hålla med Madick i denna frågan. Folk är alltför ivriga att slänga på inspännings tyglar och inspännings tygel drar helt enkelt inte jämt med problemet att hästen har oerhört lite muskler - det blir en dålig kombination i min värld. Inspänning kan möjligen användas som jag ser det på en tränad häst i BRA kondition och med kroppsmassa, då det finns en sportslig åtminstånde att hästen då kan jobba förhållandevis vettigt under inspänningen.

Jag har också ett fullblod som inte hade en muskel för 2 år sen då han kom som 4 åring. allt jag gjorde första månaderna var att skritta mycket ute i skogen - långa turer på minst en timma, ofta längre efter hand, över stock och sten, mjuka backar uppför och nedför, samt succesivt jogg arbete i lugn balanserad takt. Han byggde väldigt fort på detta arbete. Jag tömkörde 1 gg/veckan i kombination, har aldrig använt inspänning under tömkörnings arbete på någon häst genom åren, och de jobbar lika bra i bärig och avslappnad form, om inte bättre vågar jag argumentera.


jag lägger in en bild på honom före och efter detta arbete:

före:
NyinkptGosse2.jpg


efter:
Gossentmkrning018.jpg



inspänning i grund stadiet blir bara fel då det är ett försök till någon slags genväg som hästen helt enkelt inte har styrka och balans för i detta skede.

det krävs bara lite tålamod och inte otålighet att slänga på en inspänning. hästen måste få en chans att bygga upp sig i sin takt, under vettiga arbetsformer. Har man tid att vänta och känner igen en ärlig form från en forcerad form, så har man allt att vinna på att succesivt bygga upp styrkan och balansen på detta sätt, därför att man då får balansen och styrkan bakifrån och fram på hästen - och det är ju det man vill uppnå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

mackan skrev:
Jag har också ett fullblod som inte hade en muskel för 2 år sen då han kom som 4 åring.
före:
NyinkptGosse2.jpg


.

Menar du att detta är en 4:a-åring?

Yowsa i så fall... Vet du vad han hade råkat ut för? (Eller snarare INTE råkat ut för...)
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

vad menar du? han är ett fullblod som var 4 år på bilden ja. endast grundriden och avställd sen nåt halvår innan jag köpte honom.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hejsan, idag har jag bestämt mig för att helt enkelt lägga om mitt schema totalt! (igen..) :rofl:

Jag har fått så många bra svar och jag tror att jag går till väga såhär:

Det blir nog bara skritt 3 dagar i veckan de första 2 veckorna, övriga dagar (har inte tillgång till någon större skog, bara liten dunge) så blir det slalom mellan träd, joggingturer, intervallträning (gympan i skolan har tydligen lärt mig något bra) 2 minuter gå - 1 minut jogga och sedan upprepa i ca 20 minuter, små små skutt i "skogen" och lite NH i hagen, trafikträning (från marken) och såklart mycket, mycket mat! Jag kom på detta "schemat" idag när vi var och gick slalom mellan träden (de få som inte stod för tätt, hon är ju lite stel och lite nervös men efter lite rutin så blir det nog bättre!) och joggade ett par meter och sprang lite i hagen m.m... för att när jag kom in så var hon faktiskt varm! Inte svettig men lite varm, och det har hon inte varit innan! Hon tyckte att detta var roligare - och det syntes på henne att det var bättre för hennes muskler och flås att göra något sånt här. Så nu blir det allt det varje dag ungefär..

P.s vilken stor skillnad det var på honom, och vad fin han var! Jag har redan börjat se lite skillnad på min i hullet och på rumpan.. Kanske bara inbillning (har haft henne 1 vecka) men dom andra i stallet säger samma sak.. Men jag måste säga att min ser lite värre ut än din gjorde, kanske inte syns på bild men hon är inte så fin! :crazy:

Tack så jättemycket! Fortsätt svara :d :smirk:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Tack! Ja det blev stor skillnad. den senaste bilden är sen förra augusti, så mycket har hänt sen dess, han är ju 6 år nu och jobbas och tränas för fullt, har mera överlinje och hela kitet i dagsläget. Har varit slö med kort tagning, får ta tag i det så jag kan visa hur han ser ut nu.....!

jag tror att du tjänar på att bygga upp långsamt och dina tankar runt arbetet verkar vettiga. Rida kan du göra mer än 3 ggr vecka , var inte rädd för arbete men fokusera på uppbyggande arbete, och avpassa det efter hur hästen ser ut och agerar, det är det viktiga, och stressa inte! du får visa bilder sen! Lycka till!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

:love: Japp, jag ska hålla er uppdaterade, men glöm då inte att kolla! Jag lägger in bilder runt den 24 tror jag..

Tack så hemskt mycket! Men jag tror att jag skrittar med grimma och grimskaft nu de första 2 veckorna för att *citat* skritt på lång tygel ger fin överlinje* och enligt min intuation (ursäkta stavning) så borde det ge en känsligare häst, som lär sig lyssna på finare hjälper? Men eftersom att tilliten är så viktig när man har fullblod (och såklart andra hästar) eftersom att dom har nerverna lite på utsidan så är det jag har "lagt upp" också bra för att stärka banden och förtroendet från början, eller? Tack så hemskt mycket! Fler svar - Ja tack! ;)
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hoppla10 skrev:
Vill du utveckla ditt inlägg lite...berätta gärna hur du tömkör osv.
Hur jag tömkör? Grundspänningen på tömmarna har jag på ytter: bettring, översta ringen, hand. Innertömmen direkt bett, hand. Jobbar både på rakt spår och böjt spår, sidvärts, tempoväxlingar, över bommar/cavaletti, ute i skogen. Precis som när jag rider, samma arbete, samma form som läggs där hästen behöver jobba för stunden. Iom tömfästningen jobbar jag också en sida i taget. På högre utbildade hästar kan jag fästa båda tömmarna direkt från bett - genom ring - till hand, och växlar då varv beroende på vad vi gör.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, så jag hoppas svaret var vad du väntade dig.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

mackan skrev:
vad menar du? han är ett fullblod som var 4 år på bilden ja. endast grundriden och avställd sen nåt halvår innan jag köpte honom.

Jag tyckte han såg så tunn och "liten" ut, så jag blev förvånad att han var så pass gammal.. På den senare bilden såg han ju ut som en häst igen och var jättefin, så jag trodde att han kanske inte haft det 100 innan dig... Det var absolut ingen kritik, utan bara en iaktagelse som det kanske var onödigt att skriva om..

Ber om ursäkt om du tog illa vid dig, men det var inte riktat mot dig..
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hoppar in här, för jag jobbar med en liknande problemställning.
Fick lära mig att det tar 48 tim för musklerna att återhämta sig efter ett träningspass, och därför bör man inte träna upp musklerna mer än högst varannan dag, annars bryter träningen ned musklerna istället.
Men då undrar jag om man kan träna olika muskelgrupper, så att man ändå kan träna varje dag? Är det någon med mer erfarenhet som kan svara?
Sen är det ju viktigt med proteiner och vitaminer, också...
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Mustang skrev:
Jag tyckte han såg så tunn och "liten" ut, så jag blev förvånad att han var så pass gammal.. På den senare bilden såg han ju ut som en häst igen och var jättefin, så jag trodde att han kanske inte haft det 100 innan dig... Det var absolut ingen kritik, utan bara en iaktagelse som det kanske var onödigt att skriva om..

Ber om ursäkt om du tog illa vid dig, men det var inte riktat mot dig..


Nejdå inte alls, ingen fara! Han var omusklad och tunn när jag köpte honom, bilden är tagen dagen efter han kom hem. Så nja - han var inte prioriterad ö.h.t hos förra ägaren, så nej - inte 100 som du säger det stämmer. - stod som sagt avställd länge också och ingen som hann med honom..
Kul att du tyckte han blev fin iallafall.!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

cristobal skrev:
Hoppar in här, för jag jobbar med en liknande problemställning.
Fick lära mig att det tar 48 tim för musklerna att återhämta sig efter ett träningspass, och därför bör man inte träna upp musklerna mer än högst varannan dag, annars bryter träningen ned musklerna istället.
Men då undrar jag om man kan träna olika muskelgrupper, så att man ändå kan träna varje dag? Är det någon med mer erfarenhet som kan svara?
Sen är det ju viktigt med proteiner och vitaminer, också...


Det där med musklernas återhämnting finns det en massa om på forumet som du kan söka på sökforumet så hittar du mera.

det jag tycker man ska tänka på är att dessa återhämtnings studier, är gjorda på hög presterande sport hästar, tex travare och andra tävlings hästar som jobbar extremt. som hobby ryttare kommer du aldrig upp i såna intensiteter. Grundregeln är att varva arbetet, precis som du är inne på. då går det hur bra som helst att rida iallafall 6 dagar/vecka om du skulle vilja det.

Ingen hobby ryttare skulle ha sin häst igång om den endast gick ett pass var 48:e timme :eek: :D
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hej igen, idag var jag ute på promenad - i ca 1½ timme! Så jag ligger bokstavligt talat i en hög på golvet, men det eror ju på vem man har som sällskap och i detta fallet hade jag en ryttare med(kille :love: ) som är så underbar! Om ett par dagar så ska jag skritta ut med honom :D ! Iaf. så har hon redan börjat lägga på sig, och vårat träningsprogram i "skogen" har nog hjälpt lite för att jag tycker nog att jag ser en förändring, och för övrigt så har vi fått förtoende för varandra (så glad! :love: ) jag har henne lös i ryktspiltan, i spolspiltan och hon följer mig som en hund :love: ! Och vår träning i skogen har gett resultat för att innan när hon skulle vända i ryktspiltan så såg man på henne att det gjorde lite ont och hon var jättestel och förökte komma undan, ville inte vända helt enkelt! Men nu är hon smidig som en katt! Hon vänder nu utan problem! :banana: Såå glad! Och idag gick vi förbi ett industriområde, växthus, andra hästar, byggarbetsplats, och en massa såna saker! Och hon tittade på mig och jag klappade henne - sedan så brydde hon sig inte, fast den andra hästen flög i luften var och varannan minut ;)

så jag är så himla glad!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

När du lägger fram det så, så är det ju klart att det är skillnad på hur jag och ett högpresterande proffs använder hästen.
Förresten hittade jag en intressant sida, med bla fina bilder på hur man stretchar häst.
www.wicer.se
Kolla där!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

rostad skrev:
Några tips:
  • Skritta fram på hårtunderlag, det hjälper att starka upp senor och leder.
  • Rätt foder är SÅ VIKTIGT!
  • Skritta mycket
  • Om du har svårt att få upp ryggen så ta hjälp av hjälptyglar.
  • MYCKET MAT!!! För många gör fel att hästarna har för lite fett. Fett blir till muskler.
  • Skritta över nerlagde bommar är jätte bra
  • Upp och ner för kullar
  • Kolla upp sadlen. En dålig sadel så kan du glömma att muskla upp den rätt.
  • Börja med att rida varannan dag.
  • Ta det lungt, låt inte hästen springa i 250.

Precis denna vesionen körde jag med men min nya häst (förutom kullarna för det har vi inga där jag bor)

När han först kom till mig så såg han ut så här

Nu - ca 3 månade senare ser han så här fin ut

:banana:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Tack för det med stretchingen! :bow: Jag ska nog prova det idag, såklart efter träningen ;) Jag håller också på med det jättebra schemat (av rostad) och som sagt verkar det funka jättebra!! Mamma ska med idag så då kommer det stora provet - om hon kan se någon skillnad på henne! Hon har inte träffate henne sen hon kom så vi får väl se..

Och Megs: Han ser ju jättefin ut! Vilken ras? Fullblod?! :love:
Han var smalare än min, men hade mer "muskler" min har nästan inga alls :( Men det blir ju bara ännu en sak att jobba på! Och om man ska se det positivt så får man ju vara med från början och skapa ett grundförtroende! Och jag tycker sånt är jättekul! Jag kan tänka mig sen om några år när jag tittar tillbaka på foton och säger: Guud vad skabbig hon var! Men tänk att jag har lyckats få henne så fin! Och det är det inte många som kan, när man köper färdiga tävlingshästar ;) Men jag är hästmänniska in i det sista! :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp