Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bonapple

Många sätter ju sina barn i dagis runt 1-2 år. Vår dotter är nu 16månader och jag villl gå hemma lääänge till. Visst är det ekonomiska aspekter som spelar in, men vi vill ta hand om våra barn själva. Nu när vårdnadsbidraget är accepterat kommer vi att utnyttja detta. Inte mycket pengar , men vi åker inte på semester, köper inte ny bil mm.
Många frågar när jag ska börja jobba och när dottern ska in på dagis och många tycker att det är konstigt att jag vill gå hemma.
Finns det fler som jag??
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

*Räcker upp handen och nickar*



Jag kommer gå hem i höst, då den nya lilla bebben kommer i december. Sedan är det tänkt att jag ska vara hemma länge, länge. Von dregel kommer att få vara hemma tillhan är åtminstone tre år, och lillen i magen kommer troligtvis också vara hemma så länge.


Vårdnadsbidraget är välkommet här med.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Storkillen är hemma tills han ska bli 4år, lillkillen kommer att vara 2 år och några månader, men då bara ett par timmar/vecka. Kommer att dra ner på arbetstiden rejält. Vill inte heller instutionera mina barn tidigt!
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Min son var 3 år och 4 månader när han började på dagis, dotter var liten, bara 18 månader.
Jag hade gärna velat vara hemma längre men som ensamstående så gick det inte att få ihop ekonomin längre då:crazy:

Barnen gick dock "bara" på dagis 9 timmar tre dagar ena veckan (=27 timmar )och 9 timmar veckan därpå (alltså 18 timmar).

Jag jobbade varannan helg då, egentligen skulle de vara hos sin pappa när jag jobbade, tyvärr var det mormor och farmor som fick rycka in de flesta helgerna.

Men jag är glad att jag haft sådana jobb som gjort att jag aldrig behövt utnyttja sommar dagis och fritids på sommrarna, jag hade med dem och när de blev äldre kunde de vara inne själv (hade 10 sek. till jobbet då)

Jag ville helst varit hemma med dem tills de började skolan, men så fungerade det tyvärr inte i praktiken.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jodå, en liten är på jäsning, och h*n ska komma 18 december säger de. Fast jag tänker nog klämma ut den lite tidigare, och så har jag beställt en liten flicka:D
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

*räcker upp handen*

Min äldsta dotter börjar förskoleklass till hösten och har aldrig satt sin fot på dagis eller hos dagmamma.
Jag har varit hemma med henne och hennes två yngre syskon (nu 4½ resp 3 år) hela tiden. Vi har valt att leva lite snålt för att själva kunna forma och påverka våra barn - vi har inte skaffat barn för att sysselsätta dagispersonal och låta dem uppfostra och forma dem...

Vårdnadsbidraget kom tyvärr för sent får vår del.
Jag har ju haft föräldrapenning större delen av dessa år, men jag har även jobbat litegrann (hovslagare mm på hästfronten + att jag säljer kläder via hemförsäljning) vid sidan av föräldraledigheten och även sommarjobbat på heltid några veckor förra året. Mitt jobbande har varit när maken varit hemma.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Ja vi tänker som er. Vi har ett ansvar för barnet! Livskvalitet.
Vad säger er omgivning om detta? Att ni väljer att själva ta hand om era barn (Det ska men väl egentligen strunta i, men kommentarer får man ju..)?
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Åh vad jag är avis på alla som kan vara hemma så länge (+4 år) jag ska nog köpa mig en harry boj på lördag och hoppas på att jag också kan vara hemma med mitt barn (och förhoppningsvis kommande syskon) till de också börjar skolan.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Vi har en pojk på 15 månader och i oktober kommer en liten knodd till.

Våra barn ska inte gå på dagis eller liknande. Det är vår plan idag sen får man ju se vad som händer. Det som begränsar är ju ekonomin men vi prioriterar att få vara hemma mycket med våra barn under de första åren mycket högt.

Jag var hemma ett år innan sonen föddes (hade friår) så jag har verkligen kommit in i att vara hemma och jag trivs bra med det. Det skulle innebära flera negativa förändringar i vårat liv om vi skulle jobba båda två och vi tycker inte det är värt det. Det kostar ju med dagis också. Bensinen är dyr och jag har ganska långt till mitt jobb så vinsten skulle inte bli så stor.

Sambon har varit hemma sex månader under sonens första år och om nästa barn kommer som planerat kommer sambon vara hemma sju månader under det barnets första år. Förhoppningsvis kommer det räcka om han jobbar på sommaren de närmsta åren. Vi bor på gård så även om vi är hemma från våra "riktiga" jobb båda två så blir det en del "jobb". Det finns alltid något att göra både för stora och små.

Jag är väldigt glad att jag har möjlighet att vara hemma länge med mina barn. Och att vi dessutom kan vara hemma båda två i perioder, det är helt underbart.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag har fått höra att det är bra med tidigt dagis/föskola, då barnen behöver leka med andra barn och att det inte är bra att gå hemma för länge....


Som om man inte träffar andra barn när man är hemma....
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jo jag har tänkt på det.
Jag tror att barn egentligen inte har behov förrän efter 2 års ålder.
Det är nog vi föräldrar som tror på att det är gott att vara på dagis för att skona våra samveten, för visst måste det vara jobbigt att lämna bort sin lilla "goding".
Vi försöker ändå att komma iväg på öppna förskolan ibland, där finns andra barn och vi tränar att sitta och vara i en grupp.
Vi har också gård så visst finns det att göra här hemma, mitt jobb ligger 6 mil från hemmet och ekonomiskt blir det inte en "jättevinst" på att jag arbetar.
Vi värdesätter att vi får ha det lite lugnare utan stress till och från dagis/jobb samt att vi inte köper det "senaste".
Kommentare jag får är allt från att jag är en lyxhustru till att min man är en mansgris samt att man är ju inget utan sitt jobb...

Jag tycker nog att man sätter sig själv i centrum (karriärslysten) för mycket och glömmer bort den värdefulla tiden när barnen är små.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Det som kan bli problemet är att hitta större barn som är hemma och vill leka, eller i lekparker, öppna förskolor och annat. Jag har visserligen mina på dagis numera 20 timmar i veckan, men jag har en kompis som ska vara hemma med sina och hon tycker att det är svårt att hitta kompisar till sin äldsta.

Men vi bor på landet, det är inte så många barnfamiljer i närheten, tex i Elins blivande förskoleklass så är det 12 barn och då är det ett väldigt stort upptagnings område, med även barn inne från stan. Dessutom är både kompisen och jag inflyttade så var har dåligt men "gamla kontakter" oxå.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Ja helt rätt. Jag hoppas verkligen att fler kan och vill vara hemma med sina barn, så de barnen som är hemma också kan träffas och leka.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Tyvärr försvinner, ialla fall här omkring, de naturliga möteplatserna. Tidigare hade öppna förskolan öppet alla dagar i veckan för alla, numera är det vissa dagar bara öppet för första gångsföräldrar med små barn. Kyrkans barntimmar minskar eftersom folk inte går på det längre, barnmusiken försvinner för det kostar för mycket och snart finns det "bara" lekparken kvar.

Jag tror att inne i storstäder finns det fler mötes platser och aktiviteter men här är det svårt, jag har tidigare funderat på om jag skulle ha mina barn hemma på heltid men av olika andledningar blev det inte så. Nu går de ju rätt korta dagar ändå, 9-14 fyra dagar i veckan och är sedan långlediga från midsommar till mitten av augusti.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag är tyvärr inte som du :( Vi pusslar så gott vi kan men hon kommer att få gå på dagis när hon är strax under 2 år. Självklart hade vi varit hemma längre om det gått, men tyvärr går det inte. Jag tror iofs inte att barn mår dåligt av dagis (förskola), jag tror det kan vara nyttigt och allt det, men jag skulle hellre skjuta på dagis till 3-4 år iallafall.
Och att ni får negativa kommentarer när ni väljer vara HEMMA med era barn -det har jag aldrig hört ens :eek: Själv känner jag mig som lite dålig mamma för att min flicka kommer gå på dagis såpass tidigt ändå.

Jag tror ändå att båda barn hemma och de på förskola kommer att må bra ändå, jag tror inte det är avgörande. Eller så säger jag ju bara det för att döva mitt samvete :crazy: Vad vet jag ... Men jag dömer varken de som är hemma eller de som sätter på dagis tidigt - alla gör nog så gott de kan.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

*KL*

Hur har det gått att skola in så sent på dagis och så? De säger ju att det är lättare med minde barn än större? Har det varit skillnad mot ett yngre barn?
Även om man träffar andra barn blir det väl en skillnad i det att man ju lämnar barnet på främmande plats med många okända barn och sedan går? Eller har jag fel?

Jag hade gärna gått hemma längre,hade dock turen i oturen att jag var sjukskriven första året så han behövde inte gå heltid föränn han var 2 år. Hade jag fått välja hade jag gärna bara haft några få timmar på dagis om dagen tills de själva frågade efter att få vara där mer. Jag vet inte men jag har fått för mig att det kanske underlättar att lå¨ta barnen gå kanske 10-15 timmar när de är yngre just för inskolningens skull,en vacker dag är det ju endå dags...Hur har det funkat för er ni som vet?
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag har inte fått så mkt reaktioner faktiskt, eller också har jag förträngt dem... :angel:

Angående inskolning så är det kanske lättare med lite större barn eftersom det går att prata, diskutera och resonera med dem.
Min äldsta börjar förskoleklass till hösten och vi har varit på besök på skolan några gånger nu i maj. I den lilla byn finns bara dagmammor, inte dagis, och barnen som går hos dagmammorna har fått träffa skolans fritidspedagog en stund (typ halvtimme)varje vecka för lite pedagogisk verksamhet. Och nu har Selma varit med på dessa träffar 2 gånger plus att de den tredje gången tillbringade 3 timmar i skolan och fick prova på att äta i skolmatsalen.
Selma har ju aldrig tidigare varit under någon utomståendes ansvar (bara jag, maken och mormor), så visst hade jag betänkligheter om "inskolning" men det var absolut inga problem. Jag talade om för henne att hon skulle sälja till läraren att ringa mig om det blev jobbigt... Då visste hon att den tryggheten fanns i bakgrunden. Men, som sagt, det var inga som helst problem.

Vi gick till öppna förskolan 1-2 ggr i veckan när barnen var mindre men nu är det meningslöst att gå dit för där är bara mindre barn och när det inte finns några jämnåriga att leka med så kan man lika gärna vara utan det.
Vi kommer fortsätta hänga med på dagmammornas samlingar i byn - de samlas i skolans gympasal en gång i veckan - för att de två yngre syskonen ska komma in i barngruppen på ett bra sätt. Jag visste inte om den möjligheten förrän för ett par veckor sedan. Men det har gått över förväntan faktiskt, barnen smälter in bra i gänget där.

Vår skola är också en såndär liten byaskola och Selmas förskoleklass på 10 barn är den största kullen som varit där på väldigt många år...
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

*kl*

Sonen har fyllt två och jag hoppas kunna vara hemma ett bra tag till med honom. Och så hoppas vi på ett syskon! Håll gärna tummarna i sommar. :p

Jag funderar på att låta honom börja på en Emilio Reggio-inriktad förskola till hösten/vintern och max gå 15 timmar/v, men jag vet inte. Han verkar så nöjd med det vi gör tillsammans här hemma, han hjälper mig med allt inkl i trädgården och varannan helg har vi hans 6 mån äldre storebror och därutöver träffar vi andra barn med jämna mellanrum. Han har tex kusiner i nära ålder. Jag kan inte se att han har tagit skada av att vara hemma med mig, träffar han andra barn tex på det stora köpcentrat så går han gärna fram och pratar och interagerar på eget bevåg, väldigt trygg och harmonisk och social liten kille. :love:vDet är snarare de andra, främmande, barnen som blir osäkra och rädda för honom och då blir sonen konfunderad. Men det finns undantag tack och lov. Och då är de främmande barnen dagisbarn. :eek: :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 934
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 499
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 869
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 491
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp