Bukefalos 28 år!

Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Bilder tagna kvällen innan han travade över regnbågsbron..
IMG_2503.jpg


En dålig bild tagen i en konstig vinkel,men här kan man ana att han vrider ut bogen lite..
IMG_2505.jpg


IMG_2502.jpg


Bilderna är tagna då han stått som konvalecent i ca 8 veckor.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jo jag vet att de kan se ut så också,men han hade även en hög manke.
Allt är relativt helt enkelt,och ja,jag har alltid fått höra att han har "för korta framben" och det var ändå det intrycket han också gav rakt upp å ner.
Har aldrig reflekterat över nått annat eftersom jag älskade denne häst över allt annat på jorden,och han är också min anledning till att jag idag inte längre pysslar med halvblod direkt,då jag alltid jämför allt med honom,och jag kan inte hitta en till som han helt enkelt,så jag bytte ras..:o
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Det där sa folk var en bra hopphästmodell. Dvs längre bakben. :D

Det låter som en underbar häst, och jag gillar så din känsla för honom och dina hästar:bow: Jag köpte av samma skäl som du en fullblodsvalack med gammal olycksfallsskada från galoppen, samt överbyggd som din (men utan att vara intåad då) och den höll i 18 år som underbar ridhäst i hopp dressyr, ft och på jakter mm. Inte på nationell nivå direkt men det berodde mer på ryttaren, kapacitet hade han, tränaren som var SM-vinnare (hopp) bla hade gärna tagit honom och tävlat men jag valde att ha min älskling kvar själv:love:
Klarade inte att släppa honom:D

För att återvända tilll ämnet så har vi även haft en korsningsponny welsh/halvblod som var intåad, vilket uppstod då hon växte och blev bred i bogarna, dock inte så mycket som hästarna i tråden utan ganska lite jämförelse vis, Hon utbildades i hopp dressyr och även fälttävlan innan hon såldes till en ägare som dels tävlade henne i elitaget i dressyr pga gången och blev fick även fina föl. Lever än vid hög ålder. Ägaren är mycket seriös och känd upppfödare, men tyckte inte att hennes benställning hindrade avel.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jag lyckades,,,, skrev ett inlägg som är så långt att ingen orkar läsa det!!:rofl:

Tack! Jag läste, flera gånger... :laugh: tycker det är väldigt intressant och önskar bara att jag vetat lite mer innan jag köpte min häst. :( Då ville jag bara ha en skogsmulle och tänkte att det inte gjorde något om gångarterna inte var jättefina... Säljaren försäkrade att det inte varit några problem och den vet. som besiktade sa bara att han såg fin ut - sedan har alla som sett pålle bara tappat hakan; hovslagare, veterinärer, massör, instruktörer - ja, jag också när jag väl fattade vad jag skulle se på :o


Mdm Mim; Angående överbyggd - det är väl egentligen när armbågen fram är lägre än bakknäet? Att man jämför kors/manke är väl bara för att det är lättare att se och vanligen stämmer?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Näe,han har varit konvalecent i 8 veckor på bilderna som du också kan läsa av texten..;)

Och det är inget skavsår,skav ja,men utav täcket.
Han fick det på sidorna och på bogarna..
Var väl "fullblodet" i honom som gjorde honom så pass känlsig i huden utav utrustning.

(F ö,så behövde man knappast sitta å nöta på denna hästen med skänkeln då han reds med sitsen och hade mkt egen motor)

Nått mer du undrar över som inte är relevant med tråden? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Okej är inte själv så bra på de olika benställningarna, men ser ju att det inte är rakt...
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Näe,han har varit konvalecent i 8 veckor på bilderna som du också kan läsa av texten..;)

Och det är inget skavsår,skav ja,men utav täcket.
Han fick det på sidorna och på bogarna..
Var väl "fullblodet" i honom som gjorde honom så pass känlsig i huden utav utrustning.

(F ö,så behövde man knappast sitta å nöta på denna hästen med skänkeln då han reds med sitsen och hade mkt egen motor)

Nått mer du undrar över som inte är relevant med tråden? :)

Ja i så fall en bild på sadelläget eftersom den tydligen rids med sitsen,:p där borde det vara ännu mer skav (från täcket). :angel:
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Han reds inte då dessa bilder togs,han hade stått konvalecent i sjukhage i 6 veckor med promenader vid hand och innan dess på boxvila och ännu mindre sjukhage..Jag vet inte om du lyckats missa det i de två inlägg det det står att han varit konvalecent i 8 veckor..
Att han fick skav på sidorna av täcket beror på hans "kroppsform",dvs en häst som alldeles för lätt blev "ponnyfet" över hela kroppen.

Hur han såg ut i vanliga fall har du ju sidobilden i tidigare inlägg ;)

Vet inte riktigt vad ditt problem är? Hästen är död,bilderna är för att visa benställningen som han hade,han har varit minimalt skadad under våra år ihop och inte skulle jag köpa en med samma benställning igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Mdm Mim; Angående överbyggd - det är väl egentligen när armbågen fram är lägre än bakknäet? Att man jämför kors/manke är väl bara för att det är lättare att se och vanligen stämmer?

Så har jag inte hört, men säger inte emot dig! Tar aldrig gift på att jag alltid har rätt :D;)
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

... inte jag heller :laugh: Tycker alltid det är bra att höra olika tankar och förklaringar, alltid är det något jag missat :grin:
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jag orkade läsa hela haha men det är bara för att du skriver intressant även som det ibland är lite för mkt fackspråk för att jag skall förstå allt :idea:
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jag orkade läsa hela haha men det är bara för att du skriver intressant även som det ibland är lite för mkt fackspråk för att jag skall förstå allt :idea:

Det här har jag alltid undrat över

Man lägger oxå stor vikt på att skelettet i belastningen ska tas upp i benets styvaste riktning

:laugh:
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jag köpte en ponny från Stall-sl han var då 4.5 år gammal och ganska så oriden, jag köpte honom osedd, kanske inte var så smart för hade jag sett honom hade jag nog aldrig köpt honom, och absolut inte om jag ridit honom, men idag efter lite mer än ett år så skulle jag aldrig kunna släppa honom känns det som.. iallafall vi köpte honom mars -08 och påbörjade utbildningen, han blev riktigt fin och visade sig vara en kanonhäst att hoppa meningen var att rida till och sälja, han skulle blivit såld om han inte markerat på böjproven, behandlades mot kotledsinflamation och knäledsinflamation på frambenen i två omgångar, något han förmodligen haft med sig när jag köpt honom,
Han har väldigt låga trakter och väldigt veka kotor att han blir lite "bruten" han måste tåriktas på skorna nu för kunna gå normalt, skos var 4e vecka då hans hovar växer för fort, hans benställning är väldigt inkorekkt.
Pga att han gått med det har han belastat fel, inflamation i bakknät upptäcktes innan han ens var igångsatt för frambenen och problemen har rullat på, hur vi egentligen ska kunna rätta till benställningen för han kanske ska kunna få normalt är ännu ett mysterium, någon kanske har erfarenheter av detta? Jag har väldigt svårt att tro att det inte är mer än en tidsfråga innan han får mer skador då han belastar kotan med all vikt som eg ska till hoven, synd för en häst som han som lätt skulle kunna gå sm..
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 344
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
528
Senast: jemeni
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 034
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 226
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp