Ni med ridtravare, hjälp!!!?? Sadeltips?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ramada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 284
R

ramada

Hej alla!

hoppas på lite hjälp här.... :D

har hittat en sadelutprovare i Ramvik som jag skall ringa för utprovning ev en sadel som kan funka på min bubbe.

Ni som också har varmblod av lite nättare typen vilken sadel ligger på deras rygg? Märke storlek m.m.

Tänkte satsa på en begagnad märkessadel men den får gärna inte kosta skjortan, och i sådant fall stoppa om den om det behövs.

Lägger in en bild på Kingen innan jag hämtade honom från stallet, alltså utan ridträning.
Skall upp ikväll och knäppa en ny bild och lägga in den också.

På denna första har han den typiska utanpåliggande ryggraden, som en skena liksom som ligger högst på ryggen, nu efter 2 månader av klättring i naturen, en stenig och gropig hage så han han ju blivit ganska bred och flat över ryggen istället om man säger så(kommer bild senare).

th_Dsc00169.jpg

Men ni som kan se det här med sadelpassning, kommentera gärna och kom med tips, skall lägga på en syntetsadel som jag har provat på honom men som jag tycker ligger "på" manken och knäppa kort så kanske ni kan hjälpa mig med tips.

Sv: Ni med ridtravare, hjälp!!!?? Sadeltips?

här kommer lite bilder:

th_Dsc00215.jpg

th_Dsc00212.jpg

th_Dsc00217.jpg

Inte vet jag men sadeln ser ut att ligga ganska bra..
:o men jag är jättedålig på det här med sadelpassning...

Som sagt nu ser den bra ut i det läge den ligger nu(tycker jag en obildad amatör :confused: ), men igår när vi var till ridhuset och skulle träna så märkte jag det att när jag sitter i sadeln så ligger den på manken i framkant alltså man får inte in ett finger fram emellan manken och framvalv.
Så då är den alltså ....? för vid?(vet ej heller strlk på denna sadeln...)
När jag dessutom skulle rida lätt så kände jag att jag tippade framåt typ skitsvårt att förklara men kan sadeln vara för liten för mig och den dessutom är för vid fram så den hamnar i framvikt eller vad man säger...? :confused:

Snälla hjälp mig reda ut detta!! :cry:
Förresten någon som vet var man kan få låna hem sadlar för provning? Utan att det kostar skjortan?

Tack på förhand åt dem som orkar läsa om mina bekymmer! :bow:

Bilderna är små, av det jag kan se ligger den inte an bak?

Sadeln ligger hyfsat högt över manken, och om den hamnar så långt ner är bommen knäckt. Detta ska man inte svetsa samman, den kommer bara gå sönder på ett annat ställe då.

Du får gärna ta fler bilder ur dessa vinklar:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Sadlar/
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Passier PSL/

och göra bilderna större! (jag har försökt att ladda ner dom och förstora, men det syns inte bra)
Och ta en bild utan sadel, alltså en ny bild utan sadeln. På hästen kan du ta dessa typ av kort:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/

Precis , den lägger sig på manken.
Alltså kanske den är för kupad eller konvex? för min pålle?
Behöver något rakare?

Vill bara börja med att påpeka att rasen inte har ett dugg att göra med hur hästens rygg ser ut, mer än i mycket grovt generella drag.

T.ex. så har ju araber en förmåga att ha korta breda ryggar, halvblod höga mankar osv, men det betyder inte att resten av ryggen ser lika ut på olika individer av samma ras, eller att alla hästar av en viss ras ens har de "rastypiska dragen". ;)

Min häst, varmblodig travare för övrigt, har en lite arablik rygg...
Kort och bred med låg manke och något svängd profil, och på henne har jag en County Competitor.

Okej..ja det är ju inge vidare bra om den gör det..vad är det för bomvidd på den sadeln? Och vad är det för sadel?

pinky skrev:
Vill bara börja med att påpeka att rasen inte har ett dugg att göra med hur hästens rygg ser ut, mer än i mycket grovt generella drag.

T.ex. så har ju araber en förmåga att ha korta breda ryggar, halvblod höga mankar osv, men det betyder inte att resten av ryggen ser lika ut på olika individer av samma ras, eller att alla hästar av en viss ras ens har de "rastypiska dragen". ;)

Kort och bred med låg manke och något svängd profil, och på henne har jag en County Competitor.

Ok då skall jag kolla upp den sadeln också!
:) tack!

Sadeln som är på kortet, vilken storlek är det på den? Sitsstorlek alltså...
Och vilke´n byxstorlek har du och hur lång är du?

Tycker hästen ser ut att ha en kort rygg, och då blir det genast lite svårare att hitta en sadel...

Fröken_Skåne skrev:
Okej..ja det är ju inge vidare bra om den gör det..vad är det för bomvidd på den sadeln? Och vad är det för sadel?
Ska messa och fråga tjejen som äger den. hoppas hon svarar på en gång

ska kolla storleken på sadel, jag har väl strlk 40 på byxor och c;a 163 cm, och ja Kingen har väldigt kort rygg har en westernsadel som är 59 cm(reserverar mig från fel... :-) har jag för mig och nå mycke längre än så får den inte vara honom i alla fall.

fick svar från tjejen nu, men hon verkar inte veta riktigt heller kanske 16 på sadel och normal bom, men då kan jag ju säga på en gång att jag tror att jag behöver en större sadel framförallt till min röv... eller hur?

Diabolical_Kitten skrev:
Är det inte en Sigma eller en gammal Thorowgood?

ja jag har då ingen aning syntet är det då... :D

Ja, du behöver 17 skulle jag tro (då du är ganska kort), men det får du prova dig fram.
Och då får du problem... Om den sadeln är 16" gäller det att leta riktigt korta sadlar.

Är westernsadeln utprovad?
När man mäter anläggningsytan på en westernsadel mäter man inte hela underredet, man mäter från var sadeln börjar ligga an till var sätet slutar. Och den kant får INTE sluta efter sista revbenets fäste vid ryggraden.
Så att din häst har en anläggningsyta på 59 cm tror jag inte, snarare 44-45 cm. Och då är westernsadeln alldeles för lång (och bör inte ridas i) för den kanten brukar bara sticka ut ca 10 cm från sätet. Och då är sittytan 49 cm vilket r uppskattningvis 5 cm för långt, vilket är direkt skadligt för hästen.
Och om hästens anläggningsyta är så kort, har man inte mkt att välja mellan kan jag lova.

Förmodligen är det en Sigma, den är väldigt lik iaf...

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, du behöver 17 skulle jag tro (då du är ganska kort), men det får du prova dig fram.
Och då får du problem... Om den sadeln är 16" gäller det att leta riktigt korta sadlar.

Är westernsadeln utprovad?
När man mäter anläggningsytan på en westernsadel mäter man inte hela underredet, man mäter från var sadeln börjar ligga an till var sätet slutar. Och den kant får INTE sluta efter sista revbenets fäste vid ryggraden.
Så att din häst har en anläggningsyta på 59 cm tror jag inte, snarare 44-45 cm. Och då är westernsadeln alldeles för lång (och bör inte ridas i) för den kanten brukar bara sticka ut ca 10 cm från sätet. Och då är sittytan 49 cm vilket r uppskattningvis 5 cm för långt, vilket är direkt skadligt för hästen.
Och om hästens anläggningsyta är så kort, har man inte mkt att välja mellan kan jag lova.

Förmodligen är det en Sigma, den är väldigt lik iaf...

Ok
här är en bild på sadeln jag har:

2050103365_randol1.jpg

säljarens text:

Quarterbom, 15,5" mjukt vadderad sits, kort och rundskuren ca 59 cm lång.
Passar bäst på häst med mycket manke och inte helt rak rygg.Jag har haft den på ett varmblod, men har även legat på arab.

jag vet ju inte om hon har mätt hela sadeln förstås.
och den slutar absolut inte för långt bak (inte efter sista revbenets fäste alltså), men med en vanligt skuren sadel hade det nog varit på håret kanske.

Ta hjälp av sadelmakare/utprovare istället så det blir rätt för dig och din häst.
Min häst har liknade rygg, han är stor, grov och har bred rygg. Engelska sadeln är en Pretsige SS VSD 17"/36 och westernsadeln är en vid Big Horn 15,5".

Senast ändrad:

pinky skrev:

:bow: :bow:

Är det där en Randolls?
Då skulle jag se mig om efter något annat, bättre. Provade den till min häst och sadelmnakaren visade hur fel den var. Så det fick mig att förstå det billiga priset på den fick också höra att de inte är något att ha. Och efter demonstrationen och jämförelsen med andra sadlar kan jag inte annat än säga nej tack till den..

Liknande trådar

Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Design05
·
Utrustning Hej alla! Jag har haft ett fullblod i ca ett halvår, aldrig haft fullblod innan. Tänkte att jag kunde lägga upp bilder på honom så...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Karlvic
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga. Försöker hitta en passande dressyrsadel till unghästen men går verkligen bet på det. Hästen växer fortfarande så...
Svar
13
· Visningar
1 564
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka