Bukefalos 28 år!

Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Persoligen så tror jag att om barnen är trygga i sig själv så fungerar det i grupp åxå, samt att de ska ju inte bara leva hemma. Den enda skillnaden jag har märkt på mina barn är att de inte har behov av att vara till lags för att få ingå i en konstelation, samt att de inte alltid behöver vara i första ledet.

Det som jag ser som det viktigaste för små barn är inte att träna på aktiviteter som stärker grupptillhörigheten, utan att leva mindre stressigt i familjetillhörigheten. Det är något som jag själv många gånger har märkt hos barn som väldigt tidigt börjat på dagis, t.ex. vänner till mina barn. Många har inte alls varit så "sociala" som gruppträningen borde ha gett dem, utan mer lärt sig ett spel för att få uppmärksamhet.

Och i det fall det måste läggas mer jobb på att barnen får samverka i grupp så vinner man så mycket mer på andra plan som enligt mig uppväger flerfallt.

Även om familjen består av en vuxen och ett barn så finns det ju för det mesta fler personer inblandade. Och visst, man tränar den ändå men inte på samma vis.

Kicki :laugh:

Men jag kan inte sätta likhetstecken mellan barn som går timmar på förskolan och en stressig familjetillhörighet? Allt måste ju vara individuellt beroende på familjesituationen.
Jag resonerar också helt olika dig när det gäller att äldre syskon nödvändigtvis ska sluta på förskola för att vara hemma med förälder och syskon. Våra barn kommer definitivt att fortsätta gå 15 h på förskolan om de får ett syskon. Jag anser det självklart att även barn nr 2 får ensamtid med föräldern precis som första barnet fick och vi har en superb förskola där barnen trivs utmärkt och utvecklas.
Kanske man även kan hinna ta en tupplur med bebin och därmed orka vara en bättre förälder än en med konstant sömnbrist.

Men det är väl tur att man kan tänka och agera olika och förhoppningsvis hamna på samma slutresultat!;)
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Dagis är ingen "förvaringsplats" för oss. Att kalla det för det är att nedvärdera våra duktiga förskolelärare.
Dagis är inget annat än en förvaringsplats för barnen medan föräldrarna måste jobba, i de allra flesta fall.
Sen att det kan bara en bra förvaringsplats om där finns bra förskollärare är en annan femma, men det är fortfarande ett ställe där barnen får tillsyn när föräldrarna inte kan ta hand om dem.

När jag precis hade fått min första dotter så läste jag på nåt föräldraforum om en mamma som hade räknat efter hur stor andel av barnets vakna tid som skulle tillbringas med föräldrarna respektive på dagis - det hade blivit ungefär fifty/fifty... Inget ont om förskolelärarna, men delad vårdnad av barnen med någon som jag inte ens kunnat välja utan att det blir den som kommunen anställt på det dagis man väljer - det fick i alla fall mig att tänka efter en gång extra och göra det val vi sen gjorde.
Persoligen så tror jag att om barnen är trygga i sig själv så fungerar det i grupp åxå
Det tror jag också.
Våra barn har tränat sig dels på att samverka med varandra och när de var yngre gick vi på öppna förskolan där de kunde träna på att knyta kontakter. Senaste året har vi tyvärr inte haft möjlighet att träffa så många andra barn. Men det verkar inte ha spelat någon större roll, för när de smälter direkt in i gruppen även om det är nya barn de träffar. Äldsta dottern börjar förskoleklass i höst, har träffat sina blivande klasskompisar några gånger, varav de tillbringade 3 timmar tillsammans i skolan *på prov* sista gången. Då passade min dotter på att bli kompis med en 2 år äldre tjej på lunchrasten.... De hade aldrig träffats tidigare.

Och vad gäller "kompisar sen dagis" osv, så kan jag tala om att jag har inte kontakt med NÅGON av dem jag träffat hos dagmamma, på dagis, på lekis, grundskola, gymnasium, högskola eller andra utbildningar... Jag har alltså passerat hela spektrat av barnomsorg och skolor, haft bra vänner medan jag gått där men ingen jag har odlat vidare.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Men jag kan inte sätta likhetstecken mellan barn som går timmar på förskolan och en stressig familjetillhörighet? Allt måste ju vara individuellt beroende på familjesituationen.
Jag resonerar också helt olika dig när det gäller att äldre syskon nödvändigtvis ska sluta på förskola för att vara hemma med förälder och syskon. Våra barn kommer definitivt att fortsätta gå 15 h på förskolan om de får ett syskon. Jag anser det självklart att även barn nr 2 får ensamtid med föräldern precis som första barnet fick och vi har en superb förskola där barnen trivs utmärkt och utvecklas.
Kanske man även kan hinna ta en tupplur med bebin och därmed orka vara en bättre förälder än en med konstant sömnbrist.

Men det är väl tur att man kan tänka och agera olika och förhoppningsvis hamna på samma slutresultat!;)


Det är ju givetvis så att man ser olika på det här, som med så mycket annat. :laugh: Och att gå några timmar på dagis är ju inte stressande i sig, det jag mer tänker på är de som tidigt går rätt långa dagar. Och där föräldrarna, i mina ögon "försvarar" sig med hur viktigt det är ur alla aspekter.

För mig så är det helt förenligt med att ha det äldre barnet hemma att kunna vila när bäbisen sover en stund, vila går att göra på många vis. Och eftersom min värld är olik många andras så ser jag på det här mycket eljest än det stora flertalet, vilket jag är medveten om. Har t.ex. inte varit mammaledig mer än 2 hela månader i början, efter det så har jag jobbat med det som funkat i la´går´n med både bäbis och ett större syskon. Sedan så har vi ju företaget tillsammans vilket gör att det hela styrs upp på ett annat vis, vi jobbar ju hemma med samma saker båda två. Men jag tror att många underskattar både sin egen förmåga och barnens i det här fallet, man danas.

Det som jag tycker är synd är att alltför många har förutfattade meningar om hur det är om barnen inte går på dagis. Och att de på något vis skulle få en sämre start än dagisbarnen. Nu har ju inte alla den unika möjligheten som vårt jobb innebär, där barnen aktivt får delta i jobbet bland djuren hela dagarna. Men för mig så är det precis som jag alltid velat ha det, allt på ett bräde! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Dagis är inget annat än en förvaringsplats för barnen medan föräldrarna måste jobba, i de allra flesta fall.
Sen att det kan bara en bra förvaringsplats om där finns bra förskollärare är en annan femma, men det är fortfarande ett ställe där barnen får tillsyn när föräldrarna inte kan ta hand om dem.

Håller helt med! :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Dagis är inget annat än en förvaringsplats för barnen medan föräldrarna måste jobba, i de allra flesta fall.
Sen att det kan bara en bra förvaringsplats om där finns bra förskollärare är en annan femma, men det är fortfarande ett ställe där barnen får tillsyn när föräldrarna inte kan ta hand om dem.


Det där är inte sant. Det heter förSKOLA av en anledning, just att för att barnen ska lära och utvecklas i den. Man har en egen läroplan, man har mål som ska uppnås och sedan kvalitetsredovisas.

Ja, barnen är på förskolan när föräldrarna arbetar, men varför ska det stå i konflikt med att barnen faktiskt lär sig och utvecklas? För de gör de!

Tycker det är sorgligt (och otroligt kränkande mot en hel yrkeskår) att uttrycka sig så när man inte har någon aning om hur det funkar egentligen.

:mad:

// Förvaringsplats-anställd med 140 högskolepoäng
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Förutom att förskola har en pedagogisk inriktning för lärande och utveckling med utbildad personal så är det dessutom ett forum för lek och stimulans av andra barn. Nu är ju vi hemma med våra barn 4 dagar av 7 varje vecka men för oss är det väldigt positivt att våra barn har fått leka av sig i en sammansvetsad barngrupp under förskoledagarna.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Det där är inte sant. Det heter förSKOLA av en anledning, just att för att barnen ska lära och utvecklas i den. Man har en egen läroplan, man har mål som ska uppnås och sedan kvalitetsredovisas.

Ja, barnen är på förskolan när föräldrarna arbetar, men varför ska det stå i konflikt med att barnen faktiskt lär sig och utvecklas? För de gör de!

Tycker det är sorgligt (och otroligt kränkande mot en hel yrkeskår) att uttrycka sig så när man inte har någon aning om hur det funkar egentligen.

:mad:

// Förvaringsplats-anställd med 140 högskolepoäng
Hur bra pedagogisk verksamhet det än är på dagis/förskola så skulle de flesta av barnen som finns där förmodligen inte komma dit ifall deras föräldrar inte jobbade.
Det kan du liksom inte slingra dig ifrån...

Jag vet mycket väl att det finns en läroplan och mål att uppnå och sånt, men det är liksom inte därför barnen går på dagis!
Och det handlar inte ett dugg om att förringa förskollärarens utbildning eller förskolans läroplan, utan helt enkelt om orsaken till varför barnen alls finns på dagis.

När jag var liten hette det daghem = dagis.
Förskola var då det korrekta namnet på "lekskola" = lekis.
Nu har man förändrat detta av nån anledning som jag nog hört nån gång (förmodligen då jag läste PPU tillsammans med blivande lärare och förskollärare) men inte minns.

Sen precis som jag skrev tidigare, så kan det vara ett BRA dagis, en BRA och givande förskoleverksamhet för alla parter. Men det är ändå fortfarande barnförvaring ur föräldrarnas synpunkt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Det där är inte sant. Det heter förSKOLA av en anledning, just att för att barnen ska lära och utvecklas i den. Man har en egen läroplan, man har mål som ska uppnås och sedan kvalitetsredovisas.

Ja, barnen är på förskolan när föräldrarna arbetar, men varför ska det stå i konflikt med att barnen faktiskt lär sig och utvecklas? För de gör de!

Tycker det är sorgligt (och otroligt kränkande mot en hel yrkeskår) att uttrycka sig så när man inte har någon aning om hur det funkar egentligen.

:mad:

// Förvaringsplats-anställd med 140 högskolepoäng


Håller helt med.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Hur bra pedagogisk verksamhet det än är på dagis/förskola så skulle de flesta av barnen som finns där förmodligen inte komma dit ifall deras föräldrar inte jobbade.
Det kan du liksom inte slingra dig ifrån...

Då glömmer du för det första alla 15-timmars barn. Och varför står det faktum att barnen är där när föräldrarna jobbar i konflikt med att barnen lär sig och utvecklas? Skolbarnens föräldrar jobbar förmodligen också, är inte det lika mycket barnförvaring då?

När jag var liten hette det daghem = dagis.
Förskola var då det korrekta namnet på "lekskola" = lekis.
Nu har man förändrat detta av nån anledning som jag nog hört nån gång (förmodligen då jag läste PPU tillsammans med blivande lärare och förskollärare) men inte minns.

Skälet är att man vill ha bort inställningar som din, att det bara handlar om förvaring. Man vill synliggöra utvecklingen och lärandet, och trycka på att det faktiskt är något som förbereder barnen för deras skolgång.

Men det är ändå fortfarande barnförvaring ur föräldrarnas synpunkt!

Jag tror du kan fråga vilken som helst av våra 30 föräldrar så kommer ingen att säga att det är en barnförvaring. Den åsikten finns förmodligen mest hos dem som inte har en aning om hur det funkar, och som av någon anledning inte heller vill veta.

Sorgligt att vara så trångsynt!
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag erkänner att jag tänkte precis såhär:

Men det är ändå fortfarande barnförvaring ur föräldrarnas synpunkt!

....och att det var pga detta:

Den åsikten finns förmodligen mest hos dem som inte har en aning om hur det funkar, och som av någon anledning inte heller vill veta.

Barnen var 15 månader när vi började lämna dem till dagmamma och jag trodde helt ärligt att det var mer förvaring ur deras synpunkt när de var så små.

Jag gillar det faktum att de blir upplärda och påverkade av fler än oss föräldrar. Jag tror att det utvecklar dem! Men därmed inte sagt att de har det bättre hos dagmamman än hemma. Min målsättning är att ha dem så lite som möjligt inom barnomsorgen och jag har tur som kan påverka att det blir så.

/Timsetim
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Hur bra pedagogisk verksamhet det än är på dagis/förskola så skulle de flesta av barnen som finns där förmodligen inte komma dit ifall deras föräldrar inte jobbade.
Det kan du liksom inte slingra dig ifrån...

Jag vet mycket väl att det finns en läroplan och mål att uppnå och sånt, men det är liksom inte därför barnen går på dagis!

Jag kan ärligt säga att jag hade tagit min son till förskola även om jag inte jobbat. Nu är han bara dryga nio månader men han fullkomligt älskar öppna förskolan och tycker det är jätteroligt med andra barn. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte ge honom det här hemma, speciellt när han blir äldre och öppna förskolan mest har yngre barn. Jag tror absolut att några timmar varje dag på förskola kan vara jättebra för barn. Där får de lekkamrater, nya spännande lekar och aktiviteter och förhoppningsvis engagerade, kreativa och utbildade pedagoger. Jag hade kämpat mig gul och blå för att hålla min son borta från förskola om jag trodde att det var en sämre miljö än hemma, men jag tror att en blandning är bra! Exakt hur mycket ett barn ska vara på förskola beror väl på barnets natur och ålder.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag kan ärligt säga att jag hade tagit min son till förskola även om jag inte jobbat. Nu är han bara dryga nio månader men han fullkomligt älskar öppna förskolan och tycker det är jätteroligt med andra barn. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte ge honom det här hemma, speciellt när han blir äldre och öppna förskolan mest har yngre barn. Jag tror absolut att några timmar varje dag på förskola kan vara jättebra för barn. Där får de lekkamrater, nya spännande lekar och aktiviteter och förhoppningsvis engagerade, kreativa och utbildade pedagoger. Jag hade kämpat mig gul och blå för att hålla min son borta från förskola om jag trodde att det var en sämre miljö än hemma, men jag tror att en blandning är bra! Exakt hur mycket ett barn ska vara på förskola beror väl på barnets natur och ålder.

Du skrev mitt inlägg!:p
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Då glömmer du för det första alla 15-timmars barn. Och varför står det faktum att barnen är där när föräldrarna jobbar i konflikt med att barnen lär sig och utvecklas? Skolbarnens föräldrar jobbar förmodligen också, är inte det lika mycket barnförvaring då?



Skälet är att man vill ha bort inställningar som din, att det bara handlar om förvaring. Man vill synliggöra utvecklingen och lärandet, och trycka på att det faktiskt är något som förbereder barnen för deras skolgång.



Jag tror du kan fråga vilken som helst av våra 30 föräldrar så kommer ingen att säga att det är en barnförvaring. Den åsikten finns förmodligen mest hos dem som inte har en aning om hur det funkar, och som av någon anledning inte heller vill veta.

Sorgligt att vara så trångsynt!

Så dumt att bara göra :bow: men du tog orden ur mun på mig! :bow:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Man vill synliggöra utvecklingen och lärandet, och trycka på att det faktiskt är något som förbereder barnen för deras skolgång.


Förberedande i all ära, men man ska få vara liten åxå! Att ständigt förbereda sig för nästa fas inom skolan räcker nog till iaf.

Och man lär sig ju saker hemma åxå, mina barn kunde t.ex. läsa, skriva och räkna i 4-5 års åldern. De visste vad ts-halt i grovfodret innebar, de visste hur semin fungerade, kons brunstcykel, varför man ger råmjölk, hur man ger sprutor o.s.v. Skolan har inte monopol på lärandet! Sedan så blir det ju olika saker som prioriteras av naturliga skäl! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Roligt att se att ett liv på landet med djuren fungerar!
Vi har också lantbruk och dottern har alltid varit med oss. Vi åker till öppna förskolan och försöker umgås med vänninans barn när vi har möjlighet.
Jag har tidigare arbetat på förskola 1-3 år samt 6-års verksamhet, och jag väljer att ha mina barn hemma. Förskolan är säkert bra, den utvecklar och formar barn, men vi kan helt klart klara av det som förälder. Trygga barn fungerar socialt utan erfarenheter av förskola. Barnen är ju individer och vi får utgå från att de måste få vara barn med en social trygghet, lek & utan stress.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Roligt att se att ett liv på landet med djuren fungerar!
Vi har också lantbruk och dottern har alltid varit med oss. Vi åker till öppna förskolan och försöker umgås med vänninans barn när vi har möjlighet.
Jag har tidigare arbetat på förskola 1-3 år samt 6-års verksamhet, och jag väljer att ha mina barn hemma. Förskolan är säkert bra, den utvecklar och formar barn, men vi kan helt klart klara av det som förälder. Trygga barn fungerar socialt utan erfarenheter av förskola. Barnen är ju individer och vi får utgå från att de måste få vara barn med en social trygghet, lek & utan stress.


Vad roligt att det funkar för er med! :laugh: Det är ju en av de saker som uppväger att man jobbar så pass mycket som man gör med en icke motsvarande lön, att man kan ha barnen med och dela livet fullt ut tillsammans även på jobbet! :laugh:

Håller fullständigt med dig vad gäller trygga barn! :bow: Man måste finna sig själv och vara trygg i det före man ska "stöpas" i "flock".

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Då glömmer du för det första alla 15-timmars barn. Och varför står det faktum att barnen är där när föräldrarna jobbar i konflikt med att barnen lär sig och utvecklas? Skolbarnens föräldrar jobbar förmodligen också, är inte det lika mycket barnförvaring då?
det finns ingen konflikt i det, det är bara ett konstaterande

Och i mitt eget fall ett konstaterande baserat på att jag vill att mina barn ska formas av mina (och makens) värderingar, inte dagispersonalens. För barn formas av sin omgivning...

Vad gäller skolbarnen så har vi skolplikt i vårt land, vilket innebär att det inte finns någon valmöjlighet när barnen har blivit så stora. Men fram till dess att skolplikten inträder så formar jag själv barnen till trygga individer på mitt eget sätt.
Och vad gäller den pedagogiska verksamheten så är du välkommen att utvärdera om mina stackars hemmaförvarade barn har missat en massa.

och ska jag var ärlig, de flesta jag träffat som har 15-timmarsbarn på dagis har det för sin egen bekvämlighets skull (för att få lugn och ro och ta hand om det nya syskon som fötts), eller för att barnet ska få behålla kontakten med sina kompisar även när ett syskon är fött.
Skälet är att man vill ha bort inställningar som din, att det bara handlar om förvaring. Man vill synliggöra utvecklingen och lärandet, och trycka på att det faktiskt är något som förbereder barnen för deras skolgång.
Jag VET och FÖRSTÅR det, men det är fortfarande så att dagisplats söker föräldrarna när de ska börja jobba, för att ha någonstans att göra av barnen då. Hade inte detta behov funnits så hade förskoleverksamheten inte varit så utbyggd som den är idag. Det är ju något som byggts upp under flera decennier och en del av det samhälle vi har idag.

Från början var det BARA barnförvaring, idag har det utvecklats och är barnförvaring med kvalité (förhoppningsvis - det hänger ju på vilken personal som finns på dagiset ifråga).

Du får gärna tycka jag är trångsynt, själv ser jag mest att du förvarar din pedagogiska utbildning och roll som pedagog.
Jag är nog mer insatt i hur det fungerar än du tror, har bara en annan åsikt än du om behovet av pedagogiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Och i mitt eget fall ett konstaterande baserat på att jag vill att mina barn ska formas av mina (och makens) värderingar, inte dagispersonalens. För barn formas av sin omgivning...

:bow: Håller fullkommligt med!

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag sällar mig glatt till denna trångsynta skara och trängs med dig och ameo :love:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Och i mitt eget fall ett konstaterande baserat på att jag vill att mina barn ska formas av mina (och makens) värderingar, inte dagispersonalens. För barn formas av sin omgivning...

Då önskar jag er lycka till att ha monopol på att forma barnen. Bara lite nyfiken på hur ni ska undvika omvärlden? Hur ska ni undvika skola, media, kompisar, kompisars föräldrar, släktingar, fritidsaktiviteter med mera, som formar barnen kanske ännu mer än en förskola i tidig ålder. Ska ni låsa in ungarna?

Och vad gäller den pedagogiska verksamheten så är du välkommen att utvärdera om mina stackars hemmaförvarade barn har missat en massa.

Jag tycker inte det minsta synd om dina barn, hoppas inte jag har en anledning att göra det heller.

och ska jag var ärlig, de flesta jag träffat som har 15-timmarsbarn på dagis har det för sin egen bekvämlighets skull (för att få lugn och ro och ta hand om det nya syskon som fötts), eller för att barnet ska få behålla kontakten med sina kompisar även när ett syskon är fött.

Men är det något att förringa? Att barnen får uppleva känslan av att tillhöra en gemenskap eller ett kompisgäng?

Dessutom måste jag tillägga att du verkar ha rätt unik umgängeskrets.

Du får gärna tycka jag är trångsynt, själv ser jag mest att du förvarar din pedagogiska utbildning och roll som pedagog.
Jag är nog mer insatt i hur det fungerar än du tror, har bara en annan åsikt än du om behovet av pedagogiken

Får jag fråga hur du har blivit så 'insatt'? Genom egna erfarenheter eller något annat?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 039
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 582
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 997
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 572
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp