Det sista upplever jag med. Många pratar om att de just vill ha barn och av anledningar som ”jag vill inte vara ensam” ”jag vill inte vara ensam när jag är gammal” ”jag vill fira högtider som en familj” etc etc.Flera studier har gjorts på ämnet, tex https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10124270/
"Parents and other caregivers accounted for 63.5% and 13.5% of the perpetrators, respectively. The leading injury mechanism was gunshot wounds (23.1%), followed by drowning (19.2%), and suffocation, strangulation, or asphyxiation (19.2%). The most commonly cited contributing factor (47.1%) was overwhelming stress from caring for the autistic child."
Det är såklart olika beroende på vilket stöd som finns och många andra faktorer. Ånger är inte en självklart rak sak, men risken finns alltid att ens föräldraskap blir överväldigande svårt och fullt av lidande. Det är något att beakta, helt enkelt.
Ja, jag håller med er, det är inte så att jag menar att så länge det finns en risk för funktionshinder ska vi inte skaffa barn, men att vi som gör det endå måste vara beredda på att ge upp våra liv för att ta hand om barnet om så är fallet. Inte bara rycka på axlarna och säga "det händer inte mig" eller "risken är så liten" eller bara drömma om allt roligt och hur ens barn ska bli. Jag upplever att väldigt många föräldrar trots allt skaffar barn för att de vill ha barn, dvs det handlar om vad föräldrarna vill ha ut av barnet, inte vad föräldrarna vill ge till ett barn som är sin alldeles egen person. Att tänka på hur det blir när ens barn inte blir som en tänkt, på några av de allra svåraste sätten, är en bra tankeövning. Barn blir ju som de blir, vi kan inte forma dem precis enligt önskning. Som föräldrar måste vi älska dem ändå (i gärning alltid, även om känslan kan komma och gå, såklart).
Alltid ”JAG”. Ingen tanke på att barnet kanske aldrig vill ha kontakt med dig när den är äldre. Inte att barnet är en egen individ.
Så otroligt egoistiskt kan jag tycka.