ako
Trådstartare
Som några vet har jag en vuxen hane (sex år) och en tikvalp (fyra och en halv månad). Minst en av dem skulle kastreras, bestämdes från början (tikvalp var givet, då hanen inte gillar andra hanar), och inte har möjlighet att lämna bort en av dem på något smidigt sätt vid löp.
Sedan har jag funderat fram och tillbaka, och att kastrera tiken verkar som en god idé, med tanke på livmoderinflammationer etc.
Å andra sidan, tänk om hon börjar löpa tidigt
Och vad gör vi vid första löpet (Vissa säger ju i o f s att man kan kastrera tikar innan de löpt)? Dessutom är ju prostataproblem ganska vanligt på äldre hanar, och kastration nu vid sex års ålder kan kanske vara vettigt i förebyggande syfte? Han har vid ensstaka tillfällen kissat blodblandat, men vet trodde dock bara det var förhundsinflammation (hon kollade dock inte prostatan). OM han dessutom skulle gilla andra hanar bättre efter kastration, vore det ju en bonus, men knappast något att räkna med då han ju onekligen är fullvuxen.
Nu är min plan denna: kastrera båda (JAAA; RABIATFEMINISM FÖR EN KÖNLÖS OCH JÄMSTÄLLD VÄRLD
). Hanen har bokad tid på måndag. Då finns ingen risk att lillan hinner börja löpa och att de parar sig.
Å tredje sidan: Är de helt åt h- e att kastrera en frisk hund utan större hanhundsproblem, då jag ändå senare tänker kastrera tiken? eller är det vettigt med tanke på framtida (EV påbörjade??) prostataproblem, och för att inte behöva känna panik att kastrera tiken?
TACK för reaktioner
!
Sedan har jag funderat fram och tillbaka, och att kastrera tiken verkar som en god idé, med tanke på livmoderinflammationer etc.
Å andra sidan, tänk om hon börjar löpa tidigt
Nu är min plan denna: kastrera båda (JAAA; RABIATFEMINISM FÖR EN KÖNLÖS OCH JÄMSTÄLLD VÄRLD

Å tredje sidan: Är de helt åt h- e att kastrera en frisk hund utan större hanhundsproblem, då jag ändå senare tänker kastrera tiken? eller är det vettigt med tanke på framtida (EV påbörjade??) prostataproblem, och för att inte behöva känna panik att kastrera tiken?
TACK för reaktioner