Bukefalos 28 år!

Ni med "krävande" hobby och partner..

Var står det att det är på pin kiv?

Det du skrev var otroligt kategoriskt och i mitt tycke tramsigt. Man måste inte fascineras av födslar för att vara klok eller vettig. Måste vara märkligaste kriteriet någonsin. Oaktat TS situation.
Det var klantigt formulerat, min poäng var att det i min värld är ett helt absurt beteende att vara så anti sin sambos intresse och husdjur att man inte ens tänker vara med vid något så stort som valpning.
 
Det var klantigt formulerat, min poäng var att det i min värld är ett helt absurt beteende att vara så anti sin sambos intresse och husdjur att man inte ens tänker vara med vid något så stort som valpning.
Ja jag hade nog velat vara med om det är något viktigt för min partner. Men - förstår också att andra inte alltid vill det.
En vän till mig har en partner som nyligen tävlade EM i en sport. Detta är det största hen väljer att göra i sin karriär. Men partnern valde att inte vara med. Och det var inget problem för det paret. Vissa har inte det behovet att delta i partners intressen och händelser.
 
Ja jag hade nog velat vara med om det är något viktigt för min partner. Men - förstår också att andra inte alltid vill det.
En vän till mig har en partner som nyligen tävlade EM i en sport. Detta är det största hen väljer att göra i sin karriär. Men partnern valde att inte vara med. Och det var inget problem för det paret. Vissa har inte det behovet att delta i partners intressen och händelser.

Jag förstår till fullo när det handlar om resor osv. Men i det egna hemmet. Jag fattar inte.
 
Jag blir jätteledsen å dina vägnar @Lenis för mig hade både tanken på att du ska dra ner på dina intressen och han ska fortsätta sitt liv intakt och snacket om att det kommer funka med hunderi bara ni bor på landet vara jättestora källor till diskussion (läs dealbreakers). Tanken på att någon vill göra om en annan är gräslig och att vara den som blir något man inte gillar själv är helt omöjlig. Jag har inga fantastiska råd direkt mer än att ni kan inte ha det så här
 
För mig är det faktiskt en enorm skillnad på en krävande hobby och husdjur som bor hemma. Givetvis ursäktar det inte TS sambos snurrande, men för mig hade ett förhållande varit slut om en partner skaffat ett djur vi inte varit överens om. Jag har själv som uppfödare nekat köpare där djuret inte är välkomnat av alla vuxna familjemedlemmar.

För egen del har jag svårt att se hur man ska kunna ha ett gemensamt boende om man inte har samma idé om hur livet med djur ska se ut. Det går ju inte att ignorera att de finns där och dikterar villkoren för tillvaron?

Fast att köpa in en hund för tävling eller avel är inte att jämställa med att köpa ett husdjur till familjen. Enda likheten är att båda bor i huset. Jag har till exempel två hundar, men kommer behöva köpa en tredje om några år när tävlingshunden ska pensioneras. Annars kan jag inte utöva mitt intresse, dvs träna och tävla. Att äga hund är inte alls samma sak.
 
Många som skrivit mycket tänkvärda saker. Tänker att just den här texten sammanfattar rätt bra även min känsla, att även om jag kämpar igenom med min vilja (annars hade jag fått ha porslinshundar nu..) så är det så tråkigt och motigt och det gör mig faktiskt ledsen att ständigt behöva bråka o diskutera när jag vill syssla med det jag lever för. (Förutom barnet såklart.) Det är så ledsamt att något man behöver för att må bra, det enda jag gör utöver hemmet, ska vara en sån källa till konflikt att jag inte vågade ta upp det på flera dagar efter att jag tittat på valpen. För det kändes extra mycket den här gången, han har ju alltid sagt att när vi flyttat, DÅ kommer det vara helt lugnt.. och jag var liksom så rädd att det inte skulle visa sig vara så. Så är det precis som det alltid varit. Gnäll varvat med tjurighet varvat med ilska. Och en massa antydningar om att jag borde betala mer saker på huset om jag nu har råd med en valp. Att jag nyligen sålt en egen uppfödning och därmed har en grundplåt där viftades bort.

Jag är mest ledsen. Först var jag arg. Det här känns uselt för framtiden. Jag kommer inte må bra om jag ständigt motarbetas i att hålla på med det här. Man behöver inte tycka att det är det minsta kul med hundtävlingar eller avel, och han har aldrig ens varit i rummet när det är valpning osv, men att bara inte tjafsa och bråka hade känts som en fördel. Tänker avundsjukt på de som har partners som stöttar deras projekt och iaf lite artigt försöker ställa nån fråga om hur det går osv. Här vågar jag inte ens säga att en foderhund är parad innan dräktigheten är ett faktum för att slippa bråk i månader i onödan. :(
Men va fan! Min partner är livrädd för hästar. Han har hjälpt mig att lasta flera gånger och betalt dem flera gånger om! För att jag mår bra av det, för att det var det enda intresset jag hade som nästan höll mig vid liv. Medan din snubbe klagar på att du inte betalar tillräckligt på huset! Hade du inte en tuff förlossning och första bebistid också? Då är det väl ÄNNU viktigare att du får komma iväg på nåt kul och återhämta dig?! Alltså fattar han inte det är det är det bara att dumpa säger jag bara. Snacka om vård av frisk man i hemmet. Tjockskallig dessutom.:banghead: :banghead:
 
Har din sambo några egna intressen eller varför gnäller han på dina? Är det att han känner sig åsidosatt/kommer i andra hand att det tar för mycket tid eller att ni inte har tid att umgås ?

Njä det är nog faktiskt inte det. Han lägger nog mer tid på sina intressen faktiskt, även om han kan utöva några av dem i hemmet. Jag tror att det mer är det att han själv inte hade valt att ha djur om HAN fick välja så då stör det honom att han måste leva med dem och att jag inte kan dra iväg på resa när som utan att styra upp med hundvakt osv. Fast med bebis är man ju ändå väldigt låst..

För mig är det faktiskt en enorm skillnad på en krävande hobby och husdjur som bor hemma. Givetvis ursäktar det inte TS sambos snurrande, men för mig hade ett förhållande varit slut om en partner skaffat ett djur vi inte varit överens om. Jag har själv som uppfödare nekat köpare där djuret inte är välkomnat av alla vuxna familjemedlemmar.

För egen del har jag svårt att se hur man ska kunna ha ett gemensamt boende om man inte har samma idé om hur livet med djur ska se ut. Det går ju inte att ignorera att de finns där och dikterar villkoren för tillvaron?

Kruxet är ju (som jag förklarat här hemma hundra gånger känns det som) att jag kan inte föda upp och tävla aktivt om jag inte har några djur hemma. Det räcker inte med en gammal veteran för att hålla igång en kennel (jag har ändå väldigt liten skala, ca 1 kull/år) eller tävla. :(

Min kompis är kattmänniska och hon har några katter. De bor på landet. Förra året bestämde mannen att han skulle ha en jakthund. Båda jobbar heltid. Mannen mer än så. Min kompis vill absolut inte ta hand om en hund men mannen sket i det och köpte hunden ändå. Och vem sitter med ansvaret för hunden...?

Inte samma som TS men nog kör folk över varandra. Jag har hoppats i många år på att min kompis ska orka lämna karln.

Jag tar verkligen allt ansvar för hundarna. Det sambon gör är att hälla upp mat nån gång (helt på eget initiativ) eller öppna dörren så de kan springa ut när jag inte är hemma.

Men va fan! Min partner är livrädd för hästar. Han har hjälpt mig att lasta flera gånger och betalt dem flera gånger om! För att jag mår bra av det, för att det var det enda intresset jag hade som nästan höll mig vid liv. Medan din snubbe klagar på att du inte betalar tillräckligt på huset! Hade du inte en tuff förlossning och första bebistid också? Då är det väl ÄNNU viktigare att du får komma iväg på nåt kul och återhämta dig?! Alltså fattar han inte det är det är det bara att dumpa säger jag bara. Snacka om vård av frisk man i hemmet. Tjockskallig dessutom.:banghead: :banghead:

Jo jag hade tuff graviditet, förlossning och slitigt därefter.. Så jag känner nu mer än nånsin att det är hälsosamt för mig att ha hundarna. Jag har ju sprungit in med huvudet i väggen tidigare när jag var sjuk fysiskt och ändå försökte överprestera, så jag vet att jag behöver ha något annat. Som ger återhämtning, och glädje utöver det barnet ger. Där jag får vara det lilla av JAG som är kvar när jag varit mamma non stop. (Jag älskar att vara mamma så jag menar inte att klaga, men jag ger allt för min knodd och ibland är det skönt att komma ihåg att jag som person finns kvar där inne nånstans utöver den biten, oavsett hur glad jag är för den.)
 
Jag sa till honom igår att jag inte kan leva så, att det ständigt är negativt om allt med djuren. Att jag vill ju göra det här och att han visste det när vi blev tillsammans. Jag sa att jag kan strunta i den här valpen men att vi inte kan fortsätta vara tillsammans om han ska diktera hur jag ska leva. Så mjuknade han lite. För tillfället. Får se hur veckan utvecklar sig.. Men valpen köper jag.
Så får vi se hur det blir med oss, känns som att det beror mycket på hur han kommer bete sig nu framöver. Om han ska vara sur och straffa mig för att jag vill fortsätta med hundarna eller hur det blir..
 
Så jag känner nu mer än nånsin att det är hälsosamt för mig att ha hundarna. Jag har ju sprungit in med huvudet i väggen tidigare när jag var sjuk fysiskt och ändå försökte överprestera, så jag vet att jag behöver ha något annat. Som ger återhämtning, och glädje utöver det barnet ger. Där jag får vara det lilla av JAG som är kvar när jag varit mamma non stop.
Sååå viktigt. För att orka vara en bra förälder måste man ha andra delar där man kan ladda batterierna.
 
Så får vi se hur det blir med oss, känns som att det beror mycket på hur han kommer bete sig nu framöver. Om han ska vara sur och straffa mig för att jag vill fortsätta med hundarna eller hur det blir..

Här hade jag faktiskt haft nolltolerans. Visst, jag tycker inte att någon ska behöva vara statist i sitt eget hem (om partnern väljer att fylla huset med 40 katter t ex), men om han har en kass inställning och det inte går att diskutera utan bråk och sura miner, blir det ju svårt att få fram en bra överenskommelse. Han kanske kan ha bevekelsegrunder för ingen valp, som inte kommer fram eftersom ni inte kan diskutera sansat.

Självklart måste hans ståndpunkter också respekteras, även om han inte deltar i hunderiet ska han ändå leva med dem. MEN ni kommer ju inte ens dit för han har en så sunkig inställning med surande och bestraffning.
 
Jag sa till honom igår att jag inte kan leva så, att det ständigt är negativt om allt med djuren. Att jag vill ju göra det här och att han visste det när vi blev tillsammans. Jag sa att jag kan strunta i den här valpen men att vi inte kan fortsätta vara tillsammans om han ska diktera hur jag ska leva. Så mjuknade han lite. För tillfället. Får se hur veckan utvecklar sig.. Men valpen köper jag.
Så får vi se hur det blir med oss, känns som att det beror mycket på hur han kommer bete sig nu framöver. Om han ska vara sur och straffa mig för att jag vill fortsätta med hundarna eller hur det blir..
Hur många hundar har du?
 
Jag sa till honom igår att jag inte kan leva så, att det ständigt är negativt om allt med djuren. Att jag vill ju göra det här och att han visste det när vi blev tillsammans. Jag sa att jag kan strunta i den här valpen men att vi inte kan fortsätta vara tillsammans om han ska diktera hur jag ska leva. Så mjuknade han lite. För tillfället. Får se hur veckan utvecklar sig.. Men valpen köper jag.
Så får vi se hur det blir med oss, känns som att det beror mycket på hur han kommer bete sig nu framöver. Om han ska vara sur och straffa mig för att jag vill fortsätta med hundarna eller hur det blir..
Bra agerat!
 
Fast då bör man väl inte para ihop sig med någon vars största intresse är tävling och avel? Väljer man en sådan person så har man också gått med på att djuren finns i hemmet, tycker nog jag.
Nej, absolut inte. Det jag menar är att två fel inte kommer göra ett rätt. Fatta beslut om relationen först och om ny hund sen, om det finns någon önskan att fortsätta relationen. Det är rådet "skaffa ändå" jag vänder mig mot. (Om vi inte förutsätter att TS partner är en skitstövel som bara tänker på sig själv utan kanske en människa som inte trivs i situationen.)

Fast att köpa in en hund för tävling eller avel är inte att jämställa med att köpa ett husdjur till familjen. Enda likheten är att båda bor i huset. Jag har till exempel två hundar, men kommer behöva köpa en tredje om några år när tävlingshunden ska pensioneras. Annars kan jag inte utöva mitt intresse, dvs träna och tävla. Att äga hund är inte alls samma sak.
Det spelar ju faktiskt ingen roll för den som måste leva med situationen. Ska jag skaffa fler djur för att kunna återuppta min uppfödning (jag har slutat av exakt det skälet, huset är fullt av pensionärer) så innebär det att min partner måste anpassa sig. Det jag är ute efter är att ett djur i familjen aldrig är bara en hobby. Det går inte att jämställda med andra intressen, eftersom en partner inte kan välja att slippa vara delaktig. Det går ofta inte heller att parkera hobbyn aktiv djurhållning speciellt mycket, utan det dikterar villkoren för tillvaron. Jag tycker det är skitjobbigt att ha djur (trots att jag älskar dem över allt annat) och hade jag då inte aktivt valt att skaffa dem själv hade jag nog valt bort en partner med en liknande livsstil.

Njä det är nog faktiskt inte det. Han lägger nog mer tid på sina intressen faktiskt, även om han kan utöva några av dem i hemmet. Jag tror att det mer är det att han själv inte hade valt att ha djur om HAN fick välja så då stör det honom att han måste leva med dem och att jag inte kan dra iväg på resa när som utan att styra upp med hundvakt osv. Fast med bebis är man ju ändå väldigt låst..

Kruxet är ju (som jag förklarat här hemma hundra gånger känns det som) att jag kan inte föda upp och tävla aktivt om jag inte har några djur hemma. Det räcker inte med en gammal veteran för att hålla igång en kennel (jag har ändå väldigt liten skala, ca 1 kull/år) eller tävla. :(

Jag tror helt ärligt inte alltid folk förstår skillnaden. De flesta jag känner har stått helt frågande inför att köpa in fler djur när man redan har många, och till sist blir det för mycket. Visst borde man ha tänkt på det innan man går in i ett förhållande, men det är svårt att tänka sig innan man är där. Hoppas ni kommer fram till en bra lösning. Själv har jag valt att vara särbo för att djur och partner inte trivs ihop, men det är ju inte lika lätt när man har barn.
 
Hur många hundar har du?
Jag tycker inte att hundarna i sig verkar vara problemet, utan @Lenis engagemang i dem. Hon skriver att han sagt att hon borde göra uppehåll i tävlandet när de fick barn. Varför då, undrar jag, hon måste väl bäst själv kunna avgöra vad hon hinner med? Samtidigt har tydligen han en mer tidskrävande hobby och då börjar det lukta skunk i min nos. Det låter som att han vill ha henne hemma med bebisen.
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
988
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Human
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 110
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 204
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp