Ni som är helt oreligiösa - dop?

Ska man gå in på det spåret så älskar gud inte döpta mera än dom odöpta. Det är inte vad det handlar om.

Citat från präst:
Varför döper man barn inom Svenska kyrkan?
– Det är för att visa att dopet inte är beroende av prestation. Jag måste inte göra något speciellt som människa för att få del av Guds nåd och eviga kärlek.

Tolkningarna har ju varierat över tid. Grundtanken att barnet är fött i nån sorts synd och att det nog är säkrast att döpa för att få ta del av Guds nåd tycker jag är motbjudande
 
Är det verkligen så att barnet inte blir medlem i svenska kyrkan om man inte döper det? Jag har snarare förstått detnsom att alla födda i Sverige automatiskt blir medlemmar, och att man sedan aktivt måste gå ur kyrkan för att ex. Inte betala kyrkoskatt. Själv är jag inte döpt och var ändå tvungen att aktivt gå ur för att inte längre vara medlem.
 
Är det verkligen så att barnet inte blir medlem i svenska kyrkan om man inte döper det? Jag har snarare förstått detnsom att alla födda i Sverige automatiskt blir medlemmar, och att man sedan aktivt måste gå ur kyrkan för att ex. Inte betala kyrkoskatt. Själv är jag inte döpt och var ändå tvungen att aktivt gå ur för att inte längre vara medlem.

Det ändrades när kyrkan och staten skiljdes åt (1996). För att bli medlem måste du döpas alternativt vara döpt i ett annat kristet samfund och begära att få bli medlem efter ett samtal med prästen i din församling.
 
Är det någon troende som tar illa upp av att icke troende döper sina barn? Eller är det bara sekundär kränkthet som kommer till uttryck här? Svenska kyrkan tycks ju inte ha något emot att icke troende döper sina barn.
 
Vi är inte konfirmerade, vigda av präst eller medlemmar i svenska kyrkan, våra barn är inte döpta. Vi har haft namngivning för dem, väldigt informellt (tvåans i samband med ettans födelsedagskalas). Båda har haft dopklänning, en gammal släktklenod med namn ur flera generationer broderade på underkjolen.
 
Själv är jag född in i en religiös familj/hela släkten så min son är odöpt, okonfirmerad och inte namngiven. :up: Han själv tyckte att konfirmera sig var höjden av hyckleri bara för att få presenterna. Så barnbarnet blev nu bara namngiven :) Barnet hade sverigedräkt på sig.
 
Fast jättemånga kyrkor välkomnar ju icke-religiösa med öppna armar. De skulle knappast överleva om endast kristna gifte sig.

Jag tycker din uppfattning känns otroligt överdriven.
Seriöst? Tror du att kyrkorna går plus på att hålla bröllop? :rofl: Bröllop i kyrkan med präst, kantor och vaktmästare är något som Svenska kyrkan står för, det ingår i medlemsavgiften så att säga. Men det räcker med att en ur brudparet är medlem i svenska kyrkan. Men normalt sett går församlingarna back på ett bröllop. Skulle de börja ta betalt så skulle andelen bröllop i kyrkan minska radikalt. Svenska Kyrkan skulle rent ekonomiskt klara sig betydligt bättre om det endast var troende kristna som gifte sig.

Är det någon troende som tar illa upp av att icke troende döper sina barn? Eller är det bara sekundär kränkthet som kommer till uttryck här? Svenska kyrkan tycks ju inte ha något emot att icke troende döper sina barn.
Om jag som är kristen känner mig kränkt? Nej kränkt tycker jag är ett starkt ord, men jag blir lite ledsen över att kristendomen inte tas på samma allvar som andra religioner, som jag skrev tidigare så skulle det inte hända att något döpte sitt barn i en moské eller låta sitt barn genom gå bar-mitzva/bat-mitzva för att det är någon fin gest. Men att döpa, konfimera och gifta sig enligt den kristna tro, det kan man göra för att det ser fint ut, utan en enda eftertanke på vad man faktiskt gör och säger.
 
Varken jag eller min sambo är döpta så vårat barn kommer av naturliga skäl inte heller döpas. Däremot skulle jag vilja ha någon form av namncermoni/namnfest. Typ hej alla här är vårat barn. :p
 
Men VARFÖR tycker ni att det ska "vara så" och "en fin gest"?

Vi är båda två döpta och såg ingen anledning varför inte vår son inte skulle döpas.
Jag tycker det är vackert i kyrkan och är verkligen inte anti-troende. Men det är inte så att jag regelbundet ber till Gud eller går till kyrkan varje söndag.
 
Men tänkte ni inte på vad som sades i kyrkan, vad ni sa och vad prästen sa? Det är ju inte bara meningslösa ljud, orden betyder nånting.

Självklart lyssnade vi på det. Det är ju inte så att jag går hem och skrattar åt vad dom sagt eller dumförklarar dom på något vis pga att jag inte är troende. Jag var rörd och tyckte det var en jättefin stund.
Bara för jag inte är aktivt troende betyder det ju inte att jag är mot allt vad som sker i kyrkan eller det dom "står för". Jag är snarare helt neutral i frågan.
Jag vet inte riktigt vad som räknas som troende? Jag ber inte regelbundet till Gud, men det händer ibland i svåra stunder att jag ber om något precis som säkert många andra gör.
 
@Snurrfian: Jag tror faktiskt svenska kyrkan får skylla sig lite själva vad det gäller (i mina ögon) urvattningen av religionen. Jag tror absolut att en traditionsbunden kyrka kan utvecklas (tex att man tillåter samkönade äktenskap) UTAN att religionens innebörd urholkas.

En tro är något väldigt starkt, innerligt och i många fall intimt och med starka känslor. Att det blivit lite mellanmjölk över det hela är tråkigt. Det, och den bevisliga bristen på insikt i vad det kristna samfundet och dess sakrament innebär.

För mig, som icke-troende, tycker det känns konstigt att på slentrian delta i religiösa ceremonier. Skulle jag bli troende skulle det mer vara i stil med vad Granny Weatherwax säger i en av Pratchetts böcker:

Right. Right. That’s people for you. Now if I’d seen him, really there, really alive, it’d be in me like a fever. If I thought there was some god who really did care two hoots about people, who watched ’em like a father and cared for ’em like a mother…well, you wouldn’t catch me sayin’ things like ‘there are two sides to every question’ and ‘we must respect other people’s beliefs.’ You wouldn’t find me just being gen’rally nice in the hope that it’d all turn out right in the end, not if the flame was burning in me like an unforgivin’ sword. And I did say burnin’, Mister Oats, ‘cos that’s what it’d be. You say that you people don’t burn folk and sacrifice people anymore, but that’s what true faith would mean, y’see? Sacrificin’ your own life, one day at a time, to the flame, declarin’ the truth of it, workin’ for it, breathin’ the soul of it. That’s religion. Anything else is just…bein’ nice. And a way of keepin’ in touch with the neighbors.

:D Kanske inte riktigt så extremt men åt det hållet (och ja, jag vet att texten kritiserar religion).
 
@Snurrfian: Jag tror faktiskt svenska kyrkan får skylla sig lite själva vad det gäller (i mina ögon) urvattningen av religionen. Jag tror absolut att en traditionsbunden kyrka kan utvecklas (tex att man tillåter samkönade äktenskap) UTAN att religionens innebörd urholkas.

En tro är något väldigt starkt, innerligt och i många fall intimt och med starka känslor. Att det blivit lite mellanmjölk över det hela är tråkigt. Det, och den bevisliga bristen på insikt i vad det kristna samfundet och dess sakrament innebär.

För mig, som icke-troende, tycker det känns konstigt att på slentrian delta i religiösa ceremonier. Skulle jag bli troende skulle det mer vara i stil med vad Granny Weatherwax säger i en av Pratchetts böcker:



:D Kanske inte riktigt så extremt men åt det hållet (och ja, jag vet att texten kritiserar religion).
Jag håller med dig helt och hållet! :D Svenska kyrkan har haft och har fortfarande panik över att få konkurrans och så försöker man istället tona ner religionen. Jag tror att man skulle vinna på att fundera över vilken religion man vill ha och sedan visa den starkt. Sen finns det mycket i den svenska kyrkan som skulle behöva förändras, absolut. Jag tror starkt och fast på att samkönade äktenskap är minst lika mycket värda som olika könade. Varför skulle en Gud ha något emot kärlek? Oavsett i vilken form.
 
Jag håller med dig helt och hållet! :D Svenska kyrkan har haft och har fortfarande panik över att få konkurrans och så försöker man istället tona ner religionen. Jag tror att man skulle vinna på att fundera över vilken religion man vill ha och sedan visa den starkt. Sen finns det mycket i den svenska kyrkan som skulle behöva förändras, absolut. Jag tror starkt och fast på att samkönade äktenskap är minst lika mycket värda som olika könade. Varför skulle en Gud ha något emot kärlek? Oavsett i vilken form.

Ja, jag tror mycket av den utveckling som görs och kritiseras av många högkyrkliga kan motiveras med kärleksbudskapet. Inte genom att vattna ur betydelsen av ceremonier och sakrament samt att någonstans låtsas vara något man inte är.
 
Jag döpte mig när jag var 15, för att kunna konfirmeras. Har inte döpt min dotter för jag tycker hon ska få välja själv när hon blir större så som jag gjorde. Inte hade vi namngivningsceremoni heller, det kändes för mig som ett förtäckt dop, utan gud men med presenterna. Vi kompenserade med att bjuda extra många gäster på ettårskalaset ;)
 
Jag är med i kyrkan men är ej kristen, pappan till barnen är dansk medborgare och är inte medlem i svenska kyrkan.
Vi har döpt vårt första barn och kommer döpa nästan barn efter årsskiftet.
Är själv döpt och konfirmerad, på något vis känns dopen så naturligt då jag är uppvuxen med kyrka, utan att vara aktivt troende.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 643
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 107
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp