Ni som är lyckligt barnfria...

Bukefalos 30 år!

En fundering till er som svarat - har ni aldrig haft nån form av längtan efter en egen familj? Eller känns det som att ni helt funnit det sammanhanget med partner/hund eller liknande.? Alt att känslan inte är relaterbar alls förstås.
Jag vill gärna ha ett positivt sammanhang att höra hemma i, men för mig har inte "familj" känts som lösningen på det. Min bild av "familj" är att det är något väldigt kravfyllt.
Under de 15 år jag levde med sambo och hund kände jag ett starkt sammanhang där, det var absolut gott nog för mig.

Det är ganska långt emellan den vård och omsorg som krävs av ett barn som har svåra multifunktionella handikapp mot ett barn som är hemma sitter eller har ångest.

Man växer ju också in i föräldrarollen (eller de flesta gör det) så man lär sig på vägen.

Jag har levt med barn med den typen av problem du beskriver, det har sina utmaningar men det är inte direkt på nivån som hos de av mina bekanta som har ett svårt multihandikappat barn som behöver assistans för sina mest grundläggande behov och alltid måste vara under övervakning för att inte kvävas eller på något annats sätt riskera att dö. Det är i högsta grad en helt annan nivå av krav på omsorg. I stort sett blir de föräldrarna undersköterskor och företagsledare etc som jobbar dygnet runt för att både vårda barnet och administrera assistenter, hantera myndigheter och sjukvård etc.

Det förstår och håller jag såklart med om! Jag ville bara också lyfta den psykiska ohälsan som det tycker är ledsamt att höra rapporteras om försämras.

Jag har till skillnad från flera inte alls känt att jag absolut inte ville ha barn men jag har aldrig heller känt att jag absolut ville det till varje pris heller.
Det har helt enkelt inte upptagit mina tankar speciellt mycket.
Hade jag levt med någon som varit ett fantastiskt pappamaterial och som önskat barn när jag var 30-40 så hade jag antagligen haft barn och jag hade säkert varit en högst kompetent och kapabel förälder men nu gjorde jag inte det och därför har jag inga. :)
Sedan några år har jag inga föräldrar kvar utan "bara" en bror (som inte heller har barn :D) av min ursprungsfamilj och det är klart att jag har funderat lite då och då, ffa vid storhelger o dyl och vid tankar på ålderdom, om jag inte saknar barn men nä, jag är lycklig i det liv jag har.

Jag vet inte om det är ett rättvist mått som alla föräldrar måste leva upp till. Det är ju som att man inte borde skaffa en partner om man inte är beredd på att bli dess vårdare vid allvarlig sjukdom. Föräldrar till svårt handikappade och sjuka barn gör en övermänsklig insats med betoning på övermänsklig. All styrka och heder till dom, man jag ser det inte som en måttstock för föräldrarskap det vore orimligt.
Det är inte ett mått som alla föräldrar måste leva upp till, men om du skaffar biologiska barn är risken att ditt barn får stora funktionshinder inte alls så låg som många tror. Många som ångrar att de skaffat barn sitter i den sitsen, och jag förstår ångern, men gjort är gjort och barnen och deras behov finns kvar hela livet. Att tänka på vad en skulle känna, göra, och tänka när resten av ens eget liv förändras totalt och permanent, det tycker jag att alla som väljer att skaffa biologiska barn ska göra. För sin egen skull och barnens.

Det är inte ett mått som alla föräldrar måste leva upp till, men om du skaffar biologiska barn är risken att ditt barn får stora funktionshinder inte alls så låg som många tror. Många som ångrar att de skaffat barn sitter i den sitsen, och jag förstår ångern, men gjort är gjort och barnen och deras behov finns kvar hela livet. Att tänka på vad en skulle känna, göra, och tänka när resten av ens eget liv förändras totalt och permanent, det tycker jag att alla som väljer att skaffa biologiska barn ska göra. För sin egen skull och barnens.
Risken förändras om man inte räknar med graviditet och förlossning men vilket barn som helst kan drabbas av sjukdom eller olycka som ger stora funktionshinder även om man genom exempelvis adoption noga sorterar bort dem som redan är sjuka eller handikappade. Så jag tänker att du kan stryka ordet "biologiska".

Att få ett funktionshinder ja, men att att bli svårt handikappad med multifunktionsnedsättningar som du beskrev är inte alls lika vanligt. Jag vet inte om du har någon grund för att många ångrar att de skaffat barn när deras barn visat sig ha multifunktionshandikapp? De jag har i min omgivning och som jag träffar i olika sammanhang har ju yngre syskon vilket tyder på att man inte ångrat att man skaffat barn (eftersom man sedan skaffat fler).

Visst ska man tänka igenom att barn är ett livslångt omhändertagande i olika form, men att utgå från ett av de svåraste scenariorna är ändå ganska knepigt. Som att man inte borde skaffa barn om man inte kan tänka sig att förlora det i cancer eller gå igenom 12 missfall först eller något annat jättetufft scenario. Det är ju sånt man får ta sig igenom när det händer, något som är svårt och som man säkerligen inte skulle vilja utsätta varken sig själv eller barnet för.

Risken förändras om man inte räknar med graviditet och förlossning men vilket barn som helst kan drabbas av sjukdom eller olycka som ger stora funktionshinder även om man genom exempelvis adoption noga sorterar bort dem som redan är sjuka eller handikappade. Så jag tänker att du kan stryka ordet "biologiska".
Det är sant, håller med.
Att få ett funktionshinder ja, men att att bli svårt handikappad med multifunktionsnedsättningar som du beskrev är inte alls lika vanligt. Jag vet inte om du har någon grund för att många ångrar att de skaffat barn när deras barn visat sig ha multifunktionshandikapp? De jag har i min omgivning och som jag träffar i olika sammanhang har ju yngre syskon vilket tyder på att man inte ångrat att man skaffat barn (eftersom man sedan skaffat fler).

Visst ska man tänka igenom att barn är ett livslångt omhändertagande i olika form, men att utgå från ett av de svåraste scenariorna är ändå ganska knepigt. Som att man inte borde skaffa barn om man inte kan tänka sig att förlora det i cancer eller gå igenom 12 missfall först eller något annat jättetufft scenario. Det är ju sånt man får ta sig igenom när det händer, något som är svårt och som man säkerligen inte skulle vilja utsätta varken sig själv eller barnet för.
Det är väldigt många som ångrar sitt beslut att skaffa barn för att barnen inte blev som de tänkt sig (och livet därmed inte blev som de tänkt sig, också). Reddit/regretfulparents ger en snabb överblick, men även statistik kring föräldrar som mördar sina funktionshidrade barn, kastar ut sina barn som är HBTQ etc etc.

Jag tycker att det är helt rätt att se över alla risker och scenarion innan en tar ett oåterkalleligt beslut som att skaffa barn. För ens egen skull och barnets. Det gäller som sagt att vilja och kunna vara en bra (inte perfekt såklart, men bra) förälder i alla scenarion. Att vara beredd att axla den rollen och sätta sig själv i andra hand livet ut.

Det var under covid-19 jag förstod att nåt var annorlunda med mig. Jag gick från att jobba fyra dagar/vecka på kontoret, till att bara svänga förbi kontoret nån timme kvällstid för att fixa lite grejer. Jag älskade det! Men alla andra tyckte det var så hemsk och ville tillbaka så fort det gick.

Tacksam över att mina chefer lyssnat på mina behov så jag nu mestadels jobbar hemifrån.
Så himla skönt att du fått till det med distansjobb! Det är mitt livsmål, att kunna jobba helt på distans. Gör det delvis just nu, men räcker inte med två dagar hemma i veckan. Och jag hör också till kategorin som trivdes oerhört bra under covid och mådde inte sämre trots att jag pluggade på distans, bodde ensam i ny stad och knappt pratade med en människa på flera veckor ibland. Hör till gruppen Högkänslig personlighet och har aldrig förstått hur andra t.ex. klarar av att vara på jobbet en hel dag för att sedan planera något socialt på kvällen. Varje gång jag gör det så vaknar jag med ångestkänslor över att inte få egentid på hela dagen, för den där kursen eller middagen som planerades in under kvällen....🫠

Det är sant, håller med.

Det är väldigt många som ångrar sitt beslut att skaffa barn för att barnen inte blev som de tänkt sig (och livet därmed inte blev som de tänkt sig, också). Reddit/regretfulparents ger en snabb överblick, men även statistik kring föräldrar som mördar sina funktionshidrade barn, kastar ut sina barn som är HBTQ etc etc.

Var finns denna statistik?

Det är sant, håller med.

Väldigt många är inte ett helt entydigt begrepp och kan syfta på absoluta tal eller andel, men jag tillåter mig tvivla på att andelen föräldrar som ångrar sig är stor. Inte ens inom gruppen föräldrar till barn med funktionshinder uppfattar jag att en stor andel ångrar sig.

Till alla som funderar på barn eller inte barn säger jag numera följande:

Om ditt barn föddes med eller fick ett funktionshinder som gjorde att du var tvungen att ge upp all din frihet och ta hand om barnet 24/7 resten av livet, alltid oroa dig för barnets framtid utan dig, isolera dig, kanske göra att du är utan sömn—vill du fortfarande ha barn då?
Sådär fungerar det ju inte. Livet är inte bara logik. Om det vore det så skulle det inte födas ett enda barn pga det du beskriver.

De som fattar ett genomtänkt beslut att de vill ha barn, vad de bestämmer sig för att är att de är villiga att ta en massa risker. De är villiga att ta risken att kräkas 10 ggr/dag i nio månader, att förlossningen blir 36 timmars tortyr, att underlivet pajar, att de får kvarstående fysiska men, att de får förlossningsdepression, att parrelationen tar stryk, att de inte får sova en enda hel natt på fem år - och risken att de får ett funktionsnedsatt barn. De är villiga att ta alla de här riskerna och fler för att viljan att få barn är så mycket större.

Nu skriver jag inte det här för att romantisera viljan att ha barn, jag har själv inga och är helt nöjd med det. Och jag skulle önska att fler som bestämmer sig för att de vill ha barn faktiskt tänker igenom allt det där och mycket mer, jag skulle önska att de som skaffar barn kunde motivera det på samma sätt som många som inte skaffar barn ibland tvingas göra.

Det är sant, håller med.

Jag tycker att det är helt rätt att se över alla risker och scenarion innan en tar ett oåterkalleligt beslut som att skaffa barn. För ens egen skull och barnets. Det gäller som sagt att vilja och kunna vara en bra (inte perfekt såklart, men bra) förälder i alla scenarion. Att vara beredd att axla den rollen och sätta sig själv i andra hand livet ut.
Om man ångrar sitt beslut att skaffa barn för att barnen inte blev som de tänkt sig, så är det redan från start en märklig inställning till att skaffa barn tycker jag, och då bör man nog ångra sig innan beslutet.

Man sätter en helt egen människa till världen med full frihet att välja sitt eget liv - har man andra tankar kring föräldraskapet av den typen du tar upp ska man avstå tycker jag.

Det kanske är vanligare i det land du lever i nu, att man inte ser frihet för människor som något naturligt? Jag känner inte igen resonemangen alls och föräldramord på funktionshindrade barn måste vara väldigt mycket ovanligare än de väldigt få totala antal mord på barn av föräldrar som sker. De få morden är framförallt betingade av grav psykisk ohälsa hos föräldern som begår gärningen.

Jag tycker alltså inte att det är fel att tänka igenom risker och scenarion innan man tar beslut, men nollrisk är inget som går att uppnå - eller ens är eftersträvansvärt tänker jag.

Var finns denna statistik?
Flera studier har gjorts på ämnet, tex https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10124270/

"Parents and other caregivers accounted for 63.5% and 13.5% of the perpetrators, respectively. The leading injury mechanism was gunshot wounds (23.1%), followed by drowning (19.2%), and suffocation, strangulation, or asphyxiation (19.2%). The most commonly cited contributing factor (47.1%) was overwhelming stress from caring for the autistic child."

Det är såklart olika beroende på vilket stöd som finns och många andra faktorer. Ånger är inte en självklart rak sak, men risken finns alltid att ens föräldraskap blir överväldigande svårt och fullt av lidande. Det är något att beakta, helt enkelt.
Sådär fungerar det ju inte. Livet är inte bara logik. Om det vore det så skulle det inte födas ett enda barn pga det du beskriver.

De som fattar ett genomtänkt beslut att de vill ha barn, vad de bestämmer sig för att är att de är villiga att ta en massa risker. De är villiga att ta risken att kräkas 10 ggr/dag i nio månader, att förlossningen blir 36 timmars tortyr, att underlivet pajar, att de får kvarstående fysiska men, att de får förlossningsdepression, att parrelationen tar stryk, att de inte får sova en enda hel natt på fem år - och risken att de får ett funktionsnedsatt barn. De är villiga att ta alla de här riskerna och fler för att viljan att få barn är så mycket större.

Nu skriver jag inte det här för att romantisera viljan att ha barn, jag har själv inga och är helt nöjd med det. Och jag skulle önska att fler som bestämmer sig för att de vill ha barn faktiskt tänker igenom allt det där och mycket mer, jag skulle önska att de som skaffar barn kunde motivera det på samma sätt som många som inte skaffar barn ibland tvingas göra.

Om man ångrar sitt beslut att skaffa barn för att barnen inte blev som de tänkt sig, så är det redan från start en märklig inställning till att skaffa barn tycker jag, och då bör man nog ångra sig innan beslutet.

Man sätter en helt egen människa till världen med full frihet att välja sitt eget liv - har man andra tankar kring föräldraskapet av den typen du tar upp ska man avstå tycker jag.

Det kanske är vanligare i det land du lever i nu, att man inte ser frihet för människor som något naturligt? Jag känner inte igen resonemangen alls och föräldramord på funktionshindrade barn måste vara väldigt mycket ovanligare än de väldigt få totala antal mord på barn av föräldrar som sker. De få morden är framförallt betingade av grav psykisk ohälsa hos föräldern som begår gärningen.

Jag tycker alltså inte att det är fel att tänka igenom risker och scenarion innan man tar beslut, men nollrisk är inget som går att uppnå - eller ens är eftersträvansvärt tänker jag.
Ja, jag håller med er, det är inte så att jag menar att så länge det finns en risk för funktionshinder ska vi inte skaffa barn, men att vi som gör det endå måste vara beredda på att ge upp våra liv för att ta hand om barnet om så är fallet. Inte bara rycka på axlarna och säga "det händer inte mig" eller "risken är så liten" eller bara drömma om allt roligt och hur ens barn ska bli. Jag upplever att väldigt många föräldrar trots allt skaffar barn för att de vill ha barn, dvs det handlar om vad föräldrarna vill ha ut av barnet, inte vad föräldrarna vill ge till ett barn som är sin alldeles egen person. Att tänka på hur det blir när ens barn inte blir som en tänkt, på några av de allra svåraste sätten, är en bra tankeövning. Barn blir ju som de blir, vi kan inte forma dem precis enligt önskning. Som föräldrar måste vi älska dem ändå (i gärning alltid, även om känslan kan komma och gå, såklart).

Flera studier har gjorts på ämnet, tex https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10124270/

"Parents and other caregivers accounted for 63.5% and 13.5% of the perpetrators, respectively. The leading injury mechanism was gunshot wounds (23.1%), followed by drowning (19.2%), and suffocation, strangulation, or asphyxiation (19.2%). The most commonly cited contributing factor (47.1%) was overwhelming stress from caring for the autistic child."

Det är såklart olika beroende på vilket stöd som finns och många andra faktorer. Ånger är inte en självklart rak sak, men risken finns alltid att ens föräldraskap blir överväldigande svårt och fullt av lidande. Det är något att beakta, helt enkelt.

Ja, jag håller med er, det är inte så att jag menar att så länge det finns en risk för funktionshinder ska vi inte skaffa barn, men att vi som gör det endå måste vara beredda på att ge upp våra liv för att ta hand om barnet om så är fallet. Inte bara rycka på axlarna och säga "det händer inte mig" eller "risken är så liten" eller bara drömma om allt roligt och hur ens barn ska bli. Jag upplever att väldigt många föräldrar trots allt skaffar barn för att de vill ha barn, dvs det handlar om vad föräldrarna vill ha ut av barnet, inte vad föräldrarna vill ge till ett barn som är sin alldeles egen person. Att tänka på hur det blir när ens barn inte blir som en tänkt, på några av de allra svåraste sätten, är en bra tankeövning. Barn blir ju som de blir, vi kan inte forma dem precis enligt önskning. Som föräldrar måste vi älska dem ändå (i gärning alltid, även om känslan kan komma och gå, såklart).
Jag har en i min närhet som har ett multihandikappat barn och det livet dom lever får mig ännu mer att avstå tanken på barn.
Självklart älskar dom sitt barn men så som dom lever är ett rent helvete och deras egna liv tog slut helt och hållet för 20 år sen när barnet föddes.
Barnet är än idag 20 år gammal totalt beroende av sina föräldrar på en 1 årings nivå.
Dom får sova hela nätter en gång i månaden när barnet är på kortis annars vaknar barnet 5-6 gånger per natt och behöver hjälp.

Kan även tillägga att dom andra 3 barnen har fått klara sig själva på ett sätt som teoretiskt känns omöjligt för så små barn men det har fungerat bra antagligen för barnen inte vetat något annat.

Studien du länkar till visar på att av de 52 stycken mord på autistiska barn som skedde i USA under en tjugoårsperiod (2000-2019) så var en förälder förövare i 63,5 % av fallen.

Om vi helt struntar i externa faktorer som skiljer mellan länderna, tex socialt skyddsnät och vapenlagar, då skulle siffrorna applicerade på svensk demografi innebära att det under samma 20-årsperiod i Sverige skedde 1,6 mord på autistiska barn, varav förälder var förövare i 1 av fallen.

Är det här verkligen något som är rimligt att diskutera som en faktor i folks beslut att skaffa barn eller ej?

Jag kan garantera dig att det inte finns någon som planerar barn som inte förstår risken med att få ett funktionshindrat barn. Det låter nedlåtande att de skulle rycka på axlarna och bara drömma om allt roligt. Det är nedlåtande att föreslå "tankeövningar" som om riskerna skulle vara nåt nytt.

Fast just den studien känns inte som ett riktigt relevant stöd för det du hävdade. Författarna lyfter dessutom uttryckligen att det saknas belägg för att barn med autism löper högre risk att mördas än barn överlag.

Jag har en hel del egen erfarenhet av familjer med funktionshindrade barn, både NPF och fysiska funktionshinder, från mitt och min partners yrkesliv. En stor andel av föräldrarna har definitivt en krävande tillvaro, många på en nivå som är svårt för en utomstående att ens föreställa sig eller relatera till. Livet har inte blivit vad de väntade sig eller hoppades på. Likväl har jag inte hört någon enda yttra att de ångrar att de skaffade [sitt funktionshindrade] barn. Barnen är minst lika älskade som några andra barn. Som förälder anpassar man sig, tänjer på sin förmåga och kapacitet, gillar läget, gör det som krävs. Men jag har alltså inte uppfattat någon stor andel som ångrar sig.

Jag kan garantera dig att det inte finns någon som planerar barn som inte förstår risken med att få ett funktionshindrat barn. Det låter nedlåtande att de skulle rycka på axlarna och bara drömma om allt roligt. Det är nedlåtande att föreslå "tankeövningar" som om riskerna skulle vara nåt nytt.

Det är dessutom rätt nedlåtande mot oss fd funkisbarn och numera funkisvuxna att använda oss som skräckexempel. Jag får ont i magen av såna tankeexperiment.

Vänder man på det går det ju att måla upp skräckexempel kring ett liv utan barn också… oerhört respektlöst överlag med den retoriken tycker jagO_o

Livet tenderar att bli som det blir, och många av oss lär oss uppskatta det bästa med våra liv, tampas med utmaningarna vi får. Ångra något val man gjort, vara glad att man gjorde andra. Det är det fina med att leva tycker jag:heart

Vänder man på det går det ju att måla upp skräckexempel kring ett liv utan barn också… oerhört respektlöst överlag med den retoriken tycker jagO_o

Livet tenderar att bli som det blir, och många av oss lär oss uppskatta det bästa med våra liv, tampas med utmaningarna vi får. Ångra något val man gjort, vara glad att man gjorde andra. Det är det fina med att leva tycker jag:heart
Det håller jag verkligen med om. Jag har inga barn, och är nöjd med det. Precis som jag förmodligen varit nöjd även om jag haft barn, jag tycker jättemycket om barn. Men livet blev som det blev. Det är dock irriterande att det ofta verkar förutsättas att man går omkring med en Stor Sorg för att man inte har barn. Jag har självt inte varit märkbart utsatt, inte så många har väl vågat fråga. 😅 Men man hör ju jätteofta om hur kvinnor i "rätt" fertil ålder bombarderas med frågor om det inte är dags för barn nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka